6.3

Olga Salagová: Filmy a seriály

  • Teta
    Teta (1987)
    Seriál
    Ve strašidelném rodinném sídle rodu Frankensteinů dokončuje baron Henry Frankenstein svůj nejnovější vynález – umělého člověka. Bytost s mozkem génia a silou stroje se má stát neocenitelným a tolik vytouženým pomocníkem člověka. Mezitím z cirkusu utíká Max, opuštěný a stále hladový chlapec, kterému na zámek pomůže vodník Alojz. Zámek je pro Maxe ideálním útočištěm, kde se okamžitě seznamuje se zvláštním obyvatelstvem v čele s Bílou paní, hrabětem Drakulou a jinými strašidly, kterých, jak je už každému asi jasné, se vůbec není třeba bát. Něco jiného si však myslí kovář Hufschmidt, který chce proti baronovi poštvat celé, jinak poklidné městečko. Baron se však nebojí a s hrdostí má v plánu všem předvést svůj nejnovější vynález. Jmenuje se Albert, ale na génia rozhodně nevypadá.
    75%
    Ve strašidelném rodinném sídle rodu Frankensteinů dokončuje baron Henry Frankenstein svůj nejnovější vynález – umělého člověka. Bytost s mozkem génia a silou stroje se má stát neocenitelným a tolik vytouženým pomocníkem člověka. Mezitím z cirkusu utíká Max, opuštěný a stále hladový chlapec, kterému na zámek pomůže vodník Alojz. Zámek je pro Maxe ideálním útočištěm, kde se okamžitě seznamuje se zvláštním obyvatelstvem v čele s Bílou paní, hrabětem Drakulou a jinými strašidly, kterých, jak je už každému asi jasné, se vůbec není třeba bát. Něco jiného si však myslí kovář Hufschmidt, který chce proti baronovi poštvat celé, jinak poklidné městečko. Baron se však nebojí a s hrdostí má v plánu všem předvést svůj nejnovější vynález. Jmenuje se Albert, ale na génia rozhodně nevypadá.
    1
  • Slnko v sieti
    Slnko v sieti (1962)
    FilmRole: Jana
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Lyrický příběh nesmělé lásky dvou mladých studentů zachycuje emocionální dozrávání soudobé mládeže, která se snaží zakrývat svoji nejistotu, nezkušenost a strach ze života předstíraným cynismem a odmítavou pózou. Jejich vnitřní svět je však plný citů, ke kterým se nechtějí veřejně přiznat. Film bývá považován za průkopnické dílo československé nové vlny.
    Žánry:Drama
    74%
    Lyrický příběh nesmělé lásky dvou mladých studentů zachycuje emocionální dozrávání soudobé mládeže, která se snaží zakrývat svoji nejistotu, nezkušenost a strach ze života předstíraným cynismem a odmítavou pózou. Jejich vnitřní svět je však plný citů, ke kterým se nechtějí veřejně přiznat. Film bývá považován za průkopnické dílo československé nové vlny.
    Žánry:Drama
    2
  • Vivat Beňovský
    Vivat Beňovský (1975)
    Minisérie
    Mladá, krásná Anna Lentulayová (Libuše Šafránková) je zasnoubená s Tomášem Omachelem (Jácint Juhász), ale zahoří láskou k jeho příteli Móricovi Beňovskému (Jozef Adamovič). Ten její lásku odmítá a ona si bere život. Tomáš Omachel její smrt neustále vyčítá Móricovi a provází ho na dlouhé, dobrodružné cestě a neustále plánuje přítelovu smrt. Z Mórice Beňovského se stává dobrodruh, cestovatel, který nikde nenalézá klidu, až zakotví na Madagaskaru, kde se stává králem, a to do chvíle, kdy ho zbouřenci při jedné z bitev zabijí. Příběh se odehrává v 18. století.
    66%
    Mladá, krásná Anna Lentulayová (Libuše Šafránková) je zasnoubená s Tomášem Omachelem (Jácint Juhász), ale zahoří láskou k jeho příteli Móricovi Beňovskému (Jozef Adamovič). Ten její lásku odmítá a ona si bere život. Tomáš Omachel její smrt neustále vyčítá Móricovi a provází ho na dlouhé, dobrodružné cestě a neustále plánuje přítelovu smrt. Z Mórice Beňovského se stává dobrodruh, cestovatel, který nikde nenalézá klidu, až zakotví na Madagaskaru, kde se stává králem, a to do chvíle, kdy ho zbouřenci při jedné z bitev zabijí. Příběh se odehrává v 18. století.
