Ľudovít Greššo: Nejlepší filmy
a seriály

6.3

Ľudovít Greššo: Filmy a seriály

  • Pozor, vizita!
    Pozor, vizita! (1981)
    FilmRole: pacient Josef Bartůněk
    • VOYO
    • O2 TV
    Český psychologický film se odehrává v roce 1960 na infekčním oddělení jedné nemocnice, kde je jako bacilonosič břišního tyfu izolován starý Prepsl, tulák bez rodiny, světoběžník s osobitou etikou a pojetím svobody. Právě on je středem veškerého dění, dominantní postavou příběhu. Zpočátku odmítá přizpůsobit se situaci a žít v izolaci od světa za nemocniční zdí, několikrát se pokusí o útěk, ale časem začne navazovat přátelské vztahy nejen s personálem nemocnice, zejména dezinfektorem Kafkou a uklízečkou Katkou, ale také se stejně postiženými pacienty, svým spolubydlícím dědou Bartůňkem a mladičkou Mankou, vychovanou v dětském domově. Začíná se smiřovat s osudem a nalézá nový smysl života.
    Žánry:DramaKomedie
    77%
    Český psychologický film se odehrává v roce 1960 na infekčním oddělení jedné nemocnice, kde je jako bacilonosič břišního tyfu izolován starý Prepsl, tulák bez rodiny, světoběžník s osobitou etikou a pojetím svobody. Právě on je středem veškerého dění, dominantní postavou příběhu. Zpočátku odmítá přizpůsobit se situaci a žít v izolaci od světa za nemocniční zdí, několikrát se pokusí o útěk, ale časem začne navazovat přátelské vztahy nejen s personálem nemocnice, zejména dezinfektorem Kafkou a uklízečkou Katkou, ale také se stejně postiženými pacienty, svým spolubydlícím dědou Bartůňkem a mladičkou Mankou, vychovanou v dětském domově. Začíná se smiřovat s osudem a nalézá nový smysl života.
    Žánry:DramaKomedie
    1
  • Polnočná omša
    Polnočná omša (1962)
    FilmRole: starý vesničan
    Je Štědrý den 1944. Bez ohledu na tento významný křesťanský svátek probíhají na Slovensku kruté nacistické represe. Za účast ve Slovenském národním povstání a za pouhou pomoc partyzánům Němci po stovkách popravují muže, ženy i děti. Usedlá maloměstská rodina Kubišových se v této době snaží přežít válku, jak se dá, i kdyby to mělo znamenat kolaboraci. Syn Marián je velitelem fašistických gard, jeho cynický švagr Paľo podniká a snaží se držet co nejvíc stranou. Paľova žena Angela si začala románek s nacistickým majorem Breckerem, který u Kubišových bydlí. Vážné ohrožení pro všechny včetně starých rodičů však přinese devatenáctiletý syn Juraj, který bojoval s partyzány a kterému se podařilo utéct před popravou. Mladík se domů dostane se zraněnou nohou. Zatímco Němci kvůli uprchlíkovi provádějí dům od domu prohlídky, Juraj na půdě čeká na lékařskou pomoc a začíná blouznit v horečkách. A v přízemí probíhá "idylická" štědrovečerní večeře, na kterou se nechal pozvat sám major Brecker... (Česká televize)
    77%
    Je Štědrý den 1944. Bez ohledu na tento významný křesťanský svátek probíhají na Slovensku kruté nacistické represe. Za účast ve Slovenském národním povstání a za pouhou pomoc partyzánům Němci po stovkách popravují muže, ženy i děti. Usedlá maloměstská rodina Kubišových se v této době snaží přežít válku, jak se dá, i kdyby to mělo znamenat kolaboraci. Syn Marián je velitelem fašistických gard, jeho cynický švagr Paľo podniká a snaží se držet co nejvíc stranou. Paľova žena Angela si začala románek s nacistickým majorem Breckerem, který u Kubišových bydlí. Vážné ohrožení pro všechny včetně starých rodičů však přinese devatenáctiletý syn Juraj, který bojoval s partyzány a kterému se podařilo utéct před popravou. Mladík se domů dostane se zraněnou nohou. Zatímco Němci kvůli uprchlíkovi provádějí dům od domu prohlídky, Juraj na půdě čeká na lékařskou pomoc a začíná blouznit v horečkách. A v přízemí probíhá "idylická" štědrovečerní večeře, na kterou se nechal pozvat sám major Brecker... (Česká televize)
    2
  • 3
  • 4
  • Červené víno I. - II.
    Červené víno I. - II. (1972)
