Zajímavosti o Smyčka

67%

Zajímavosti 31

  • Na premiéře 7. září 2015 v Mexico City. V jednom ze sálů, kde se měl film promítat, došlo k technické závadě, která promítání filmu zdržela. Režisér Isaac Ezban vstoupil do sálu, aby přednesl úvod ke svému filmu, a zavtipkoval o tomto problému slovy, že personál kina měl s filmem "incident" a že vše bylo součástí představení souvisejícího s filmem.
  • Ve filmu jsou v podstatě tři záběry, každý z nich v jednom segmentu (kuchyně, než bratři vstoupí na schody, obývací pokoj, než se rodina vydá na cestu, a výtah, než nevěsta a ženich vstoupí do chodby), a každý z nich přesně v prostoru, kde postavy stojí těsně před vstupem do nového prostoru, kde se odehraje jejich incident. Režisér si tak psychologicky pohrával s myslí diváků, měnil jejich vnímání prostoru ve filmu, který v podstatě vypráví o prostoru, jenž nás obklopuje, a sjednotil, byť jen podvědomě, tyto tři momenty.
  • Vzhledem k tomu, že hudba ve filmu byla pro příběh velmi důležitá, snažil se hudební skladatel Edy Lan svou hudbu sjednotit a dát všemu smysl. Jedinou nepůvodní hudbou použitou ve filmu (kromě písně "Long Lonesome Road", která zazní v rádiu dodávky) je Schumannova symfonie, která se objeví na začátku a která pak během celého filmu prochází všemi vesmíry (slyší ji postavy na schodech i ty z cesty, na klavír ji hraje i Daniel jako chlapec a v závěru je to hudební podkres u výtahu.. jako hudba, která může cestovat do všech různých časů a vesmírů filmu), a tak se Lan rozhodl založit původní téma filmu na stejném kompasu jako Schumanova symfonie. Poznamenal, že hudba sama o sobě je jako matematika a někdy jde jen o to, pochopit určitou pastelku a opakovat ji s určitými variacemi.
  • Ještě než byl film natočen, získal tři ocenění: Zvláštní uznání za nejlepší scénář k celovečernímu filmu na GIFF (Guanajuato International Film Festival, Mexiko) v červenci 2013, Zvláštní uznání za nejlepší scénář k celovečernímu filmu na Argentores Contest (Argentina) rovněž v roce 2013 a Zvláštní uznání za nejlepší prezentaci projektu na Fantastic Market na Fantastic Festu (Austin, Texas) v září 2013, které udělila porota složená z Tima Leaguea, Harryho Knowlese, Roberta Rodrigueze a Elijaha Wooda. Elijah se na tomto ročníku Fantastic Festu spřátelil s režisérem Isaacem Ezbanem a nakonec mu řekl: "Až to natočíš, bude to úžasný film." Elijah Wood se na tomto festivalu stal dobrým přítelem režiséra Isaaca Ezbana. Natáčení začalo dva týdny po té noci.
  • Některé z duplikovaných prvků ze silnice i ze schodů byly vytvořeny pouze ve VFX, ale některé další (jako MP3 přehrávače, sluchátka a peněženky) tam byly umístěny produkční designérkou Adelle Achar skutečně. Když tedy natáčení skončilo a všechny tyto rekvizity se staly majetkem Yellow Films, producenti Miriam Mercado a Salomon Askenazi a režisér Isaac Ezban se rozhodli většinu těchto předmětů rozdat jako dárky na večírku na konci roku v Autocinema Coyote (jediné drive in kino v Mexico City, které tito tři částečně vlastní).
