7.7

Nuri Bilge Ceylan: Filmy a seriály

  • Unavená naděje
    Unavená naděje (2023)
    Film
    V centru rozsáhlého intimního příběhu stojí učitel, který po povinné praxi v malé vesnici čeká na pracovní pozici v Istanbulu. Ta však stále nepřichází a s délkou čekání roste i jeho frustrace a hasne naděje na zlepšení jeho zasmušilé životní situace. Pozitivnější pohled na svět mu dodá kolegyně Nuray, s kterou si vytvoří silné pouto. Na pozadí mezilidských vztahů režisér Nuri Bilge Ceylan reflektuje obtížnosti spojené s životem v zapadlých regionech a tamní problematiku etnicity. Snímek byl součástí soutěžní sekce festivalu v Cannes 2023.
    Žánry:Drama
    78%
    V centru rozsáhlého intimního příběhu stojí učitel, který po povinné praxi v malé vesnici čeká na pracovní pozici v Istanbulu. Ta však stále nepřichází a s délkou čekání roste i jeho frustrace a hasne naděje na zlepšení jeho zasmušilé životní situace. Pozitivnější pohled na svět mu dodá kolegyně Nuray, s kterou si vytvoří silné pouto. Na pozadí mezilidských vztahů režisér Nuri Bilge Ceylan reflektuje obtížnosti spojené s životem v zapadlých regionech a tamní problematiku etnicity. Snímek byl součástí soutěžní sekce festivalu v Cannes 2023.
    Žánry:Drama
    1
  • Tenkrát v Anatolii
    Tenkrát v Anatolii (2011)
    Film
    Nejvýznamnější současný turecký režisér se letos v květnu vrátil do Cannes, aby v tamní soutěži představil svůj nový snímek, netrpělivě očekávaný zejména odbornou veřejností. V extenzivním prologu „metafyzického road movie“ představuje Ceylan skupinu mužů, kteří během tmavé a větrné noci hledají podél opuštěných horských silnic jižní Anatolie zakopanou mrtvolu. Prokurátor Nusret, policejní komisař Naci a dr. Cemal s sebou vlečou Kenana a jeho komplice, kteří snad cestu k ukrytému tělu znají. I ve svém šestém filmu Ceylan potvrzuje, že rozhodně nemá v úmyslu podlézat divákovi, pokud jde o usnadnění vnímání filmového času či řetězení událostí. V neobvyklém krimi, jehož uhrančivá obrazová složka, stejně jako v předchozích Ceylanových fimech, prozrazuje vášeň tureckého tvůrce pro fotografii, provokuje pozornost vnímavého diváka řada zdánlivě bezvýznamných detailů vrhajících tlumené světlo na samotný zločin a motivy, jež vedly k jeho spáchání. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:DramaKrimi
    77%
    Nejvýznamnější současný turecký režisér se letos v květnu vrátil do Cannes, aby v tamní soutěži představil svůj nový snímek, netrpělivě očekávaný zejména odbornou veřejností. V extenzivním prologu „metafyzického road movie“ představuje Ceylan skupinu mužů, kteří během tmavé a větrné noci hledají podél opuštěných horských silnic jižní Anatolie zakopanou mrtvolu. Prokurátor Nusret, policejní komisař Naci a dr. Cemal s sebou vlečou Kenana a jeho komplice, kteří snad cestu k ukrytému tělu znají. I ve svém šestém filmu Ceylan potvrzuje, že rozhodně nemá v úmyslu podlézat divákovi, pokud jde o usnadnění vnímání filmového času či řetězení událostí. V neobvyklém krimi, jehož uhrančivá obrazová složka, stejně jako v předchozích Ceylanových fimech, prozrazuje vášeň tureckého tvůrce pro fotografii, provokuje pozornost vnímavého diváka řada zdánlivě bezvýznamných detailů vrhajících tlumené světlo na samotný zločin a motivy, jež vedly k jeho spáchání. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:DramaKrimi
    2
  • Planá hrušeň
    Planá hrušeň (2018)
    Film