    SeriálRole: Slivnický
    Televizní film natočený podle románu Františka Hečka zachycuje sociální boj na slovenské vesnici na počátku 20. století. V poměrně širokém časovém rozpětí sledujeme životní příběhy několika generací rodiny Habdžů, žijících ve vinařské vesnici na západním Slovensku.Nejstarší syn Urban utíká z domova a samostatně žije a hospodaří ve Vlčindolu se svou mladou ženou, kterou si proti vůli rodičů vzal. Mladší bratr Mikuláš uteče z domova. Ve Vlčindolu čekají na Urbana kromě několika chudých spojenců i otevření nepřátelé. Hrozí mu dražba a jeho statečná práce přijde vniveč. Vrcholem neštěstí je válka...
    Žánry:Drama
    72%
    Televizní film natočený podle románu Františka Hečka zachycuje sociální boj na slovenské vesnici na počátku 20. století. V poměrně širokém časovém rozpětí sledujeme životní příběhy několika generací rodiny Habdžů, žijících ve vinařské vesnici na západním Slovensku.Nejstarší syn Urban utíká z domova a samostatně žije a hospodaří ve Vlčindolu se svou mladou ženou, kterou si proti vůli rodičů vzal. Mladší bratr Mikuláš uteče z domova. Ve Vlčindolu čekají na Urbana kromě několika chudých spojenců i otevření nepřátelé. Hrozí mu dražba a jeho statečná práce přijde vniveč. Vrcholem neštěstí je válka...
    Žánry:Drama
    5
  • 6
  • 7
  • Pokus o vraždu
    Pokus o vraždu (1973)
    FilmRole: Old Man in Cellar
    • VOYO
    Hlavní postavou příběhu je profesor Trojan, přednosta jedné pražské kliniky, který neprožívá zrovna nejšťastnější období. Jeho kočka byla otrávena kyanidem, nepohodl se svým synem Petrem, který se odstěhoval za svou ženou, nadějnou zpěvačkou Evou do Brna a otce vyhledává, jen když potřebuje peníze, a jako by to nestačilo, někdo po něm večer vystřelí. Trojan to zpočátku považuje za omyl či klukovinu a nesdílí obavy svého okolí. Jenže pak je objeven kyanid, který jeden z pacientů sebral asistentu Dvořáčkovi, který si ho vypůjčil na nepovolený pokus. Trojan si dá kyanid dohromady s výstřelem a pomalu se v něm začne probouzet podezření, že se ho někdo pokouší zabít. Podezírá nejprve Dvořáčka, který by se mohl po jeho smrti stát přednostou, ale později, jak stále hlouběji upadá do psychózy strachu a obav, začne podezírat všechny okolo sebe. Syna, který od něj chce peníze, synovce Pavla, který ho nenávidí, protože mu odmítl pomoci, když mu hrozilo vyhození z vysoké školy a dokonce i svého přítele, soudce Šedu, který se ho snažil uklidnit vyprávěním o podobném strachu, který před lety zažíval, když byl z vězení propuštěn vězeň, který mu přísahal pomstu. Zcela nutně tak ztrácí přátele, úctu svého okolí i přízeň vlastní rodiny. Dostává se do postupné izolace a uzavírá se před celým světem. Vzpamatuje ho až druhý výstřel, to už je však možná příliš pozdě, aby zachránil vztahy, které svým strachem a bezohlednou podezíravostí zničil.
    67%
    Hlavní postavou příběhu je profesor Trojan, přednosta jedné pražské kliniky, který neprožívá zrovna nejšťastnější období. Jeho kočka byla otrávena kyanidem, nepohodl se svým synem Petrem, který se odstěhoval za svou ženou, nadějnou zpěvačkou Evou do Brna a otce vyhledává, jen když potřebuje peníze, a jako by to nestačilo, někdo po něm večer vystřelí. Trojan to zpočátku považuje za omyl či klukovinu a nesdílí obavy svého okolí. Jenže pak je objeven kyanid, který jeden z pacientů sebral asistentu Dvořáčkovi, který si ho vypůjčil na nepovolený pokus. Trojan si dá kyanid dohromady s výstřelem a pomalu se v něm začne probouzet podezření, že se ho někdo pokouší zabít. Podezírá nejprve Dvořáčka, který by se mohl po jeho smrti stát přednostou, ale později, jak stále hlouběji upadá do psychózy strachu a obav, začne podezírat všechny okolo sebe. Syna, který od něj chce peníze, synovce Pavla, který ho nenávidí, protože mu odmítl pomoci, když mu hrozilo vyhození z vysoké školy a dokonce i svého přítele, soudce Šedu, který se ho snažil uklidnit vyprávěním o podobném strachu, který před lety zažíval, když byl z vězení propuštěn vězeň, který mu přísahal pomstu. Zcela nutně tak ztrácí přátele, úctu svého okolí i přízeň vlastní rodiny. Dostává se do postupné izolace a uzavírá se před celým světem. Vzpamatuje ho až druhý výstřel, to už je však možná příliš pozdě, aby zachránil vztahy, které svým strachem a bezohlednou podezíravostí zničil.
