Eduard Bindas: Nejlepší filmy
a seriály

6.5

Eduard Bindas: Filmy a seriály

  • Jánosík
    Jánosík (1963)
    FilmRole: Aurel
    Nesmrtelná legenda o zbojnickém hrdinovi Jánošíkovi, který bohatým bral a chudým dával, je stále vděčným námětem různých uměleckých zpracování. Třetí filmová verze, která byla natočena na Kolibě v letech 1962-63, vznikla u příležitosti 250. výročí Jánošíkovy smrti. Námět, scénář i režie této velkolepé historické fresky jsou dílem Palo Bielika - původního hereckého představitele Jánošíka z české Fričovy filmové verze z roku 1935. Zajímavé je, že hlavní roli nesvěřil zkušený herec žádnému z herců, ale mladému lékaři z Iľavy, Františku Kuchtovi. Neokoukaná tvář tak vtiskla celému filmovému vyprávění silný, realistický nádech.
    75%
    Nesmrtelná legenda o zbojnickém hrdinovi Jánošíkovi, který bohatým bral a chudým dával, je stále vděčným námětem různých uměleckých zpracování. Třetí filmová verze, která byla natočena na Kolibě v letech 1962-63, vznikla u příležitosti 250. výročí Jánošíkovy smrti. Námět, scénář i režie této velkolepé historické fresky jsou dílem Palo Bielika - původního hereckého představitele Jánošíka z české Fričovy filmové verze z roku 1935. Zajímavé je, že hlavní roli nesvěřil zkušený herec žádnému z herců, ale mladému lékaři z Iľavy, Františku Kuchtovi. Neokoukaná tvář tak vtiskla celému filmovému vyprávění silný, realistický nádech.
    1
  • Červené víno I. - II.
    Červené víno I. - II. (1972)
    Seriál
    Televizní film natočený podle románu Františka Hečka zachycuje sociální boj na slovenské vesnici na počátku 20. století. V poměrně širokém časovém rozpětí sledujeme životní příběhy několika generací rodiny Habdžů, žijících ve vinařské vesnici na západním Slovensku.Nejstarší syn Urban utíká z domova a samostatně žije a hospodaří ve Vlčindolu se svou mladou ženou, kterou si proti vůli rodičů vzal. Mladší bratr Mikuláš uteče z domova. Ve Vlčindolu čekají na Urbana kromě několika chudých spojenců i otevření nepřátelé. Hrozí mu dražba a jeho statečná práce přijde vniveč. Vrcholem neštěstí je válka...
    Žánry:Drama
    72%
    Televizní film natočený podle románu Františka Hečka zachycuje sociální boj na slovenské vesnici na počátku 20. století. V poměrně širokém časovém rozpětí sledujeme životní příběhy několika generací rodiny Habdžů, žijících ve vinařské vesnici na západním Slovensku.Nejstarší syn Urban utíká z domova a samostatně žije a hospodaří ve Vlčindolu se svou mladou ženou, kterou si proti vůli rodičů vzal. Mladší bratr Mikuláš uteče z domova. Ve Vlčindolu čekají na Urbana kromě několika chudých spojenců i otevření nepřátelé. Hrozí mu dražba a jeho statečná práce přijde vniveč. Vrcholem neštěstí je válka...
    Žánry:Drama
    2
  • Sám vojak v poli
    Sám vojak v poli (1964)
    Seriál
    K nacistickému plukovníkovi Berchtoldovi se do malého městečka v okupované Francii dostává zběhlý sovětský důstojník, který tvrdí, že jej zná již od dětství. A skutečně se následně prokáže, že oním zběhem je Němec baron Henrich von Goldring, syn dávného Berchtoldova přítele. Hned nato se baron stane součástí důstojnického štábu a získává si na svou stranu mnohé, včetně generála Everse. Navazuje také kontakt s dcerou majitelky hotelu, ve kterém pobývá – Francouzkou Monikou Tarvalovou. Na druhé straně mu člen gestapa major Müller nevěří a žádá jeho prošetření. V tu samou chvíli se baron vydává na obchůzku po okolí a dopadne dva francouzské odbojáře – makisty. Namísto toho, aby je nahlásil či rovnou zastřelil, je pokárá za neopatrnost a nechá je odejít. Je tedy evidentní, že důstojník Henrich von Goldring s nacismem jistě nesympatizuje a domácí odboj je mu více než blízký…
    Režie:Otto Haas
    70%
