Berlinale (MFF Berlín)

Berlinale (MFF Berlín) 2023: nominace a vítězové

Předávání cen: 25. 2. 2023

Zlatý medvěd

Vítěz

Stříbrný medvěd - velká cena poroty

Vítěz
  • Ohnivě červená obloha
    Ohnivě červená obloha
    • Max
    V dramatickém snímku Ohnivě červená obloha (v originále Roter Himmel) sledujeme mladé přátele Felixe (Langston Uibel), Leona (Thomas Schubert), Nadju (Paula Beer) a Devida (Enno Trebs), kteří tráví léto u pobřeží Baltského moře. Všichni dorazili s úmyslem strávit společný čas, každý nicméně chápe léto u moře také jako příležitost k osobnímu a pracovnímu rozvoji. Jeden pracuje na dopsání své druhé knihy, druhý zase kompletuje umělecké portfolio. Během pobytu jsou vystaveni těžké zkoušce mezilidských vztahů, nicméně životy jim o sto osmdesát stupňů otočí až hořící les, který společně s dalšími nepřirozenými přírodními jevy obrazem připomíná blížící se apokalypsu… Snímek byl uveden na 73. ročníku filmového festivalu Berlinale, kde získal Velkou cenu poroty.
    Žánry:DramaRomantický
    65%
    V dramatickém snímku Ohnivě červená obloha (v originále Roter Himmel) sledujeme mladé přátele Felixe (Langston Uibel), Leona (Thomas Schubert), Nadju (Paula Beer) a Devida (Enno Trebs), kteří tráví léto u pobřeží Baltského moře. Všichni dorazili s úmyslem strávit společný čas, každý nicméně chápe léto u moře také jako příležitost k osobnímu a pracovnímu rozvoji. Jeden pracuje na dopsání své druhé knihy, druhý zase kompletuje umělecké portfolio. Během pobytu jsou vystaveni těžké zkoušce mezilidských vztahů, nicméně životy jim o sto osmdesát stupňů otočí až hořící les, který společně s dalšími nepřirozenými přírodními jevy obrazem připomíná blížící se apokalypsu… Snímek byl uveden na 73. ročníku filmového festivalu Berlinale, kde získal Velkou cenu poroty.
    Žánry:DramaRomantický

Stříbrný medvěd - cena poroty

Vítěz
  • Living Bad
    Living Bad
    Na severním pobřeží Portugalska vítá hotel své hosty na víkendový pobyt. Muž je rozpolcený mezi snahou být oporou své ženě a prostorem, který mezi nimi zaujímá jeho matka. Matka podporuje sňatek své dcery, aby si tak umožnila vlastní milostný poměr se svým zetěm. Jiná matka žije skrze svou dceru a brání jí v samostatném rozhodování. Tři rodiny na konci svých cyklů smíření.
    Žánry:Drama
    69%
    Na severním pobřeží Portugalska vítá hotel své hosty na víkendový pobyt. Muž je rozpolcený mezi snahou být oporou své ženě a prostorem, který mezi nimi zaujímá jeho matka. Matka podporuje sňatek své dcery, aby si tak umožnila vlastní milostný poměr se svým zetěm. Jiná matka žije skrze svou dceru a brání jí v samostatném rozhodování. Tři rodiny na konci svých cyklů smíření.
    Žánry:Drama

Stříbrný medvěd - nejlepší režisér

Stříbrný medvěd - nejlepší herecký výkon v hlavní roli

Stříbrný medvěd - nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli

Stříbrný medvěd - nejlepší scénář

Stříbrný medvěd za mimořádný umělecký přínos

Čestný Zlatý medvěd

Berlinale Camera

Encounters - nejlepší film

Vítěz
  • Tu
    Tu
    Dvě bloudivé duše, stavební dělník a expertka na mechy a lišejníky, a okolní svět – chvíli soustředěný na přírodu, chvíli na noční Brusel. Vítězný film berlínské sekce Encounters zastihuje své hrdiny ve stavu nejistoty, ale též v těsném kontaktu s každodenností. Podobně jako Tsai Ming-liang, též Devos kolísá mezi věcně realistickým přístupem se sociálním akcentem a unikavou snovostí a tematizuje něco tak neuchopitelného jako vnímání plynoucího času. Magický a vyklidněný snímek s vnitřním tajemstvím, útulný i křehký jako starý hrníček s puntíky. (KVIFF)
    Žánry:Drama
    Režie:Bas Devos
    64%
    Dvě bloudivé duše, stavební dělník a expertka na mechy a lišejníky, a okolní svět – chvíli soustředěný na přírodu, chvíli na noční Brusel. Vítězný film berlínské sekce Encounters zastihuje své hrdiny ve stavu nejistoty, ale též v těsném kontaktu s každodenností. Podobně jako Tsai Ming-liang, též Devos kolísá mezi věcně realistickým přístupem se sociálním akcentem a unikavou snovostí a tematizuje něco tak neuchopitelného jako vnímání plynoucího času. Magický a vyklidněný snímek s vnitřním tajemstvím, útulný i křehký jako starý hrníček s puntíky. (KVIFF)
    Žánry:Drama
    Režie:Bas Devos

Encounters - nejlepší režisér

Encounters - zvláštní cena poroty

Cena Berlinale za seriál

Vítěz
  • Dobré matky
    Dobré matky
    • Disney+
    Krimi seriál Dobré matky z britsko-italské koprodukce je adaptací stejnojmenného románu od Alexe Perryho. Vše začíná zmizením Lei Garofalo, která se spolu se svou dcerou Denise rozhodla s mafií skoncovat. To inspiruje rozhořčenou státní zástupkyni Annu Colaceovou k nové strategii, jak místní gangy rozdrtit. Příběh, který vychází ze skutečných událostí, se odehrává v roce 2010 a líčí zážitky tří odvážných žen, které se zevnitř kalábrijské mafie 'Ndrangheta podílely na pádu tohoto zločineckého impéria.
    Žánry:DramaKrimi
    73%
    Krimi seriál Dobré matky z britsko-italské koprodukce je adaptací stejnojmenného románu od Alexe Perryho. Vše začíná zmizením Lei Garofalo, která se spolu se svou dcerou Denise rozhodla s mafií skoncovat. To inspiruje rozhořčenou státní zástupkyni Annu Colaceovou k nové strategii, jak místní gangy rozdrtit. Příběh, který vychází ze skutečných událostí, se odehrává v roce 2010 a líčí zážitky tří odvážných žen, které se zevnitř kalábrijské mafie 'Ndrangheta podílely na pádu tohoto zločineckého impéria.
    Žánry:DramaKrimi

