Mě to prostě neoslovilo,přítom by to mohl být slušný akční spektakl,a když ne teda akční určitě by mohl být daleko zajímavější...spousta střihů,spousta hluchych míst mají udělat film asi vice realistický,na mě to nefungovalo spíš naopak,v t filmu mi prostě chybí,nake sokovani,nake akčnější scény
Série válečných událostí pohledem reportážních fotografů, takže vlastně bez emocí a těžce odosobněně. Pro postavy to neplatí pouze v jediném případě, když jde o jejich blízké, o kterých ale divák neví nic, ten tak zůstává u nezúčastněného sledování. Samozřejmě jde o scénu, ve které je přítomen Jesse Plemons a nemohu tvrdit, že každý bude mít tento nezúčastněný pocit. Z veškerého dění je bezesporu nejsilnější, čemuž velmi přidává právě i fantastický Plemons! Každopádně celá tahle cestovní část solidně funguje, výjevy jsou realistické, často podpořené výborným zvukem nebo hudbou dvojice Barrow/Salisbury, aby přejezdy občas odlehčilo americké country. Až na několik chvil (hořící les) úplně chybí Hardyho poetická kamera, tolik typická pro filmy Alexe Garlanda, což ovšem dává smysl. Ve Washingtonu se vše mění, nastupuje jiný film, který sice nemá špatnou akci, ale k náladě předešlého dění příliš nesedí. Přesto by to nebyl špatný závěr, kdyby se postavy nedostaly tam, kam se dostaly a kdyby nebyla pronesena slova...
Režisér Alex Garland klade divákům jednoduchou otázku: Co by se stalo, kdyby fašistický prezident ovládl Spojené státy americké? Tento koncept se prolíná skrze příběh válečných novinářů, kteří zažívají hrůzy konfliktu. Film nabízí pestré vizuální podání a vybroušenou formu, přičemž se zaměřuje na netečnost společnosti a zvěrstva války. Hlavní postavy jsou vyprázdněné a emocionálně zbavené, což umocňuje působivost filmu. I přes počáteční zklamání se Občanská válka rozvíjí do silného zážitku, který vyžaduje opakované shlédnutí. Garland opět potvrzuje svou schopnost přinášet nečekané a výrazné filmy.
Lepší než jsem čekal, to rozhodně. Především po režijní stránce, Garland předvádí děsivé a nepříjemné výjevy, které se dostanou pod kůži. Žádné stylové přestřelky, místo toho nepříjemné rány z kovových hlavní a všeobecné neštěstí. Dění je zachyceno vskutku realisticky a s dobrým ozvučením má člověk někdy skoro husí kůži. Druhá věc už je scénář, který zas takový banger není. Dostaneme rychlé vysvětlení, proč vlastně válka zhruba probíhá a poté se hned posouváme k různým výjevům z ní. Garland nesděluje nic nad rámcem toho, že válka je špatná a novináři v ní jsou tak trochu sebevražední blázni. Nic víc, bohužel. Politické komentáře nebo něco z podobného ranku nelze čekat. Amerika je tam čistě pro efekt a děj by se mohl odehrávat prakticky kdekoliv na světě. Hodnocení ovšem musí být kladné, jelikož intenzita zážitku dokáže převýšit jistou obsahovou prázdnotu.
V tak syrový a realisticky podaný thriller jsem nedoufal. Ostatně jsem si myslel, že půjde o naprosto zaměnitelnou a generickou béčkovou výplachovku, ale dostalo se mi řemeslně velice autorskému filmu. Není zde jen nabourání do sociálního okénka humanismu, ale taky bourání do Jessieho Plemonse a prezidenta spojených států. A už vím, že být válečný fotograf je řehole. Garland mě přesvědčil, že u tohohle bych být nechtěl. THIS IS AMERIC
Film přináší několik silných momentů, ale název ‘Civil War’ a marketingové materiály jsou zavádějící a mohou diváky vést k očekávání něčeho jiného. Děj sleduje skupinu novinářů, kteří cestují po zemi a dokumentují válečné hrůzy. Ačkoli čelí několika náročným situacím, dějové zvraty jsou často předvídatelné. Film dobře zobrazuje válečné hrůzy, ale samotné téma ‘Civil War’ není příliš rozvinuté. Měl by větší dopad, kdyby nesl název jako ‘The Expedition’ nebo ‘Press Quest’.
O co jde?
