TheSompeque
1 554 bodů •
4
Na Krajinu ve stínu jsem nešel s nějakým velkým očekáváním. Po fantastickém Šarlatánovi jsem nepředpokládal, že ho něco tak brzy předčí. A i tak jsem šel z kina mírně zklamaný. Krajina ve stínu je tak moc prázdný film. Přitom téma zní zajímavě - film o české pohraniční vesnici, která si projde obdobím před, během a po druhé světové válce. S čímž jsou pochopitelně spjaté změny režimů a vlád, které mají vliv na chování obyvatel. Tak co se pokazilo? Vždyť Češi umí (aspoň něco z mála) točit kvalitní historické filmy. Problémů je hned několik. Začal bych asi tím, že Krajina ve stínu v podstatě nemá hlavní postavu. Charaktery ve filmu jsou jedno klišé za druhým - postava co je kladná, postava co je záporná, postava co hraje na obě strany, kolaborant, vlastenec. V nemalém množství rolí se po celou dobu budete ztrácet a můžete tím pádem zapomenout na vytvoření vztahu k nějaké postavě. Spíš než jednotlivci působí postavy jako jeden velký dav. Jak mohl autor filmu zapomenout na to nejzákladnější pravidlo dramatu nebo kinematografie - pojmenovat postavy a dát jim větší nebo menší důležitost v ději. Ne, tady prostě casting nabral 50 lidí, oblékl je do kostýmů z 30. let a pár "šťastlivcům" dal možnost i něco říct. (většina z nich mi přišla jako naprostí herečtí amatéři a uvěřitelnosti jejich charakterům rozhodně nepomáhalo to, že přeříkávají své repliky jako roboti bez citu) I postavy v Nabarveném ptáčeti daly víc emocí než v Krajině ve stínu. Co příběh? Jak jsem naznačil, děj začíná krátce před Mnichovem a končí v padesátých letech. Vesnice si projde zabráním pohraničí, okupací, koncem války a lynčováním německých sousedů. Postavy převlékají kabáty a jejich povahové vlastnosti se mění od základu. Neznáte jejich motivace, natož jména. Víte jenom to, za kterou "stranu" postava kope. Nic víc. Působí to hrozně prázdně a na sílu. Takže vlastně celá pointa filmu je....? Že válka je peklo? Že lidi se mění? Že lidi dokážou měnit strany, když se jim to zrovna hodí? O to celé ty dvě hodiny šlo? Krajinu ve stínu beru spíš jako snahu natočit nějaké pěkné black&white záběry než nějaké historické drama, na které se bude dlouho vzpomínat. Radši sáhněte po starším Habermannově mlýnu, ten si vede daleko lépe.