  • Scénografka Adelle Acharová byla během natáčení filmu natolik kompromisní a oddaná své roli, že dokázala vytvořit úžasné scénografické návrhy, které komplikovaný scénář vyžadoval, s mnohem menším rozpočtem nebo štábem, než by si kdokoli myslel. Vlastní preprodukci zahájila téměř 4 měsíce před natáčením, mnoho věcí pro scénografii získala zdarma a požádala o mnoho laskavostí. Byla organizovaná a neúnavná. Během druhého týdne natáčení, kdy bylo třeba natočit scény schodů po 35 letech, musela dokonce několik nocí na place spát, aby včas (spolu se svým štábem) dokončila dekorace. Jednu konkrétní noc, přede dnem, kdy se mělo natáčet patro číslo 5, zůstala celou noc vzhůru při oblékání scény, pak spala jen několik hodin v přesně té samé posteli vyrobené ze zadních obalů, kde spí Oliver (jedna z hlavních postav filmu) už několik let, ráno si vyčistila zuby Oliverovým kartáčkem a učesala se Oliverovým hřebenem. Té noci se téměř stala postavou filmu a v mnoha rozhovorech dokonce uvedla, že má pocit, jako by na těchto schodech žila už mnoho let. Jedná se o třetí filmovou spolupráci režiséra Isaaca Ezbana a scénografky Adelle Achar (po krátkých filmech "The Secret of Martin Cordiani" a "Nasty Stuff").
  • V krátkém úseku ze sekvence alternativních životů na konci filmu, v němž Marco najde svou ženu a milenku v posteli a poté je zabije, se rodiče režiséra Isaaca Ezbana museli objevit jako téměř nazí milenci připravení k natáčení hercem Raúlem Mendezem, který nevěděl, že hrají tyto role. Když Mendez vstoupil do místnosti na technickou zkoušku 20 minut před začátkem natáčení této scény, velmi se styděl, zasmál se a odešel s komentářem (pouze v žertu), že v této scéně hrát nebude, že se stydí za to, že musí zřejmě točit nahé rodiče režiséra. Pak zavolal Ezbanovi a řekl mu: Jestli se ti podaří tuhle scénu zrežírovat a donutit mě k tomu, dojdeš v životě daleko. A on to udělal.
  • Na začátku segmentu o cestě, kdy jsou představeny postavy (rodina v domě, připravená odjet na cestu), Daniel hraje na klavír, zatímco jeho matka Sandra vstupuje do domu a říká mu: "Tady je film, který jsi chtěl, abych ti půjčila, teď si sbal věci a připrav se na odjezd." Film, který Sandra Danielovi ukazuje (film na VHS, protože tento segment se má odehrávat v 80. letech), je ve skutečnosti krabice VHS s obalem filmu "Nasty Stuff" (předchozí krátký film Isaaca Ezbana, vydaný v roce 2010). Ačkoli Ezban ve svých filmech rád dělá spoustu odkazů a poct, tohle vůbec nebyl jeho nápad. Původně bylo toto cameo filmu "Nasty Stuff" nápadem herečky Nailea Norvind (která hraje Sandru), a protože s tímto nápadem přišla pouhých 30 minut před natáčením této scény, musela designérka producentka Adelle Achar improvizovat, aby obal filmu "Nasty Stuff" na krabičku VHS dostala velmi rychle.
  • Logistika produkce byla při natáčení silničního úseku opravdu komplikovaná, protože většina štábu musela zůstat v základním táboře, vzdáleném 6 kilometrů od míst skutečného natáčení. Proto se při jednom nešťastném zvratu událostí ztratila jedna paměťová karta z kamery. Naštěstí se na této kartě nacházely pouze 2 minuty záznamu, zahrnující pouze několik scén s hercem Hernanem Mendozou (který hraje Roberta) ležícím na zemi s rozepnutou košilí a opilým. Pokud by se ztratilo něco jiného z natočeného materiálu, nebylo by možné jej znovu natočit, protože natáčecí plán byl napjatý a komplikovaný a rozpočet omezený. Ale protože se ztratily jen tyto záběry a Hernan Mendoza nakonec přišel poslední den natáčení (v Mexico City) na natáčení scény s rodinou v domě, mohl štáb tyto scény natočit znovu, i když, což je vtipné, byly natočeny na obyčejné ulici plné aut uprostřed města, takže to vypadalo, jako by ležel na prázdné silnici.
  • Mnoho soukromých investorů, kteří film podpořili, nebo jejich děti či rodinní příslušníci se objevili v mnoha malých segmentech sekvence alternativních životů na konci filmu, zejména ve scénách, jako je svatba, sezení se závislými a různá rodinná setkání.
  • Segment schodů odkazuje na cestu (Carlos říká svému mladšímu bratrovi Oliverovi, který je těsně před smrtí, že "Život je jako dlouhá cesta a to, co projdeme, se nikdy nevrátí", a na nástěnné zdi v budoucí verzi schodů jsou kresby cesty) a segment cesty odkazuje na schody (slavný obraz Escherových schodů visí na zdi vedle místa, kde Daniel hraje na klavír), v Ezbanově snaze udělat extrémně okružní cestu.
