6.2

Nickel Bösenberg: Filmy a seriály

  • Láska šílená
    Láska šílená (2014)
    FilmRole: Gendarm

    Známá rakouská režisérka Jessica Hausner po snímku Lurdy (2009), který sesbíral řadu ocenění na MFF v Benátkách a jiných prestižních festivalech, přináší komediální drama inspirované sebevraždou romantického básníka Heinricha von Kleista. Jak v Lurdách režisérka uvažuje o relativitě církve, víry a zázraku na posvátných poutnických místech, v Lásce šílené poukazuje na ambivalentnost lásky a romantické představy o společné smrti z lásky.

    V Berlíně začátkem 19. století mladý německý básník Heinrich touží po romantické sebevraždě ve dvojici a neúnavně hledá spřízněnou lidskou duši, která by byla ochotná s ním dobrovolně ukončit svůj pozemský život. Je však zklamaný z necitlivosti všech lidí kolem, a když nedokáže přesvědčit ani svou sestřenici Mariu, ztrácí i tu poslední naději. Naštěstí však potkává Henriette, mladou, skromnou a uzavřenou manželku obchodníka, trpící “chorobou duše“, a zdá se, že i jinou smrtelnou nemocí.

    Vedle matematicky přesných obrazových kompozic, divadelní mizanscéně a zdrženlivému až odosobněnému hereckému projevu, se v celém snímku objevuje sofistikovaný tlumený humor, kterým režisérka přímo útočí na přetvářku lidské společnosti a absurdnost lidského jednání. Tato netradiční romantická tragikomedie byla v roce 2014 na MFF v Cannes nominovaná na cenu sekce Un Certain Regard a v tom samém roce se na MFF v Karlových Varech představila českým a slovenským divákům. (Film Europe)

    64%

    Známá rakouská režisérka Jessica Hausner po snímku Lurdy (2009), který sesbíral řadu ocenění na MFF v Benátkách a jiných prestižních festivalech, přináší komediální drama inspirované sebevraždou romantického básníka Heinricha von Kleista. Jak v Lurdách režisérka uvažuje o relativitě církve, víry a zázraku na posvátných poutnických místech, v Lásce šílené poukazuje na ambivalentnost lásky a romantické představy o společné smrti z lásky.

    V Berlíně začátkem 19. století mladý německý básník Heinrich touží po romantické sebevraždě ve dvojici a neúnavně hledá spřízněnou lidskou duši, která by byla ochotná s ním dobrovolně ukončit svůj pozemský život. Je však zklamaný z necitlivosti všech lidí kolem, a když nedokáže přesvědčit ani svou sestřenici Mariu, ztrácí i tu poslední naději. Naštěstí však potkává Henriette, mladou, skromnou a uzavřenou manželku obchodníka, trpící “chorobou duše“, a zdá se, že i jinou smrtelnou nemocí.

    Vedle matematicky přesných obrazových kompozic, divadelní mizanscéně a zdrženlivému až odosobněnému hereckému projevu, se v celém snímku objevuje sofistikovaný tlumený humor, kterým režisérka přímo útočí na přetvářku lidské společnosti a absurdnost lidského jednání. Tato netradiční romantická tragikomedie byla v roce 2014 na MFF v Cannes nominovaná na cenu sekce Un Certain Regard a v tom samém roce se na MFF v Karlových Varech představila českým a slovenským divákům. (Film Europe)

