Zajímavosti o Poslední noc v Soho

74%

Zajímavosti 63

  • Ve velkých třídách, jako je ta, do které Ellie přichází pozdě, se docházka obvykle neprovádí ústně, protože vyvolávání seznamu desítek studentů by zabralo nepřiměřeně mnoho času, který by mohl být využit pro výuku.
  • Když do bytu vtrhne její spolubydlící, poslouchá Eloise ve sluchátkách píseň Starstruck od The Kinks - velmi populární skupiny ze severního Londýna.
  • Diana Rigg a Margaret Nolan zemřely v rozmezí jednoho měsíce, obě se objevily v předchozích filmech o agentovi 007 V tajné službě Jejího Veličenstva (1969) a Goldfinger (1964). Ani jedna z nich se neobjevila v žádném dalším filmu agenta 007, ačkoli Nolan po uvedení filmu Goldfinger pózovala nahoře bez v listopadovém čísle časopisu Playboy z roku 1965.
  • Během loutkové sekvence se objeví záběr na Jacka, jak mluví se svými kamarády, právě když slyšíme text "Just who's pulling the strings".
  • Během honičky v umělecké škole se jednou objeví duchové u dveří se dvěma okny (1:16:15). Jedná se o rekonstrukci plakátu k filmu Shaun of the Dead (2004) od Edgara Wrighta. A vůbec všichni duchové mrtvých mužů vykazují podobnost se zombiemi ve filmu Shaun of the Dead.
  • Babička varuje Ellie před "špatnými jablky". O několik záběrů později je představen John, který jí něco, co vypadá jako "dobré jablko".
  • Graham Low, hvězda Wrightova filmu A Fistful of Fingers (1995), hraje měďáka v pozadí. Záběr na rozhovor, který proběhne, až když se otevřou dveře koupelny, je narážkou na film Alfreda Hitchcocka Zběsilost (1972).
  • Na začátku střihu použili jako dočasnou hudbu hudbu Ennia Morriconeho k filmu Pták s křišťálovou peřinou (1970). Při natáčení také použili skladbu "School in Flames" z hudby k filmu Carrie (1976) od Pina Donaggia jako motivaci pro McKenzieho během scény s noční můrou.
  • Ulička se jmenuje Newman Passage a natáčela se v ní úvodní vražda ve filmu Michaela Powella Peeping Tom (1960).
  • Skladatel Steve Price složil část hudby ještě předtím, než byl natočen jediný záběr filmu, a Edgar Wright byl nadšený, že mezi ukázkovou hudbou našel ústřední téma, které použil hned na začátku filmu.
  • Rita Tushinghamová (Eloisina babička), která se před desítkami let přestěhovala do Londýna, ale nyní žije v Cornwallu, je odkazem na roli Tushinghamové jako venkovské myšky, která se přestěhuje do Londýna ve filmu The Knack...and How to Get It (1965).
  • Byl prvním novým filmem, který měl losangeleskou premiéru v nově otevřeném Muzeu filmové akademie, které se veřejnosti otevřelo v září 2021.
  • Film několikrát odkazuje na filmovou sérii o Jamesi Bondovi. Flashbacky se odehrávají v roce 1965, kdy je na plakátě kina reklama na film Thunderball (1965). Jack říká barmanovi Jamesovi, aby mu naservíroval Vesper (jako Vesper Lynd). Slečnu Collinsovou hraje Diana Riggová, sama bývalá Bond girl (V tajné službě Jejího Veličenstva (1969)).
  • V prosinci 2017, po skončení novinářského turné k filmu Baby Driver, cítil Wright tlak, aby okamžitě začal pracovat na pokračování, ale místo toho se rozhodl jít "radikálně odlišným směrem" pro svůj další film. Zavolal Wilson-Cairns a zeptal se jí, zda by se nechtěla podílet na scénáři k tomuto filmu. Pronajali si kancelář v Soho, aby mohli pracovat na scénáři, a konzultovali složku s výzkumy, které shromáždila Lucy Pardeeová, castingová režisérka a badatelka oceněná cenou BAFTA, která vedla rozhovory s lidmi, kteří žili a pracovali v Soho v 60. letech a v současnosti. Wright chtěl být "věrný historii této oblasti". Wright a Wilson-Cairns napsali první verzi scénáře během šesti týdnů, než musel odjet, aby mohla začít 1917 s Mendesem. Wright původně chtěl, aby scény ze šedesátých let neobsahovaly žádné dialogy nebo byly doprovázeny pouze hudbou, "aby byly jako sny". Wilson-Cairns navrhla, aby postava Sandie měla dialogy, a řekla: "Musíme si Sandie zamilovat. A myslím, že je těžké si ji [ji] zamilovat, když nic neříká." Wilson-Cairns také navrhl scénu, ve které Sandie absolvuje konkurz v nočním klubu Rialto v Soho. Jakmile to navrhla, Wright věděl, že Sandie by měla zazpívat píseň "Downtown" od Petuly Clark.