    Sinan se vrací ze studií do Çanakkale, kde žije jeho rodina. Arogantní mladík sní o literárním úspěchu a hned po příjezdu začne pracovat na vysněné kariéře spisovatele. Názory a rady jiných ho ale nezajímají, utvrzen o své jedinečnosti ostatními pohrdá. Nejvíce pak vlastním otcem, učitelem před penzí, který promarnil život sázkami na koně. Zatímco se snaží šplhat po společenském žebříčku, Sinan si začíná uvědomovat, že možná není od ostatních zas tak odlišný a že možná nebude tak dobrým spisovatelem. (MFF Karlovy Vary)

    Žánry:Drama
    76%

    Sinan se vrací ze studií do Çanakkale, kde žije jeho rodina. Arogantní mladík sní o literárním úspěchu a hned po příjezdu začne pracovat na vysněné kariéře spisovatele. Názory a rady jiných ho ale nezajímají, utvrzen o své jedinečnosti ostatními pohrdá. Nejvíce pak vlastním otcem, učitelem před penzí, který promarnil život sázkami na koně. Zatímco se snaží šplhat po společenském žebříčku, Sinan si začíná uvědomovat, že možná není od ostatních zas tak odlišný a že možná nebude tak dobrým spisovatelem. (MFF Karlovy Vary)

    Žánry:Drama
    3
  • Zimní spánek
    Zimní spánek (2014)
    Film
    • Edison
    Aydin, bývalý herec, vlastní v centrální Anatolii malý hotel, kde žije se svou výrazně mladší ženou Nihal a sestrou Necla, která se právě zotavuje z nedávného rozvodu. Turistická sezóna pomalu končí a okolní krajina se začíná zahalovat do bílých sněhových závojů. Hotel se v tomto období stává úkrytem, ale i místem, ze kterého není úniku a které otevírá staré rány a podněcuje vzájemnou nevraživost jeho obyvatel. Mistr tureckého filmu, Nuri Bilge Ceylan, přináší ve snímku Zimní spánek, stejně jako ve své předcházející tvorbě, hloubkovou charakterovou studii. Odcizením, existencialismem a detaily každodenního života vytváří pozoruhodný obraz různých sociálních tříd (bohatí, chudí, učitelé, sluhové apod.). Toto „mistrovské dílo, jehož skutečným darem je upřímnost,“ ocenila Hlavní porota na MFF Cannes 2014 nejvyšším festivalovým oceněním Zlatou palmou, která se zařadila do Ceylanovy početné sbírky filmových trofejí. Mezi nimi nechybí ani dvě ceny Grand Prix a cena pro Nejlepšího režiséra za jeho předcházející snímky Vzdálený (2002), Tři opice (2008) a Tenkrát v Anatolii (2011) uvedené též na MFF v Cannes. (Film Europe)
    Žánry:Drama
    75%
    Aydin, bývalý herec, vlastní v centrální Anatolii malý hotel, kde žije se svou výrazně mladší ženou Nihal a sestrou Necla, která se právě zotavuje z nedávného rozvodu. Turistická sezóna pomalu končí a okolní krajina se začíná zahalovat do bílých sněhových závojů. Hotel se v tomto období stává úkrytem, ale i místem, ze kterého není úniku a které otevírá staré rány a podněcuje vzájemnou nevraživost jeho obyvatel. Mistr tureckého filmu, Nuri Bilge Ceylan, přináší ve snímku Zimní spánek, stejně jako ve své předcházející tvorbě, hloubkovou charakterovou studii. Odcizením, existencialismem a detaily každodenního života vytváří pozoruhodný obraz různých sociálních tříd (bohatí, chudí, učitelé, sluhové apod.). Toto „mistrovské dílo, jehož skutečným darem je upřímnost,“ ocenila Hlavní porota na MFF Cannes 2014 nejvyšším festivalovým oceněním Zlatou palmou, která se zařadila do Ceylanovy početné sbírky filmových trofejí. Mezi nimi nechybí ani dvě ceny Grand Prix a cena pro Nejlepšího režiséra za jeho předcházející snímky Vzdálený (2002), Tři opice (2008) a Tenkrát v Anatolii (2011) uvedené též na MFF v Cannes. (Film Europe)
    Žánry:Drama
    4
  • Uzak
    Uzak (2002)
    Film

