V popisku píšou, že jde o "strhující příběh" s čímž opravdu nemůžu souhlasit... Jinak na poměry českého filmu je to vyjímečný počin, hlavně vizuál a atmosféra je na české poměry velice nadstandardní... Co to sráží dolů, je právě ten nestrhující a slabý příběh... Trochu mi chybělo vysvětlení, jak oživí tělo s prostřelenou hlavou, ale nelogičnosti už nebudu rozpitvávat... Jedna se o české sci-fi takze i přes výhrady trochu nadsadím: 74%
Dlouho jsem váhal, jaké hodnocení tomuto filmu dát. Nakonec sem se rozhodl pro plný počet a to pouze proto, že tento film hodnotím jako nejlepší český film za docela dlouhou dobu. České filmy v poslední době přichází jen se stupidními komediemi a pohádkami, ale tohle je prostě úplně jiné kafe a kdybych to nevěděl, tak bych nevěřil, že tohle natočili Češi. Nic méně film má určitě své mouchy, hlavně laciný, obyčejný a docela nudný detektivní příběh.. Takže je dost možné, že vás filmu začne po chvilce nudit svou jednoduchostí. Omámení nádherným vizuálem, může rychle opadnout, postavy mi z nepochopitelného důvodu přišly jak bez duše, ale toto chápu s ohledem na vysvětlení bodu obnovy a že lidé defakto ztratili strach ze smrti. Suma sumárum je tento film v uctihodném rozmezi 7 z 10. Já to nic méně budu hodnotit tady všemi body, protože tento film je úkaz naděje, že češi nebudou tvořit jen nesmyslné komedie.
Já českou kinematografii sleduju, podporuju, chci, aby byla dobrá a chodilo se na ní do kina... Ale jen pro to, že je to Český a "jiný" to nemůžu nadhodnocovat.... Určitě se jedná o vizuálně kvalitní snímek, o tom žádná. Ale tím to asi končí. A ještě hlavní hrdinka je hezká.... Ale i přes půvab jsem si k ní nevytvořil žádný vztah a to platí i pro ostatní postavy ve filmu. A příběh jako takový je velmi jednoduchý a takový neslaný nemastný... celkově nemůžu dát víc než dvě hvězdy...
V Praze ani dalších městech budoucnosti green new deal zdá se nevyšel. Vypadají, jako by tu až do roku 2041 vládla ODS - tedy jako realizace vize města z třicátých let, s dopravní infrastrukturou a pseudonovobrutalistní architekturou navazující na léta šedesátá. Vyrostly tu v nesrozumitelném množství monumentální budovy odrážející výheň slunce do zaasfaltovaných ulic. Pokud v budoucnosti nějaké slunce je. Nevidíme žádnou zeleň, jen tmu, beton, sklo. Nevidíme žádný volnočasový veřejný prostor. Auty se lidé přesouvají predimenzovanými dopravními koridory mezi svými vymazlenými interiéry a ústředním tématem je privatizace veřejné služby. Jop, to je uvěřitelný. A v souladu s poměrně old school sci-fi stereotypem. Nereaguje to ale tedy příliš (jak je jinak pro sci-fi běžné) na současná společenská témata a estetické podněty, spíš jen těží z popkulturnich odkazů minulosti (jak zmiňuje i Niktorius), což je za mě promarněná příležitost. ___ Bod obnovy je důstojný sci-fi s důstojnou krimi zápletkou. Není přehnaně opulentní, drží se své ligy. A to při rozpočtu, za který by ekvivalentně kvalitní sci-fi na západě zkrátka nevzniklo. Na Black Mirror, Blade Runner aspol. kouká trochu provinčně z dálky, zejména co do scénáře, který sice čerpá z lákavé premisy, ale příliš hýří kýčem, předvídatelností a diskutabilní logikou konání postav. Zarazila mě v tomto ohledu i režisérova poznámka na ČSFD projekci. Řekl, že nepřijali korejskou koprodukci mj. protože Korejci chtěli mít ve filmu korejské herce, a to si nedokázal představit. Omlouvám se, ale šlo o poznámku úplně mimo. Případně by si zasloužila dovysvětlení. Mám pocit, že v evropské metropoli globalizovaného světa 21. století je máloco tak snadno představitelné, jako že tu žijí lidé s korejskými nebo jakýmikoliv jinými rysy a jsou běžnou neexotickou součástí naší společnosti. Každopádně není tomu tak v roce 2041 v Bodu obnovy. ___ Je moc dobře, že snímek vzinkl. Snad si na sebe vydělá a otevře v české produkci dveře ještě ambicióznějším žánrovkám. Já bych byl nejradši za nějaké intelektuálně vymazlené opravdu vizionářské hard sci-fi.
Tomu tak moc chyběl mozek, až mi z toho bylo smutno. Přitom po všech těch povrchových stránkách (obraz/zvuk/výprava) se zas nebylo za co stydět. Škoda a veliké zklamání..