V kinech máme další film od (mého oblíbeného) studia A24. Tento válečno-dramatický film zobrazuje občanskou válku ve Spojených státech. To proč se konflikt děje je divákovi trošku tajeno, ale dle mě to není potřeba úplně vědět, protože snímek se na tohle nezameřuje. Soustředí se na zobrazení bojů a násilí z pohledu válečných fotografů. Snímek je velmi nepříjemný na sledování, za mne více než jakýkoliv film o holokaustu. A to přestože tento film je fikční scénář budoucnosti a nemusíte u toho cítit tu tragičnost historické události.
Scénář
Jako protagonisty tu máme tedy novináře, kteří chcou zachytit co nejlepší (řemeslně) fotografie, čímž chtějí varovat ostatní státy a u toho se přinejlepším nenechat zabít. Toto téma mi přišlo velmi zajímavé, protože jsem se s ním ještě nesetkal a film celkem splnil to co jsem od něj chtěl. Scénaristicky to není tak zajímavé, hlavně konec se dá, pokud jste viděli přes cca 400 filmů, lehce odhadnout. Hlavně díky jedné postavě a tomu jakou má cestu příběhem. Plus jsem slyšel že tam je dost klišé. Z pohledu válečných filmů to nemůžu posoudit, protože tento žánr nemám moc následovaný. Nečekejte ode mne žádný politický komentář. Politice se záměrně vyhýbám.
Postavy
Ve filmu jsou obsazení skvělý herci. Problém je že jsou celkem statické.
Taková hlavní postava filmu je fotografka hraná Kirsten Dunst (známá hlavně jako Mary Jane v trilogii Spider-mana s Maguirem), která je dost sympatická i když taková odtažitá a moc se emočně nevyjadřuje, jen v soukromí. Je to takový mentor mladé Cailee Spaeny, která je tady ten hlavní emoční ukazatel silně nepříjemných situací a i hezkých momentů v pekle. Dále tu máme Wagner Moura, kterého považuji za skvělého herce, již kvůli skvělému seriálu Narcos, kde si zahrál mistrovského zločince Escobara. A do ctveřice pak ještě Stephen McKinley Henderson (Duna, On se bojí).
Režie
Co je na filmu kromě herecké stránky bomba, tak to je parádní režie, to Alexovi Garlandovi jde o hodně víc. (např. Ex machina - 8/10). Scény mají skvělou kompozici. Výrazný a zajímavý střih. Jedno z nejvýraznějších kombinací obrazu a zvuku - ticho, hluk, černobílost, filtr na stranách obrazu, statický obraz. Celý to vytváří silnou atmosféru a zvukovo-vzualní jumpscary - odborně smash cuts. Čímž vyvolává emoce lepší než ve většině hororech :D. A záběry působí autenticky a naturalisticky. Což může vést k tomu že se mi to líbí subjektivně více, jakožto člověku co dá přednost před tím jak je to vyprávěno, než co je vyprávěno. Plus tento snímek krásně střídá realismus a formalismus.
Shrnutí
Vizuál jsem popisoval už tak nějak předtím. Ale ještě chci na závěr pochválit práci s detailama v pozadí nádherných scenérií. A to jak krásně využili rozpočet (nejdražší film od A24) na realistické zpracování lokací v krátkodobým post-apo světě. Velký počet komparzistů a různé válečné techniky.
Film je dost žánrovka se skvělými herci, takže 💯 to není pro každého a navíc ten film není natáčen mainstreamově ze strany scénáře. Může být subjektivně jinak viďen z politické stránky věci. Je těžko koukatelný, ale rychle běží, jsou to spíše takové kapitoly. Takže je těžké určit pro koho nakonec ten film je. Možná pro čím dál více fanoušků studia A24 :).
Celkově 7,5 /10, 🪖🪖🪖🪖❌
Každý, kdo chce vědět, jak to vypadá v USA by se měl podívat na tento snímek. Docela sirové ztvárnění občanské války, které vychází z politických proudů dneška. Film se vyhýbá přímému sdělení, jak válka vznikla a co za ní stojí. Vše musí divák odtušit z děje filmu a toho, jak společně s novináři přechází z jihu na sever do hlavního města.
Některé scény působí až bizarně a přitom kopírují jinak reportovány události z jiných válečných konfliktů. Jinak dobrý snímek trošku sráží postavy akčních novinářů, kteří si chodí, kam se jim za chce a chovají se, jakoby jejich novinářské insignie byly magickou ochranou před válkou zmítanou zemí. Díky tomu film mohl vytvořit působivé a emočně nabité scény, ale působilo to až příliš neskutečně, co se jednoduše bilo s celkovou atmosférou filmu.
Nicméně dobrý film, hodně nechutný, který se dá číst jako memento současnosti.