    8
  • Vivat Beňovský
    Vivat Beňovský (1975)
    Minisérie
    Mladá, krásná Anna Lentulayová (Libuše Šafránková) je zasnoubená s Tomášem Omachelem (Jácint Juhász), ale zahoří láskou k jeho příteli Móricovi Beňovskému (Jozef Adamovič). Ten její lásku odmítá a ona si bere život. Tomáš Omachel její smrt neustále vyčítá Móricovi a provází jej na dlouhé, dobrodružné cestě, a neustále plánuje přítelovu smrt. Z Mórice Beňovského se stává dobrodruh, cestovatel, který nikde nenalézá klidu až zakotví na Madagaskaru, kde se stává králem, a to do chvíle, kdy jej zbouřenci při jedné z bitev zabijí. Příběh se odehrává v 18. století.
    66%
    Mladá, krásná Anna Lentulayová (Libuše Šafránková) je zasnoubená s Tomášem Omachelem (Jácint Juhász), ale zahoří láskou k jeho příteli Móricovi Beňovskému (Jozef Adamovič). Ten její lásku odmítá a ona si bere život. Tomáš Omachel její smrt neustále vyčítá Móricovi a provází jej na dlouhé, dobrodružné cestě, a neustále plánuje přítelovu smrt. Z Mórice Beňovského se stává dobrodruh, cestovatel, který nikde nenalézá klidu až zakotví na Madagaskaru, kde se stává králem, a to do chvíle, kdy jej zbouřenci při jedné z bitev zabijí. Příběh se odehrává v 18. století.
    9
  • Stud
    Stud (1967)
    FilmRole: Milota
    Arnošt Pánek, vedoucí činitel v kterémsi jihomoravském městečku, má narušeny klidné dny. Byl zatčen jeho chráněnec Kvasil, předseda vzorného zemědělského družstva - a obviněn ze znásilnění nezletilého děvčete, z pojišťovacích podvodů a zneužívání pravomoci veřejného činitele. Naštvaný Pánek se rozhodne sám vyšetřit okolnosti, které vedly k událostem pro něho tak nepříjemným. I když se film režiséra Ladislav Helga zabývá dlouholetým funkcionářem sloužícím komunistickému systému, daleko precizněji se zaměřuje na mentalitu dlouholetého okresního politika, jenž si vybudoval pevnou mocenskou síť a odmítá cokoli měnit na svých metodách, neřkuli odstoupit. Helge vztyčuje důležitou otázku - dotýká se zkorumpovaného svědomí, kdy hmotný blahobyt se stává jediným měřítkem hodnot. Nelze se pak divit, že ti, co odmítají přistoupit na tuto \"tichou dohodu\", jsou odsouzeni k hmotnému živoření. Stud je jedním z nejdůležitějších filmů 60. let, přesně diagnostikuje tehdejší společenské ovzduší.
    66%
    Arnošt Pánek, vedoucí činitel v kterémsi jihomoravském městečku, má narušeny klidné dny. Byl zatčen jeho chráněnec Kvasil, předseda vzorného zemědělského družstva - a obviněn ze znásilnění nezletilého děvčete, z pojišťovacích podvodů a zneužívání pravomoci veřejného činitele. Naštvaný Pánek se rozhodne sám vyšetřit okolnosti, které vedly k událostem pro něho tak nepříjemným. I když se film režiséra Ladislav Helga zabývá dlouholetým funkcionářem sloužícím komunistickému systému, daleko precizněji se zaměřuje na mentalitu dlouholetého okresního politika, jenž si vybudoval pevnou mocenskou síť a odmítá cokoli měnit na svých metodách, neřkuli odstoupit. Helge vztyčuje důležitou otázku - dotýká se zkorumpovaného svědomí, kdy hmotný blahobyt se stává jediným měřítkem hodnot. Nelze se pak divit, že ti, co odmítají přistoupit na tuto \"tichou dohodu\", jsou odsouzeni k hmotnému živoření. Stud je jedním z nejdůležitějších filmů 60. let, přesně diagnostikuje tehdejší společenské ovzduší.
    10
  • Skrytý prameň
    Skrytý prameň (1974)
    FilmRole: Balser
    66%
    11
  • Jerguš Lapin
    Jerguš Lapin (1960)
    FilmRole: bača