    1
  • Místo činu
    Místo činu (1970)
    Seriál
    • O2 TV
    Znělka německého kriminálního cyklu Místo činu vítá milovníky krimi žánru beze změny už od roku 1970. U zrodu cyklu, jenž se může právě pochlubit počtem epizod 699 (a další již jsou v dramaturgickém plánu), stál německý první program ARD. Postupně se přidaly všechny německy mluvící země a po celá léta premiéry vstupují na obrazovku vždy v neděli. Původně krimisérie vznikla jako konkurence letitému rivalovi ZDF a jeho cyklu Der Komissar. Roku 1990 se do produkce zapojilo i Švýcarsko, od roku 1999 produkuje vlastní „vídeňské“ epizody i rakouská stanice ORF. Podstatou projektu je, že si každé studio vytvoří vlastní tým a zároveň „prodává“ do spolkové země i lokální kolorit. Historický Mnichov vytváří samozřejmě jinou kulisu než průmyslový Duisburg. Ojediněle se projeví i místní dialekt. „Bavorské“ epizody jsou někdy pro severoněmecké diváky téměř nesrozumitelné. V průběhu bohaté historie vystoupilo na scénu zločinu zatím sedmdesát vyšetřovatelů, více či méně charizmatických. Historicky první epizoda Taxi do Lipska (1970) představila muže v pomačkaném baloňáku, nepříliš akčně vyhlížejícího komisaře Trimmela z Hamburku. Vedle něj se v naší televizi objevil i kolínský komisař Haferkampf v podání Hansjörga Felmyho. Na počátku osmdesátých let se konečně zjevuje nejpopulárnější ze všech komisařů a miláček ženského publika: komisař Schimanski přezdívaný Schimi v podání Goetze Georga. Sekunduje mu bručavý, připlešatělý kolega Thanner. Syrové prostředí Duisburgu a přístavní doky tvoří kulisu pro furiantské kousky neposlušného svalnatého rebela z řad policie. Goetz George natočil v letech 1981–1991 celkem 29 epizod, většinou je uvedla také tehdejší Čs. televize. Konkurenci získal v polovině osmdesátých let až v sympatickém nosáčovi z Hamburku, komisaři Stöverovi, kterého představoval vynikající německý herec Manfred Krug. Ženský prvek pak i na naše obrazovky vnesla mladá, sportovně vyhlížející komisařka Lena Odenthalová, kterou tvůrci „zasadili“ do policejní stanice v Ludwigshafenu. Ačkoliv nikdo neupře mužné charizma komisaři Schimanskému, prvenství v množství vyřešených zločinů si drží Franz Leitmayr a jeho kolega Ivo Batic. Jejich pěsti zasáhly už osmačtyřicetkrát! Dva osamělí vlci, pohlední sympaťáci se smyslem pro humor, chlapské přátelství a „klukoviny“ přinesli nový svěží proud do vod zločinnosti v kulisách Mnichova, ať jde o starobylé čtvrti, tajemná zákoutí či luxusní vily na předměstí. Od roku 1991 se tito dva „kluci“ sice poněkud proměnili v prošedivělé pány středního věku, kteří se už jen zálibně ohlížejí za mladšími ročníky, ale šarm se jim rozhodně upřít nedá. Bavorské epizody patří k těm nejoblíbenějším právě díky nim a jejich představitelům.
    Žánry:DramaKrimi
    63%
    Znělka německého kriminálního cyklu Místo činu vítá milovníky krimi žánru beze změny už od roku 1970. U zrodu cyklu, jenž se může právě pochlubit počtem epizod 699 (a další již jsou v dramaturgickém plánu), stál německý první program ARD. Postupně se přidaly všechny německy mluvící země a po celá léta premiéry vstupují na obrazovku vždy v neděli. Původně krimisérie vznikla jako konkurence letitému rivalovi ZDF a jeho cyklu Der Komissar. Roku 1990 se do produkce zapojilo i Švýcarsko, od roku 1999 produkuje vlastní „vídeňské“ epizody i rakouská stanice ORF. Podstatou projektu je, že si každé studio vytvoří vlastní tým a zároveň „prodává“ do spolkové země i lokální kolorit. Historický Mnichov vytváří samozřejmě jinou kulisu než průmyslový Duisburg. Ojediněle se projeví i místní dialekt. „Bavorské“ epizody jsou někdy pro severoněmecké diváky téměř nesrozumitelné. V průběhu bohaté historie vystoupilo na scénu zločinu zatím sedmdesát vyšetřovatelů, více či méně charizmatických. Historicky první epizoda Taxi do Lipska (1970) představila muže v pomačkaném baloňáku, nepříliš akčně vyhlížejícího komisaře Trimmela z Hamburku. Vedle něj se v naší televizi objevil i kolínský komisař Haferkampf v podání Hansjörga Felmyho. Na počátku osmdesátých let se konečně zjevuje nejpopulárnější ze všech komisařů a miláček ženského publika: komisař Schimanski přezdívaný Schimi v podání Goetze Georga. Sekunduje mu bručavý, připlešatělý kolega Thanner. Syrové prostředí Duisburgu a přístavní doky tvoří kulisu pro furiantské kousky neposlušného svalnatého rebela z řad policie. Goetz George natočil v letech 1981–1991 celkem 29 epizod, většinou je uvedla také tehdejší Čs. televize. Konkurenci získal v polovině osmdesátých let až v sympatickém nosáčovi z Hamburku, komisaři Stöverovi, kterého představoval vynikající německý herec Manfred Krug. Ženský prvek pak i na naše obrazovky vnesla mladá, sportovně vyhlížející komisařka Lena Odenthalová, kterou tvůrci „zasadili“ do policejní stanice v Ludwigshafenu. Ačkoliv nikdo neupře mužné charizma komisaři Schimanskému, prvenství v množství vyřešených zločinů si drží Franz Leitmayr a jeho kolega Ivo Batic. Jejich pěsti zasáhly už osmačtyřicetkrát! Dva osamělí vlci, pohlední sympaťáci se smyslem pro humor, chlapské přátelství a „klukoviny“ přinesli nový svěží proud do vod zločinnosti v kulisách Mnichova, ať jde o starobylé čtvrti, tajemná zákoutí či luxusní vily na předměstí. Od roku 1991 se tito dva „kluci“ sice poněkud proměnili v prošedivělé pány středního věku, kteří se už jen zálibně ohlížejí za mladšími ročníky, ale šarm se jim rozhodně upřít nedá. Bavorské epizody patří k těm nejoblíbenějším právě díky nim a jejich představitelům.
    Žánry:DramaKrimi
    2
  • Egon Schiele
    Egon Schiele (2016)
    FilmRole: Wachbeamter Bezirksgericht / District Court Guard
    • iTunes
    • KVIFF TV
    • DaFilms