Cena Berlinale za seriál - zvláštní uznání poroty

Vítěz
  • Architektka
    Architektka
    Centrum města je v blízké budoucnosti drahé, prázdné a odcizené. Vlastní bydlení se už dávno stalo nedosažitelnou komoditou. Mladá architektka Julie, která je stážistkou v renomované kanceláři, se potýká se stejným problémem. Pronajme si proto provizorní byt na nezvyklém místě, které sdílí s dalšími obyvateli nacházejícími se v podobné bezvýchodné situaci. Může jí toto prostředí pomoct k nalezení řešení nedostatku důstojného bydlení? Úsměvná, ale pravdivá kritika v norském čtyřdílném seriálu, který byl poprvé uveden na mezinárodním filmovém festivalu Berlinale 2023.
    Žánry:Komedie
    70%
    Centrum města je v blízké budoucnosti drahé, prázdné a odcizené. Vlastní bydlení se už dávno stalo nedosažitelnou komoditou. Mladá architektka Julie, která je stážistkou v renomované kanceláři, se potýká se stejným problémem. Pronajme si proto provizorní byt na nezvyklém místě, které sdílí s dalšími obyvateli nacházejícími se v podobné bezvýchodné situaci. Může jí toto prostředí pomoct k nalezení řešení nedostatku důstojného bydlení? Úsměvná, ale pravdivá kritika v norském čtyřdílném seriálu, který byl poprvé uveden na mezinárodním filmovém festivalu Berlinale 2023.
    Žánry:Komedie

Zlatý medvěd pro krátký film

Vítěz
  • Housenky
    Housenky
    V lyonské restauraci spolu pracují Asma a Sarah, dvě ženy, které nemají na první pohled nic společného. Zjistí však, že obě pocházejí z oblasti Blízkého východu, odkud musely nedobrovolně emigrovat, a obě si stále nesou břímě z dob, kdy Hedvábná stezka spojovala Lyon s jejich domovskými zeměmi. Dokážou se přenést přes křivdy minulosti a společně najít útěchu? Film Housenky dvojice režisérek Michelle a Noel Keserwany obdržel roku 2023 cenu za nejlepší krátký film na MFF v Berlíně.
    V lyonské restauraci spolu pracují Asma a Sarah, dvě ženy, které nemají na první pohled nic společného. Zjistí však, že obě pocházejí z oblasti Blízkého východu, odkud musely nedobrovolně emigrovat, a obě si stále nesou břímě z dob, kdy Hedvábná stezka spojovala Lyon s jejich domovskými zeměmi. Dokážou se přenést přes křivdy minulosti a společně najít útěchu? Film Housenky dvojice režisérek Michelle a Noel Keserwany obdržel roku 2023 cenu za nejlepší krátký film na MFF v Berlíně.

Stříbrný medvěd pro krátký film

Vítěz
  • Smáčený černou
    Smáčený černou
    Na území dnešního Severního teritoria leží malá vesnička Aputula, dodnes osídlená komunitou Anangu, původních obyvatel Austrálie. V ní se narodil a vyrůstal i Derik Lynch, předtím, než dal přednost velkoměstu Adelaide na jihu kontinentu. Nyní se cítí jeho ruchem vyčerpán a vrací se domů, aby provedl posvátný tanec zvaný Imma. Cestou vzpomíná na své dětství a pokládá si otázku, zda dokáže sladit svou identitu queer muže, umělce a rodilého člena Anangu. Vizuálně vytříbený krátký film Smáčený černou obdržel roku 2023 cenu poroty na MFF v Berlíně.
    Na území dnešního Severního teritoria leží malá vesnička Aputula, dodnes osídlená komunitou Anangu, původních obyvatel Austrálie. V ní se narodil a vyrůstal i Derik Lynch, předtím, než dal přednost velkoměstu Adelaide na jihu kontinentu. Nyní se cítí jeho ruchem vyčerpán a vrací se domů, aby provedl posvátný tanec zvaný Imma. Cestou vzpomíná na své dětství a pokládá si otázku, zda dokáže sladit svou identitu queer muže, umělce a rodilého člena Anangu. Vizuálně vytříbený krátký film Smáčený černou obdržel roku 2023 cenu poroty na MFF v Berlíně.

Zvláštní uznání poroty - krátký film

Vítěz
  • Rande
    Rande
    Městem se krkolomnou rychlostí řítí auto. Před očima jen betonová šeď silnice a pouliční lampy svítící na cestu do nového dne. Oblačné nebe nad hlavou začíná pomalu blednout. Co se stane, až auto zastaví? Dějiště – Kyjev ve stavu bezprostředního ohrožení Moskvou v roce 2022. Pětiminutový film Rande, nasnímaný v jediném, hlediskovém záběru, byl roku 2023 oceněn na MFF v Berlíně zvláštní zmínkou poroty krátkometrážní tvorby.
    63%
    Městem se krkolomnou rychlostí řítí auto. Před očima jen betonová šeď silnice a pouliční lampy svítící na cestu do nového dne. Oblačné nebe nad hlavou začíná pomalu blednout. Co se stane, až auto zastaví? Dějiště – Kyjev ve stavu bezprostředního ohrožení Moskvou v roce 2022. Pětiminutový film Rande, nasnímaný v jediném, hlediskovém záběru, byl roku 2023 oceněn na MFF v Berlíně zvláštní zmínkou poroty krátkometrážní tvorby.