    V pohlednicovém prostředí slovenských hor se odehrává baladicky laděný příběh dospívajícího chlapce, jenž vyrůstá v chudobě a s narůstajícím vědomím sociální nespravedlnosti. Dokonce za prací odejde do města, kde však záhy poznává bezuzdné vykořisťování. Nikdy však neztratil smysl pro spravedlnost, ochotu nezištně pomoci. Černobílý snímek je vyprávěný v socrealistických schématech a vybaven jednoznačným ponaučením o třídním zlu, které je třeba vykořenit

    65%

    V pohlednicovém prostředí slovenských hor se odehrává baladicky laděný příběh dospívajícího chlapce, jenž vyrůstá v chudobě a s narůstajícím vědomím sociální nespravedlnosti. Dokonce za prací odejde do města, kde však záhy poznává bezuzdné vykořisťování. Nikdy však neztratil smysl pro spravedlnost, ochotu nezištně pomoci. Černobílý snímek je vyprávěný v socrealistických schématech a vybaven jednoznačným ponaučením o třídním zlu, které je třeba vykořenit

    12
  • Chlapi přece nepláčou
    Chlapi přece nepláčou (1979)
    FilmRole: dědeček
    Pepík Janoušek je adoptivní syn Markových. Jeho nevlastní maminka čeká dítě a Pepík se obává, že ztratí lásku svých nových rodičů... Český dětský film je volným pokračováním o deset let staršího snímku Kapitán Korda. Tehdy malý hrdina, Pepík Janoušek, chovanec dětského domova, prožíval trpké chvíle zármutku nad tím, jak lhostejný je vlastní matce, ale zažil první šťastné okamžiky mezi lidmi, kteří jej měli rádi jako vlastního. Nyní tedy žije Pepík spokojeně se svými adoptivními rodiči, prožívá doma i ve škole obvyklé klukovské radosti, strasti a dobrodružství. Zvrat nastává v okamžiku, kdy se dozví, že maminka bude mít dítě. Obává se, že ztratí lásku svých nových rodičů, v čemž ho utvrzuje nejen chování babičky, ale také to, co vidí v rodinách svých kamarádů. Že je to strach zbytečný, se mu rodiče snaží dokázat citlivým přístupem a ukázat mu, že jeho místo v rodině je trvalé.
    Žánry:DramaRodinný
    64%
    Pepík Janoušek je adoptivní syn Markových. Jeho nevlastní maminka čeká dítě a Pepík se obává, že ztratí lásku svých nových rodičů... Český dětský film je volným pokračováním o deset let staršího snímku Kapitán Korda. Tehdy malý hrdina, Pepík Janoušek, chovanec dětského domova, prožíval trpké chvíle zármutku nad tím, jak lhostejný je vlastní matce, ale zažil první šťastné okamžiky mezi lidmi, kteří jej měli rádi jako vlastního. Nyní tedy žije Pepík spokojeně se svými adoptivními rodiči, prožívá doma i ve škole obvyklé klukovské radosti, strasti a dobrodružství. Zvrat nastává v okamžiku, kdy se dozví, že maminka bude mít dítě. Obává se, že ztratí lásku svých nových rodičů, v čemž ho utvrzuje nejen chování babičky, ale také to, co vidí v rodinách svých kamarádů. Že je to strach zbytečný, se mu rodiče snaží dokázat citlivým přístupem a ukázat mu, že jeho místo v rodině je trvalé.
    Žánry:DramaRodinný
    13
  • 14
  • V hodine dvanástej
    V hodine dvanástej (1958)
    FilmRole: zvoník Záhora

