Nicholas Medina je synem neblaze proslulého španělského inkvizitora. Nicholasova žena Elizabeth zemřela za velmi podivných okolností, což jejího bratra Francise přiměje k tomu, aby je jel na Medinův zámek prověřit. Zdrcený Medina věří, že byla Elizabeth pohřbena zaživa, a je přesvědčen, že slyší její hlas, který na něj volá. Elizabeth ve skutečnosti zosnovala se svým milencem, doktorem Leonem, plán, jak dohnat Medinu k šílenství, jehož součástí bylo předstírat vlastní smrt. Podaří se jí dosáhnout vytyčeného cíle (i když k vlastnímu zármutku, jak odhalí poslední záběr filmu), a Medina přijde o rozum. V domnění, že je svým vlastním otcem, si Medina oblékne inkvizitorské roucho, připoutá Francise ke stolu a spustí nad ním obrovské kyvadlo s ocelovou čepelí, které pomalu, pomaloučku klesá k jeho bezbranné oběti.
Démonický Vincent Price ve velice zdařilém zpracování slavného díla Edgra Allana Poea. Poeovská atmosféra sice chybí, přesto, ale film v rámci žánru příjemně pobaví.
Poa to jenom lízlo, ale to by nevadilo, kdyby...kdyby to mělo nějaký děj a ne jen záběry na věcně přehrávajícího Price. Závěr možná kdysi mohl působit brutálně, teď byl jen směšný. Finální záběr ale hodně fain, tady spousta novodobých horrorů dost opisovala.
Klasický horror od Rogera Cormana, který je sice naprosto odlišný od výborné povídky Edgara Allana Poe, ale to přece nemusí až tak vadit. Herecky filmu vévodí Vincent Price a fanoušky potěší horrorová diva Barbara Steel. Když člověk uváží, že je to nízkorozpočťák jak víno, tak vše funguje překvapivě dobře.
Film nikdy neměl prolog. Ten byl přidán, když byla Jáma a kyvadlo prodána televizi a bylo potřeba, aby byl film o několik minut delší. Z herců byla k dispozici pouze Luana Andersová, takže s ní byla natočena scéna v blázinci a přidána na začátek. Ve skutečnosti se tato scéna vůbec neváže ke zbytku filmu.
!!!SPOILER!!! Když je Elizabeth uvězněna v železné panně a umlčena roubíkem, její ruce jsou očividně volné. Je tedy záhadou, proč si roubík nesundala a nevolala o pomoc, když Maxmilián a ostatní odcházeli ze sklepení.
Aby zvýšil význam kyvadla jako smrtelné hrozby, musel Corman při editování vystřihnout každý druhý snímek. Tím způsobil, že se čepel kyvadla na plátně pohybuje dvakrát tak rychle.