    Malíř a grafik Egon Schiele byl jedním z nejprovokativnějších vídeňských umělců začátku 20. století. Doby, během níž se pomalu a téměř nepozorovaně chýlila ke konci jedna velká dějinná éra. Doby, kdy se v kultuře, a ve výtvarném umění snad nejvýrazněji, začaly bouřlivě prosazovat zcela nové směry. Návštěvníci galerií byli poprvé vystaveni troufalé tvorbě expresionistů a kubistů, objevují se i první abstraktní díla. A do veřejného prostoru, díky tvůrcům jako byl Schiele, vstoupila erotika.

    Mladý Egon Schiele je zpočátku fascinován secesí a tvorbou svého krajana Gustava Klimta, ale brzy nachází vlastní výrazové prostředky v expresionismu a odvážných aktech. Jeho hlavní inspirací jsou krásné a mladé ženy. A jsou zásadními múzami nejen jeho tvorby, ale i života. Osudový vliv na něj mají ale jen dvě – jeho sestra a první múza Gerti a mladičká Wally, pravděpodobně Schieleho jediná pravá láska, kterou zvěčnil ve svém slavném obraze „Smrt a dívka“. Jeho provokativní erotická tvorba brzy vyvolá odezvu nejen mezi výtvarníky a galeristy, ale i mezi počestnými občany. Pro nevázaný způsob života je dokonce nucen ukončit svůj pobyt v Českém Krumlově. Nakonec je ale stejně zatčen, čelí obvinění ze sexuálního zneužití nezletilé dívky a soudce spálí pro výstrahu jeho kresbu.

