Berlinale (MFF Berlín)

Berlinale (MFF Berlín) 1981: nominace a vítězové

Předávání cen: 5. 7. 1981

Nejlepší krátký film

Vítěz

Golden Berlin Bear

Vítěz

Nejlepší herec

Nejlepší herečka

Best Directing of a Short Film

Zvláštní cena poroty

Vítěz

Outstanding Single Achievement

Vítěz
  • Boot ist voll, Das
    Boot ist voll, Das
    Za druhé světové války Švýcarsko silně omezilo přijímání uprchlíků, s heslem "Náš člun je plný". V odlehlém koutě Švýcarska krátce zastaví vlak z Německa. Šest lidí vyskočí a žádá o azyl: čtyři Židé, francouzské dítě a německý voják. Hledají dočasné útočiště u manželů, kteří provozují vesnický hostinec. Předstírají, že jsou rodina: dezertér jako manžel, Judith jako jeho žena, stařec z Vídně jako její otec, jeho vnučka a francouzský chlapec, kterého prosí, aby mlčel, jako jejich děti. Judithin dospívající bratr se vydává za vojáka. Tato lež se rozpadá vlivem náhody a díky důkladnému vyšetřování místního strážníka. Koho Švýcaři nechají zůstat? Kdo bude deportován?
    Žánry:DramaVálečný
    69%
    Za druhé světové války Švýcarsko silně omezilo přijímání uprchlíků, s heslem "Náš člun je plný". V odlehlém koutě Švýcarska krátce zastaví vlak z Německa. Šest lidí vyskočí a žádá o azyl: čtyři Židé, francouzské dítě a německý voják. Hledají dočasné útočiště u manželů, kteří provozují vesnický hostinec. Předstírají, že jsou rodina: dezertér jako manžel, Judith jako jeho žena, stařec z Vídně jako její otec, jeho vnučka a francouzský chlapec, kterého prosí, aby mlčel, jako jejich děti. Judithin dospívající bratr se vydává za vojáka. Tato lež se rozpadá vlivem náhody a díky důkladnému vyšetřování místního strážníka. Koho Švýcaři nechají zůstat? Kdo bude deportován?
    Žánry:DramaVálečný

Honorable Mention

Forum of New Cinema

Vítěz
  • Zabíječ ovcí
    Zabíječ ovcí

    Film Killer of Sheep si žije veskrze želvím životem. Dokončen byl již v roce 1977 a od té doby si jen velice pozvolna získává svůj okruh diváků. Zpočátku ho dokonce kvůli příliš drahým autorským právům na hudební složku filmu nebylo možné téměř vůbec promítat. Kromě největších filmových nadšenců se dočkal širšího publika až v roce 1981 na Berlínském mezinárodním filmovém festivalu (vítěz ceny FIPRESCI) a na festivalu v Sundance. V roce 1989 byl zařazen do amerického národního archivu Library of Congress' National Film Registry a roku 2007 byl opět prezentován na festivalu v Berlíně.

    Pro české publikum prakticky neznámý režisér Charles Burnett tvořil Killer of Sheep jako absolventský film na filmové škole UCLA. Celé natáčení údajně přišlo na pouhých deset tisíc dolarů, z nichž většinu pokryly školní granty. I přes finanční nouzi však byla černobílá stylizace a připodobnění klasickým snímkům italského neorealismu především tvůrčím záměrem. Základní motiv zde nalézáme ve snaze průměrného amerického černocha o přežití v nuzných podmínkách. Stan (Henry G. Sanders) pracuje na jatkách a musí se vyrovnávat s všudypřítomnou beznadějí, chudobou a také napjatými rodinnými vztahy. Běžný divák bude možná postrádat hmatatelnější příběhovou kostru, ale roztříštěnost a mozaikovitost celého vyprávění předává intenzivnější emocionální náboj.

    Ačkoliv se film skládá z několika drobných zápletek, soustředí se Charles Burnett spíše na obrazotvornost. Sdělení, které si již divák zvykl přijímat skrze text, předává především vizuální cestou. V některých případech si režisér hraje se záměrným nesouladem obrazu a dalších atributů filmu - to například v momentě dlouhého romantického tance Stana a jeho ženy (Kaycee Moorová), z něhož je možné vidět jen okenní siluetu, a který je podbarven velmi neadekvátním hudebním pozadím. Při Stanově neveselé práci na jatkách pro změnu vypíná zvuk a namísto strašidelného hluku vraždící mašiny slyšíme pouze hudbu, což navíc režisér dovršuje prokládáním naturalistických pracovních scén záběry na hrající si děti. Tyto a další nezmíněné detaily napovídají, že Burnettovým záměrem bylo poetické a symbolické podobenství o protikladech, které nejvýrazněji vyplouvá na povrch tehdy, kdy chudobu, bídu a všeobecný zmar života v chudinské čtvrti berou zúčastnění s humorem a nadhledem, nikoliv s odevzdaností a smutkem.

