Recenze filmu Byl jsem při tom

79%

Komentáře a recenze 14

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 085 bodů
6
Naprosto fantastický výkon Petera Sellerse, to je však to jediné co jsem si z tohoto filmu o zahradníkovi, který celý svůj život prožil uzavřený v obrovském sídle, kde pracoval jako zahradník a po smrti svého pána se vydal "do světa", odnesl. Možná to bylo proto, že během pár minut v pro něj "nehostiné" civilizaci byl opět uzavřen do jiného sídla, kde se zaplete s vládou, která ho považuje za záhadného génia, o kterém nikdo nic neví. Já vím jen to, že jsem se často nudil a Sellers to celý nedokázal utáhnout.
Pete69
Pete69
33 347 bodů
8
Parádní film.. takový předchůdce Forresta Gumpa. člověk, který neví nic o světě náhodou málem ovlivní dění v U.S.A. Skvělý Peter Sellers, který v naprosto jiné poloze, než u Růžového pantera přesto zazářil. Zdatně mu sekundovali všichni jeho blízcí. Velmi lidský snímek i když přitažený za vlasy. Abych jen nechválil, závěr mohl být lepší.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
8
Výtečný Sellers, který sype z rukávů jednu zahradnickou hlášku za druhou a díky (ne)pochopení jejich pravého významu je považován za geniálního politika a ekonoma. Trošku moje nadšení zazdívá ta stopáž, ale možná to bylo jen únavou a v budoucnu už to na 5 hvězd vystoupá. 8/10
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
10
Film má mimořádně krásnou podzimní kameru jednoho z nejlepších současných světových kameramanů Caleba Deschanela (Abraham Lincoln: Lovec upírů, Umučení Krista). Nejvíc se ale samozřejmě v souvislosti s filmem zmiňují herecké výkony. Hlavní roli Chance Zahradníka ztvárnil Peter Sellers a jak jsem uvodil na začátku, byla to jeho vysněná role. Sellers byl mezinárodně uznávaný komik zejména díky inspektoru Clouseauovi, který mu sice vydělal jmění, ale on ho nenáviděl. Když se k tomu přidala těžká závislost na drogách a alkoholu a zejména vleklé psychické potíže, kdy měl pocit, že nemůže existovat bez scénáře a připadal si jako prázdná nádoba, byl pro něj Chance osobním vysvobozením. Zkrátka se ve svou oblíbenou postavu proměnil i v soukromém životě a jeho okolí z toho šílelo. Film byl uveden v kinech a získal celkem příznivé kritiky a Peter Sellers byl považován za favorita oskarového klání. Když zlatou sošku nezískal, jen velmi těžko skrýval své rozčarování. Jeho soustředěný, chameleonský, minimalistický a přitom brilantní herecký výkon zkrátka u akademiků neuspěl. Zřejmě ho měli pořád zafixovaného jako komika nebo jim vadil jeho bouřlivácký soukromý život. Peter Sellers natočil ještě jednu komedii a pak zemřel na masivní infarkt. Snímek Byl jsem při tom se tak stal jeho labutí písní, kterou jeho fanoušci dodnes přijímají, ale stále zůstává nemalá skupina, která Sellerse dodnes neuznává.
lamps
lamps
15 354 bodů
9
Tradičně precizní Ashby. Kdo vidí v památných 70. letech i rozvoj politické satiry a velmi kousavých narážek na mocenskou společenskou smetánku, neměl by si tenhle nenápadný film o přímém předchůdci Forresta Gumpa nechat ujít. Nejenže totiž nabízí další hereckou exhibici velikána Petera Sellerse, ale především je z pohledu svých myšlenek minimálně stejně nadčasový, jako stejně starý Vetřelec z perspektivy vizuální. Za prvé tu máme jasný odkaz na drtivý a falešný vliv televize, která si již od nepaměti vše upravuje dle vlastních potřeb - když Chance vyleze na stará kolena poprvé ze svého domu vybavený pouze každodenním sledováním "bedny", připadá si ostatně jako v mimozemském světě plném zvláštních, rychle mluvících stvoření (a určitě není náhoda, že mu k tomu hraje upravená verze Also Sprach Zarathustra, která představuje hymnu pro neznámý a ohromný vesmír). No a potom je tu ona drtivá nálož na hlavy politických a mediálních papalášů, kteří berou smrtelně vážně zasněná slova mentálně zaostalého a emocionálně chladného zahradníka, který dostane možnost promluvit jen čirou náhodou. A já jsem to Ashbymu všechno sežral i s navijákem, neboť on opět dokázal zabalit celý příběh do tak neotřelé, zábavné a neskutečně ironické formy, že jsem si celou dobu připadal jako v krásné, pohodové a cizím vlivem nepošpiněné pohádce. Něco takového již dnes nikdo nenatočí...
ZkuKol
12 290 bodů
8
Satira jemná jako dýka. Peter Sellers ve své vysněné roli prostě exceluje. A film samotný vám na tváři vykouzlí úsměv kouzelnější, než je samotný Chance. Je jen škoda, že občas je jeho tempo až příliš pomalé a některé narážky jsou až příliš okaté (hosexuální hlavně). Myslím, že Peter i film si toho Oscara zasloužili bez debat...
avenis
avenis
12 031 bodů
7
Ani po 44 letech neztratil tento film na své aktuálnosti. Stále platí, že lidé slyší to, co chtějí slyšet a málokdo umí doopravdy naslouchat s porozuměním. Sice je to poměrně zdlouhavé a plné očekávání nějaké větší akce (která nepřichází), ale když film skončí, v tom doznívání se v mysli objevují takové detaily, jako kontrast interiéru se zahradou, kterou obklopuje vysoká zeď a okolím, které se objeví, když Chance vyjde ven. Další kontrast - jeho staroanglický vzhled a Amerika let osmdesátých. Pak ta hrobka ve stylu Svobodných zednářů, která může znamenat souvislost s čímkoliv...