    Schieleho radikální malby sice pohoršovaly vídeňskou společnost, ale podobně odvážní umělci jako Gustav Klimt cítili jeho výjimečnost. Egon Schiele byl ve své tvorbě připraven jít až za hranu vlastní bolesti, obětoval pro své umění lásku a nakonec i život. Pro umění, které nás inspiruje dodnes. Pod filmem je podepsán uznávaný rakouský režisér Dieter Berner, který je i populárním hercem (Pianistka, Egon Schiele) a spoluautorem scénáře. (CinemArt CZ)

     

    63%

    Malíř a grafik Egon Schiele byl jedním z nejprovokativnějších vídeňských umělců začátku 20. století. Doby, během níž se pomalu a téměř nepozorovaně chýlila ke konci jedna velká dějinná éra. Doby, kdy se v kultuře, a ve výtvarném umění snad nejvýrazněji, začaly bouřlivě prosazovat zcela nové směry. Návštěvníci galerií byli poprvé vystaveni troufalé tvorbě expresionistů a kubistů, objevují se i první abstraktní díla. A do veřejného prostoru, díky tvůrcům jako byl Schiele, vstoupila erotika.

    Mladý Egon Schiele je zpočátku fascinován secesí a tvorbou svého krajana Gustava Klimta, ale brzy nachází vlastní výrazové prostředky v expresionismu a odvážných aktech. Jeho hlavní inspirací jsou krásné a mladé ženy. A jsou zásadními múzami nejen jeho tvorby, ale i života. Osudový vliv na něj mají ale jen dvě – jeho sestra a první múza Gerti a mladičká Wally, pravděpodobně Schieleho jediná pravá láska, kterou zvěčnil ve svém slavném obraze „Smrt a dívka“. Jeho provokativní erotická tvorba brzy vyvolá odezvu nejen mezi výtvarníky a galeristy, ale i mezi počestnými občany. Pro nevázaný způsob života je dokonce nucen ukončit svůj pobyt v Českém Krumlově. Nakonec je ale stejně zatčen, čelí obvinění ze sexuálního zneužití nezletilé dívky a soudce spálí pro výstrahu jeho kresbu.

    Schieleho radikální malby sice pohoršovaly vídeňskou společnost, ale podobně odvážní umělci jako Gustav Klimt cítili jeho výjimečnost. Egon Schiele byl ve své tvorbě připraven jít až za hranu vlastní bolesti, obětoval pro své umění lásku a nakonec i život. Pro umění, které nás inspiruje dodnes. Pod filmem je podepsán uznávaný rakouský režisér Dieter Berner, který je i populárním hercem (Pianistka, Egon Schiele) a spoluautorem scénáře. (CinemArt CZ)

     

    3
  • Ingeborg Bachmann - Reise in die Wüste
    Ingeborg Bachmann - Reise in die Wüste (2023)
    FilmRole: Deutscher Journalist Rom
    Životopisný film se soustředí na fascinující přátelství mezi spisovatelem Maxem Frischem a spisovatelkou Ingeborg Bachmann. Ačkoliv oba vykonávají de facto stejnou profesi, on se soustředí na divadelní hry, ona zase na poezii. Když se oba již jako slavní autoři roku 1958 potkají, spustí tím emocemi nabitý vztah, který je stejně líbezný jako třaskavý. Snímek byl uveden v hlavní soutěži festivalu Berlinale 2023.
    61%
    Životopisný film se soustředí na fascinující přátelství mezi spisovatelem Maxem Frischem a spisovatelkou Ingeborg Bachmann. Ačkoliv oba vykonávají de facto stejnou profesi, on se soustředí na divadelní hry, ona zase na poezii. Když se oba již jako slavní autoři roku 1958 potkají, spustí tím emocemi nabitý vztah, který je stejně líbezný jako třaskavý. Snímek byl uveden v hlavní soutěži festivalu Berlinale 2023.
    4
  • Odvrácená strana měsíce
    Odvrácená strana měsíce (2015)
    FilmRole: Konrad Geiger

    Úspěšný právník Urs je příkladem a hvězdou své profese. Má krásnou kariéru, krásnou a perfektní ženu, krásné a drahé auto, konto naplněné penězi. Sebevražda jeho kolegy s ním ale otřese, vždyť on taky žil takhle skvělý život. Potkává krásnou dívku, která vyznává alternativní způsob života a zúčastní se experimentu s halucinogenními houbičkami. Změna života je ale drastičtější, než se dalo čekat. Drogový experiment v něm uvolní syrové lidské pudy a na povrch se dostane jeho odvrácená strana. Urse ovládne potlačovaná agresivita a dostane se zcela mimo kontrolu.