  • Scéna v knihovně se natáčela na londýnské univerzitě SOAS, a přestože filmaři měli k dispozici jen část knihovny, studenti ji stále aktivně využívali. Byla tam sekce asijských studií s DVD a Wright se snažil přesvědčit kameramana Chung Chung-hoona, aby podepsal všechny své spolupráce s Park Chan-wookem.
  • Když Sandie na konkurzu zpívá píseň "Downtown", zpívá "everyone's waiting for you" (všichni na tebe čekají) místo původního znění "everything's waiting for you" (všechno na tebe čeká).
  • Edgar Wright pokračuje v neoficiální tradici obsazování herců z filmů o Jamesi Bondovi do klíčových rolí, když obsadil Dianu Rigg i Margaret Nolan. Wright již dříve obsadil bývalé Bondy Timothyho Daltona a Pierce Brosnana do filmů Hot Fuzz (2007), respektive Konec světa (2013) - v druhém jmenovaném filmu se objevila i bývalá Bond girl Rosamund Pike.
  • Vysoká škola, na které Eloise získá místo ke studiu módního návrhářství, je skutečná University of the Arts v Londýně (UAL), vysoce ceněná umělecká instituce.
  • První film Edgara Wrighta s ratingem 18 od BBFC.
  • Byl to Chungův nápad rozsvítit telefon zeleně, zatímco zbytek místnosti se během závěrečného útoku noční můry zbarví do červena. Edgar Wright ho za jeho provedení pochválil, na což Chung odpověděl: "Jsem génius!".
  • Edgar Wright nejprve do role Eloise obsadil Anyu Taylor-Joy, než si uvědomil, že už hrála několik podobných rolí, a obsadil ji do role Sandie.
  • Původní název byl "Red Light Area", později "The Night Has a Thousand Eyes". Druhý název pochází z hitu amerického popového zpěváka Bobbyho Veeho z roku 1962 a z rozhovoru Wrighta s filmařem Quentinem Tarantinem, kterému Allison Anders řekla, že "Last Night in Soho" je "nejlepší titulní hudba k filmu, který nikdy nebyl natočen".
  • Mezi odkazy na Jamese Bonda patří reklama na film Thunderball (1965); koktejl "Vesper" z románu "Casino Royale" z roku 1953, který se ve filmu objevil až v Casino Royale (2006); obsazení Margaret Nolanové, která hrála Dink a byla modelem pro úvodní titulky filmu Goldfinger (1964); obsazení Dame Diany Rigg, která hrála Tracyho Bonda ve filmu V tajné službě Jejího Veličenstva (1969); a konečně kostým DГa de los Muertos, který si oblékl Daniel Craig ve filmu Spectre (2015) a který zase odkazuje na Barona Samediho z filmu Žít a nechat zemřít (1973) (postava na halloweenském večírku má na sobě zmíněné oblečení). Edgar Wright často prohlašoval, že by rád režíroval film o Jamesi Bondovi.
  • Ve scéně kostýmního večírku se objevují komparzisté z London College of Fashion a Edgar Wright je nechal vyřádit se v jejich vlastních kostýmech. "Měli jsme kostýmní soutěž," ale měli k dispozici i nějaký doplněk z kostýmního oddělení filmu. Wright povolal také několik speciálů od australského režiséra Jamese Wana, včetně Jeptišky (2018) a Jigsawa z filmové série Saw (2004).
  • Sekvence s taxíkem, kdy Eloise přijíždí do Soho a více než rozhovor s řidičem si užívá výhled, byla natočena třemi různými taxíky. V jednom byla natáčena Thomasin McKenzie, v druhém řidič a třetí bylo použito pro operace. Udělali to tak proto, aby scény z okna odpovídaly záběrům, kdy auta jela společně a herci se navzájem slyšeli přes reproduktory. "Většina lidí, líných lidí, by to dělala pomocí zeleného plátna."