Mládežnícká porota - Křišťálový medvěd za nejlepší film

Vítěz

Mládežnická porota - Křišťálový medvěd za nejlepší krátký film

Vítěz
  • And Me, I’m Dancing Too
    And Me, I’m Dancing Too
    Saba nemůže ve své rodné zemi, Íránu, svobodně vyjadřovat tanec. Když se vzbouří proti strnulým pravidlům v poetickém aktu vzdoru, hranice mezi dokumentem a fikcí se začnou stírat. Silný a dojemný režijní debut.
    Žánry:Drama
    Saba nemůže ve své rodné zemi, Íránu, svobodně vyjadřovat tanec. Když se vzbouří proti strnulým pravidlům v poetickém aktu vzdoru, hranice mezi dokumentem a fikcí se začnou stírat. Silný a dojemný režijní debut.
    Žánry:Drama

Mládežnická porota - zvláštní uznání

Generation 14plus - Grand Prix

Vítěz

Generation 14plus - nejlepší krátký film

Vítěz
  • Infantria
    Infantria
    V konzervativní a dusné Brazílii se koná narozeninová oslava v domě bez otce. Joana, oslavenkyně, si přeje, aby už konečně dostala menstruaci. Její bratr Dudu chce, aby se táta vrátil domů. Když nečekaně dorazí teenagerka Verbena, zdá se, že se všechna přání mohou splnit. Ale nebude to bezbolestné.
    V konzervativní a dusné Brazílii se koná narozeninová oslava v domě bez otce. Joana, oslavenkyně, si přeje, aby už konečně dostala menstruaci. Její bratr Dudu chce, aby se táta vrátil domů. Když nečekaně dorazí teenagerka Verbena, zdá se, že se všechna přání mohou splnit. Ale nebude to bezbolestné.

Generation 14plus - zvláštní uznání

Vítěz

Dětská porota Generation Kplus - Křišťálový medvěd za nejlepší film

Vítěz
  • Sladký jako
    Sladký jako
    Film Sladký jako vypráví příběh 15leté Murry, která je frustrována způsobem života své matky, jež si užívá večírky na plné pecky. Murra nachází dočasné útočiště u svého strýce. Aby jí pomohl najít správnou cestu, přihlásí ji strýc na týdenní výlet do řídce osídleného venkova Západní Austrálie spolu s dalšími mladými lidmi označovanými za problémovou mládež. Každý člen této pestré čtveřice se potýká se svými vnitřními démony, které jim hrozí zhatit cestu k dospělosti. Jako součást terapie dostanou dospívající k dispozici fotoaparáty, aby se mohli vyjádřit, a Murra okamžitě najde spřízněnou duši. Pod horkým sluncem a v náruči ohromující krásy regionu Pilbara začne Murra a jeden z jejích společníků pomalu otevírat novým možnostem, včetně nalezení lásky a přijetí sami sebe.
    Žánry:Drama
    Režie:Jub Clerc
    66%
    Film Sladký jako vypráví příběh 15leté Murry, která je frustrována způsobem života své matky, jež si užívá večírky na plné pecky. Murra nachází dočasné útočiště u svého strýce. Aby jí pomohl najít správnou cestu, přihlásí ji strýc na týdenní výlet do řídce osídleného venkova Západní Austrálie spolu s dalšími mladými lidmi označovanými za problémovou mládež. Každý člen této pestré čtveřice se potýká se svými vnitřními démony, které jim hrozí zhatit cestu k dospělosti. Jako součást terapie dostanou dospívající k dispozici fotoaparáty, aby se mohli vyjádřit, a Murra okamžitě najde spřízněnou duši. Pod horkým sluncem a v náruči ohromující krásy regionu Pilbara začne Murra a jeden z jejích společníků pomalu otevírat novým možnostem, včetně nalezení lásky a přijetí sami sebe.
    Žánry:Drama
    Režie:Jub Clerc

Dětská porota Generation Kplus - Křišťálový medvěd za nejlepší krátký film

Vítěz
  • Queenie
    Queenie
    • Netflix
    Queenie (Closing Dynasty) je americké krátkometrážní drama, které režíroval Lloyd Lee Choi. Jeho příběh se točí kolem Queenie, předčasně vyspělé sedmileté dívky, která žije v chudé newyorské rodině a jako každé jiné dítě chodí do školy. Ta ji ale děsně nebaví. V životě jsou přece mnohem důležitější věci než nějaké znalosti, a tak se Queenie raději věnuje vymýšlení plánů, jak by se daly na newyorských ulicích vydělat peníze. A své skvělé nápady samozřejmě musí realizovat. Vyráží tedy do města a neúnavně se pouští do práce. Film sklidil uznání a získal třeba Křišťálového medvěda za nejlepší krátkometrážní snímek na Berlinale nebo cenu diváků na SXSW.
    66%
    Queenie (Closing Dynasty) je americké krátkometrážní drama, které režíroval Lloyd Lee Choi. Jeho příběh se točí kolem Queenie, předčasně vyspělé sedmileté dívky, která žije v chudé newyorské rodině a jako každé jiné dítě chodí do školy. Ta ji ale děsně nebaví. V životě jsou přece mnohem důležitější věci než nějaké znalosti, a tak se Queenie raději věnuje vymýšlení plánů, jak by se daly na newyorských ulicích vydělat peníze. A své skvělé nápady samozřejmě musí realizovat. Vyráží tedy do města a neúnavně se pouští do práce. Film sklidil uznání a získal třeba Křišťálového medvěda za nejlepší krátkometrážní snímek na Berlinale nebo cenu diváků na SXSW.

Dětská porota Generation Kplus - zvláštní uznání

Perspektive Deutsches Kino - Compass-Perspektive-Award

Vítěz
  • Sedm zim v Teheránu
    Sedm zim v Teheránu
    Teherán v červenci 2007. Devatenáctiletá studentka architektury Reyhaneh Jabbari má pracovní schůzku se starším mužem. Ten se ji během setkání pokusí znásilnit. Reyhaneh ho v sebeobraně pobodá. Ještě téhož dne je zatčena a navzdory mezinárodním protestům odsouzena k trestu smrti. Film s pomocí tajně pořízených videozáznamů, svědeckých výpovědí a dopisů z vězení sugestivně rekonstruuje ženiny několikaleté útrapy i zoufalé volání její rodiny a právníků po spravedlnosti. Reyhaneh odmítá stáhnout obvinění ze sexuálního útoku a její příběh se stává symbolem boje za práva, svobodu a bezpečný prostor pro íránské ženy. (MFDF Ji.hlava)
    77%
    Teherán v červenci 2007. Devatenáctiletá studentka architektury Reyhaneh Jabbari má pracovní schůzku se starším mužem. Ten se ji během setkání pokusí znásilnit. Reyhaneh ho v sebeobraně pobodá. Ještě téhož dne je zatčena a navzdory mezinárodním protestům odsouzena k trestu smrti. Film s pomocí tajně pořízených videozáznamů, svědeckých výpovědí a dopisů z vězení sugestivně rekonstruuje ženiny několikaleté útrapy i zoufalé volání její rodiny a právníků po spravedlnosti. Reyhaneh odmítá stáhnout obvinění ze sexuálního útoku a její příběh se stává symbolem boje za práva, svobodu a bezpečný prostor pro íránské ženy. (MFDF Ji.hlava)