    Pastorální symfonie, kterou režisér zahájil svým snímkem Malé město a v níž pokračoval Májovými oblaky, se ve třetí části komplikuje s příchodem hrdiny do velkoměsta. Energický mladík, který procházel prvními dvěma filmy, se po neúspěšných zkouškách na univerzitě dostává do Istanbulu, aniž by se dokázal oprostit od svého denního snění a najít si práci. Stává se ne zcela zvaným hostem v bytě svého příbuzného, intelektuálního a přitom múzického muže, který se na rozdíl od něj v metropoli dokázal prosadit. Mladík se oddá svým plánům na získání místa na lodi, která ho odveze do jiných zemí a vzdálených míst Nuri Bilge Ceylan popisuje s velkou mírou autenticity nejen vztahy obou mužů uvnitř malého bytu, ale i ulice města či námořnickou hospůdku v přístavu Vzdálený je snímek, který divákovi poskytuje možnost ztotožnění se s oběma postavami. Po konfrontaci s detaily, například když příbuzný sleduje na videu porno a rychle přepne na Tarkovského, aby nebyl přistižen, či s bezděčným a přitom krutě výmluvným lovem mouchy můžeme konstatovat, že tématem snímku je sám život. Vzdálený je dílo, které režisér nechal projít přes filtr svých vlastních vzpomínek a zážitků.

    Žánry:Drama
    74%

    Pastorální symfonie, kterou režisér zahájil svým snímkem Malé město a v níž pokračoval Májovými oblaky, se ve třetí části komplikuje s příchodem hrdiny do velkoměsta. Energický mladík, který procházel prvními dvěma filmy, se po neúspěšných zkouškách na univerzitě dostává do Istanbulu, aniž by se dokázal oprostit od svého denního snění a najít si práci. Stává se ne zcela zvaným hostem v bytě svého příbuzného, intelektuálního a přitom múzického muže, který se na rozdíl od něj v metropoli dokázal prosadit. Mladík se oddá svým plánům na získání místa na lodi, která ho odveze do jiných zemí a vzdálených míst Nuri Bilge Ceylan popisuje s velkou mírou autenticity nejen vztahy obou mužů uvnitř malého bytu, ale i ulice města či námořnickou hospůdku v přístavu Vzdálený je snímek, který divákovi poskytuje možnost ztotožnění se s oběma postavami. Po konfrontaci s detaily, například když příbuzný sleduje na videu porno a rychle přepne na Tarkovského, aby nebyl přistižen, či s bezděčným a přitom krutě výmluvným lovem mouchy můžeme konstatovat, že tématem snímku je sám život. Vzdálený je dílo, které režisér nechal projít přes filtr svých vlastních vzpomínek a zážitků.

