5.5

Gordon T. Dawson: Filmy a seriály

  • Útěk
    Útěk (1972)
    Film
    Jeden z komerčně nejúspěšnějších filmů Sama Peckinpaha přebývá v rámci jeho filmografie, navzdory hvězdnému hereckému obsazení (už tehdy žijící legenda Steve McQueen a talentovaná Ali MacGrawová), spíše ve stínu Divoké bandy a Strašáků. Vedou se spory, zda právem, či ne, faktem však zůstává, že režisér zde představil jednu z nejbrilantnějších filmových expozic v rámci krimi žánru. Dříve než začneme sledovat dramatický útěk na podmínku propuštěného bankovního lupiče Doca McCoye a jeho milenky Carol nejen před policií, ale i před podvedeným zkorumpovaným politikem, jenž zařídil jeho propuštění z vězení, otevírá Peckinpah svůj film geniálně sestříhaným prologem, dokonale vtahujícím nejen do odosobněné mašinerie nápravného zařízení, ale především do neurotizujícího mikrosvěta hlavního hrdiny, zbaveného svobody. Po skvěle rytmicky rozehraném entrée přichází drsná lahůdka pro milovníky žánrového filmu o kufru s půlmilionem dolarů, doprovázejícím mileneckou dvojici na útěku do Mexika, bájného exilu všech amerických renegátů. (MFF Karlovy Vary)
    78%
    Jeden z komerčně nejúspěšnějších filmů Sama Peckinpaha přebývá v rámci jeho filmografie, navzdory hvězdnému hereckému obsazení (už tehdy žijící legenda Steve McQueen a talentovaná Ali MacGrawová), spíše ve stínu Divoké bandy a Strašáků. Vedou se spory, zda právem, či ne, faktem však zůstává, že režisér zde představil jednu z nejbrilantnějších filmových expozic v rámci krimi žánru. Dříve než začneme sledovat dramatický útěk na podmínku propuštěného bankovního lupiče Doca McCoye a jeho milenky Carol nejen před policií, ale i před podvedeným zkorumpovaným politikem, jenž zařídil jeho propuštění z vězení, otevírá Peckinpah svůj film geniálně sestříhaným prologem, dokonale vtahujícím nejen do odosobněné mašinerie nápravného zařízení, ale především do neurotizujícího mikrosvěta hlavního hrdiny, zbaveného svobody. Po skvěle rytmicky rozehraném entrée přichází drsná lahůdka pro milovníky žánrového filmu o kufru s půlmilionem dolarů, doprovázejícím mileneckou dvojici na útěku do Mexika, bájného exilu všech amerických renegátů. (MFF Karlovy Vary)
    1
  • Přineste mi hlavu Alfreda Garcii
    Přineste mi hlavu Alfreda Garcii (1974)
    Film

    Nejvíce autobiografický film Sama Peckinpaha je zároveň nejbizarnějším z jeho čtrnácti snímků, což ovšem u géniů propadnuvších alkoholu nebývá nic neobvyklého. Ryze westernový příběh o muži najatém bohatým Mexičanem k úkonu pečlivě popsanému v názvu filmu se však neodehrává na úsvitu dvacátého století, nýbrž v jeho znepokojivě obskurním období let sedmdesátých, plném nemotivovaného násilí a otázek bez odpovědí. Benny, barman a pianista v jednom z mnoha mexických barů tam na konečné, ucítí šanci vysmeknout se ubíjející rutině neustále odrhovaného songu Guantanamera pro potěchu illinoiských turistů poté, co je mu nabídnuto deset tisíc dolarů za hlavu Ala Garcii, šviháka, který přivedl do jiného stavu dceru mexického latifundisty. Byť je Bennyho delirická odysea ve společnosti Mexičanky Elity a později i zmíněného torza skrz naskrz prosáklá krví a tequilou, nepostrádá ani jasnozřivé okamžiky ryzí romantiky či úlevnou ironii v tzv. kultovních hláškách. Oproti na hony vzdálené, precizně zkomponované Divoké bandě představuje Alfredo Garcia intenzivní kinematografickou zprávu o stavu duše a těla Sama Peckinpaha, muže ze západu a milovníka starých časů, snažícího se rozkoukat v nové době. Alfreda Garciu jsem natočil přesně tak, jak jsem chtěl. Dobrý, nebo špatný, ať se vám líbí, nebo ne, je to můj film. (MFF Karlovy Vary)