    Nacističtí vojáci páchali zvěrstva i ve střízlivém stavu - a pokud se opili, počínali si ještě hůře. O tom se přesvědčí obyvatelé jedné slovenské vesničky v době národního povstání, když musí přijmout arogantní hitlerovskou gardu. Když se totiž ztratí dva vojáci, velitel jednotky vyhrožuje, že nechá pro výstrahu popravit za každého z nich pět rukojmí. A odmítá na svém rozkazu cokoli změnit, i když se ukáže, že za politováníhodný incident může opilost. Jenže vesničané se spravedlivě naštvou a chopí se zbraní. Snímek vznikl v 50. letech a plně odpovídá tehdejším požadavkům na třídně uvědomělé umění. Dnes je na něm zajímavý hlavně netradičně obsazený Ladislav Chudík - představuje bezcitného nacistického velitele.

    Žánry:DramaVálečný
    60%

    Nacističtí vojáci páchali zvěrstva i ve střízlivém stavu - a pokud se opili, počínali si ještě hůře. O tom se přesvědčí obyvatelé jedné slovenské vesničky v době národního povstání, když musí přijmout arogantní hitlerovskou gardu. Když se totiž ztratí dva vojáci, velitel jednotky vyhrožuje, že nechá pro výstrahu popravit za každého z nich pět rukojmí. A odmítá na svém rozkazu cokoli změnit, i když se ukáže, že za politováníhodný incident může opilost. Jenže vesničané se spravedlivě naštvou a chopí se zbraní. Snímek vznikl v 50. letech a plně odpovídá tehdejším požadavkům na třídně uvědomělé umění. Dnes je na něm zajímavý hlavně netradičně obsazený Ladislav Chudík - představuje bezcitného nacistického velitele.

    Žánry:DramaVálečný
    15
  • Dolina
    Dolina (1973)
    FilmRole: Bodický
    60%
    16
  • 17
  • Penelopa
    Penelopa (1977)
    FilmRole: Mišo Bajzík
    60%
    18
  • Slávnosť v botanickej záhrade
    Slávnosť v botanickej záhrade (1969)
    FilmRole: Pierre
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    "Postavy vyznávající hru na život se ve filmu Ela Havetty od Jakubiskových odlišují, ač pocházejí ze stejných kořenů. Svět se pro ně stal nepřerušovanou karnevalovou slavností. V průběhu celého filmu nenastane nic, co by narušilo nebo popřelo tyto bakchanálie a slastný vitalismus obyvatel jihoslovenské vinařské obce Babindol. Nic nevrhne stín do prudké sluneční záře jejich žití, jež se zúžilo do jediné oblasti - erotické tělesnosti a poživačných choutek. Erós a láska, vyladěny do polohy bláznivého humoru, zaměstnávají všechny postavy v neustálém milostném sváru mužského a ženského rodu. Hlavní událostí ve filmovém ději a vesnickém životě je příjezd světáckého odrodilce Pierra, "Francouze", který si umane v rodné vsi vykonat zázrak. Pierre zosobňuje touhu po svobodě, jejíž síla člověka vytrhuje z rodných kořenů a odvádí do světa."
    60%
    "Postavy vyznávající hru na život se ve filmu Ela Havetty od Jakubiskových odlišují, ač pocházejí ze stejných kořenů. Svět se pro ně stal nepřerušovanou karnevalovou slavností. V průběhu celého filmu nenastane nic, co by narušilo nebo popřelo tyto bakchanálie a slastný vitalismus obyvatel jihoslovenské vinařské obce Babindol. Nic nevrhne stín do prudké sluneční záře jejich žití, jež se zúžilo do jediné oblasti - erotické tělesnosti a poživačných choutek. Erós a láska, vyladěny do polohy bláznivého humoru, zaměstnávají všechny postavy v neustálém milostném sváru mužského a ženského rodu. Hlavní událostí ve filmovém ději a vesnickém životě je příjezd světáckého odrodilce Pierra, "Francouze", který si umane v rodné vsi vykonat zázrak. Pierre zosobňuje touhu po svobodě, jejíž síla člověka vytrhuje z rodných kořenů a odvádí do světa."
    19
  • Kto odchádza v daždi
    Kto odchádza v daždi (1974)
    FilmRole: Križan
    58%
    20
  • Dvere dokorán
    Dvere dokorán (1977)
    FilmRole: dědeček