    (David Patras, LFŠ 2007)

    Žánry:DramaNezávislý
    66%

    Film Killer of Sheep si žije veskrze želvím životem. Dokončen byl již v roce 1977 a od té doby si jen velice pozvolna získává svůj okruh diváků. Zpočátku ho dokonce kvůli příliš drahým autorským právům na hudební složku filmu nebylo možné téměř vůbec promítat. Kromě největších filmových nadšenců se dočkal širšího publika až v roce 1981 na Berlínském mezinárodním filmovém festivalu (vítěz ceny FIPRESCI) a na festivalu v Sundance. V roce 1989 byl zařazen do amerického národního archivu Library of Congress' National Film Registry a roku 2007 byl opět prezentován na festivalu v Berlíně.

    Pro české publikum prakticky neznámý režisér Charles Burnett tvořil Killer of Sheep jako absolventský film na filmové škole UCLA. Celé natáčení údajně přišlo na pouhých deset tisíc dolarů, z nichž většinu pokryly školní granty. I přes finanční nouzi však byla černobílá stylizace a připodobnění klasickým snímkům italského neorealismu především tvůrčím záměrem. Základní motiv zde nalézáme ve snaze průměrného amerického černocha o přežití v nuzných podmínkách. Stan (Henry G. Sanders) pracuje na jatkách a musí se vyrovnávat s všudypřítomnou beznadějí, chudobou a také napjatými rodinnými vztahy. Běžný divák bude možná postrádat hmatatelnější příběhovou kostru, ale roztříštěnost a mozaikovitost celého vyprávění předává intenzivnější emocionální náboj.

    Ačkoliv se film skládá z několika drobných zápletek, soustředí se Charles Burnett spíše na obrazotvornost. Sdělení, které si již divák zvykl přijímat skrze text, předává především vizuální cestou. V některých případech si režisér hraje se záměrným nesouladem obrazu a dalších atributů filmu - to například v momentě dlouhého romantického tance Stana a jeho ženy (Kaycee Moorová), z něhož je možné vidět jen okenní siluetu, a který je podbarven velmi neadekvátním hudebním pozadím. Při Stanově neveselé práci na jatkách pro změnu vypíná zvuk a namísto strašidelného hluku vraždící mašiny slyšíme pouze hudbu, což navíc režisér dovršuje prokládáním naturalistických pracovních scén záběry na hrající si děti. Tyto a další nezmíněné detaily napovídají, že Burnettovým záměrem bylo poetické a symbolické podobenství o protikladech, které nejvýrazněji vyplouvá na povrch tehdy, kdy chudobu, bídu a všeobecný zmar života v chudinské čtvrti berou zúčastnění s humorem a nadhledem, nikoliv s odevzdaností a smutkem.

    (David Patras, LFŠ 2007)

    Žánry:DramaNezávislý

Soutěž

FIPRESCI Prize - Special Recommendation

Soutěž

Vítěz

Forum of New Cinema

Interfilm Award - Special Prize

Soutěž

Vítěz
  • Boot ist voll, Das
    Boot ist voll, Das
    Za druhé světové války Švýcarsko silně omezilo přijímání uprchlíků, s heslem "Náš člun je plný". V odlehlém koutě Švýcarska krátce zastaví vlak z Německa. Šest lidí vyskočí a žádá o azyl: čtyři Židé, francouzské dítě a německý voják. Hledají dočasné útočiště u manželů, kteří provozují vesnický hostinec. Předstírají, že jsou rodina: dezertér jako manžel, Judith jako jeho žena, stařec z Vídně jako její otec, jeho vnučka a francouzský chlapec, kterého prosí, aby mlčel, jako jejich děti. Judithin dospívající bratr se vydává za vojáka. Tato lež se rozpadá vlivem náhody a díky důkladnému vyšetřování místního strážníka. Koho Švýcaři nechají zůstat? Kdo bude deportován?
    Žánry:DramaVálečný
    69%
    Za druhé světové války Švýcarsko silně omezilo přijímání uprchlíků, s heslem "Náš člun je plný". V odlehlém koutě Švýcarska krátce zastaví vlak z Německa. Šest lidí vyskočí a žádá o azyl: čtyři Židé, francouzské dítě a německý voják. Hledají dočasné útočiště u manželů, kteří provozují vesnický hostinec. Předstírají, že jsou rodina: dezertér jako manžel, Judith jako jeho žena, stařec z Vídně jako její otec, jeho vnučka a francouzský chlapec, kterého prosí, aby mlčel, jako jejich děti. Judithin dospívající bratr se vydává za vojáka. Tato lež se rozpadá vlivem náhody a díky důkladnému vyšetřování místního strážníka. Koho Švýcaři nechají zůstat? Kdo bude deportován?
    Žánry:DramaVálečný