    73%

    Nejvíce autobiografický film Sama Peckinpaha je zároveň nejbizarnějším z jeho čtrnácti snímků, což ovšem u géniů propadnuvších alkoholu nebývá nic neobvyklého. Ryze westernový příběh o muži najatém bohatým Mexičanem k úkonu pečlivě popsanému v názvu filmu se však neodehrává na úsvitu dvacátého století, nýbrž v jeho znepokojivě obskurním období let sedmdesátých, plném nemotivovaného násilí a otázek bez odpovědí. Benny, barman a pianista v jednom z mnoha mexických barů tam na konečné, ucítí šanci vysmeknout se ubíjející rutině neustále odrhovaného songu Guantanamera pro potěchu illinoiských turistů poté, co je mu nabídnuto deset tisíc dolarů za hlavu Ala Garcii, šviháka, který přivedl do jiného stavu dceru mexického latifundisty. Byť je Bennyho delirická odysea ve společnosti Mexičanky Elity a později i zmíněného torza skrz naskrz prosáklá krví a tequilou, nepostrádá ani jasnozřivé okamžiky ryzí romantiky či úlevnou ironii v tzv. kultovních hláškách. Oproti na hony vzdálené, precizně zkomponované Divoké bandě představuje Alfredo Garcia intenzivní kinematografickou zprávu o stavu duše a těla Sama Peckinpaha, muže ze západu a milovníka starých časů, snažícího se rozkoukat v nové době. Alfreda Garciu jsem natočil přesně tak, jak jsem chtěl. Dobrý, nebo špatný, ať se vám líbí, nebo ne, je to můj film. (MFF Karlovy Vary)

    2
  • Balada o Cable Hogueovi
    Balada o Cable Hogueovi (1970)
    Film
    Píše se rok 1908. Západ se změnil. Jen prošedivělý hraničář Cable Hogue (Jason Robards) zůstává stejný. I když má teď jmění, které získal prodejem vody žíznivým poutníkům cestujícím pouští, čeká stále na svůj den. Jednoho dne se totiž pro vodu zastaví dva proradní bídáci, kteří před lety Hoguea oloupili a nechali v horké arizonské poušti umírat. Po snímku Divoká banda plném násilných scén tentokrát režisér Sam Peckinpah spíše skládá lyrický hold posledním dnům pionýrského duchu Divokého Západu.
    Žánry:KomedieWestern
    72%
    Píše se rok 1908. Západ se změnil. Jen prošedivělý hraničář Cable Hogue (Jason Robards) zůstává stejný. I když má teď jmění, které získal prodejem vody žíznivým poutníkům cestujícím pouští, čeká stále na svůj den. Jednoho dne se totiž pro vodu zastaví dva proradní bídáci, kteří před lety Hoguea oloupili a nechali v horké arizonské poušti umírat. Po snímku Divoká banda plném násilných scén tentokrát režisér Sam Peckinpah spíše skládá lyrický hold posledním dnům pionýrského duchu Divokého Západu.
    Žánry:KomedieWestern
    3
  • Policie z Palm Beach
    Policie z Palm Beach (1991)
    Seriál