  • Na silničním úseku se posádka musela vyrovnat s mnoha komplikacemi, které se týkaly počasí. Podle vesmíru vylíčeného ve scénáři mělo počasí a dokonce i poloha či mraky na obloze zůstat po celou dobu natáčení nedotčené, a protože se film natáčel v říjnu, nikdo neočekával déšť. Avšak právě ve chvíli, kdy štáb dorazil do města Pachuca ve státě Hidalgo, aby zde natočil úsek cesty, zasáhl pobřeží Mexika velký hurikán, který zasáhl téměř celou zemi. Druhý den štáb s překvapením zjistil, že je celá obloha zatažená a dokonce s malým množstvím deště. To trvalo tři dny. Asistent režie Isaac Cherem naštěstí sestavil natáčecí plán tak, aby co nejlépe využil platformy pro umístění kamery uvnitř auta, takže první 3 dny v Pachuce byly naplánovány pouze záběry interiéru auta. Na oknech vozu byly stále kapky vody z deště, což je dokonce patrné, pokud se na tyto scény podíváte zblízka, ale většina lidí, kteří film vidí nyní, si nikdy neuvědomí, že venku prší. Čtvrtý den natáčení v Pachuce, kdy se měly natáčet první exteriérové záběry, naštěstí hurikán odešel a opět vysvitlo slunce. Kdyby byl hurikán přítomen ještě jeden den, možná by společnost Yellow Films byla nucena zrušit zbytek natáčení a prostřednictvím pojištění financovat film později. Naštěstí k tomu nikdy nedošlo. Isaac Ezban a Salomon Askenazi (zakládající partneři Yellow Films) přičítají tuto šťastnou náhodu, stejně jako mnoho dalších věcí, které se při jejich natáčení staly, "žlutým bohům". U několika scén filmu, kdy obloha v exteriérech vypadala příliš zatažená kvůli chvostu hurikánu, byly použity VFX náhrady oblohy.
  • Joe Dante (režisér filmů "Gremlins", "Innerspace", "Malí válečníci", jedné části filmu "Zóna soumraku" a mnoha televizních epizod "Twilight Zone" a dalších) měl možnost film vidět a skvěle ho ohodnotil: "The Incident" je "Strhující filmový debut jako žádný jiný v posledních letech, dráždivý filmový pás, svěží a hypnotický ve své úspornosti a stylu. Poučný zážitek v duchu Solaris a Počátku." Film mohl vidět poté, co se s manželkou spřátelil s režisérem Isaacem Ezbanem a producentkou Miriam Mercado poté, co se s nimi setkal na festivalu Sitges 2014.
  • Herec Marcos Moreno (který ve filmu hraje staršího Roberta) byl do tohoto filmu obsazen ve své první roli mimo roli Santa Clause.
  • Pro krátký segment nevěsty a ženicha v hotelu, který se objevuje na začátku a na konci filmu, byl Ezban velmi tvrdohlavý při nápadu natáčet jej v hotelu Geneve v Mexico City, protože se mu na něm líbilo všechno (chodba, vstupní hala, barvy) a říkal, že to všechno vypadá "jako z Kubrickova filmu". Protože se však jednalo o velmi luxusní hotel, nezávislý rozpočet filmu si nemohl dovolit povolení k natáčení. Později Ezban a Askenazi dostali nápad, že hotelu zalžou a řeknou, že jsou studenti, kteří natáčejí krátký film pro svůj kurz, pořídili si falešné studentské průkazy a falešný studentský dopis, a tak se jim podařilo v hotelu Geneve skutečně natáčet, i když tam směli natáčet jen 4 hodiny a jen s desetičlenným štábem, takže to byl opravdu krušný den. Podařilo se jim tam natáčet jen s 10 lidmi, zatímco zbylých 25 členů štábu (včetně asistentů produkce, kadeřníků a maskérů) čekalo v restauraci před ulicí a schovávalo se tam pro případ, že by je bylo potřeba.
