7.1

Roger Fradet: Filmy a seriály

  • Druhý dech
    Druhý dech (1966)
    Film

    Jean-Pierre Melville je považován za francouzského režiséra kriminálních filmů, pro nějž je charakteristické členění děje do výrazně akčních scén. Druhý dech patří možná jako první v jeho filmografii k těm, v nichž se kriminální zápletka umně propojuje s akcí. Přestože vznik filmu byl komplikovaný a jeho výslednou podobu ovlivnila řada kompromisů, pro režiséra jde o klíčový snímek řadící se svým stylem k americkému filmu noir. Filmová podoba příběhu se tentokrát dost výrazně odlišuje od své literární předlohy. Kniha je více dokumentárním soupisem skutečných událostí, zatímco filmový příběh se stává jejich symbolickým propojením, což vyplývá z faktu, že Melvilla nikdy nezajímal realismus ve filmu. Do popředí se dostává jedna z výrazných charakteristik autorova stylu – detailně natočený průběh zločinu. Zatímco v románu jde o velmi stručnou scénu, na plátně se z ní stává mistrovský výjev. Naopak režisér nakonec vystřihl scény mučení, ačkoliv to ani nebylo nařízeno cenzurní komisí. Více než kdy předtím si uvědomíme, že díky bravurnímu zvládnutí střihu a kamery se v jeho filmech čím dál tím častěji stává hlavním hrdinou čas. Nakonec je jedno, že sledujeme osudy zločince s přezdívkou Gu (Lino Ventura), který se po útěku z vězení snaží dostat k penězům, aby dosáhl finanční nezávislosti a mohl prchnout do Itálie. Formálně způsob vyprávění převažuje nad zápletkou, na níž je nejzajímavější, že jde o další variaci na téma zrady a vztahů mezi zločincem a policejním komisařem. (MFF Karlovy Vary)

    77%

    Jean-Pierre Melville je považován za francouzského režiséra kriminálních filmů, pro nějž je charakteristické členění děje do výrazně akčních scén. Druhý dech patří možná jako první v jeho filmografii k těm, v nichž se kriminální zápletka umně propojuje s akcí. Přestože vznik filmu byl komplikovaný a jeho výslednou podobu ovlivnila řada kompromisů, pro režiséra jde o klíčový snímek řadící se svým stylem k americkému filmu noir. Filmová podoba příběhu se tentokrát dost výrazně odlišuje od své literární předlohy. Kniha je více dokumentárním soupisem skutečných událostí, zatímco filmový příběh se stává jejich symbolickým propojením, což vyplývá z faktu, že Melvilla nikdy nezajímal realismus ve filmu. Do popředí se dostává jedna z výrazných charakteristik autorova stylu – detailně natočený průběh zločinu. Zatímco v románu jde o velmi stručnou scénu, na plátně se z ní stává mistrovský výjev. Naopak režisér nakonec vystřihl scény mučení, ačkoliv to ani nebylo nařízeno cenzurní komisí. Více než kdy předtím si uvědomíme, že díky bravurnímu zvládnutí střihu a kamery se v jeho filmech čím dál tím častěji stává hlavním hrdinou čas. Nakonec je jedno, že sledujeme osudy zločince s přezdívkou Gu (Lino Ventura), který se po útěku z vězení snaží dostat k penězům, aby dosáhl finanční nezávislosti a mohl prchnout do Itálie. Formálně způsob vyprávění převažuje nad zápletkou, na níž je nejzajímavější, že jde o další variaci na téma zrady a vztahů mezi zločincem a policejním komisařem. (MFF Karlovy Vary)

    1
  • Samuraj
    Samuraj (1967)
    FilmRole: Inspector #1
    • iVysílání
    76%
    2
  • Osudový kruh
    Osudový kruh (1970)
    FilmRole: Policeman
    • iVysílání
    • iTunes
    74%
    3
  • 4
  • Policajt
    Policajt (1972)
    Film

    "Jediné city, které byl kdy člověk schopen vyvolat v policajtovi, jsou nedůvěra a podezření..." Takové je motto francouzského kriminálního filmu Policajt režiséra Jean-Pierra Melvilla. V tomto chladném, ale i s jistou dávkou neúprosného odstupu natočeném snímku se objevuje Alain Delon ve své obvyklé poloze tvrdého, uzavřeného a osamělého hrdiny. Jako komisař Coleman se dostane do rozporu mezi služební povinností a vztahem ke svému dávnému příteli. Simon, s jehož ženou má Coleman milostný poměr, je zapleten do přepadení banky a obchodu s narkotiky. A Coleman stojí náhle před nejtěžším rozhodnutím svého života...

    64%

    "Jediné city, které byl kdy člověk schopen vyvolat v policajtovi, jsou nedůvěra a podezření..." Takové je motto francouzského kriminálního filmu Policajt režiséra Jean-Pierra Melvilla. V tomto chladném, ale i s jistou dávkou neúprosného odstupu natočeném snímku se objevuje Alain Delon ve své obvyklé poloze tvrdého, uzavřeného a osamělého hrdiny. Jako komisař Coleman se dostane do rozporu mezi služební povinností a vztahem ke svému dávnému příteli. Simon, s jehož ženou má Coleman milostný poměr, je zapleten do přepadení banky a obchodu s narkotiky. A Coleman stojí náhle před nejtěžším rozhodnutím svého života...

    5
  • Slunce rošťáků
    Slunce rošťáků (1967)
    FilmRole: falešný popelář
    • iVysílání

    Znuděný, velice dobře zajištěný starý muž Denis Farraud býval kdysi bouřlivákem, dobrodruhem do morku kostí a lupičem, dnes však již nemá možnost se ke starému životu vrátit, i když ho svrbí dlaně. Jeho bistro stojí přímo proti bance. Nabídku na "kšeft" dostává od mladého gangstera Beckleyho, který si chce splnit svůj dávný sen. Svou akci chtějí provést sami, bez šéfa zdejšího podsvětí, kterému Farraud již dlouho leží v žaludku. Uloupit z banky větší sumu peněz a navíc americkým vojáků, to není legrace a proto je třeba dobrý promyšlený plán.

    Žánry:DramaKrimiThriller
    62%

    Znuděný, velice dobře zajištěný starý muž Denis Farraud býval kdysi bouřlivákem, dobrodruhem do morku kostí a lupičem, dnes však již nemá možnost se ke starému životu vrátit, i když ho svrbí dlaně. Jeho bistro stojí přímo proti bance. Nabídku na "kšeft" dostává od mladého gangstera Beckleyho, který si chce splnit svůj dávný sen. Svou akci chtějí provést sami, bez šéfa zdejšího podsvětí, kterému Farraud již dlouho leží v žaludku. Uloupit z banky větší sumu peněz a navíc americkým vojáků, to není legrace a proto je třeba dobrý promyšlený plán.

    Žánry:DramaKrimiThriller
    6
  • Femmes d'abord, Les
    Femmes d'abord, Les (1963)
    FilmRole: Un tueur
    • Netflix
    55%
    7