    Seržanti Chris Lorenzo (ROB ESTES) a Rita Lee Manceová (MITZI KAPTUREOVÁ) z policajného oddelenia v Palm Beach tvoria zohratý detektívny tím. Funguje medzi nimi zvláštna chémia porozumenia aj bez slov, ba dokonca obaja majú prezývku Sam. Rita je priateľská, obetavá a stará sa o svojho partnera aj nad rámec služobného vzťahu. Profesionálne zladené duo rieši najvážnejšie prípady vrážd v Palm Beach. Pri prenasledovaní tých, ktorí páchajú zločiny, pretože si myslia, že stoja nad zákonom, ich nič nezastaví. V prvej epizóde Chris a Rita vyšetrujú smrť modelky, ktorú zabili v jej nájomnom byte. Hlavným podozrivým je jej manžel Gator Ramsey, ktorý sa s ňou už dávnejšie plánoval rozviesť. Policajné duo odhalí, že s jej smrťou môže mať niečo spoločné starý prípad znásilnenia. Keď však chcú navštíviť bývalého policajta, ktorý by im mohol vniesť svetlo do starého prípadu, nájdu ho v kancelárii mŕtveho práve spáchal samovraždu... Detektívnu dvojicu Lorenzo-Manzeová (1991-1995) vystriedalo v roku 1996, uprostred piatej série, nové duo seržantov Tom Ryan (CHRIS POTTER) a Cassandra Cassy St. Johnová (JANET GUNNOVÁ), ktorí pôsobili až do konca nakrúcania seriálu (1995-1999). Nová policajná dvojica opäť účinne znepríjemňuje existenciu živlov z podsvetia Palm Beach. Pikantné je však súkromie postáv - Cassy a Tom sú bývalí manželia, ktorí sa po vzájomnej dohode pokojne rozviedli, keď im zväzok nevyšiel. Dnes sú opäť partnermi, hoci tentoraz len v práci. Ale o to lepšie si ľudsky aj profesionálne rozumejú.

    53%

    Seržanti Chris Lorenzo (ROB ESTES) a Rita Lee Manceová (MITZI KAPTUREOVÁ) z policajného oddelenia v Palm Beach tvoria zohratý detektívny tím. Funguje medzi nimi zvláštna chémia porozumenia aj bez slov, ba dokonca obaja majú prezývku Sam. Rita je priateľská, obetavá a stará sa o svojho partnera aj nad rámec služobného vzťahu. Profesionálne zladené duo rieši najvážnejšie prípady vrážd v Palm Beach. Pri prenasledovaní tých, ktorí páchajú zločiny, pretože si myslia, že stoja nad zákonom, ich nič nezastaví. V prvej epizóde Chris a Rita vyšetrujú smrť modelky, ktorú zabili v jej nájomnom byte. Hlavným podozrivým je jej manžel Gator Ramsey, ktorý sa s ňou už dávnejšie plánoval rozviesť. Policajné duo odhalí, že s jej smrťou môže mať niečo spoločné starý prípad znásilnenia. Keď však chcú navštíviť bývalého policajta, ktorý by im mohol vniesť svetlo do starého prípadu, nájdu ho v kancelárii mŕtveho práve spáchal samovraždu... Detektívnu dvojicu Lorenzo-Manzeová (1991-1995) vystriedalo v roku 1996, uprostred piatej série, nové duo seržantov Tom Ryan (CHRIS POTTER) a Cassandra Cassy St. Johnová (JANET GUNNOVÁ), ktorí pôsobili až do konca nakrúcania seriálu (1995-1999). Nová policajná dvojica opäť účinne znepríjemňuje existenciu živlov z podsvetia Palm Beach. Pikantné je však súkromie postáv - Cassy a Tom sú bývalí manželia, ktorí sa po vzájomnej dohode pokojne rozviedli, keď im zväzok nevyšiel. Dnes sú opäť partnermi, hoci tentoraz len v práci. Ale o to lepšie si ľudsky aj profesionálne rozumejú.

    4
  • Booker
    Booker (1989)
    Seriál
    48%
    5
  • 6