Perspektive Deutsches Kino - čestné uznání

Vítěz

Perspektive Deutsches Kino - cena Compagnon Fellowships

Perspektive Deutsches Kino - cena Heiner Carow

Vítěz
  • Co po nás zbyde
    Co po nás zbyde
    Kde končí příběhy, které si vyprávíme, a začínají kontury tvrdé, upřímné reality? Boris a Jonathan na téhle hranici s každým dnem balancují víc a víc – až by se mohlo zdát, že své drobné fikční světy opouštějí jen neradi. Zatímco se herec Boris noří do nevěrné postavy připravovaného filmu, Jonathan na stránkách svého románu staví tragické melodrama o dvou povědomých figurách. V ložnicích, supermarketech i zkušebnách ohmatávají oba partneři realitu jako unikavý kus látky; průsvitný a přesto jasně zřetelný. Kam až zajde potřeba dokola utíkat před nepříjemnou skutečností vztahu ztraceného ve slepé uličce? Fabian Stumm, který ve svém celovečerním debutu ztvárnil postavu Borise, tne do živého. Mistrně konstruuje vrstvy filmové reality, aby nás v jemných gestech provedl neodolatelným shlukem romantických prožitků a zápletek. (Mezipatra queer filmový festival)
    Žánry:Drama
    64%
    Kde končí příběhy, které si vyprávíme, a začínají kontury tvrdé, upřímné reality? Boris a Jonathan na téhle hranici s každým dnem balancují víc a víc – až by se mohlo zdát, že své drobné fikční světy opouštějí jen neradi. Zatímco se herec Boris noří do nevěrné postavy připravovaného filmu, Jonathan na stránkách svého románu staví tragické melodrama o dvou povědomých figurách. V ložnicích, supermarketech i zkušebnách ohmatávají oba partneři realitu jako unikavý kus látky; průsvitný a přesto jasně zřetelný. Kam až zajde potřeba dokola utíkat před nepříjemnou skutečností vztahu ztraceného ve slepé uličce? Fabian Stumm, který ve svém celovečerním debutu ztvárnil postavu Borise, tne do živého. Mistrně konstruuje vrstvy filmové reality, aby nás v jemných gestech provedl neodolatelným shlukem romantických prožitků a zápletek. (Mezipatra queer filmový festival)
    Žánry:Drama

Cena GWFF pro nejlepší debutový film

Vítěz
  • Tančím uvnitř sebe
    Tančím uvnitř sebe
    Leandro je Žid žijící v Argentině, který si vydělává natáčením svateb, aniž by jevil jakýkoli zájem o náboženství nebo kulturu svých předků. Jeho postoje změní až setkání s klarinetistkou Palomou, která na svatbách vystupuje v rámci klezmer souboru. Leandro se naoko začne zajímat o tento tradiční žánr židovské hudby, aby měl záminku trávit čas se ženou, do níž se na první pohled zamiloval. Zprvu fingovaný koníček se stane Leandrovou skutečnou vášní, která jej zavede až do Východní Evropy, kam se vydá po stopách jidiš a klezmer kultury. Netradiční hudební dokument Tančím uvnitř sebe vyhrál roku 2023 cenu za nejlepší debut na MFF v Berlíně.
    71%
    Leandro je Žid žijící v Argentině, který si vydělává natáčením svateb, aniž by jevil jakýkoli zájem o náboženství nebo kulturu svých předků. Jeho postoje změní až setkání s klarinetistkou Palomou, která na svatbách vystupuje v rámci klezmer souboru. Leandro se naoko začne zajímat o tento tradiční žánr židovské hudby, aby měl záminku trávit čas se ženou, do níž se na první pohled zamiloval. Zprvu fingovaný koníček se stane Leandrovou skutečnou vášní, která jej zavede až do Východní Evropy, kam se vydá po stopách jidiš a klezmer kultury. Netradiční hudební dokument Tančím uvnitř sebe vyhrál roku 2023 cenu za nejlepší debut na MFF v Berlíně.

Cena Berlinale za nejlepší dokumentární film

Vítěz
  • Ozvěna
    Ozvěna
    Dokumentární filmový jazyk má nespočet nářečí a jedním z těch nejpůvabnějších vládne Tatiana Huezo. Diváci mohli vidět její Bouři a Noc ohňů, které se – první dokumentárním způsobem, druhý prostřednictvím fikčního narativu – věnovaly systematicky páchanému bezpráví v Mexiku. V Ozvěně, která si na Berlinale vysloužila cenu za nejlepší dokument, režisérka hledí do stejné krajiny. Jen tentokrát nelyrizuje bolest, ale to nejobyčejnější žití. Filmová návštěva místa na venkově, kde lidé souzní se svými zvířaty a kde mladí i staří pečují o sebe navzájem. Snímek hřejivý jako nečekané objetí nebo konejšivé slovo starostlivé babičky. (KVIFF)
    74%
    Dokumentární filmový jazyk má nespočet nářečí a jedním z těch nejpůvabnějších vládne Tatiana Huezo. Diváci mohli vidět její Bouři a Noc ohňů, které se – první dokumentárním způsobem, druhý prostřednictvím fikčního narativu – věnovaly systematicky páchanému bezpráví v Mexiku. V Ozvěně, která si na Berlinale vysloužila cenu za nejlepší dokument, režisérka hledí do stejné krajiny. Jen tentokrát nelyrizuje bolest, ale to nejobyčejnější žití. Filmová návštěva místa na venkově, kde lidé souzní se svými zvířaty a kde mladí i staří pečují o sebe navzájem. Snímek hřejivý jako nečekané objetí nebo konejšivé slovo starostlivé babičky. (KVIFF)