    3
  • Panna zázračnica
    Panna zázračnica (1966)
    Film
    Snímek Štefana Uhera je pro mě osobně sice méně strhující než rodinné drama Tři sestry, nicméně svým ústředním tématem a hledáním podstaty umění ve společnosti ve mně i tak zanechal silný zážitek. I tady se režisér velmi nevybíravě vyjadřuje k socialistickému režimu, což ho se zmíněným dramatem pojí. Sledujeme formující se osobnosti mladých umělců, kteří však musí absolvovat povinný vojenský výcvik. Předmětem jejich tužeb a zdrojem nevyčerpatelné inspirace se stane mladé děvče Annabell, které žije s řemeslníkem, jenž slouží k imaginací okouzleným mladíkům jako kontrast. Idealizace její osoby, vtisknutí úlohy múzy a především její objektivizace vede k tomu, že mládenci nevidí dívčiny pocity a reálný život, který se řítí vstříc tragické události. Snímek nechává otevřený prostor mnohovrstevnatým interpretacím a opatřuje vizuální stránku surrealismem oplývající mizanscénou, stejně tak i precizně inscenovaným pohybem kamery a rámováním, které se diametrálně liší od nesvázaného observačního snímání ruční kamerou, kterou razili jiní novovlnní autoři.
    65%
    Snímek Štefana Uhera je pro mě osobně sice méně strhující než rodinné drama Tři sestry, nicméně svým ústředním tématem a hledáním podstaty umění ve společnosti ve mně i tak zanechal silný zážitek. I tady se režisér velmi nevybíravě vyjadřuje k socialistickému režimu, což ho se zmíněným dramatem pojí. Sledujeme formující se osobnosti mladých umělců, kteří však musí absolvovat povinný vojenský výcvik. Předmětem jejich tužeb a zdrojem nevyčerpatelné inspirace se stane mladé děvče Annabell, které žije s řemeslníkem, jenž slouží k imaginací okouzleným mladíkům jako kontrast. Idealizace její osoby, vtisknutí úlohy múzy a především její objektivizace vede k tomu, že mládenci nevidí dívčiny pocity a reálný život, který se řítí vstříc tragické události. Snímek nechává otevřený prostor mnohovrstevnatým interpretacím a opatřuje vizuální stránku surrealismem oplývající mizanscénou, stejně tak i precizně inscenovaným pohybem kamery a rámováním, které se diametrálně liší od nesvázaného observačního snímání ruční kamerou, kterou razili jiní novovlnní autoři.
    4
  • Hriech Kataríny Padychovej
    Hriech Kataríny Padychovej (1973)
    Film
    Po manželově odchodu za prací se titulní hrdinka dopustí nevěry, která nezůstane bez následků. Když se muž vrátí, ocitá se před složitým dilematem, jak by si měl počínat. Ještě více než čítankové rozehrání jedné nevěry však tvůrci zdůrazňují bědné sociální poměry za první republiky, které lidi nutí hledat obživu za hranicemi. Vznikl jen plochý, ilustrativní přepis předlohy Petera Jilemnického.
    Žánry:Drama
    63%
    Po manželově odchodu za prací se titulní hrdinka dopustí nevěry, která nezůstane bez následků. Když se muž vrátí, ocitá se před složitým dilematem, jak by si měl počínat. Ještě více než čítankové rozehrání jedné nevěry však tvůrci zdůrazňují bědné sociální poměry za první republiky, které lidi nutí hledat obživu za hranicemi. Vznikl jen plochý, ilustrativní přepis předlohy Petera Jilemnického.
    Žánry:Drama
    5
  • A poběžím až na kraj světa
    A poběžím až na kraj světa (1979)
    FilmRole: Matka sarinová
    62%
    6
  • 7
  • 8
  • Volanie démonov
    Volanie démonov (1967)
    FilmRole: Ružena
    I na Slovensku stvořili dvojici vyšetřovatelů, která prošla několika filmy. Volanie démonov je v pořadí třetí z nich. Policisté, jeden maigretovsky hloubavý, druhý humorně unáhlený, tentokrát řeší požár v továrně na nábytek a navíc úmrtí dvou zaměstnanců - jeden se upálil, druhý se zřítil do vyschlé studny. Vyšetřování zamotaného případu trvá dlouho, ale nakonec se ukáže, že pomstychtivost může být mimořádně silná i vytrvalá.