    Lehkomyslný mladík poprvé výčitky svědomí, když si klade za vinu, že nepřímo zapříčinil tragickou autohavárií svých rodičů - otec mu nedlouho předtím totiž vyčítal jeho nezodpovědný životní styl. Teprve když se setká s partou dělníků, mezi něž přichází po přerušení studia, nachází životní rovnováhu, jeho existence získává smysl i pevnější obrysy. Dokonce se dopustí statečného činu a z plamenů zachrání kamaráda. Dvere dokorán patří mezi ta díla, která v 70. letech zdůrazňovala žádoucně opracovanou a poučkám přizpůsobenou dělnickou třídu jako garanta žádoucích společenských postojů.

    57%

    Lehkomyslný mladík poprvé výčitky svědomí, když si klade za vinu, že nepřímo zapříčinil tragickou autohavárií svých rodičů - otec mu nedlouho předtím totiž vyčítal jeho nezodpovědný životní styl. Teprve když se setká s partou dělníků, mezi něž přichází po přerušení studia, nachází životní rovnováhu, jeho existence získává smysl i pevnější obrysy. Dokonce se dopustí statečného činu a z plamenů zachrání kamaráda. Dvere dokorán patří mezi ta díla, která v 70. letech zdůrazňovala žádoucně opracovanou a poučkám přizpůsobenou dělnickou třídu jako garanta žádoucích společenských postojů.

    21
  • Kronika žhavého léta
    Kronika žhavého léta (1973)
    Film

    Na motivy Řezáčova románu Bitva natočil Jiří Sequens široce rozevřenou, avšak krajně ilustrativní a tezovitopu epopej, která zachycuje severočeské pohraničí v létě 1947, zobrazuje rejdy reakce, snažení bezvýhradně čestných komunistů i zákonité směřování společnosti ke konečnému vítězství dělnické třídy, vedené komunisty. Jedná se o jeden z výstavních ideologických filmů rané normalizace, který měl zdůvodnit, že jedině komunisté povedou lid ke šťastným zítřkům. Je pozoruhodné, jak postavy ( s nimiž jsme se setkali o dvacet let dříve ve Vávrově Nástupu) stále setrvávají v pozici pouhých hlasatelů příslušných ideí, jak vyznívá směšně každá snaha o jejich polidštění třeba skrze váhání či naopak ukvapenost.

    55%

    Na motivy Řezáčova románu Bitva natočil Jiří Sequens široce rozevřenou, avšak krajně ilustrativní a tezovitopu epopej, která zachycuje severočeské pohraničí v létě 1947, zobrazuje rejdy reakce, snažení bezvýhradně čestných komunistů i zákonité směřování společnosti ke konečnému vítězství dělnické třídy, vedené komunisty. Jedná se o jeden z výstavních ideologických filmů rané normalizace, který měl zdůvodnit, že jedině komunisté povedou lid ke šťastným zítřkům. Je pozoruhodné, jak postavy ( s nimiž jsme se setkali o dvacet let dříve ve Vávrově Nástupu) stále setrvávají v pozici pouhých hlasatelů příslušných ideí, jak vyznívá směšně každá snaha o jejich polidštění třeba skrze váhání či naopak ukvapenost.