    Žánry:Drama
    5
  • Iklimler
    Iklimler (2006)
    FilmRole: Isa
    Isa a Bahar jsou spolu na dovolené, mnoho spolu ale nemluví a je zřejmé, že jejich vztah se rozpadá. Bahar s nevyslovitelnou bolestí cítí, že Isa není schopen její lásku opětovat. A když Isa o špatném porozumění mezi nimi otevřeně promluví, dvojice se opravdu rozchází. Zoufalá Bahar se vrací do Istanbulu sama, o několik dní později odjíždí také Isa. On však samotu dlouho nesnese a brzy vyhledá Serap, partnerku svého dávného známého – o hlubším vztahu, ať už partnerském, či přátelském, nelze totiž v případě sobeckého Isy nikdy hovořit. Od Serap, která byla jeho milenkou už v době, kdy byl ještě s Bahar, se dozvídá, že Bahar odjela pracovně na východ země. Potřeba přehlušit vnitřní prázdnotu pramenící z citové vyprahlosti ho přiměje, aby Bahar opět vyhledal. Sliby a přísahami o své proměně se ji snaží získat zpět.
    Žánry:Drama
    72%
    Isa a Bahar jsou spolu na dovolené, mnoho spolu ale nemluví a je zřejmé, že jejich vztah se rozpadá. Bahar s nevyslovitelnou bolestí cítí, že Isa není schopen její lásku opětovat. A když Isa o špatném porozumění mezi nimi otevřeně promluví, dvojice se opravdu rozchází. Zoufalá Bahar se vrací do Istanbulu sama, o několik dní později odjíždí také Isa. On však samotu dlouho nesnese a brzy vyhledá Serap, partnerku svého dávného známého – o hlubším vztahu, ať už partnerském, či přátelském, nelze totiž v případě sobeckého Isy nikdy hovořit. Od Serap, která byla jeho milenkou už v době, kdy byl ještě s Bahar, se dozvídá, že Bahar odjela pracovně na východ země. Potřeba přehlušit vnitřní prázdnotu pramenící z citové vyprahlosti ho přiměje, aby Bahar opět vyhledal. Sliby a přísahami o své proměně se ji snaží získat zpět.
    Žánry:Drama
    6
  • Mayis sikintisi
    Mayis sikintisi (1999)
    Film

    Předchozí film N.B.Ceylana, od něhož byl na minulém Febiofestu uveden film Daleko. Ceylanovo náročné autorství, vzácně konsistentní- Ceylan své filmy sám produkuje, je jejich scénáristou, režisérem, kameramanem, střihačem, je pozoruhodným fenoménem současného filmu. Jeho styl se zakládá na mistrovském zvládnutí obrazu, jenž přesně rezonuje s tématem- křehkými intimními úvahami o pocitu ze života, jeho plynutí, míjení, ale filmy jako by ho v sobě zároveň zadržovaly s nezvyklou intenzitou. Májová oblaka se odehrávají na tureckém venkově, kam přijíždí režisér Muzaffer, aby natočil film o svých rodičích (hrají je skuteční režisérovi rodiče). Film se stává básnivým svědectvím o lidech ukotvených k místu, ke krajině svého života.

    Žánry:Film o filmu
    71%

    Předchozí film N.B.Ceylana, od něhož byl na minulém Febiofestu uveden film Daleko. Ceylanovo náročné autorství, vzácně konsistentní- Ceylan své filmy sám produkuje, je jejich scénáristou, režisérem, kameramanem, střihačem, je pozoruhodným fenoménem současného filmu. Jeho styl se zakládá na mistrovském zvládnutí obrazu, jenž přesně rezonuje s tématem- křehkými intimními úvahami o pocitu ze života, jeho plynutí, míjení, ale filmy jako by ho v sobě zároveň zadržovaly s nezvyklou intenzitou. Májová oblaka se odehrávají na tureckém venkově, kam přijíždí režisér Muzaffer, aby natočil film o svých rodičích (hrají je skuteční režisérovi rodiče). Film se stává básnivým svědectvím o lidech ukotvených k místu, ke krajině svého života.

    Žánry:Film o filmu
    7
  • 8
  • Tři opice
    Tři opice (2008)
    Film

    Eyup na sebe vezme vinu za dopravní nehodu svého šéfa, vlivného politika, a jde místo něj do vězení. Jeho žena Hacer osamí s dospívajícím synem. Aby pro něj získala peníze na vysněné auto, vypraví se za politikem pro pomoc. Zaplete se s ním ale víc, než by sama chtěla. Minimalistické rodinné drama natočené ve vytříbeném vizuálním stylu. [43. MFFKV 2008]

    Žánry:Drama
    67%

    Eyup na sebe vezme vinu za dopravní nehodu svého šéfa, vlivného politika, a jde místo něj do vězení. Jeho žena Hacer osamí s dospívajícím synem. Aby pro něj získala peníze na vysněné auto, vypraví se za politikem pro pomoc. Zaplete se s ním ale víc, než by sama chtěla. Minimalistické rodinné drama natočené ve vytříbeném vizuálním stylu. [43. MFFKV 2008]

    Žánry:Drama
    9