Cena diváků Panorama – nejlepší hraný film

Vítěz

Cena diváků Panorama – nejlepší dokumentární film

Vítěz
  • Kokomo City
    Kokomo City
    Čtyři sexuální pracovnice z Atlanty a New Yorku odhalují své příběhy v dokumentu, ve kterém žádné téma není tabu. Dozvídáme se o dobrém příjmu z důvodu jejich trans identity, ale zároveň o neustálém ohrožení života. Zabrousí do vážných problémů nejen americké společnosti, jako je rasismus a sexismus. Drzé, živelné výpovědi se prolínají s hranými scénkami a klipovitými pasážemi a film neztrácí nic ze svého vražedného tempa a energie. I přes drsné poselství srší vtipem a radostí ze života. Debutující režisérce se podařilo navázat blízký vztah s postavami, sama film natočila i sestříhala, a přináší tak ryze autorské dílo s originálním přístupem k dokumentárnímu žánru. Snímek vyhrál Cenu diváků na Berlinale i na Sundance, ze kterého si navíc odnesl i ocenění NEXT Innovator. (Mezipatra queer filmový festival)
    Režie:D. Smith
    70%
    Čtyři sexuální pracovnice z Atlanty a New Yorku odhalují své příběhy v dokumentu, ve kterém žádné téma není tabu. Dozvídáme se o dobrém příjmu z důvodu jejich trans identity, ale zároveň o neustálém ohrožení života. Zabrousí do vážných problémů nejen americké společnosti, jako je rasismus a sexismus. Drzé, živelné výpovědi se prolínají s hranými scénkami a klipovitými pasážemi a film neztrácí nic ze svého vražedného tempa a energie. I přes drsné poselství srší vtipem a radostí ze života. Debutující režisérce se podařilo navázat blízký vztah s postavami, sama film natočila i sestříhala, a přináší tak ryze autorské dílo s originálním přístupem k dokumentárnímu žánru. Snímek vyhrál Cenu diváků na Berlinale i na Sundance, ze kterého si navíc odnesl i ocenění NEXT Innovator. (Mezipatra queer filmový festival)
    Režie:D. Smith

Cena Teddy - nejlepší hraný film

Vítěz
  • Všechny barvy světa jsou mezi černou a bílou
    Všechny barvy světa jsou mezi černou a bílou
    • Max
    Dva muži, Bambino a Bawa, se poznají a spřátelí během fotografické soutěže pořádané v Lagosu. Ihned mezi nimi přeskočí jiskra a během dlouhé, společné procházky městem se jejich vzájemná náklonnost ještě prohloubí. Na první pohled nic neobvyklého – v prostředí Nigérie, kde je homosexualita silně tabuizována, však ani jeden z nich nedokáže komfortně vyjádřit své pocity. Film Všechny barvy světa jsou mezi černou a bílou byl uveden a oceněn na řadě světových festivalů.
    Žánry:DramaRomantický
    62%
    Dva muži, Bambino a Bawa, se poznají a spřátelí během fotografické soutěže pořádané v Lagosu. Ihned mezi nimi přeskočí jiskra a během dlouhé, společné procházky městem se jejich vzájemná náklonnost ještě prohloubí. Na první pohled nic neobvyklého – v prostředí Nigérie, kde je homosexualita silně tabuizována, však ani jeden z nich nedokáže komfortně vyjádřit své pocity. Film Všechny barvy světa jsou mezi černou a bílou byl uveden a oceněn na řadě světových festivalů.
    Žánry:DramaRomantický

Cena Teddy - nejlepší dokumentární film

Vítěz
  • Orlando, můj politický životopis
    Orlando, můj politický životopis
    „Kdo je současný Orlando?“ ptá se s odkazem na slavné dílo Virginie Woolfové trans spisovatel a aktivista Paul B. Preciado. Ve svém režijním debutu, kolektivním dokumentárním portrétu, vzdává hold knize, v níž postava téměř před sto lety poprvé prošla tranzicí, a dává prostor 25 protagonistům*kám, aby nejen připomněli pasáže z románu, ale zejména promluvili o tom, jaké je to být trans nebo nebinární. Hrdá, intelektuálně nesmlouvavá i rafinovaně vtipná esej vyvrací stereotypy, boří kategorie a ukazuje prostředníček opresivnímu genderovému systému, který tvrdí, že na světě jsou pouze muži, ženy a nikdo mezi tím. (KVIFF)
    69%
    „Kdo je současný Orlando?“ ptá se s odkazem na slavné dílo Virginie Woolfové trans spisovatel a aktivista Paul B. Preciado. Ve svém režijním debutu, kolektivním dokumentárním portrétu, vzdává hold knize, v níž postava téměř před sto lety poprvé prošla tranzicí, a dává prostor 25 protagonistům*kám, aby nejen připomněli pasáže z románu, ale zejména promluvili o tom, jaké je to být trans nebo nebinární. Hrdá, intelektuálně nesmlouvavá i rafinovaně vtipná esej vyvrací stereotypy, boří kategorie a ukazuje prostředníček opresivnímu genderovému systému, který tvrdí, že na světě jsou pouze muži, ženy a nikdo mezi tím. (KVIFF)

Cena Teddy - cena poroty

Cena Teddy - nejlepší krátký film

Vítěz
  • Smáčený černou
    Smáčený černou
    Na území dnešního Severního teritoria leží malá vesnička Aputula, dodnes osídlená komunitou Anangu, původních obyvatel Austrálie. V ní se narodil a vyrůstal i Derik Lynch, předtím, než dal přednost velkoměstu Adelaide na jihu kontinentu. Nyní se cítí jeho ruchem vyčerpán a vrací se domů, aby provedl posvátný tanec zvaný Imma. Cestou vzpomíná na své dětství a pokládá si otázku, zda dokáže sladit svou identitu queer muže, umělce a rodilého člena Anangu. Vizuálně vytříbený krátký film Smáčený černou obdržel roku 2023 cenu poroty na MFF v Berlíně.
    Na území dnešního Severního teritoria leží malá vesnička Aputula, dodnes osídlená komunitou Anangu, původních obyvatel Austrálie. V ní se narodil a vyrůstal i Derik Lynch, předtím, než dal přednost velkoměstu Adelaide na jihu kontinentu. Nyní se cítí jeho ruchem vyčerpán a vrací se domů, aby provedl posvátný tanec zvaný Imma. Cestou vzpomíná na své dětství a pokládá si otázku, zda dokáže sladit svou identitu queer muže, umělce a rodilého člena Anangu. Vizuálně vytříbený krátký film Smáčený černou obdržel roku 2023 cenu poroty na MFF v Berlíně.