  • V záběru, který se dívá skrz neon a dolů na dívky jdoucí po ulici, zazní úryvek hudby Johna Barryho k filmu Beat Girl (aka Wild for Kicks, 1960). Vysoký úhel pohledu je také narážkou na závěr tohoto filmu.
  • Edgar Wright se o Anye Taylor-Joy dozvěděl, když byl členem americké dramatické poroty na festivalu Sundance 2015, kde měl film Čarodějnice premiéru. Krátce poté se s Taylor-Joy setkal v Los Angeles, kde jí vylíčil příběh pro tento film. Původně měl Taylor-Joy na mysli pro roli Eloise, ale později se přiklonil k myšlence, aby hrála Sandie, a ona po přečtení návrhu scénáře souhlasila. Obsazení Taylor-Joy bylo oznámeno v únoru 2019 a krátce poté byli obsazeni Thomasin McKenzie a Matt Smith. McKenzieová upoutala Wrightovu pozornost svým naturalistickým výkonem, který popsal jako výkon ve filmu Nezanechávat stopy (2018).
  • Spoluautorka scénáře Krysty Wilson-Cairns do scénáře zakomponovala řadu svých vlastních zážitků z mládí v Londýně (například chlípného taxikáře a příšerné balící hlášky). Edgar Wright založil Eloise na své matce, která vidí duchy, a stud, který Eloise za své vize pociťuje, a Johnovo poněkud nevýrazné chápání její osoby vychází z toho, že Wright by své matce v dětství nikdy neuvěřil a zároveň si byl velmi vědom toho, že to nikomu neřekne.
  • Posedlost Edgara Wrighta Londýnem 60. let pomohla utvářet témata filmu "Něco, co považuji za skutečně noční můru, a myslím, že je tu prvek, kdy si tak trochu dávám ostrou výtku, je nebezpečí přílišné nostalgie po předchozích desetiletích. Svým způsobem je film o romantizování minulosti a o tom, proč je špatné to dělat." Inspirací pro Wrighta byly také britské filmy 60. let, který řekl: "Vždycky jsem se snažil být věrný tomu, co jsem dělal: "Spousta filmů z té doby je o temné stránce Soho nebo showbyznysu. Stále se musíte ptát, odkud vycházejí, protože spousta z nich, které jsou spíše senzacechtivé, zaujímá k ženským postavám takový ten trestající přístup. Je spousta filmů, kde to vypadá, že žánr je 'Dívka přijíždí do Londýna, aby se prosadila, a je za své úsilí tvrdě potrestána'."
  • Když se Eloise zabydlí v novém pokoji, jako první si pustí píseň od Cilly Black "You're My World (Il mio mondo)". Tato volba slouží dvěma účelům - ostré tóny houslí na začátku mají bodavý zvuk, který připomíná Psycho (1960), a vystoupení Cilly Black v Cafe de Paris nechává nejasné, zda se jedná o vizi noci, kdy tam skutečně vystupovala, nebo o součást snu inspirovaného přehráním této písně předtím, než šla Eloise spát.
  • První film Edgara Wrighta s ženskou hlavní hrdinkou.
  • Zbytek hereckého obsazení v červnu doplnili Diana Rigg, Terence Stamp, Rita Tushingham, Michael Ajao a Synnøve Karlsen. Rigg zemřela krátce po skončení natáčení. Wright uvedl, že s Rigg natáčel "až do samého konce", a práci s ní popsal jako "krásný zážitek". Jedná se také o poslední filmové vystoupení Margaret Nolan, která zemřela v říjnu 2020.
  • Režisér Sam Mendes nejprve seznámil Edgara Wrighta se scenáristkou Krysty Wilson-Cairns, která později společně s Mendesem napsala scénář k filmu 1917 (2019). Wilson-Cairnsová Wrightovi mimoděk řekla, že pět let pracovala jako barmanka v podniku The Toucan v Soho a že bydlí za rohem, nad Sunset Stripem na Dean Street. V noci hlasování o brexitu v roce 2016 se spolu vydaly na procházku po sklepních barech v Soho a skončily v jednom z nich, který se jmenoval Trisha's, kde jí Wright předhodil příběh Last Night In Soho.