    K nacistickému plukovníkovi Berchtoldovi se do malého městečka v okupované Francii dostává zběhlý sovětský důstojník, který tvrdí, že jej zná již od dětství. A skutečně se následně prokáže, že oním zběhem je Němec baron Henrich von Goldring, syn dávného Berchtoldova přítele. Hned nato se baron stane součástí důstojnického štábu a získává si na svou stranu mnohé, včetně generála Everse. Navazuje také kontakt s dcerou majitelky hotelu, ve kterém pobývá – Francouzkou Monikou Tarvalovou. Na druhé straně mu člen gestapa major Müller nevěří a žádá jeho prošetření. V tu samou chvíli se baron vydává na obchůzku po okolí a dopadne dva francouzské odbojáře – makisty. Namísto toho, aby je nahlásil či rovnou zastřelil, je pokárá za neopatrnost a nechá je odejít. Je tedy evidentní, že důstojník Henrich von Goldring s nacismem jistě nesympatizuje a domácí odboj je mu více než blízký…
    Režie:Otto Haas
    3
  • Kapitán Dabač
    Kapitán Dabač (1959)
    FilmRole: nemecký major
    69%
    4
  • Majster kat
    Majster kat (1966)
    FilmRole: Ali-pasa
    Příběh o nesmiřitelném soupeření a nenávisti dvou bývalých nejlepších kamarádů se odehrává v povodí Dunaje v období, kdy slovenské území okupovali Turci. Bratislavský rybář Richardus a kat Emil Targo by jeden pro druhého položili život, ale nakonec na sebe zanevřou kvůli lásce ke stejné ženě. Ta se jednou málem dostane do harému místního alipaši. Emilova vychloubačnost a sklon k alkoholu způsobí, že muž svého kamaráda zradí a nečestně ho připraví o životní lásku. Nenávist obou mužů je tak veliká, že se i po letech přenáší na jejich děti... Slovenské historické drama z roku 1966 je dílem klasika slovenské kinematografie Paľa Bielika. Dobová kritika tento jeho opus nepřijala vřele, neboť šlo především o divácky atraktivní dobrodružnou podívanou. Hlavní role nesmiřitelných soků ztvárnili Richard Müller a Štefan Kvietik.
    Žánry:Historický
    67%
    Příběh o nesmiřitelném soupeření a nenávisti dvou bývalých nejlepších kamarádů se odehrává v povodí Dunaje v období, kdy slovenské území okupovali Turci. Bratislavský rybář Richardus a kat Emil Targo by jeden pro druhého položili život, ale nakonec na sebe zanevřou kvůli lásce ke stejné ženě. Ta se jednou málem dostane do harému místního alipaši. Emilova vychloubačnost a sklon k alkoholu způsobí, že muž svého kamaráda zradí a nečestně ho připraví o životní lásku. Nenávist obou mužů je tak veliká, že se i po letech přenáší na jejich děti... Slovenské historické drama z roku 1966 je dílem klasika slovenské kinematografie Paľa Bielika. Dobová kritika tento jeho opus nepřijala vřele, neboť šlo především o divácky atraktivní dobrodružnou podívanou. Hlavní role nesmiřitelných soků ztvárnili Richard Müller a Štefan Kvietik.
    Žánry:Historický
    5
  • Traja svedkovia
    Traja svedkovia (1968)
    Film
    Tři mladíci se náhodně připletou k vražednému řádění maďarských husarů a jako nežádoucí svědkové mají být zneškodněni. Daří se jim unikat, avšak nepřátelé jsou jim ustavičně v patách. Napínavý kostýmní příběh se odehrává v revolučním roce 1848, kdy i tuhé maďarizaci vystavení Slováci zatoužili po národnostních právech. Romanticky laděné vyprávění se vyznačuje mnohými tragickými prvky, které se vymezují jako sebeobětování pro blaho národa.
    Žánry:DramaHistorický
    66%
    Tři mladíci se náhodně připletou k vražednému řádění maďarských husarů a jako nežádoucí svědkové mají být zneškodněni. Daří se jim unikat, avšak nepřátelé jsou jim ustavičně v patách. Napínavý kostýmní příběh se odehrává v revolučním roce 1848, kdy i tuhé maďarizaci vystavení Slováci zatoužili po národnostních právech. Romanticky laděné vyprávění se vyznačuje mnohými tragickými prvky, které se vymezují jako sebeobětování pro blaho národa.
    Žánry:DramaHistorický
    6
  • Panna zázračnica
    Panna zázračnica (1966)
    FilmRole: Procurist