  • Hudební skladatel Edy Lan se při tvorbě hudebního doprovodu inspiroval Michaelem Giacchinem (skladatelem hudby ke "Lost" a téměř ke všemu, co natočil J. J. Abrams) (Giacchino patří k oblíbencům Lana i Ezbana, kteří obdivují, jak jeho hudba dokáže být nesmírně děsivá a zároveň dojemná). Mezi další reference pro hudbu k tomuto filmu patřili skladatelé jako John Williams, Bernard Herrman, Hans Zimmer a Tom Tykwer. Hudba byla nahrána v Praze s Českým národním symfonickým orchestrem a poté smíchána v L. A. ve studiu Afterhours. Protože Isaac Ezban, jak vždy prohlašoval, je velkým fanouškem hudby ve filmu, a protože věřil, že tento příběh potřebuje velkou epickou hudbu, byla hudba jedním z oddělení tohoto filmu, které dostalo větší rozpočet a čas.
  • Pablo Guisa Koestinger, režisér a zakladatel festivalu Morbido Film Fest, představil film na festivalu Morbido 2014 ve stejné kombinéze Hugo, kterou ve filmu používá dospělý Daniel. Ve své prezentaci řekl: "Všichni jsme si mysleli, že je to pravda: "Tohle je jeden z největších kultovních filmů, jaké jste kdy viděli, jenže to bude trvat ještě mnoho let, než ho lidé budou takhle znát".
  • Prostitutku, která se objeví v malém úseku sekvence alternativních životů na konci filmu, kde Roberto hákuje na ulici, hraje Andrea Quiroz, členka produkčního týmu. Ráda přijala nabídku zahrát si tuto roli jen proto, aby pomohla produkci, když si uvědomila, že povolat pro tuto scénu skutečnou prostitutku je nad rámec rozpočtu.
  • "Počátek" byl pro scenáristu a režiséra Isaaca Ezbana jednou z největších inspirací při tvorbě tohoto příběhu (a Christopher Nolan je jeho zdaleka nejoblíbenějším režisérem), takže "Incident" na "Počátek" v mnoha věcech tak trochu odkazuje (typ hudby, stejný koncept času, reality a alternativních vesmírů), a aby byla tato pocta ještě lepší, Ezban se rozhodl zkusit udělat závěrečné titulky velmi podobné těm z "Počátku" (ve své posedlosti dokonce okopíroval písmo a sledování jednotlivých písmen). Udělal to také proto, že se mu líbil elegantní a efektní způsob, jakým Nolan vždy titulky umisťuje, a myslel si, že by se tento film mohl k takovému designu titulků také hodit, ačkoli ostatní Ezbanovy filmy a krátké filmy mají od tohoto velmi odlišné titulky.
  • Sekvence, v níž Marco objevuje nekonečno na schodech (Ezban ji označil za "peněžní záběr" filmu), byla plánována mnoho hodin, dní a měsíců a zkoušena téměř celý den, aby nakonec vzniklo jen pět záběrů. Záběr číslo 3 se nakonec ukázal jako nejlepší.
  • Herečka Leticia Gonzalezová (ve filmu hraje starší ženu Sandru) se zúčastnila pouze dvou natáčecích dnů, ale během těchto dvou dnů musela absolvovat pětihodinový proces líčení a každý den vstávala ve čtyři hodiny ráno.
  • Román "Time out of joint" se ve filmu objevuje z mnoha důvodů: Ezban je velkým fanouškem seriálu "Lost" a líbilo se mu, že v mnoha epizodách seriálu "Lost" se objevuje odkaz na určitou knihu nebo pocta této knize tím, že se objeví na obrazovce nebo se podle ní pojmenuje samotná epizoda, takže chtěl, aby se ve filmu objevila kniha se zvláštním zastoupením (v jiném příspěvku zde jsou popsány všechny ostatní odkazy na seriál Lost), ale výběr této konkrétní knihy měl ještě hlubší důvody. Ezban je také velkým fanouškem Philipa K. Dicka a věří, že samotný film odkazuje na některé jeho myšlenky o alternativních realitách. Dick v mnoha svých příbězích hovořil o situaci, kdy se určitá postava domnívá, že žije v nějaké realitě, zatímco ve skutečnosti žije v realitě jiné, a "Čas vyřazený z provozu" má tuto tezi více než kterékoli jiné jeho dílo. Protože "Incident" obsahuje podobnou tezi v závěru (když dojde k závěrečnému odhalení), Ezban se rozhodl, že je to ideální kniha pro ono dlouho vytoužené "knižní cameo".