    22
  • 23
  • Advokátka
    Advokátka (1977)
    FilmRole: Dolan
    Mladá právnička prožívá své první profesní obtíže, vrství se jí rodinné neshody. Obtížně snáší, že obhajoby souzených lidí - počínaje ženou, která zavraždila svého agresivního manžela - nevycházejí podle jejích představ, prožívá zklamání, že ani její muž není právě příkladem mravnosti, neboť při vyšetřování rozkrádání majetku v socialistickém majetku vedou všechny nitky právě k němu. Přes všechny potíže si však hrdinka uchovává smysl pro čest i spravedlnost. Tvůrci se pokusili vymodelovat ideální hrdinku, avšak vybavili ji přílišnou tezovitostí.
    54%
    Mladá právnička prožívá své první profesní obtíže, vrství se jí rodinné neshody. Obtížně snáší, že obhajoby souzených lidí - počínaje ženou, která zavraždila svého agresivního manžela - nevycházejí podle jejích představ, prožívá zklamání, že ani její muž není právě příkladem mravnosti, neboť při vyšetřování rozkrádání majetku v socialistickém majetku vedou všechny nitky právě k němu. Přes všechny potíže si však hrdinka uchovává smysl pro čest i spravedlnost. Tvůrci se pokusili vymodelovat ideální hrdinku, avšak vybavili ji přílišnou tezovitostí.
    24
  • Děti zítřků
    Děti zítřků (1980)
    FilmRole: děda Kozubík
    50%
    25
  • 10% nádeje
    10% nádeje (1976)
    FilmRole: kapitán VB
    50%
    26
  • Blízke dialavy
    Blízke dialavy (1979)
    Film
    47%
    27
  • Sneh pod nohami
    Sneh pod nohami (1978)
    FilmRole: školník

    Je špatné, když ctižádostiví rodiče a koneckonců i někteří učitelé ve sportovní střední škole chtějí z dospívající dětí za každou cenu vychovat ambiciózní sportovce. Snímek, odehrávající se v lyžařském prostředí, odsuzuje tvrdý dril i vytváření iluze vlastní výjimečnosti - až náročné závody juniorů prokáží, který trenérský přístup je optimální. Sneh pod nohami předkládá ilustrativní, nabádavou osvětu o nesnadném modelování všespasitelné socialistické morálky - i odvaze dospělých přiznat případnou chybu.

    Žánry:Drama
    46%

    Je špatné, když ctižádostiví rodiče a koneckonců i někteří učitelé ve sportovní střední škole chtějí z dospívající dětí za každou cenu vychovat ambiciózní sportovce. Snímek, odehrávající se v lyžařském prostředí, odsuzuje tvrdý dril i vytváření iluze vlastní výjimečnosti - až náročné závody juniorů prokáží, který trenérský přístup je optimální. Sneh pod nohami předkládá ilustrativní, nabádavou osvětu o nesnadném modelování všespasitelné socialistické morálky - i odvaze dospělých přiznat případnou chybu.

    Žánry:Drama
    28
  • Vel'ká noc a vel'ký deň
    Vel'ká noc a vel'ký deň (1974)
    FilmRole: Paška

    Poslední den druhé světové války na jedné slovenské dědině nepřináší úlevu, ale naopak zauzlení nejistoty a obav. Tvůrci zamýšleli zvnitřnit rázovité postavy, přiblížit, jak prožívají tyto vypjaté okamžiky, ale přesto zůstávají v půli cesty. Příběh o vesničanech, partyzánech, kolaborantech i německých vojácích rozbíjejí do spleti tezovitých, oficiálnímu dějinnému výkladu poplatných epizod.. Nevyhnuli se ani ploše osvětářským tendencím, kdy diváci musí být poučováni, jak si jednotlivé události mají vykládat.

    46%

    Poslední den druhé světové války na jedné slovenské dědině nepřináší úlevu, ale naopak zauzlení nejistoty a obav. Tvůrci zamýšleli zvnitřnit rázovité postavy, přiblížit, jak prožívají tyto vypjaté okamžiky, ale přesto zůstávají v půli cesty. Příběh o vesničanech, partyzánech, kolaborantech i německých vojácích rozbíjejí do spleti tezovitých, oficiálnímu dějinnému výkladu poplatných epizod.. Nevyhnuli se ani ploše osvětářským tendencím, kdy diváci musí být poučováni, jak si jednotlivé události mají vykládat.

    29
  • Stopy na Sitne
    Stopy na Sitne (1968)
    FilmRole: Ignac Kaška
    44%
    30
  • Vreckári
    Vreckári (1967)
    FilmRole: Dado
    44%
    31
  • Poéma o svedomí I, II
    Poéma o svedomí I, II (1978)
    FilmRole: starý typograf

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    41%

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    32
  • Ohnivé križovatky
    Ohnivé križovatky (1974)
    FilmRole: děda Beluš
    26%
    33