    Snímek Štefana Uhera je pro mě osobně sice méně strhující, než rodinné drama Tři sestry, nicméně svým ústředním tématem a hledáním podstaty umění ve společnosti, ve mně i tak zanechal silný zážitek. I tady se režisér velmi nevybíravě vyjadřuje k socialistickému režimu, což ho se zmíněným dramatem pojí. Sledujeme formující se osobnosti mladých umělců, kteří však musí absolvovat povinný vojenský výcvik. Předmětem jejich tužeb a zdrojem nevyčerpatelné inspirace se stane mladé děvče Annabell, které žije s řemeslníkem, jenž slouží k imaginací okouzleným mladíkům jako kontrast. Idealizace její osoby, vtisknutí úlohy múzy a především její objektivizace vede k tomu, že mládenci nevidí dívčiny pocity a reálný život, který se řítí vstříc tragické události. Snímek nechává otevřený prostor mnohovrstevnatým interpretacím a opatřuje vizuální stránku surrealismem oplývající mizanscénou, stejně tak i precizně inscenovaným pohybem kamery a rámováním, které se diametrálně liší od nesvázaného observačního snímání ruční kamerou, kterou razili jiní novovlnní autoři.

    65%

    Snímek Štefana Uhera je pro mě osobně sice méně strhující, než rodinné drama Tři sestry, nicméně svým ústředním tématem a hledáním podstaty umění ve společnosti, ve mně i tak zanechal silný zážitek. I tady se režisér velmi nevybíravě vyjadřuje k socialistickému režimu, což ho se zmíněným dramatem pojí. Sledujeme formující se osobnosti mladých umělců, kteří však musí absolvovat povinný vojenský výcvik. Předmětem jejich tužeb a zdrojem nevyčerpatelné inspirace se stane mladé děvče Annabell, které žije s řemeslníkem, jenž slouží k imaginací okouzleným mladíkům jako kontrast. Idealizace její osoby, vtisknutí úlohy múzy a především její objektivizace vede k tomu, že mládenci nevidí dívčiny pocity a reálný život, který se řítí vstříc tragické události. Snímek nechává otevřený prostor mnohovrstevnatým interpretacím a opatřuje vizuální stránku surrealismem oplývající mizanscénou, stejně tak i precizně inscenovaným pohybem kamery a rámováním, které se diametrálně liší od nesvázaného observačního snímání ruční kamerou, kterou razili jiní novovlnní autoři.

    7
  • 8
  • Škandál v Melodias banke
    Škandál v Melodias banke (1966)
    Film
    62%
    9
  • 10
  • Prípad krásnej nerestnice
    Prípad krásnej nerestnice (1974)
    Film
    60%
    11
  • V hodine dvanástej
    V hodine dvanástej (1958)
    FilmRole: unterscharführer Helmut Kranz

    Nacističtí vojáci páchali zvěrstva i ve střízlivém stavu - a pokud se opili, počínali si ještě hůře. O tom se přesvědčí obyvatelé jedné slovenské vesničky v době národního povstání, když musí přijmout arogantní hitlerovskou gardu. Když se totiž ztratí dva vojáci, velitel jednotky vyhrožuje, že nechá pro výstrahu popravit za každého z nich pět rukojmí. A odmítá na svém rozkazu cokoli změnit, i když se ukáže, že za politováníhodný incident může opilost. Jenže vesničané se spravedlivě naštvou a chopí se zbraní. Snímek vznikl v 50. letech a plně odpovídá tehdejším požadavkům na třídně uvědomělé umění. Dnes je na něm zajímavý hlavně netradičně obsazený Ladislav Chudík - představuje bezcitného nacistického velitele.