    Žánry:Krimi
    57%
    I na Slovensku stvořili dvojici vyšetřovatelů, která prošla několika filmy. Volanie démonov je v pořadí třetí z nich. Policisté, jeden maigretovsky hloubavý, druhý humorně unáhlený, tentokrát řeší požár v továrně na nábytek a navíc úmrtí dvou zaměstnanců - jeden se upálil, druhý se zřítil do vyschlé studny. Vyšetřování zamotaného případu trvá dlouho, ale nakonec se ukáže, že pomstychtivost může být mimořádně silná i vytrvalá.
    Žánry:Krimi
    9
  • Hodina modrých slonů
    Hodina modrých slonů (1971)
    FilmRole: Zuzanka's mother
    Ačkoli se vánoční svátky rychle blíží, pro děti z mateřské školy je to nepředstavitelně daleko. Ale protože jsou podnikavé, usmyslí si, že půjdou na Vánoční ostrovy, kde zajisté probíhají oslavy Vánoc ustavičně. Pokus o moderní pohádku, zbavenou klasických rekvizit, však nevyšel a snímek upadl do zapomnění. Možná, že po letech to bude objevitelská podívaná, navíc namluvená slovensky, neboť film vznikal v česko-slovenské koprodukci a má dvě jazykové verze.
    Žánry:FantasyRodinný
    54%
    Ačkoli se vánoční svátky rychle blíží, pro děti z mateřské školy je to nepředstavitelně daleko. Ale protože jsou podnikavé, usmyslí si, že půjdou na Vánoční ostrovy, kde zajisté probíhají oslavy Vánoc ustavičně. Pokus o moderní pohádku, zbavenou klasických rekvizit, však nevyšel a snímek upadl do zapomnění. Možná, že po letech to bude objevitelská podívaná, navíc namluvená slovensky, neboť film vznikal v česko-slovenské koprodukci a má dvě jazykové verze.
    Žánry:FantasyRodinný
    10
  • Dialóg 20-40-60
    Dialóg 20-40-60 (1968)
    FilmRole: Girl (segment "The Twenty-Year-Olds")
    53%
    11
  • Dvě věci pro život
    Dvě věci pro život (1972)
    Film
    52%
    12
  • Kulhavý ďábel
    Kulhavý ďábel (1968)
    FilmRole: Nurse Kateřina
    Velice volně podle francouzské pitoreskní předlohy Alaina René Lesage vznikla hudební komedie o ďábelském pokoušení. Pekelník Asmodej se tu pokouší zamilovaného jinocha přesvědčit o pošetilosti lásky, ale navzdory vynaloženému úsilí síla citu pokaždé zvítězí. Erotické motivy jsou velice krotké a propojení jednotlivých dějových segmentů podléhá chatrnosti. Nepomohlo ani obsazení zpívajícího Václava Neckáře do ústřední kladné role, postavu úlisně vlezlého ďábla si zahrál režisér filmu Juraj Herz. I když vznikla podívaná se záměrem diváka upoutat výtvarnými nápady a poněkud cynickou nadsázkou, nakonec vyšuměla spíše do ztracena. Herz se teprve chystal na své životní dílo Spalovač mrtvol.
    Režie:Juraj Herz
    51%
    Velice volně podle francouzské pitoreskní předlohy Alaina René Lesage vznikla hudební komedie o ďábelském pokoušení. Pekelník Asmodej se tu pokouší zamilovaného jinocha přesvědčit o pošetilosti lásky, ale navzdory vynaloženému úsilí síla citu pokaždé zvítězí. Erotické motivy jsou velice krotké a propojení jednotlivých dějových segmentů podléhá chatrnosti. Nepomohlo ani obsazení zpívajícího Václava Neckáře do ústřední kladné role, postavu úlisně vlezlého ďábla si zahrál režisér filmu Juraj Herz. I když vznikla podívaná se záměrem diváka upoutat výtvarnými nápady a poněkud cynickou nadsázkou, nakonec vyšuměla spíše do ztracena. Herz se teprve chystal na své životní dílo Spalovač mrtvol.
    Režie:Juraj Herz
    13
  • Cézar a detektívi
    Cézar a detektívi (1967)
    Film
    Groteskní, silně stylizovaná komedie chce evokovat svět dětské představivosti. Na příkladu malého chlapce je zdůrazněna absence přetvářky, v kontrastu ke světu dospělých, kteří jsou ochotni vše nahlížet skrze peníze a na problémy dětí nemají čas ani trpělivost. Současně se tvůrci opájejí cirkusovým prostředím, které, zastoupeno hlavně klaunem, je stejně upřímné a nefalšované jako dětská mysl. Ve vedlejších rolích objevíme řadu zajímavých osobností českého i slovenského filmu.
