Vladimír Petruska: Nejlepší filmy
a seriály

6.0

Vladimír Petruska: Filmy a seriály

  • Útek zo zlatej krajiny
    Útek zo zlatej krajiny (1977)
    Seriál
    Podle předlohy Jacka Londona vznikl sedmidílný seriál, jehož podnikavý hrdina nejprve zbohatne během zlaté horečky na Aljašce. Když však odejde do města, aby tam získané bohatství výhodně investoval, v navenek uhlazeném finančním prostředí naráží na nástrahy ještě drsnější, než jaké mu kdysi nachystala mrazivá aljašská pustina. Především však dosud čestný muž se znepokojením zjišťuje, že se stává stejně bezohledným jako jeho okolí. Hlavní roli ztvárnil kdysi populární estonský herec Bruno O'Ya (dabovaný Vladem Müllerem), vedle něho poznáváme i Jana Třísku, jehož jméno bylo kvůli emigraci vypuštěno ze seznamu herců. (zdroj: CS Film)
    74%
    Podle předlohy Jacka Londona vznikl sedmidílný seriál, jehož podnikavý hrdina nejprve zbohatne během zlaté horečky na Aljašce. Když však odejde do města, aby tam získané bohatství výhodně investoval, v navenek uhlazeném finančním prostředí naráží na nástrahy ještě drsnější, než jaké mu kdysi nachystala mrazivá aljašská pustina. Především však dosud čestný muž se znepokojením zjišťuje, že se stává stejně bezohledným jako jeho okolí. Hlavní roli ztvárnil kdysi populární estonský herec Bruno O'Ya (dabovaný Vladem Müllerem), vedle něho poznáváme i Jana Třísku, jehož jméno bylo kvůli emigraci vypuštěno ze seznamu herců. (zdroj: CS Film)
    1
  • Na baňu klopajú
    Na baňu klopajú (1981)
    Seriál
    Tato historická freska zobrazuje dramatický příběh z 16 století. Sledujeme hornickou rodinu z Banské Štiavnice zrovna v období hornických stávek. Současně městu hrozí i vpád Turků, to vše ruku v ruce s neoblomností vrchnosti nutí horníky, aby se postavili na odpor. Štajgr Kolb se bojí, že pro osadu Katarínku skončili pokojné časy, obzvlášť, když za Radušem a jeho rodinou stojí i ostatní horníci. Při těchto nepokojích přichází rodina Radušových o prvního mužského člena rodiny. Bouřící se horníci a zároveň Turci, kteří jsou již při hranici Uherské říše, připravují pánům velmi horké chvíle. Sice při razii na rebely pár horníků nechají pozatýkat, ale zdá se, že horníci mají podporu prostých lidí, a na chvíli to vypadá, že vrchnost bude muset učinit nějaké ústupky. Jenže ty jsou tak malé a nestojí ani za řeč, a tak se horníci pokusí své uvězněné kamárady osvobodit. Na Raduše, kterému se podařilo uprchnout, je vypsaná odměna. Ten se ještě jde rozloučit se svou milou, to ale rozzuří jejího muže Rela. Barborka se modlí za Petra, protože na cestě je potomek rodiny Radušů, ale její modlitby zůstanou nevyslyšené. Na hlavní hrdiny této 4dílné fresky čeká tragické završení jejich osudů. Povstání je tvrdě potlačeno. Navíc i obléhání zámku Turky přináší další nevinné oběti
    Žánry:DramaHistorický
    72%
