Recenze filmu Slepá Vaysha

75%

Komentáře a recenze 1

Dle počtu bodů
Kobi
Kobi
1 445 bodů
10
Slepá Vaysha je náramná trefa do mého vkusu a pro mně osobně vítěz nejen tohoto ročníku — je to jeden z nejlepších krátkometrážních filmů, které jsem zatím při zkoumání oscarových kandidátů viděl. Při sledování jsem si neustále opakoval, že koukám na naprosto úžasný, originální a atmosferický film, kterých jsem za život viděl naprosté minimum. Autorem filmu je bulharský režisér Theodore Ushev, který do krátkého filmu převedl příběh současného bulharského spisovatele Georgi Gospodinova. Příběh o dívce jménem Vaysha, která jedním okem vidí pouze minulost a druhým okem pouze budoucnost, takže nedokáže žít v přítomnosti. Originální premisa, ze které vychází spousta hravých nápadů a hříček. Například taková svatba — Vaysha vidí žadatele o ruku jako malého kluka a zároveň jako starce nad hrobem, nikoliv však takového, jaký je ve skutečnosti. Jak se má rozhodnout, zda si takového muže vzít? Výtvarný styl je naprosto úchvatný — Ushev mixuj různé styly do jednoho, což je náročné nejen časově, ale i kompozičně. Výsledný obraz je složen z reálných linorytů (tip: mrkněte na úžasné linoryty třebovské rodačky Terezy Vinklerové) doplněných počítačovou grafikou, kde je navíc každá barva animována zvlášť. Snímek je původně ve 3D (odkazovaný YouTube je pouze 2D). Záměrně přitom vypadá nedokonale, trhaně — ve finále ale přesně tak, aby naplnil autorovu vizi (viz anglický rozhovor s ním). Filmu navíc velmi sedne hudba od bulharského muzikanta Kottarashkyho — balkánská psychedelická folková hudba. Takto napsané to zní mnohem hůř než ve skutečnosti, poslechl jsem si ale několik jeho alb a je to dost zdařilá muzika. Vidím v tom filmu spoustu zrcadel nastavených (dnešnímu) světu, od neschopnosti žít teď a tady, kdy zároveň pátráme ve vlastní minulosti a zároveň se strachujeme o budoucnost, aniž bychom si plně uvědomovali, že přítomnost se již brzy stane minulostí. Neschopnost přijmout člověka, jaký je (Vaysha to za svoji „originálnost“ schytala a snažili se z ní dvojí pohled vymýtit). Některé z obrazů byly skoro až hororové a vidět film jako dítě by asi nebylo příjemné. Viď, Mrňousi — ty, kteréhož jsem viděl sám jako malý mrňous někdy odpoledne po škole. A strašíš mě dodnes! [Oscary 2016]