    Žánry:KomedieRodinný
    49%
    Groteskní, silně stylizovaná komedie chce evokovat svět dětské představivosti. Na příkladu malého chlapce je zdůrazněna absence přetvářky, v kontrastu ke světu dospělých, kteří jsou ochotni vše nahlížet skrze peníze a na problémy dětí nemají čas ani trpělivost. Současně se tvůrci opájejí cirkusovým prostředím, které, zastoupeno hlavně klaunem, je stejně upřímné a nefalšované jako dětská mysl. Ve vedlejších rolích objevíme řadu zajímavých osobností českého i slovenského filmu.
    Žánry:KomedieRodinný
    14
  • Sneh pod nohami
    Sneh pod nohami (1978)
    Film
    Je špatné, když ctižádostiví rodiče a koneckonců i někteří učitelé ve sportovní střední škole chtějí z dospívajících dětí za každou cenu vychovat ambiciózní sportovce. Snímek, odehrávající se v lyžařském prostředí, odsuzuje tvrdý dril i vytváření iluze vlastní výjimečnosti - až náročné závody juniorů prokážou, který trenérský přístup je optimální. Sníh pod nohama předkládá ilustrativní, nabádavou osvětu o nesnadném modelování všespasitelné socialistické morálky - i odvaze dospělých přiznat případnou chybu.
    Žánry:Drama
    46%
    Je špatné, když ctižádostiví rodiče a koneckonců i někteří učitelé ve sportovní střední škole chtějí z dospívajících dětí za každou cenu vychovat ambiciózní sportovce. Snímek, odehrávající se v lyžařském prostředí, odsuzuje tvrdý dril i vytváření iluze vlastní výjimečnosti - až náročné závody juniorů prokážou, který trenérský přístup je optimální. Sníh pod nohama předkládá ilustrativní, nabádavou osvětu o nesnadném modelování všespasitelné socialistické morálky - i odvaze dospělých přiznat případnou chybu.
    Žánry:Drama
    15
  • Cesta ženy
    Cesta ženy (1974)
    Film
    I v socialistické společnosti mívaly ženy problémy, zvláště když se provdaly bez vědomí rodičů. Avšak tento motiv se stává vlastně jen zarámováním samotného příběhu - dívčina matka začne sama vzpomínat na své životní osudy. Vidíme, jak ji na konci války zachránila sovětská armáda a ona sama se pustila do nadšeného budování spravedlivější společnosti. Když jsou zakládána zemědělská družstva, prosazuje jejich rozvoj, zprvu netušíc, že do přízně se jí chtějí vlichotit i zakuklení nepřátelé. Nynější mladí lidé, někdy jednající příliš emancipovaně, často ani nedomýšlejí, jaké oběti museli podstoupit jejich rodiče, aby oni mohli spokojeně žít a studovat. Cesta ženy patří mezi nenápadná normalizační díla, která chtějí zdůraznit, že teprve nyní si lidé mohou vychutnávat přednosti, které s obtížemi prosazovaly předcházející generace. Plakátovitost zpracování připomíná schémata 50. let nejen černobílými společenskými protiklady, ale také ilustrativním vyprávěním.
    43%
    I v socialistické společnosti mívaly ženy problémy, zvláště když se provdaly bez vědomí rodičů. Avšak tento motiv se stává vlastně jen zarámováním samotného příběhu - dívčina matka začne sama vzpomínat na své životní osudy. Vidíme, jak ji na konci války zachránila sovětská armáda a ona sama se pustila do nadšeného budování spravedlivější společnosti. Když jsou zakládána zemědělská družstva, prosazuje jejich rozvoj, zprvu netušíc, že do přízně se jí chtějí vlichotit i zakuklení nepřátelé. Nynější mladí lidé, někdy jednající příliš emancipovaně, často ani nedomýšlejí, jaké oběti museli podstoupit jejich rodiče, aby oni mohli spokojeně žít a studovat. Cesta ženy patří mezi nenápadná normalizační díla, která chtějí zdůraznit, že teprve nyní si lidé mohou vychutnávat přednosti, které s obtížemi prosazovaly předcházející generace. Plakátovitost zpracování připomíná schémata 50. let nejen černobílými společenskými protiklady, ale také ilustrativním vyprávěním.
    16