filmfanouch6
12 654 bodů •
6
Dear Evan Hansen je jeden z nejúspěšnějších divadelních muzikálů posledních let, snaha o realizaci filmového zpracování se tak dala očekávat velmi snadno. Tyhle muzikálové adaptace sice mohou dopadnout i velmi zle (mrk mrk Cats!), právě filmové Milý Evane Hansene vyvolávalo důvěru alespoň v tom, že se ho chopil Stephen Chobsky, který svými filmy Charlieho malá tajemství a Wonder dokázal správně chytit za srdíčko. Jenže u filmového Milý Evane Hansene je to trochu komplikovanější. A na vině přitom není pouze to, že si tentokrát Chobsky nenapsal scénář. Celé filmové Milý Evane Hansene je vlastně velmi podivuhodný zážitek. Problém přitom nastává už v případě obsazení hlavní role. Ben Platt sice roli ztvárnil už na divadelních prknech a obdržel za ní cenu Tony, ve svých 27 letech je ovšem na roli středoškolského studenta tak trochu starý a nezachrání ho ani fakt, že má pořád hrdlo jako slavík. Celkově je obsazení vlastně tak trochu zvláštní, přičemž to ovšem pořád není to jediné, co z Milého Evana Hansena dělá tak rozporuplný film. Milý Evane Hansene působí jako přesně ten typ muzikálu, který by chtěl být velmi inspirativní. Dost možná by chtěl vlastně podpořit všechny mladé trpící sociální úzkostí či podobným typem psychických problémů. Od začátku se ovšem snaha míjí účinkem a celé to působí neskutečně naivně. Tento coming-of-age muzikál se neobejde bez klasických depresí, šikany, sebevražedných stavech a celkově jde vlastně na papíře o tak depresivní námět, že na první dobrou vůbec nesedí k muzikálovému pojetí. Na samotných záznamech poté muzikál působí skutečně zajímavé a v divadelních sedadlech zřejmě musí jít o velmi silný zážitek. Jenže ten film...... Kaitlyn Dever, Amandla Stenberg, Julianne Moore či Amy Adams nejsou rozhodně špatní herci. Ani v případě Milého Evana Hansena nehrají špatně. Problém je ve scénáři, který postavy vůbec neprodává, v podstatě kdovíjak zajímavě nevykresluje a to i především právě svého hlavního hrdinu, který by měl celý příběh vézt. Z Evana Hansena se v průběhu vyprávění stává úplně jiný člověk a ty emoce u toho vůbec nefungují. Nejzajímavější výkon ve finále prodává právě Dever, což je i tím, že má v podstatě nejzajímavější postavu. Právě účast Stephena Chobskyho je nejvíce překvapující. Jeho Charlieho malá tajemství byli autentickým a působivým pohledem na depresemi zmítanou mladou generaci, kde to celé emocionálně fungovalo. Milý Evane Hansene působí přesně opačným dojmem. Chobskyho slušná režie jinak ničím neuráží, v rámci muzikálového žánru jí ovšem chybí pořádná energie. Písně převzaté z původního muzikálu jsou přitom povedené a Ben Platt při zpívání nechává zapomenout na to, že je na tuhle roli skutečně už příliš starý. Paradoxně se při pokusu být vážnější a vážnější stává filmové Milý Evane Hansene vlastně ještě směšnějším, především v momentě, kdy chce důležité dějové přechody dramaturgicky vybalit během muzikálových čísel a to opět neskutečně směšným způsobem. Chobsky přitom u svých minulých filmů dokázal, že by zvládl natočit působivý film o mentálně nemocném mladém člověku. Milý Evane Hansene bohužel příliš působí jako film, který by hrozně chtěl dojmout, ve finále je ovšem skutečně spíše úsměvný. Je vlastně strašně zajímavý sledovat, že to přitom není úplně marný. Ten muzikál má na divadelních prknech zřejmě něco pro sebe, ty herci na to očividně nekašlou a někdo si snad skutečně na place myslel, že točí zásadní událost podzimu. Milý Evane Hansene je jeden z nejzvláštnějších a bohužel i nejslabších filmových muzikálů posledních let. Zamrzí to i kvůli účasti Chobskyho, fajn herců a faktu, že to celý není vyloženě na hovno. Ten film nejspíš bude rezonovat u lidí, kteří si sami aktuálně procházejí coming-of-age, většina ovšem celou tu naivitu a snahu o něco víc velmi snadno prokoukne. Průměrné artové drama průměrného chilského režiséra na průměrném artovém festivalu dá člověku více než Milý Evane Hansene. A na 98% se u něj nebude zpívat!