    Civilizovaný právník se promění v člověka hnaného instinkty a v nevypočitatelného zabijáka. Utíká do lesů, na stopě už mu je ale policie a také pomstychtivý protivník. (Bontofilm)

    Žánry:Thriller
    61%

    Úspěšný právník Urs je příkladem a hvězdou své profese. Má krásnou kariéru, krásnou a perfektní ženu, krásné a drahé auto, konto naplněné penězi. Sebevražda jeho kolegy s ním ale otřese, vždyť on taky žil takhle skvělý život. Potkává krásnou dívku, která vyznává alternativní způsob života a zúčastní se experimentu s halucinogenními houbičkami. Změna života je ale drastičtější, než se dalo čekat. Drogový experiment v něm uvolní syrové lidské pudy a na povrch se dostane jeho odvrácená strana. Urse ovládne potlačovaná agresivita a dostane se zcela mimo kontrolu.

    Civilizovaný právník se promění v člověka hnaného instinkty a v nevypočitatelného zabijáka. Utíká do lesů, na stopě už mu je ale policie a také pomstychtivý protivník. (Bontofilm)

    Žánry:Thriller
    5
  • Never Grow Old
    Never Grow Old (2019)
    FilmRole: Jim Emmett
    Patrick Tate žije se svou těhotnou ženou a dvěma dětmi takřka idylický život na západním pobřeží USA pár let po konci Občanské války. Živí se jako tesař a hrobník a je vzorným občanem městečka Garlow, zakládajícím si na pravých křesťanských ideálech. Jednoho deštivého večera se však před jeho prahem objevují tři nebezpečně vypadající muži vedení Holanďanem Albertem, kteří hledají jistého Billa Crabtreeho, ne kterého je údajně vypsána odměna. Patrick je vyzván, aby třem lovcům lidí pomohl, přičemž s odmítnutím asistence se předem nepočítá.
    61%
    Patrick Tate žije se svou těhotnou ženou a dvěma dětmi takřka idylický život na západním pobřeží USA pár let po konci Občanské války. Živí se jako tesař a hrobník a je vzorným občanem městečka Garlow, zakládajícím si na pravých křesťanských ideálech. Jednoho deštivého večera se však před jeho prahem objevují tři nebezpečně vypadající muži vedení Holanďanem Albertem, kteří hledají jistého Billa Crabtreeho, ne kterého je údajně vypsána odměna. Patrick je vyzván, aby třem lovcům lidí pomohl, přičemž s odmítnutím asistence se předem nepočítá.
    6
  • 7
  • Erik Kamenné srdce
    Erik Kamenné srdce (2022)
    FilmRole: Bucket Head
    • O2 TV
    Když se jeho rodina přestěhuje do vily, kterou zdědili po tetě Brunhildě, objeví další rodinu, která tam žije – Marii a jejího tátu, které Erikovi rodiče chtějí vykopnout. Když rodina dostane oznámení o vystěhování, Maria aktivuje svůj tajný plán, jak přivést zpět svou ztracenou matku, aby je zachránila. Společně skončí na fantastické cestě do Mezisvěta a Erik se dozví, jak těžké je opravdu nosit srdce z kamene. (MFF pro děti a mladé publikum Juniorfest)
    58%
    Když se jeho rodina přestěhuje do vily, kterou zdědili po tetě Brunhildě, objeví další rodinu, která tam žije – Marii a jejího tátu, které Erikovi rodiče chtějí vykopnout. Když rodina dostane oznámení o vystěhování, Maria aktivuje svůj tajný plán, jak přivést zpět svou ztracenou matku, aby je zachránila. Společně skončí na fantastické cestě do Mezisvěta a Erik se dozví, jak těžké je opravdu nosit srdce z kamene. (MFF pro děti a mladé publikum Juniorfest)
    8