Cena Amnesty International

Vítěz
  • Obtíž
    Obtíž
    • Max
    Film vypráví o matce tří dětí, která znovu otěhotní a ocitá se před těžkým rozhodnutím, jak s nečekanou událostí naložit. Kromě nestabilní politické a ekonomické situace v Jemenu musí čelit i tlaku konzervativního okolí. Média se o Jemenu obvykle zmiňují v souvislosti s občanskou válkou, která probíhá od roku 2014. Film inspirovaný skutečnou událostí však ukazuje, že pro tamější obyvatele nejde o jediné téma, kterým žijí. Isra čeká s manželem Ahmedem čtvrté dítě. Jenomže sama je bez práce a Ahmed několik měsíců nedostal výplatu. Jejich děti navíc kvůli učitelské stávce studují na soukromé škole. Ekonomická situace rodiny je proto tíživá a přiměje Isru uvažovat o interrupci, která je pro jemenskou společnost kulturně i nábožensky nepřípustná. K věrohodnosti nesentimentálního snímku přispívá fakt, že byl navzdory trvajícím nepokojům natočen v jemenském městě Aden.
    Žánry:Drama
    Režie:Amr Gamal
    70%
    Film vypráví o matce tří dětí, která znovu otěhotní a ocitá se před těžkým rozhodnutím, jak s nečekanou událostí naložit. Kromě nestabilní politické a ekonomické situace v Jemenu musí čelit i tlaku konzervativního okolí. Média se o Jemenu obvykle zmiňují v souvislosti s občanskou válkou, která probíhá od roku 2014. Film inspirovaný skutečnou událostí však ukazuje, že pro tamější obyvatele nejde o jediné téma, kterým žijí. Isra čeká s manželem Ahmedem čtvrté dítě. Jenomže sama je bez práce a Ahmed několik měsíců nedostal výplatu. Jejich děti navíc kvůli učitelské stávce studují na soukromé škole. Ekonomická situace rodiny je proto tíživá a přiměje Isru uvažovat o interrupci, která je pro jemenskou společnost kulturně i nábožensky nepřípustná. K věrohodnosti nesentimentálního snímku přispívá fakt, že byl navzdory trvajícím nepokojům natočen v jemenském městě Aden.
    Žánry:Drama
    Režie:Amr Gamal

Ceny ekumenické poroty - soutěž

Vítěz

Ceny ekumenické poroty - Panorama

Vítěz
  • Porodní asistentky
    Porodní asistentky
    • Max
    Jaký je každodenní život porodních asistentek? Kamarádky Sofia a Louise se poprvé v praxi setkávají s profesí, o níž se říká, že je tou nejkrásnější prací na světě. Kromě zázraku nového života však často také narážejí na těžkosti spjaté s obrovskou zodpovědností, na neúprosné, hektické nemocniční prostředí a občas i smrt, díky nimž si častokrát sáhnou na dno. Pronikavá a nesmírně empatická výpověď o životě těch, jejichž klíčové společenské poslání drtí nefunkční zdravotnický systém, má osobní i politický přesah. (KVIFF)
    Žánry:Drama
    74%
    Jaký je každodenní život porodních asistentek? Kamarádky Sofia a Louise se poprvé v praxi setkávají s profesí, o níž se říká, že je tou nejkrásnější prací na světě. Kromě zázraku nového života však často také narážejí na těžkosti spjaté s obrovskou zodpovědností, na neúprosné, hektické nemocniční prostředí a občas i smrt, díky nimž si častokrát sáhnou na dno. Pronikavá a nesmírně empatická výpověď o životě těch, jejichž klíčové společenské poslání drtí nefunkční zdravotnický systém, má osobní i politický přesah. (KVIFF)
    Žánry:Drama

Ceny ekumenické poroty - Fórum

Vítěz
  • Kde chybí Bůh
    • DaFilms
    Prázdný sklad na okraji Paříže se pod vedením režiséra Mehrana Tamadona mění ve vězeňskou celu. Klaustrofobní prostor rekonstruuje podle instrukcí tří osob, které byly kvůli svým politickým názorům vězněny íránským režimem. Taghi Rahmani je proskribovaný, nespočetněkrát tvrdě vyslýchaný novinář. Mazyar Ebrahimi provozoval půjčovnu filmové techniky. Na základě pomluvy konkurenta byl obviněn ze špionáže. Homa Kahlori zakusila mučení íránských věznitelů již v 80. letech. Zatímco každý z nich podrobně popisuje a přehrává vliv hrůzných zážitků na tělo a mysl, klademe si spolu s režisérem otázku, zda vůbec existuje inscenační metoda, která by podobné útrapy zachytila v plném rozsahu. (MFDF Ji.hlava)
    Prázdný sklad na okraji Paříže se pod vedením režiséra Mehrana Tamadona mění ve vězeňskou celu. Klaustrofobní prostor rekonstruuje podle instrukcí tří osob, které byly kvůli svým politickým názorům vězněny íránským režimem. Taghi Rahmani je proskribovaný, nespočetněkrát tvrdě vyslýchaný novinář. Mazyar Ebrahimi provozoval půjčovnu filmové techniky. Na základě pomluvy konkurenta byl obviněn ze špionáže. Homa Kahlori zakusila mučení íránských věznitelů již v 80. letech. Zatímco každý z nich podrobně popisuje a přehrává vliv hrůzných zážitků na tělo a mysl, klademe si spolu s režisérem otázku, zda vůbec existuje inscenační metoda, která by podobné útrapy zachytila v plném rozsahu. (MFDF Ji.hlava)