    Žánry:DramaVálečný
    60%

    Nacističtí vojáci páchali zvěrstva i ve střízlivém stavu - a pokud se opili, počínali si ještě hůře. O tom se přesvědčí obyvatelé jedné slovenské vesničky v době národního povstání, když musí přijmout arogantní hitlerovskou gardu. Když se totiž ztratí dva vojáci, velitel jednotky vyhrožuje, že nechá pro výstrahu popravit za každého z nich pět rukojmí. A odmítá na svém rozkazu cokoli změnit, i když se ukáže, že za politováníhodný incident může opilost. Jenže vesničané se spravedlivě naštvou a chopí se zbraní. Snímek vznikl v 50. letech a plně odpovídá tehdejším požadavkům na třídně uvědomělé umění. Dnes je na něm zajímavý hlavně netradičně obsazený Ladislav Chudík - představuje bezcitného nacistického velitele.

    Žánry:DramaVálečný
    12
  • Život na úteku
    Život na úteku (1975)
    Film

    Film zobrazuje dramatický a strastiplný úsek života letce L'udovíta Kukorelliho (1914-1944). Kukorelli po okupaci Československa organuzije útěk skupiny letců do Jugoslávie, po přepadení SSSR pomáhá vlastencům přejít do Maďarska a dále na Balkán. Za svou činnost byl několikrát souzen, vždy se mu podařilo za dramatických okolností z vězení utéci, až se po posledním útěku dostal na východní Slovensko, kde se stal partyzánským velitelem.

    Žánry:DramaVálečný
    59%

    Film zobrazuje dramatický a strastiplný úsek života letce L'udovíta Kukorelliho (1914-1944). Kukorelli po okupaci Československa organuzije útěk skupiny letců do Jugoslávie, po přepadení SSSR pomáhá vlastencům přejít do Maďarska a dále na Balkán. Za svou činnost byl několikrát souzen, vždy se mu podařilo za dramatických okolností z vězení utéci, až se po posledním útěku dostal na východní Slovensko, kde se stal partyzánským velitelem.

    Žánry:DramaVálečný
    13
  • Pozor, ide Jozefína...
    Pozor, ide Jozefína... (1976)
    Film
    53%
    14
  • Do posledného dychu
    Do posledného dychu (1976)
    Film
    50%
    15
  • Zlatá réva
    Zlatá réva (1977)
    Film

    To, že byl film za komunistického režimu zakázaný, ještě nic nevypovídá o jeho hodnotách. To platí zejména pro Zlatou révu, naivní a diletantsky natočenou agitku horující pro sjednocování zemědělských družstev do větších celků. Až směšně proklamativní je kritický postoj k nepořádkům v družstvu, k lidské lhostejnosti. Aktivní jedinec, který chce prosadit změnu, naráží na nepochopení, marně pronáší ohnivé proslovy, dokonce se mu rozpadá manželství. Nic z toho však nebylo důvodem zákazu - vadilo jméno autorky námětu Hany Ponické, která se politicky angažovala jinak, než jak se vládnoucím místům zamlouvalo.

    49%

    To, že byl film za komunistického režimu zakázaný, ještě nic nevypovídá o jeho hodnotách. To platí zejména pro Zlatou révu, naivní a diletantsky natočenou agitku horující pro sjednocování zemědělských družstev do větších celků. Až směšně proklamativní je kritický postoj k nepořádkům v družstvu, k lidské lhostejnosti. Aktivní jedinec, který chce prosadit změnu, naráží na nepochopení, marně pronáší ohnivé proslovy, dokonce se mu rozpadá manželství. Nic z toho však nebylo důvodem zákazu - vadilo jméno autorky námětu Hany Ponické, která se politicky angažovala jinak, než jak se vládnoucím místům zamlouvalo.

    16
  • Poéma o svedomí I, II
    Poéma o svedomí I, II (1978)
    Film

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    41%

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    17