    Tato historická freska zobrazuje dramatický příběh z 16 století. Sledujeme hornickou rodinu z Banské Štiavnice zrovna v období hornických stávek. Současně městu hrozí i vpád Turků, to vše ruku v ruce s neoblomností vrchnosti nutí horníky, aby se postavili na odpor. Štajgr Kolb se bojí, že pro osadu Katarínku skončili pokojné časy, obzvlášť, když za Radušem a jeho rodinou stojí i ostatní horníci. Při těchto nepokojích přichází rodina Radušových o prvního mužského člena rodiny. Bouřící se horníci a zároveň Turci, kteří jsou již při hranici Uherské říše, připravují pánům velmi horké chvíle. Sice při razii na rebely pár horníků nechají pozatýkat, ale zdá se, že horníci mají podporu prostých lidí, a na chvíli to vypadá, že vrchnost bude muset učinit nějaké ústupky. Jenže ty jsou tak malé a nestojí ani za řeč, a tak se horníci pokusí své uvězněné kamárady osvobodit. Na Raduše, kterému se podařilo uprchnout, je vypsaná odměna. Ten se ještě jde rozloučit se svou milou, to ale rozzuří jejího muže Rela. Barborka se modlí za Petra, protože na cestě je potomek rodiny Radušů, ale její modlitby zůstanou nevyslyšené. Na hlavní hrdiny této 4dílné fresky čeká tragické završení jejich osudů. Povstání je tvrdě potlačeno. Navíc i obléhání zámku Turky přináší další nevinné oběti
    Žánry:DramaHistorický
    2
  • 3
  • Posledná bosorka
    Posledná bosorka (1957)
    Film
    Slovenské město Trnava se v polovině 18. století pyšní univerzitou, ale jeho řadové obyvatele stále ovládá dogmatická víra a strach z tajemných sil. V této době má malíř Peter vytvořit oltářní obraz Umučení svaté Julie. Jako model mu má stát rychtářova žena Aranka, která však nemá nic z výrazu světice. Malíř se vzepře nařízení, obraz zničí a jako nový model si vybere prosté rybářské děvče. To je však později obviněno z čarodějnictví... Dnes již klasický slovenský historický film natočil v roce 1957 režisér Vladimír Bahna. Film, který je zároveň kritikou nesmyslného společenského bezpráví, reprezentoval československou kinematografii na X. MFF v Karlových varech. (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    70%
    Slovenské město Trnava se v polovině 18. století pyšní univerzitou, ale jeho řadové obyvatele stále ovládá dogmatická víra a strach z tajemných sil. V této době má malíř Peter vytvořit oltářní obraz Umučení svaté Julie. Jako model mu má stát rychtářova žena Aranka, která však nemá nic z výrazu světice. Malíř se vzepře nařízení, obraz zničí a jako nový model si vybere prosté rybářské děvče. To je však později obviněno z čarodějnictví... Dnes již klasický slovenský historický film natočil v roce 1957 režisér Vladimír Bahna. Film, který je zároveň kritikou nesmyslného společenského bezpráví, reprezentoval československou kinematografii na X. MFF v Karlových varech. (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    4
  • 5
  • Kosenie Jastrabej lúky
    Kosenie Jastrabej lúky (1981)
    Film
    • DaFilms