Ceny ekumenické poroty - zvláštní uznání

Vítěz

Ceny FIPRESCI - soutěž

Vítěz

Ceny FIPRESCI - Encounters

Vítěz
  • Tu
    Tu
    Dvě bloudivé duše, stavební dělník a expertka na mechy a lišejníky, a okolní svět – chvíli soustředěný na přírodu, chvíli na noční Brusel. Vítězný film berlínské sekce Encounters zastihuje své hrdiny ve stavu nejistoty, ale též v těsném kontaktu s každodenností. Podobně jako Tsai Ming-liang, též Devos kolísá mezi věcně realistickým přístupem se sociálním akcentem a unikavou snovostí a tematizuje něco tak neuchopitelného jako vnímání plynoucího času. Magický a vyklidněný snímek s vnitřním tajemstvím, útulný i křehký jako starý hrníček s puntíky. (KVIFF)
    Žánry:Drama
    Režie:Bas Devos
    64%
    Dvě bloudivé duše, stavební dělník a expertka na mechy a lišejníky, a okolní svět – chvíli soustředěný na přírodu, chvíli na noční Brusel. Vítězný film berlínské sekce Encounters zastihuje své hrdiny ve stavu nejistoty, ale též v těsném kontaktu s každodenností. Podobně jako Tsai Ming-liang, též Devos kolísá mezi věcně realistickým přístupem se sociálním akcentem a unikavou snovostí a tematizuje něco tak neuchopitelného jako vnímání plynoucího času. Magický a vyklidněný snímek s vnitřním tajemstvím, útulný i křehký jako starý hrníček s puntíky. (KVIFF)
    Žánry:Drama
    Režie:Bas Devos

Ceny FIPRESCI - Panorama

Vítěz
  • Tichý život
    Tichý život
    Život na farmě je klidný a poněkud jednotvárný, ale i tam může spadnout meteorit. Stejně nepatřičně se tu cítí i adoptovaný mladík Carl. A pokud by na to náhodou zapomněl, vždy se najde někdo (i mezi vzdálenějšími členy rodiny), kdo mu to nenápadně připomene. Jeho adoptivní rodiče to s ním sice myslí dobře, ale v jejich rodině se o věcech moc nemluví. Jednoho dne by měl převzít farmu, ale on by mnohem raději poznal svou rodnou Koreu. Něžně uklidňující film o potřebě někam patřit, natočený nostalgicky na 16mm materiál. (KVIFF)
    Žánry:Drama
    59%
    Život na farmě je klidný a poněkud jednotvárný, ale i tam může spadnout meteorit. Stejně nepatřičně se tu cítí i adoptovaný mladík Carl. A pokud by na to náhodou zapomněl, vždy se najde někdo (i mezi vzdálenějšími členy rodiny), kdo mu to nenápadně připomene. Jeho adoptivní rodiče to s ním sice myslí dobře, ale v jejich rodině se o věcech moc nemluví. Jednoho dne by měl převzít farmu, ale on by mnohem raději poznal svou rodnou Koreu. Něžně uklidňující film o potřebě někam patřit, natočený nostalgicky na 16mm materiál. (KVIFF)
    Žánry:Drama

Ceny FIPRESCI - Fórum

Vítěz
  • Mezi revolucemi
    Mezi revolucemi
    Maria a Zahra se kolem roku 1970 potkávají při studiu medicíny na univerzitě v Bukurešti. Zahra je z Íránu – země, která je na pokraji významné politické revoluce. Vrací se za svou rodinou a s Marií zůstává v kontaktu pomocí dopisů, jež si vyměňují několik následujících let. Snímek paralelně vypráví osudy dvou zemí zkoušených turbulentními politickými změnami, ale i příběhy dvou žen, které si touží vydobýt své místo v muži ovládaném světě. Jejich poetické dopisy plné melancholie a přátelského citu přitom doplňují archivní záběry z obou zemí, které upomínají na surovost reality minulého století. (MFDF JI.hlava)
    Režie:Vlad Petri
    72%
    Maria a Zahra se kolem roku 1970 potkávají při studiu medicíny na univerzitě v Bukurešti. Zahra je z Íránu – země, která je na pokraji významné politické revoluce. Vrací se za svou rodinou a s Marií zůstává v kontaktu pomocí dopisů, jež si vyměňují několik následujících let. Snímek paralelně vypráví osudy dvou zemí zkoušených turbulentními politickými změnami, ale i příběhy dvou žen, které si touží vydobýt své místo v muži ovládaném světě. Jejich poetické dopisy plné melancholie a přátelského citu přitom doplňují archivní záběry z obou zemí, které upomínají na surovost reality minulého století. (MFDF JI.hlava)
    Režie:Vlad Petri

Cena cechu německých artových kin

Vítěz

AG KINO GILDE – CINEMA VISION 14plus

Vítěz
  • Zázračný aparát
    Zázračný aparát
    • Max
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Zázračný aparát, film oceněný na festivalu Sundance, mapuje vývoj médií v posledních 150 letech. Fascinující koláž videí zachycuje lidstvo posedlé obrazem a proplétá proslavené virální úryvky z naší kolektivní vizuální paměti, které přenášejí diváka v čase, prostoru a zkušenostech. Tato audiovizuální exploze nabádá ke změně pohledu na sebe i svět kolem nás. Poutavý a provokativní film produkovaný Rubenem Östlundem (Čtverec, Trojúhelník smutku) přináší spoustu otázek, například jak daleko jsme schopni zajít pro nejvíce “lajků” a zhlédnutí. (Aerofilms)
    68%
    Zázračný aparát, film oceněný na festivalu Sundance, mapuje vývoj médií v posledních 150 letech. Fascinující koláž videí zachycuje lidstvo posedlé obrazem a proplétá proslavené virální úryvky z naší kolektivní vizuální paměti, které přenášejí diváka v čase, prostoru a zkušenostech. Tato audiovizuální exploze nabádá ke změně pohledu na sebe i svět kolem nás. Poutavý a provokativní film produkovaný Rubenem Östlundem (Čtverec, Trojúhelník smutku) přináší spoustu otázek, například jak daleko jsme schopni zajít pro nejvíce “lajků” a zhlédnutí. (Aerofilms)

