Zajímavosti 21
- Nemocnice zobrazená ve filmu je skutečná nemocnice. Byly zde natočeny některé scény z filmu Na dřeň (2012).
- Druhý celovečerní film Alice Winocourové.
- Scény ve vile "Maryland" se natáčely v Domaine la Dilecta na mysu Antibes (Cap d'Antibes) v jižní Francii. Ve vile se nachází 10 ložnic, 9 koupelen, sauna, tenisový kurt, bazén a posilovna. Madonna si dům pronajala na léto v roce 2011 za 200 000 eur na týden.
- První francouzský film, který se po premiéře na festivalu v Cannes v roce 2015 dostal do mezinárodní distribuce. Americký distributor Sundance Selects si film vyzvedl dva dny po premiéře.
- Producenti si mysleli, že bude levnější najít psa, který není vycvičený pro filmy. Ale pokaždé, když pes uviděl kameru, vyděsil se a začal utíkat.
- Dědeček Matthiase Schoenaertse byl voják a posttraumatická stresová porucha pro něj hodně znamenala. Na paži má jako tetování napsaná data a herec a režisérka Alice Winocour na tom hodně pracovali. Věděli, že musí vyjádřit jeho příběh, a tak má na hrudi například modlitbu - modlitbu vojáka. Alice Winocour se před psaním scénáře setkala s mnoha vojáky a spousta věcí je inspirována jejich svědectvím. Pak se Schoenaerts setkal s vojáky a na ruku si napsal nějaká data, protože to už na vojácích viděl a je to tajemné. Zeptal se, jestli si může napsat data, která jsou pro něj důležitá, takže na něm bylo napsáno pět dat.
- Co se týče kostýmů, Alice Winocourová považovala za velmi důležité, aby Jessie měla na začátku pohádkové šaty, a pak je vězněm ve zlatém vězení, je jako zmrazená. Na začátku si Alice myslela, že musíme Jessie vidět jako krásné stvoření, a pak, jak se film vyvíjí, má na sobě tenhle běhoun a už se vlastně neobléká, stává se sama sebou. Winocour hodně přemýšlel o filmu Spalující touha (1999) - první scéna, kdy vidíme Nicole Kidmanovou v úžasných šatech, s Tomem Cruisem jdoucí na večírek, a pak ji vidíme na záchodě, díky této malé myšlence je najednou velmi lidská. To si Winocour představoval pro scénu, kdy Jessie krmí psa v těch báječných šatech, že ji uvidíte dělat něco opravdu super přirozeného a obyčejného s tím neuvěřitelným oblečením.
- Alice Winocourová řekla, že se jí líbí myšlenka, že na Francouzské riviéře, která je vždy představována jako krásné pláže a slunce, by mělo neustále pršet. Během natáčení byli herci a štáb uvězněni v domě a byly neuvěřitelné bouřky. Někdy bylo dokonce obtížné zaznamenat zvuk. Všechny pláže byly kvůli bouřkám poničené.
- Gesaffelstein navštívil scénu předtím, než složil partituru. Byl ohromen atmosférou, protože Matthias Schoenaerts se v té době nacházel na velmi podivném místě kvůli tomu, že nespal.
- Když Alice Winocourová stříhala film, její střihač Julien Lacheray dostal zprávu: "Jste na ulici? Vraťte se domů. Je tu problém." Byl to útok na Charlie Hebdo. Když pak Winocourová vycházela ze střižny a viděla na ulici vojáky se zbraněmi, bylo to pro ni úžasné, opravdu měla pocit, že noční můra přišla doopravdy. Winocourové mladší bratr byl při útoku v Bataclanu a přežil. Bylo také něco opravdu zvláštního, že se její bratr stal podobným postavě Vincenta, který sám trpí posttraumatickou stresovou poruchou. Winocourová vyprávěla, že bylo opravdu zvláštní, když na tomto tématu pracovala tak dlouho a najednou její malý bratr zažívá něco takového.
- Diane Kruger byla obsazena, protože režisérka Alice Winocour si myslela, že by se skvěle hodila na roli trofejní manželky.
- Matthias Schoenaerts začal tento film natáčet ve Francii pouhé tři týdny poté, co v Itálii dokončil natáčení filmu Oslněni sluncem (2015).
- Variety tento film vybral jako jeden z 21 filmů, které vynikly na filmovém festivalu v Cannes v roce 2015.
- Jacques Audiard, který Matthiase Schoenaertse režíroval ve filmu Na dřeň (2012), herci zavolal a přesvědčil ho, aby si přečetl scénář, který pro něj napsala Alice Winocour. Audiardovi je poděkováno v titulcích.
- Alice Winocourová řekla, že je jí postava tak blízká, protože zažila posttraumatickou stresovou poruchu poté, co porodila dceru a matka i dítě málem zemřely - a myslí si, že právě proto jí byli vojáci tak blízcí, i když v Afghánistánu nikdy nebyla. Winocour měla nemoc a ona i její dítě byly opravdu blízko smrti. Když se probudila po porodu, nevěděla, kde je, protože její dcera nebyla s ní, a deset dní dítě neviděla, takže několik hodin nevěděla, jestli je mrtvé, nebo živé, a slyšela jen zvuk strojů. Winocourová si myslí, že to je důvod, proč má její film soundtrack z elektronické hudby, proto je zvuk ve filmu tak důležitý.
- Režisérka Alice Winocour napsala film pro Matthiase Schoenaertse. Na projektu pracovali společně dva roky. Winocour řekla, že Schoenaerts má animální stránku, která jí pro tuto postavu připadala ideální, chtěla ho natočit tak, jako muži natáčejí ženy, jako objekt touhy, i když jeho postava má větší hloubku. Musel také hrát postavu s křehkým stavem.
- Francouzský název "Maryland" nemá nic společného s americkým státem, jde o fiktivní vilu na jihu Francie, kde se film odehrává. Alice Winocourová řekla, že se rozhodla vilu takto pojmenovat, protože "pro Francouze znamená 'Maryland' opak země divů - něco zapšklého. Líbí se mi, že vstupujete do tohoto velmi specifického světa domu, který je stinný."
- Elitní voják vyprávěl Matthiasi Schoenaertsovi, jak se dělá osobní strážce, jen tři nebo čtyři hodiny mu vysvětloval body pozornosti, protokoly atd.
- Film vznikl poté, co se režisérka Alice Winocourová začala zajímat o válečné fotografy, kteří vyprávěli o těžkém návratu do normálního života poté, co zažili smrt a hrůzy bojů. Jedno vedlo k druhému a ona se rozhodla setkat se s vojáky, kteří se vraceli domů z Afghánistánu, hovořili o svých obavách, úzkosti, psychickém strádání a vnitřním násilí. Ze všech těchto setkání se zrodila postava Vincenta. Winocour také prozradila, že inspirací pro film jí byly snímky fotografů Gregoryho Crewdsona a Philipa-Lorca diCorcia. Každý z nich svým způsobem vytváří spojení mezi hororovou a dokumentární tradicí.
- Matthias Schoenaerts si vybral tetování své postavy. Pro tetování si vybral důležitá data svého života.
- Během natáčení spal Matthias Schoenaerts každou noc jen dvě hodiny a byl zcela oddán bolestivému stavu své postavy. Schoenaerts přiznal, že při pronikání do své role dělal "šílené věci", například "přestával se spaním", a že několikrát skončil v nemocnici na jednotce intenzivní péče.