    Počas jedného víkendu sa odohrá návšteva troch synov v rodičovskom dome. Otec ich zavolal pre "neodkladnú záležitosť", z ktorej sa vykľuje obyčajné kosenie lúky. Pre každého - otca i jeho synov je však kosenie Jastrabej lúky aj akýmsi symbolom rodiny, mladosti, spoločných zaužívaných rituálov. Počas tohto rodinného stretnutia sa teda rozvíja úvaha o kvalite medziľudských vzťahov, ktorá je založená na konfrontácii rozličných životných názorov a postojov.

    Žánry:Drama
    67%

    Počas jedného víkendu sa odohrá návšteva troch synov v rodičovskom dome. Otec ich zavolal pre "neodkladnú záležitosť", z ktorej sa vykľuje obyčajné kosenie lúky. Pre každého - otca i jeho synov je však kosenie Jastrabej lúky aj akýmsi symbolom rodiny, mladosti, spoločných zaužívaných rituálov. Počas tohto rodinného stretnutia sa teda rozvíja úvaha o kvalite medziľudských vzťahov, ktorá je založená na konfrontácii rozličných životných názorov a postojov.

    Žánry:Drama
    6
  • Vivat Beňovský
    Vivat Beňovský (1975)
    Minisérie
    Mladá, krásná Anna Lentulayová (Libuše Šafránková) je zasnoubená s Tomášem Omachelem (Jácint Juhász), ale zahoří láskou k jeho příteli Móricovi Beňovskému (Jozef Adamovič). Ten její lásku odmítá a ona si bere život. Tomáš Omachel její smrt neustále vyčítá Móricovi a provází jej na dlouhé, dobrodružné cestě, a neustále plánuje přítelovu smrt. Z Mórice Beňovského se stává dobrodruh, cestovatel, který nikde nenalézá klidu až zakotví na Madagaskaru, kde se stává králem, a to do chvíle, kdy jej zbouřenci při jedné z bitev zabijí. Příběh se odehrává v 18. století.
    66%
    Mladá, krásná Anna Lentulayová (Libuše Šafránková) je zasnoubená s Tomášem Omachelem (Jácint Juhász), ale zahoří láskou k jeho příteli Móricovi Beňovskému (Jozef Adamovič). Ten její lásku odmítá a ona si bere život. Tomáš Omachel její smrt neustále vyčítá Móricovi a provází jej na dlouhé, dobrodružné cestě, a neustále plánuje přítelovu smrt. Z Mórice Beňovského se stává dobrodruh, cestovatel, který nikde nenalézá klidu až zakotví na Madagaskaru, kde se stává králem, a to do chvíle, kdy jej zbouřenci při jedné z bitev zabijí. Příběh se odehrává v 18. století.
    7
  • Jerguš Lapin
    Jerguš Lapin (1960)
    FilmRole: Worker

    V pohlednicovém prostředí slovenských hor se odehrává baladicky laděný příběh dospívajícího chlapce, jenž vyrůstá v chudobě a s narůstajícím vědomím sociální nespravedlnosti. Dokonce za prací odejde do města, kde však záhy poznává bezuzdné vykořisťování. Nikdy však neztratil smysl pro spravedlnost, ochotu nezištně pomoci. Černobílý snímek je vyprávěný v socrealistických schématech a vybaven jednoznačným ponaučením o třídním zlu, které je třeba vykořenit

    65%

    V pohlednicovém prostředí slovenských hor se odehrává baladicky laděný příběh dospívajícího chlapce, jenž vyrůstá v chudobě a s narůstajícím vědomím sociální nespravedlnosti. Dokonce za prací odejde do města, kde však záhy poznává bezuzdné vykořisťování. Nikdy však neztratil smysl pro spravedlnost, ochotu nezištně pomoci. Černobílý snímek je vyprávěný v socrealistických schématech a vybaven jednoznačným ponaučením o třídním zlu, které je třeba vykořenit

    8
  • 9
  • Život na úteku
    Život na úteku (1975)
    Film

    Film zobrazuje dramatický a strastiplný úsek života letce L'udovíta Kukorelliho (1914-1944). Kukorelli po okupaci Československa organuzije útěk skupiny letců do Jugoslávie, po přepadení SSSR pomáhá vlastencům přejít do Maďarska a dále na Balkán. Za svou činnost byl několikrát souzen, vždy se mu podařilo za dramatických okolností z vězení utéci, až se po posledním útěku dostal na východní Slovensko, kde se stal partyzánským velitelem.

    Žánry:DramaVálečný
    59%

    Film zobrazuje dramatický a strastiplný úsek života letce L'udovíta Kukorelliho (1914-1944). Kukorelli po okupaci Československa organuzije útěk skupiny letců do Jugoslávie, po přepadení SSSR pomáhá vlastencům přejít do Maďarska a dále na Balkán. Za svou činnost byl několikrát souzen, vždy se mu podařilo za dramatických okolností z vězení utéci, až se po posledním útěku dostal na východní Slovensko, kde se stal partyzánským velitelem.