Ceny Cicae Art Cinema - Panorama

Vítěz

Ceny Cicae Art Cinema - Fórum

Vítěz
  • The Face of the Jellyfish
    The Face of the Jellyfish
    Není náhoda, že druhý celovečerní film argentinské režisérky Melisy Liebenthalové začíná citátem z „Elegií z Duina“ od Rilkeho, který se zabýval existenciální úzkostí. A věcněji řečeno, Marina, mladá protagonistka filmu, čelí podobné úzkosti. Její problém je totiž její tvář. Jednoho rána zjistí, že se její tvář změnila a ona se už nepoznává. Nepozná ji ani její matka, která ji potká na ulici a pozdraví ji jako cizí osobu (suchý, surrealistický humor je součástí receptu filmu). Marina je tak nucena konfrontovat svou identitu: Kdo je? Je určena DNA svých rodičů, nebo občanským průkazem? Dá se identifikovat rodinným portrétem, biometrickými údaji nebo láskou lidí kolem ní, včetně jejího kolumbijského přítele? Je teď hezčí?
    Žánry:KomedieDrama
    58%
    Není náhoda, že druhý celovečerní film argentinské režisérky Melisy Liebenthalové začíná citátem z „Elegií z Duina“ od Rilkeho, který se zabýval existenciální úzkostí. A věcněji řečeno, Marina, mladá protagonistka filmu, čelí podobné úzkosti. Její problém je totiž její tvář. Jednoho rána zjistí, že se její tvář změnila a ona se už nepoznává. Nepozná ji ani její matka, která ji potká na ulici a pozdraví ji jako cizí osobu (suchý, surrealistický humor je součástí receptu filmu). Marina je tak nucena konfrontovat svou identitu: Kdo je? Je určena DNA svých rodičů, nebo občanským průkazem? Dá se identifikovat rodinným portrétem, biometrickými údaji nebo láskou lidí kolem ní, včetně jejího kolumbijského přítele? Je teď hezčí?
    Žánry:KomedieDrama

Cena čtenářské poroty Berliner Morgenpost

Vítěz

Cena čtenářské poroty Tagesspiegel

Vítěz
  • Orlando, můj politický životopis
    Orlando, můj politický životopis
    „Kdo je současný Orlando?“ ptá se s odkazem na slavné dílo Virginie Woolfové trans spisovatel a aktivista Paul B. Preciado. Ve svém režijním debutu, kolektivním dokumentárním portrétu, vzdává hold knize, v níž postava téměř před sto lety poprvé prošla tranzicí, a dává prostor 25 protagonistům*kám, aby nejen připomněli pasáže z románu, ale zejména promluvili o tom, jaké je to být trans nebo nebinární. Hrdá, intelektuálně nesmlouvavá i rafinovaně vtipná esej vyvrací stereotypy, boří kategorie a ukazuje prostředníček opresivnímu genderovému systému, který tvrdí, že na světě jsou pouze muži, ženy a nikdo mezi tím. (KVIFF)
    69%
    „Kdo je současný Orlando?“ ptá se s odkazem na slavné dílo Virginie Woolfové trans spisovatel a aktivista Paul B. Preciado. Ve svém režijním debutu, kolektivním dokumentárním portrétu, vzdává hold knize, v níž postava téměř před sto lety poprvé prošla tranzicí, a dává prostor 25 protagonistům*kám, aby nejen připomněli pasáže z románu, ale zejména promluvili o tom, jaké je to být trans nebo nebinární. Hrdá, intelektuálně nesmlouvavá i rafinovaně vtipná esej vyvrací stereotypy, boří kategorie a ukazuje prostředníček opresivnímu genderovému systému, který tvrdí, že na světě jsou pouze muži, ženy a nikdo mezi tím. (KVIFF)

Caligari Film Prize

Vítěz
  • De Facto
    De Facto
    Jak může kinematografie reflektovat spoluvinu na zločinech proti lidskosti, extrémní násilí a státní teror, aniž by se na nich sama podílela? Film De Facto hledá odpovědi na tuto otázku prostřednictvím dvou herců, precizně sestavené koláže textů a záměrně minimalistického prostředí.
    Jak může kinematografie reflektovat spoluvinu na zločinech proti lidskosti, extrémní násilí a státní teror, aniž by se na nich sama podílela? Film De Facto hledá odpovědi na tuto otázku prostřednictvím dvou herců, precizně sestavené koláže textů a záměrně minimalistického prostředí.

Peace Film Prize

Vítěz
  • Sedm zim v Teheránu
    Sedm zim v Teheránu
    Teherán v červenci 2007. Devatenáctiletá studentka architektury Reyhaneh Jabbari má pracovní schůzku se starším mužem. Ten se ji během setkání pokusí znásilnit. Reyhaneh ho v sebeobraně pobodá. Ještě téhož dne je zatčena a navzdory mezinárodním protestům odsouzena k trestu smrti. Film s pomocí tajně pořízených videozáznamů, svědeckých výpovědí a dopisů z vězení sugestivně rekonstruuje ženiny několikaleté útrapy i zoufalé volání její rodiny a právníků po spravedlnosti. Reyhaneh odmítá stáhnout obvinění ze sexuálního útoku a její příběh se stává symbolem boje za práva, svobodu a bezpečný prostor pro íránské ženy. (MFDF Ji.hlava)
    77%
    Teherán v červenci 2007. Devatenáctiletá studentka architektury Reyhaneh Jabbari má pracovní schůzku se starším mužem. Ten se ji během setkání pokusí znásilnit. Reyhaneh ho v sebeobraně pobodá. Ještě téhož dne je zatčena a navzdory mezinárodním protestům odsouzena k trestu smrti. Film s pomocí tajně pořízených videozáznamů, svědeckých výpovědí a dopisů z vězení sugestivně rekonstruuje ženiny několikaleté útrapy i zoufalé volání její rodiny a právníků po spravedlnosti. Reyhaneh odmítá stáhnout obvinění ze sexuálního útoku a její příběh se stává symbolem boje za práva, svobodu a bezpečný prostor pro íránské ženy. (MFDF Ji.hlava)

Cena ARTEKino International

Vítěz
  • Peeled Skin
    Čtyři mladí lidé z Berlína se rozhodnou strávit léto v Portugalsku. Odhodí chytré telefony, otevřou své vztahy a snaží se osvobodit od veškerých společenských norem. Ale právě když se jejich utopie začíná naplňovat, propukne kolem nich zničující lesní požár.
    Čtyři mladí lidé z Berlína se rozhodnou strávit léto v Portugalsku. Odhodí chytré telefony, otevřou své vztahy a snaží se osvobodit od veškerých společenských norem. Ale právě když se jejich utopie začíná naplňovat, propukne kolem nich zničující lesní požár.