Poněkud strašidelně může působit skutečnost, že Sellersova postava je ve filmu dvakrát konfrontována se smrtí a on sám do roka zemřel také.
Ale ten fascinující The Biltmore Mansion, to je pastva pro oči.
Arthur Logoff
Arthur Logoff
7 771 bodů
8
Poslední film Petera Sellerse - a zároveň ten nejlepší. Idiota lze ideálně použít v politice a zároveň lze jeho dobrotu, naivitu a bezelstnost prezentovat jako spasitele. Sellers celou dobu vypadá i jedná jako gentleman, Shirley MacLaine je zde ještě velmi krásná. Film pobaví.
junxi91
junxi91
6 913 bodů
10
Tak to byla fakt pecka. Dlouho jsem se u filmu tak skvěle nepobavil a hlasitě nezasmál. Udělat kozla zahradníkem je jedna věc, ale udělat z mentálně zaostalého zahradníka rádce prezidenta USA, to je už jiná liga. Prostý zahradníček Chance, který žije celý život u svého pána v malém domě, stará se mu o zahradu a jediné informace z vnějšího světa má z televize, je jednoho dne konfrontován s realitou vnějšího světa, kterou nezná. Jeho starý pán umírá, jeho milovaná černošská služka, která se o něj starala a dávala mu jídlo, odchází, a Chance zde zůstává sám. Objevují se však právníci, kterým Chance omylem sdělí, že nemá žádné nároky, a tak se musí vystěhovat. Prochází se po ulicích, upozorní strážníka na nemocný strom, narazí na černošské výrostky, kteří mu předají zprávu pro jejich nepřítele a také si prohlíží výlohu s televizemi. Má svůj ovladač, kterým přepíná kanály a vidí se ve velkoplošné televizi. Při odstupování od vitríny si stoupne do cesty, kde do něj nacouvá parkující limuzína. Ta patří starému nemocnému byznysmenovy Benovy Randovi, a jeho krásná mladá žena Eve ihned vyleze ven, aby zjistila, co se mu stalo. Přeslechne jeho jméno a odteď mu budou všichni říkat Chance Zahradník. Její starý a bohatý manžel umírá na chudokrevnost a Chancova přítomnost je mu velice příjemná. Má jej totiž za zkrachovalého podnikatele, kterému právníci zavřeli podnik. Navíc jeho drahé oblečení, které si vzal od svého pána z půdy, je pro jasným Bena důkazem, že se jedná o byznysmena. Ben pozve Chance na jednání s prezidentem USA. Ten se k ekonomickým problémům vyjádří v řeči zahradníka, mluví o růstu, poklesu a o jednotlivých ročních obdobích. S prezidentem se rozloučí tak, že jej osloví křestním jménem. Na prezidenta udělá Zahradník velký dojem a tak povolá tajné služby, aby o něm zjistili co nejvíce informací. O Zahradníkově minulosti však nejsou žádné informace. Nikdo, dokonce ani lékař, který léčí nemocného Bena a také ošetřuje Chancovu poraněnou nohu nepozná, že se jedná o mentálně zaostalého zahradníka. Nebo asi měl podezření, ale když viděl, jak Bena Chancova přítomnost povzbuzuje, tak to nechal být. Chance je mezitím citován prezidentem, je pozván do televizního pořadu, s čímž nemá problém, protože "v televizi už přece byl". Setkává se s sovětským velvyslancem a začnou si spolu skvěle rozumět, velvyslanec dokonce začne věřit tomu, že Chance umí rusky a zná Krylovovy bajky. A především se do Chance zamiluje samotná Eve, která jej navštíví ráno při snídani v posteli, přisedne si k němu a začne ho líbat. Chance nechápe o co jde a neví, co znamená to, že "by se mu klidně otevřela". To prakticky nevím ani já. Benův lékař se setkává v baru s právníkem, který Chance vyhodil z bytu a spekulují o tom, kdo je to ten Zahradník, co dělal v domě u starého pána a jestli se nejedná o nějakou konspiraci. Stejně tak se jeho bývalá služebná diví, co dělá ten mentálně zaostalý chlap, o kterého se starala od dětství v televizi a že dneska stačí být bílý k tomu, aby se člověk dostal do televize. Později mezi Chancem a Eve dojde k další sexuální scéně, tentokrát však Chance pouze kopíruje milostnou scénu z televize, pak jí řekne, že se rád dívá, a začne cvičit na posteli jógu, zatímco Evička si řádně zmasíruje švába. Nakonec dojde k nevyhnutelnému, Ben už nechce další injekce a rozhodne se zemřít. Je to smutná scéna, kterou už jednou Chance zažil a při ní se přizná, že pro svého starého pána pracoval jako zahradník. Při pohřbu má prezident proslov, zatímco se v jeho okolí šušká o tom, kdo by mohl být Benovým nástupcem - že by Chance? No, to se už nedozvíme, protože ten se prochází po jezeře a deštníkem zkouší, jak je voda hluboká. Film byl naprosto geniální, úžasný, vtipný, prostý a vnitřně vyrovnaný Chance mě v mnoha věcech inspiroval a lidé okolo něj mě celkem příjemně překvapovali svou naivitou a tím, že nebyli schopni rozpoznat poloretardovaného chlapa od úspěšného byznysmena se spoustou skvělých nápadů. Prostě klenot, kterému musím dát za 5*.
Petrson
Petrson
4 166 bodů
10
Vynikající nápad, scénář, vynikající Peter Sellers, film, který mě dostal před mnoha lety...i v němčině :).