Akční filmy existují od raných let kinematografie, velkými pionýry kaskadérských šíleností byli mistři němé grotesky. Od úsvitu širokoformátových blockbusterů v padesátých letech se filmové atrakce stříbrného plátna předháněly v tom, jaké vykutálenější popření bezrizikové inscenace nabídnou. Všichni Bondové, Jackie Chanové či Cruiseové dodávají anonymnímu řemeslu prestižní tvář, kterou ale léta bez ovací tvarují stateční kaskadéři, smělí komparzisté a samozřejmě tvůrci, chrlící ikonické momenty, s nimiž brnkají na nervy pojišťovnám. Deník The Sun zveřejnil průzkum firmy Samsung, v němž dva tisíce respondentů pátralo po dvacítce největších kaskadérských kousků kinematografie. Vítěz nepřekvapí stejně jako spousta dalších zmíněných veličin. Přece se však najde minimálně jedno neprávem zaprášené jméno, jež hlasující opomněli navzdory jeho nadčasovému a racionalitu dodnes zpochybňujícímu přínosu.
Články 67
Dvaašedesátiletý Tom Cruise nemá v úmyslu vysedávat u rybníčku a krmit labutě, místo toho stále posouvá své fyzické limity a také dle anonymních hollywoodských zdrojů v sobě pěstuje „komplex neporazitelnosti“. Nově to dokazuje také hojně sledovaný trailer k již osmé části Mission: Impossible s diskutovaným podtitulem Poslední zúčtování (Final Reckoning), kde představitel Ethana Hunta visí z letícího dvouplošníku. Objevily se nicméně zprávy, podle nichž Cruise přece jenom pokukuje po mladší náhradě, jíž má být jeho šestatřicetiletý parťák z hitu Top Gun: Maverick Glen Powell. Ten však vlastní angažování v nesplnitelných filmových misích bere s nadhledem.
Na světě existuje spousta blockbusterů, ale pak je tu ještě jejich speciální kategorie s patentem Toma Cruise. Herecký pardál, jenž nabral nejméně třetí kaskadérský dech, dává svým projektům u Paramount Pictures všechno. V případě druhého Top Gunu se jeho praktická píle a technické inovace splatily zlatem, s nedávno ještě neselhávající franšízou Mission: Impossible je to ale složitější. Po finančním krachu předražené sedmičky (Odplata) se osmý díl očekává s napětím, zvlášť po nyní třicetiměsíční produkci a zvěstech o 400milionovém rozpočtu. První našlapaná upoutávka zúročuje investované jmění do posledního centu a naznačuje, že tahle nesplnitelná mise bude opravdu tou poslední – svědčí o tom také nově stanovený podtitul Final Reckoning, tedy Poslední zúčtování.
Pravá noha patří na plyn a pedál musí ležet na podlaze. Tom Cruise se i po šedesátce řídí jednoduchou filosofií, již lze vztáhnout na filmový průmysl i na libovolné závodnické okruhy. A proč ne obojí naráz? Nestárnoucí hvězda zvládla po šestatřiceti letech osedlat kokpit stíhačky ve druhém Top Gunu a ve studiu Paramount Pictures hodlá protáčet miliardy i nadále. Nejenže osmý film z franšízy Mission: Impossible letitou produkcí šponuje rozpočet ke 400 milionům dolarů, ale s vidinou prázdných peněženek dnešních i nostalgických diváků možná vznikne také opožděný sequel k přehlížené závodní řachandě Tonyho Scotta Bouřlivé dny (Days of Thunder) z roku 1990.
Neohrožená archeoložka Lara Croft z videoherní série Tomb Raider to na velkém plátně už zkoušela ve dvou verzích, ani s jednou však neuspěla. První dva filmy s Angelinou Jolie nikoho extra neoslnily a reboot s Alicií Vikander se sice svou atmosférou přiblížil modernímu hernímu pojetí, k sequelu to však nakonec nedotáhl. Dnes ale startuje na Netflixu třetí pokus o oživení herní hrdinky. A vše nasvědčuje tomu, že právě skalní fanoušci her by mohli být spokojeni.
Kam má ještě zajít, abychom všichni uznali, že běžný pud sebezáchovy je dvaašedesátiletému Tomu Cruiseovi cizí? Pro pokračující špionážní sérii Mission: Impossible se držitel dvou oscarových nominací naučil zadržovat dech na šest minut, lezl po stěně Burdž Chalífa, málem se zřítil z helikoptéry a na motorce skočil z vysokého útesu. Psí kusy provádí hlavně s letadly a aktuálně při natáčení osmé části usoudil, že s nezbytnou pomocí záchranných lan přemůže gravitaci. Zákulisní fotky z jednoho z nejdražších filmů všech dob, kam si Cruise odskočil záhy po fandění na Wimbledonu, ukazují hercův dosud nejriskantnější kaskadérský manévr.
20th Century Studios náleží Disneymu, Amazon odkoupil MGM a také Paramount Pictures, jedno z velkých klasických studií Hollywoodu, podlehne nutné restrukturalizaci v éře mizejících letitých jistot. Zábavní konglomerát Paramount Global se totiž sloučí se společností Skydance Media, která za 2,4 miliardy dolarů zakoupí rodinnou firmu National Amusements, majoritního držitele akcií a hlasovacích práv v Paramountu. Obě společnosti už spolupracovaly na úspěšných filmových značkách včetně Mission: Impossible a Top Gunu. Především Paramountu, který v televizní a streamovací sféře poslední roky spíše strádá, by několik měsíců diskutovaný obchod mohl pomoct.
O Tomu Cruiseovi se dlouho mluvilo jako o poslední hvězdě Hollywoodu, která umí nalákat davy. Vrchol zažila tato pověst v období okolo druhého Top Gunu, jenž se zapsal jako zachránce postpandemického Hollywoodu. Ovšem z vrcholu se dá mířit jen jedním směrem a sedmá Mission: Impossible byla pro producenty studenou sprchou. Takřka 600 milionů dolarů na tržbách by byl skvělý výsledek pro 9 z 10 filmů, ne však pro nafouklou produkci za zhruba 300 milionů. Studio Universal mělo tratit nějakých 100 milionů, což výrazně otřáslo podobou osmého dílu. Ten se od té doby jeví skoro prokletě a jeho problémy nekončí.
Nejprestižnější oslava filmového umění v noci z neděle na pondělí zodpověděla otázku, která se objevovala ve většině odborných i laických úvah – kolik Oscarů si na 96. ceremoniálu uzme Oppenheimer? Životopisný portrét komplikovaného konstruktéra první jaderné zbraně si jich před zraky hollywoodské smetánky nakonec vysloužil sedm, přičemž se čtyřmi soškami mu nejtěsněji konkurovala osobitá satirická komedie Chudáčci (Poor Things). Moderátor Jimmy Kimmel sice stačil zesměšnit Donalda Trumpa a prostor dostal i citát ruského opozičního politika Alexeje Navalného, ale jinak se večer nesl v uctivém, místy překvapivě rozverném a ryze filmovém duchu.
„Děje se to tady a teď, ne někde daleko či v budoucnosti. Dotýká se to každého aspektu našich životů. Tyto skutečnosti však v příbězích na stříbrném plátně přesto obvykle chybí,“ dočteme se na stránkách iniciativy s názvem The Climate Reality Check (tedy něco jako Kontrola klimatické reality). Jde o jednoduchý test zaměřující se na to, zdali se filmy dostatečně zabývají i ekologickými otázkami – a někoho možná překvapí fakt, že většina letošních oscarových favoritů tímto testem neprošla.