  • Při světové premiéře filmu na festivalu Fantastic Fest (Austin, Texas, září 2014) se režisér a producenti rozhodli udělat 180 lahví s falešnými hovna a močí uvnitř, jako suvenýr pro diváky, stejně jako ty, které se objevují ve filmu. Lahve nakonec vypadaly docela věrohodně. Hodně lidí zdůrazňovalo, jak by bylo téměř nemožné je do USA dopravit, když letí z Mexika. Kupodivu při nástupu do letadla společnosti American Airlines na mezinárodním letišti Benito Juarez v Mexiku bylo režisérovi Isaacu Ezbanovi a producentce Miriam Mercado leteckou společností řečeno, že si tu krabici s lahvemi nemohou vzít do letadla, nicméně důvodem zákazu byla pouze skutečnost, že lahve byly uvnitř krabice vyrobené na vejce, a právě ta krabice byla tou, která nebyla do letadla povolena, nikoliv lahve! Když lahve vyndali a přemístili je do jiné krabice (přičemž tak učinili i v očích zaměstnance letecké společnosti), byly do letadla vpuštěny. Bylo zvláštní, že letecké společnosti nikdy nevadily hovna a hovínka, ale pouze krabice, která je obsahovala. Po uvedení na Fantastic Festu se lahve setkaly s úžasným diváckým ohlasem, během dvou dnů měly 4 vyprodané projekce, spoustu skvělých recenzí a velkou přítomnost na sociálních sítích. Lidé lahve označili za "nejlepší filmový suvenýr z Fantastic Festu 2014".
  • Herečka Nailea Norvind se při natáčení scény, kdy Sandra šíleně řídí dodávku a křičí a prosí, aby se probudila z noční můry, tak inspirovala, že při natáčení této scény málem nabourala auto. Režisér Isaac Ezban a kameraman Rodrigo Sandoval Vega Gil spolu se zvukařem Germanem Coronadem seděli na zadním sedadle dodávky, a když Nailea začala jet tak rychle, křičet a pak se dokonce uhodila a nechala volantem samotným, Ezban byl tak uchvácen a propadl adrenalinu okamžiku, že nechtěl říct "střih", a když to konečně řekl a Nailea auto zastavila, byli velmi blízko srážce s hlídkou, která uzavírala silnici. Nakonec to byl jeden z nejoblíbenějších momentů režiséra z celého filmu, a proto je přítomen v každém traileru nebo kompilaci záběrů.
  • Producent Salomon Askenazi přišel s nápadem, že by postavy mohly na schodiště upustit nějaký předmět a pak ho vidět, jak se vrací z vrcholu (navrhl, že by se to mohlo stát s plechovkou od limonády), ale Ezban si myslel, že by to mohlo vypadat příliš směšně a jako parodie na myšlenku filmu, a řekl: "Raději nechám diváky, aby si představili, co se stane, když postava něco upustí, a pak to skutečně uvidí." Třetí den natáčení si však Ezban při snídani s herci Raúl Méndez a Humbertem Bustem na tuto diskusi vzpomněl a podělil se s nimi o ni. Oba herci byli z natáčení této scény nadšení a nakonec Ezbana přesvědčili, aby ji přijal, a tak vznikla scéna, v níž Marco upustí klíčenku (scéna, která byla improvizovaná a plánovaná až ten den). Ezban pak řekl, že to byla jedna z jeho nejoblíbenějších sekvencí ve filmu a že mu dala lekci o tom, že "režie je naslouchání". Askenazi pak s Ezbanem žertoval: "Nikdy neposloucháš své producenty, ale posloucháš své herce".
  • Natáčelo se čtyři týdny, dva týdny zavřené na schodišti a dva týdny na cestách. V prvních dvou týdnech štáb zažil spoustu klaustrofobie, protože na plac musel přijít v 6 hodin ráno (před východem slunce) a odejít v 7 nebo 8 hodin večer (kdy už byla tma) a nikdy neviděl denní světlo. Ve druhých dvou týdnech to bylo úplně naopak: celou dobu na velmi otevřeném prostranství (6 km dlouhá rovná silnice v Pachuce v Hidalgu, 2 hodiny jízdy od Mexico City), v přírodní krajině, kde čelili úpalu, dešti, větru, komárům a dalším výzvám přírody. Všichni při natáčení tohoto filmu cítili velký kontrast, stejně jako ho mají cítit diváci při jeho sledování. Režisér Isaac Ezban se každý den ptal svého štábu: Kdybyste zůstali u nějaké události mnoho let, potkalo by vás to na schodech nebo na cestě? Když byli na schodech, všichni odpovídali, že raději na silnici. Ale když byli na silnici, dávali přednost schodům.