  • Edgar Wright se naučil nezdvořilou zkratku, kterou svého času používali taxikáři a která označovala čtvrť čtyř ulic Greek, Frith, Dean a Wardour jako Good For Dodgy Women. "Já, Edgar Wright, toto tvrzení nepodporuji a pouze informuji o faktech."
  • Většina scén, v nichž Eloise sleduje Sandie přes zrcadlo, byla natočena s Thomasin McKenzie na place. McKenzieho prostor byl zakryt zeleným plátnem, na kterém tým VFX znovu vytvořil odraz.
  • Vyzkoušeli několik různých variant, ale do konkurzu se dostala až na návrh Taylor-Joy, aby zkusila svou písničku "Downtown" nazpívanou acapella.
  • Časové zasazení filmu bylo inspirováno posedlostí scénáristy a režiséra Edgara Wrighta 60. lety. Jelikož se narodil v roce 1974, řekl: "Mám pocit, že jste vždy posedlí dekádou, kterou jste právě minuli." Když se ptal svých rodičů na anekdoty o 60. letech, jeho otec prohlásil, že viděli naživo amerického hudebníka Jimiho Hendrixe, na což ho matka sestřelila s tím, že ne, ale že skutečně viděli Pink Floyd. Když se snažila z anekdoty vytáhnout víc, prohlásila, že nebyli moc dobří.
  • Edgar Wright přišel s nápadem na film Last Night in Soho v roce 2007. Zápletku, která měla být "temnou valentýnkou" Londýnu a čtvrti Soho, předložil producentkám Nira Park a Rachel Prior před začátkem natáčení filmu Konec světa (2013). Wright vyrůstal v Somersetu a poslouchal vyprávění svých rodičů o dospívání v 60. letech, což přispělo k tomu, že si tuto dobu zamiloval. Svou posedlost si pěstoval prostřednictvím jejich sbírky desek z šedesátých let a říkal, že se "prostřednictvím hudby do té dekády téměř vytratil". Vzpomínal však, že vzpomínky jeho matky na Londýn swingujících šedesátých let nebyly vždy příjemné a že jednou řekla: "Jednou jsem šla s kamarádkou do Soho a tam nás obtěžoval nějaký muž a vyhnal nás ven. A tím to skončilo."
  • Původně měly být flashbackové scény bez dialogů, pouze s hudbou, aby působily spíše jako sny. To bylo změněno, když spoluscenáristka Krysty Wilson-Cairns řekla, že je nezbytné, aby si diváci "Sandie zamilovali", a že by to bylo mnohem těžší, kdyby ji nikdy neslyšeli mluvit.
  • Hlavní natáčení bylo dokončeno v létě 2019 a původně měl být film uveden do kin v září 2020. Po dalších dvou odkladech kvůli lockdownu Covid-19 se nakonec dočkal mezinárodního uvedení do kin v říjnu 2021.
  • Postava Eloise je inspirována matkou Edgara Wrighta.
  • Diana Rigg, Terence Stamp, Rita Tushingham a Margaret Nolan byli v 60. letech, kdy se odehrává velká část děje tohoto filmu, velkými osobnostmi britského filmu, televize a divadla.
  • Jocasta je jméno, které by Edgar Wright dostal, kdyby se narodil jako dívka.
  • Záběr Eloise, která vběhne do červeně osvětlené restaurace v hustém dešti s mokrými vlasy, je převzat z filmu Suspiria (1977).
  • Tento film byl inspirován filmy Teď se nedívej (1973) a Repulsion (1965).
  • Poslední vystoupení Margaret Nolanové, která zemřela 5. října 2020. Film je v závěrečných titulcích věnován její památce.
  • Režisér Edgar Wright navrhl Thomasin McKenzie, aby se připravila na roli Eloise a zhlédla jeho seznam 50 filmů, které patří mezi jeho oblíbené. Thomasin tvrdí, že zhlédla všechny kromě jednoho, a to Suspiria (1977) režiséra Daria Argenta, který byl hlavní inspirací ve Wrightově filmové kariéře.
  • Režisér Edgar Wright se snažil co nejlépe zachytit atmosféru šedesátých let pomocí anamorfních objektivů a pro modernější dobu zobrazenou ve filmu použil sférické objektivy.