    Žánry:DramaVálečný
    10
  • 11
  • Hordubal
    Hordubal (1979)
    Film
    Jímavý příběh Karla Čapka o tragickém osudu navrátilce z Ameriky se dočkal prvního zfilmování již v meziválečném období, koncem 70. let vznikla další verze. Motivace postav však byly hodně zjednodušeny, poměru hrdinovy ženy, citově strádající dlouholetým odloučením, s obhroublým čeledínem schází větší plasticita stejně jako Hordubalovu zoufalému úsilí získat zpět manželčinu přízeň, zjednodušeno je i vyšetřování nešťastníkovy smrti.
    Žánry:Drama
    51%
    Jímavý příběh Karla Čapka o tragickém osudu navrátilce z Ameriky se dočkal prvního zfilmování již v meziválečném období, koncem 70. let vznikla další verze. Motivace postav však byly hodně zjednodušeny, poměru hrdinovy ženy, citově strádající dlouholetým odloučením, s obhroublým čeledínem schází větší plasticita stejně jako Hordubalovu zoufalému úsilí získat zpět manželčinu přízeň, zjednodušeno je i vyšetřování nešťastníkovy smrti.
    Žánry:Drama
    12
  • Lazy sa pohly
    Lazy sa pohly (1951)
    FilmRole: Dubsky
    Budovatelská dramata se na počátku 50. let nevyhnula ani Slovensku. Paĺo Bielik, kdysi slavný představitel Jánošíka, vypráví o těžkém životě chudých lidí na kopcovitých políčkách zvaných lazy. Zemědělství je tam stále na primitivním stupni a úroda bývá nepatrná. Teprve združstevňování přinese rozhodující změnu. Hrdinou je tu rolník, jenž se kdysi vystěhoval do Ameriky, ale nyní se zklamán vrací do vlasti, aby přivítal společenské změny. Ani zlovolní bohatí sedláci nedokáží zvrátit úspěšné budování socialismu, za podpory výkonných strojů se zvládne více práce. Prosperitu navíc umocní čerstvě vybudovaná pila, která lidem, kteří se uvolnili ze zemědělství, nabídla práci.
    Žánry:Drama
    50%
    Budovatelská dramata se na počátku 50. let nevyhnula ani Slovensku. Paĺo Bielik, kdysi slavný představitel Jánošíka, vypráví o těžkém životě chudých lidí na kopcovitých políčkách zvaných lazy. Zemědělství je tam stále na primitivním stupni a úroda bývá nepatrná. Teprve združstevňování přinese rozhodující změnu. Hrdinou je tu rolník, jenž se kdysi vystěhoval do Ameriky, ale nyní se zklamán vrací do vlasti, aby přivítal společenské změny. Ani zlovolní bohatí sedláci nedokáží zvrátit úspěšné budování socialismu, za podpory výkonných strojů se zvládne více práce. Prosperitu navíc umocní čerstvě vybudovaná pila, která lidem, kteří se uvolnili ze zemědělství, nabídla práci.
    Žánry:Drama
    13
  • Do posledného dychu
    Do posledného dychu (1976)
    Film
    50%
    14
  • 15
  • Na druhom brehu sloboda
    Na druhom brehu sloboda (1984)
    Film

    V rámci většího sbratření lidu socialistických zemí nechybí ani koprodukční projekt Slovenska s Bulharskem. Vztahuje se k válečné minulosti a zachycuje, jak se na Slovensku v posledních měsících druhé světové války se účastnili partyzánských bojů také Bulhaři. Film zachycuje, jak po boku sovětských vojáků i slovenských partyzánů překračovali řeku Hron. Ukazuje, jak překonávali ztížené přírodní podmínky, jak těžké zážitky stmelily přátelství všech zúčastněných. Výsledkem je popisný válečný plakátek, zbavený jakékoli osobitosti.

    Žánry:DramaVálečný
    48%

    V rámci většího sbratření lidu socialistických zemí nechybí ani koprodukční projekt Slovenska s Bulharskem. Vztahuje se k válečné minulosti a zachycuje, jak se na Slovensku v posledních měsících druhé světové války se účastnili partyzánských bojů také Bulhaři. Film zachycuje, jak po boku sovětských vojáků i slovenských partyzánů překračovali řeku Hron. Ukazuje, jak překonávali ztížené přírodní podmínky, jak těžké zážitky stmelily přátelství všech zúčastněných. Výsledkem je popisný válečný plakátek, zbavený jakékoli osobitosti.

    Žánry:DramaVálečný
    16
  • Blízke dialavy
    Blízke dialavy (1979)
    Film
    47%
    17
  • Poéma o svedomí I, II
    Poéma o svedomí I, II (1978)
    Film

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    41%

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    18