Soutěž

Vítěz
  • Boot ist voll, Das
    Boot ist voll, Das
    Za druhé světové války Švýcarsko silně omezilo přijímání uprchlíků, s heslem "Náš člun je plný". V odlehlém koutě Švýcarska krátce zastaví vlak z Německa. Šest lidí vyskočí a žádá o azyl: čtyři Židé, francouzské dítě a německý voják. Hledají dočasné útočiště u manželů, kteří provozují vesnický hostinec. Předstírají, že jsou rodina: dezertér jako manžel, Judith jako jeho žena, stařec z Vídně jako její otec, jeho vnučka a francouzský chlapec, kterého prosí, aby mlčel, jako jejich děti. Judithin dospívající bratr se vydává za vojáka. Tato lež se rozpadá vlivem náhody a díky důkladnému vyšetřování místního strážníka. Koho Švýcaři nechají zůstat? Kdo bude deportován?
    Žánry:DramaVálečný
    69%
    Za druhé světové války Švýcarsko silně omezilo přijímání uprchlíků, s heslem "Náš člun je plný". V odlehlém koutě Švýcarska krátce zastaví vlak z Německa. Šest lidí vyskočí a žádá o azyl: čtyři Židé, francouzské dítě a německý voják. Hledají dočasné útočiště u manželů, kteří provozují vesnický hostinec. Předstírají, že jsou rodina: dezertér jako manžel, Judith jako jeho žena, stařec z Vídně jako její otec, jeho vnučka a francouzský chlapec, kterého prosí, aby mlčel, jako jejich děti. Judithin dospívající bratr se vydává za vojáka. Tato lež se rozpadá vlivem náhody a díky důkladnému vyšetřování místního strážníka. Koho Švýcaři nechají zůstat? Kdo bude deportován?
    Žánry:DramaVálečný

Soutěž

Vítěz

C.I.D.A.L.C. Award

Vítěz
  • Boot ist voll, Das
    Boot ist voll, Das
    Za druhé světové války Švýcarsko silně omezilo přijímání uprchlíků, s heslem "Náš člun je plný". V odlehlém koutě Švýcarska krátce zastaví vlak z Německa. Šest lidí vyskočí a žádá o azyl: čtyři Židé, francouzské dítě a německý voják. Hledají dočasné útočiště u manželů, kteří provozují vesnický hostinec. Předstírají, že jsou rodina: dezertér jako manžel, Judith jako jeho žena, stařec z Vídně jako její otec, jeho vnučka a francouzský chlapec, kterého prosí, aby mlčel, jako jejich děti. Judithin dospívající bratr se vydává za vojáka. Tato lež se rozpadá vlivem náhody a díky důkladnému vyšetřování místního strážníka. Koho Švýcaři nechají zůstat? Kdo bude deportován?
    Žánry:DramaVálečný
    69%
    Za druhé světové války Švýcarsko silně omezilo přijímání uprchlíků, s heslem "Náš člun je plný". V odlehlém koutě Švýcarska krátce zastaví vlak z Německa. Šest lidí vyskočí a žádá o azyl: čtyři Židé, francouzské dítě a německý voják. Hledají dočasné útočiště u manželů, kteří provozují vesnický hostinec. Předstírají, že jsou rodina: dezertér jako manžel, Judith jako jeho žena, stařec z Vídně jako její otec, jeho vnučka a francouzský chlapec, kterého prosí, aby mlčel, jako jejich děti. Judithin dospívající bratr se vydává za vojáka. Tato lež se rozpadá vlivem náhody a díky důkladnému vyšetřování místního strážníka. Koho Švýcaři nechají zůstat? Kdo bude deportován?
    Žánry:DramaVálečný

Reader Jury of the "Berliner Morgenpost"

Vítěz