  • Nápoj, který si Sandie na začátku filmu objedná, je Vesper, který vytvořil Ian Fleming v románu o Jamesi Bondovi Casino Royale z roku 1953. Postavu Vesper Lynd ztvárnila Ursula Andress ve filmu Casino Royale (1967) a Eva Green ve filmu Casino Royale (2006).
  • Název pochází z písně popové skupiny Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick a Tich "Last Night In Soho" z roku 1968. Tato píseň zazní během závěrečných titulků.
  • Autor Stephen King měl možnost vidět tento film na předpremiérové projekci a to, co viděl, na něj udělalo takový dojem, že na Twitteru napsal: "Málokdy se dívám znovu - je tolik dobrých věcí - ale tahle je výjimečná."
  • Podle Edgara Wrighta na něj výkon Anyi Taylor-Joy udělal takový dojem, že se s ní ihned sešel, když George Miller viděl ranou verzi filmu. Poté jí nabídl hlavní roli ve svém dalším filmu Furiosa (2024).
  • Vchod do legendární kavárny Café de Paris se ve skutečnosti nachází v kině Empire na Haymarketu, které je vzdáleno jen několik set metrů od skutečné kavárny Café de Paris poblíž Leicester Square. V prosinci 2020 klub oznámil, že se po téměř sto letech definitivně uzavírá, a to kvůli dopadům lockdownu zavedeného v reakci na pandemii Covid-19. Na konci roku 2020 se v klubu uskutečnil koncert, který se uskutečnil v roce 2011.
  • Režisér Edgar Wright se již na začátku rozhodl, že pokud chce skutečně zachytit atmosféru Soho, musí natáčet přímo v této čtvrti, nikoliv v podobné čtvrti nebo na studiových kulisách. Bylo třeba obrovského množství logistického plánování, aby bylo možné pracovat v rušné oblasti, protože mnoho místních podniků bylo otevřeno 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Wright popsal natáčení v Londýně jako "herkulovský úkol", který vyžadoval úzkou spolupráci jeho lokačního manažera s městem Westminster. Dobové automobily, oblečení a nápisy na výlohách obchodů musely být uspořádány tak, aby přesně odrážely danou dobu.
  • Když Wright připravoval záběr na schody do sklepa hospody Toucan, Terence Stamp poznamenal, že se nehodí do filmu. V Toucanu později na schody umístili tabulku s nápisem "Tyto schody nejsou dost dobré na to, aby se hodily do filmu - Terence Stamp" a datum.
  • Ve 28. minutě) Taneční sekvence je dalším případem kouzla vytvořeného kombinací techniky a umu. Na začátku je rychlý střih/přechod, ale zbytek je proveden živě s ostrou choreografií, která umožňuje McKenziemu a Anye Taylor-Joy (jako Sandie) střídat se v záběru a mimo něj. Na Blu-ray je sekvence nesestříhaná v širokém záběru, aby bylo vše vidět.
  • Během taneční sekvence mezi Sandie, Ellie a Jackem byly pouze dva momenty, které nebyly praktické. Zbytek přechodů byl kompletně choreograficky zpracován a proveden před kamerou.
  • Thomasin McKenzie odstoupila z Top Gunu: Maverick (2022), aby si zahrála v tomto filmu.
  • Pro natáčení záběrů studentů procházejících nočními ulicemi Soho štáb ukryl steadicam do cyklistického taxíku rikši (ty jsou v oblasti Soho běžné). Silnice nebyla uzavřena a "komparzisté" v záběru nevěděli, že hrají ve filmu.
  • Když ve filmu vystupuje Sandie, zpívá Anya Taylor-Joy sama.
  • Scéna, kdy Eloise poprvé spatří Sandie v zrcadle, je provedena prakticky. Pro dosažení zrcadlového efektu hrají šatnáře dvojčata James Phelps a Oliver Phelps.
  • Během závěrečných titulků se na plátně promítají záběry opuštěného, prázdného centra Londýna. Všechny tyto záběry byly dokončeny během globální pandemie COVID-19. Prázdné ulice jsou takové, jaké byly, protože Anglie byla v té době v celostátním uzávěru.
  • Poslední vystoupení Diany Rigg, která zemřela 10. září 2020. Film je věnován její památce. Jejímu jedinému dítěti, herečce Rachael Stirling, je v závěrečných titulcích věnováno "Zvláštní poděkování".