  • Režisér Isaac Ezban v rozhovorech vždy prohlašoval, že je to pro něj velmi osobní film, ne proto, že by žil na nekonečné cestě nebo na nekonečných schodech, ale prostě proto, že je posedlý tématem času a jeho plynutím v životě člověka.
  • Přestože se velká část filmu odehrává na schodišti s pouhými devíti patry, skutečná budova, v níž se natáčelo, měla 17 pater (byla tak vybrána záměrně kvůli sekvenci, která se odehrává v prvním dějství), takže si štáb musel zapamatovat tři úrovně nebo realitu týkající se čísel pater: Bylo to skutečné číslo patra v budově, "falešné" číslo patra (existující pouze ve vesmíru filmu) a číslo patra v daný den (protože někdy, i když štáb pracoval například v patře číslo 6 ve filmu, pokud potřeboval natočit rychlou vložku, řekněme z patra číslo 9, nešli všichni ve skutečnosti o 3 patra výše, prostě požádali produkční Adelle Achar a její štáb, aby pro ten okamžik vyměnili číslo ze zdi), takže začalo být docela vtipné, jak několikrát, když někdo ze štábu jel výtahem do určitého patra, před sousedy, kteří v domě skutečně bydleli, a snažil se vzpomenout, do kterého patra jede, říkal věci jako "Jedeme do patra číslo 6 ve skutečném světě, což je číslo 2 z "Incidentu", ale číslo 7 z dnešního dne". Sousedé si pak jen mysleli, že lidé ze štábu jsou blázni nebo ovlivněni těžkými drogami.
  • V předprodukční fázi nebyl dodržen typický proces castingu. Režisér Isaac Ezban si vybral několik herců, se kterými chtěl vždy pracovat, když je viděl v jiných mexických filmech (líbil se mu Raul Méndez z filmů "Matando Cabos" a "KM 31", Nailea Norvind z "The Other Family" a mnoha divadelních her, Hernan Mendoza z "After Lucia", Humberto Busto z "Amores Perros", "Morirse en Domingo" a "Depositarios" a Fernando Alvarez Rebeil z "The Tears"), dokonce napsal scénář s myšlenkou na jejich konkrétní role, a když je potřeboval obsadit, podařilo se mu získat jejich e-maily od režisérů, kteří s nimi dříve pracovali, a on jim jen poslal scénář. Měl štěstí, že se jim všem originální a inovativní scénář líbil a rozhodli se na něm podílet. Pro herce, kteří se objeví v druhé polovině filmu, bylo třeba oslovit tradičnější castingový proces prostřednictvím agentur a manažerů a hledat velmi specifické fyzické vlastnosti.
  • Na konci filmu "Los Parecidos "(druhý celovečerní film Isaaca Ezbana) je malý Easter egg, který vysvětluje původ událostí z filmu "The Incident" a spojuje vesmír a mytologii obou filmů.
  • Místem, kde se schody nacházely, byla skutečná budova poblíž oblasti Churubusco v Mexico City. V době natáčení byla obydlena pouze z 30 %, a proto umožnili natáčení filmu na jejich nouzových schodech. Většina sousedů si ani neuvědomila, že se film natáčí na jejich nouzovém schodišti, protože vždycky jezdili výtahem, ale štáb se smál, jak by to bylo vtipné, kdyby nakonec nějaký soused chtěl jít po schodech, protože výtah je moc pomalý nebo něco podobného, a zjistil, že tam pracuje celý štáb o 30 lidech, kresby na zdi a spoustu šíleností. Nakonec se to skutečně stalo, ale lidé, kteří přišli dovnitř a všechno našli, se nezlobili. Byli naopak nesmírně překvapení a šťastní, všechno si fotili, jako by vstupovali do muzea, a prosili produkční Adelle Acharovou, aby jim nikdy nic z toho umění neodstraňovala ze schodů.