Objektivně to za 4* není, ale je to první českej film co vypadá a zní jako ze západu. A často i líp. Tempo je slabší, hodně, ale opravdu hodně se tam povídá (navíc v hodně pitomých postsynchronech) a je to vykrádačka skoro všeho - ale ta technická kvalita to vytahuje nahoru. UI, motion design, architektura, kostýmy, kamera, hudba, zvuky...fakt mi to udělalo radost!
Tak jo, dám 8/10, ale jenom proto, že české sci-fi tady snad ještě nebylo a vizuál vypadá opravdu krásně, ale ten příběh, scénář? Od první scény jsem věděl, kdo je zápornou postavou. Hrálo si to na Minority report, jenže dost špatně. Dialogy mi připadaly hodně uměle a nereálně, vlastně jak kdyby to vytvořili roboti nebo nějaká AI ten scénář. Mohlo to být opravdu skvělé, nakonec z toho máme na české poměry slušný a originální počin, který ale totálně pohořel v kinech a je otázka, kdy a jestli uvidíme nějaké české sci-fi.
Nejpozději v půlce stopáže jsem si vzpomněl na dávný hype kolem seriálu Pustina. Zatímco celý svět západní seriálové produkce jednoznačně sázel na abstraktní mustr quality TV, v Čechách se přesto rodily kriminálky podle konkrétního mustru low produkce normalizačního období (čest výjimkám typu Dobrodružství kriminalistiky), a do toho hodila vidle Pustina, která vypadala lépe, měla zajímavější zápletku... ale furt to byl průměr, nic světobornýho, nic přelomovýho. A přece se to všude hemžilo komentáři typu "konečně, taky Češi si umí natočit něco hustýho". No ani hovno, přátelé, protože Pustina furt byla průměr, jen v komparaci s lokální produkcí šlo o překvapení, ale schopnosti točit pořádně jsme jistě měli, techniku a řemeslníky taky – jen na to všici jebali, protože pupkáči u televize chtějí lahváča a k němu klídek, ne odvážnou produkci (to je ostatně důvod, proč se nikdo, ale absolutně nikdo od té doby ani nepokusil jít ve stopách Pustiny). Bod obnovy je nemlich totéž – vypadá to lépe než Devadesátky, má to lepší hudbu než Četníci z Luhačovic a zápletku spletitější než Místo zločinu: [doplň název sudeťáckého krajského města]. A přece je to pořád jenom průměr, když se podíváme za humna. Ono totiž aby něco mělo kredit i v porovnání se zajímavou audiovizí ze zahraničí, na to potřebujete hlavně schopného dramaturga, co má nakoukáno a načteno, a režiséra se scénáristou, co s tím dramaturgem budou spolupracovat. Protože to se evidentně nestalo, dostalo se nám: zaprvé scífko odvozené od jiných filmů, aniž by na ně rafinovaně pokukovalo nebo je v nějakých drobnostech zkoušel kreativně překonat (takže inspirace sloužila jen k ulehčení "literární" práce), zadruhé detektivka skrz naskrz ochuzená o to, že by si při jejím konstruování někdo lámal hlavu s vnitřní logikou nebo uvěřitelností jednání postav (je skoro zázrak, že Václav Neužil dokázal ze své hloupoučké postavy vytěžit parádní záporácké momenty). Absolutní tragédie je finální scéna, kdy detektivka, která není schopná na začátku filmu pořádně zahrát Debussyho Clair de lune, ho po vyšetřování zahraje naprosto bezchybně. Film, který byl po celou dobu extrémně doslovný, najednou nutí diváka se zamyslet, jestli: 1. se detektivka bez cvičení jen tak posunula na vyšší úroveň hraní na klavír (totální blbost, viz dramaturg dostal kafe a pak měl mlčet); 2. jestli při obnově dostala "dáreček" (omg, to fakt museli Hloz a spol. přebrat tu největší pitomost z Demolition mana?); 3. jestli teda když dostala "dáreček", jak se to mohlo stát, když Hádek předtím přece jasně říkal, že ty "dárečky" nikdy neuvedli v provoz (a proč ho teda dali jemu, když ho obnovovali?). V úhrnu tedy nejde o žádný přelom, jen někdo vyseděl a vypiplal formu, čímž filmu zajistil pozornost, ale obsah zůstal klasicky "český", tedy nedomyšlený, bez hloubky, s promarněným potenciálem.
Výborný vizuál, má to formu seriózního sci-fi filmu. Někdy kolem poloviny docela zvolňuje a rozbíhá se do mnoha stran. Na české poměry ambiciózní projekt, který má zajímavý šmrnc. Jen by to příště chtělo zbytečně nekomplikovat děj a víc rozvíjet hlavní myšlenku. Data nejde zabít, zabít můžeme člověka. Tedy o něco úspornější a propracovat konsekvence související s restartem a zneužitím systému.