Zajímavosti o Špion, který se vydal na sever

55%

Zajímavosti 15

  • Podle listu The Korea Times se Severní Korea k tomuto filmu vyjádřila jen zřídka, ale nepřímo. Severokorejská státní tisková agentura Korea Central News Agency podle publikace "upozornila na nedávný rozhovor jihokorejské tiskové agentury Newsis s Chung Dong-youngem, o němž je známo, že se s Parkem [Park Chae-seo] setkal koncem 90. let jako člen opoziční strany. Čung byl prezidentským kandidátem a nyní je vůdcem menší opoziční Strany pro demokracii a mír. Film se zaměřuje především na 'případ Černá Venuše', v němž byl Park údajně zapleten do pokusu ovlivnit voliče pomocí 'Severního větru', politického vlivu Severu na Jih."
  • Herec Ji-Hoon Ju (známý také jako Ji-hun Ju), který hraje Mu-taek Jonga, šéfa sekce severokorejského ministerstva státní bezpečnosti, vysvětlil, v čem se tento film žánrově liší od ostatních předchozích špionážních filmů: "Jestliže většina špionážních filmů klade důraz na akci, film 'Špion na severu' se více soustředí na psychologickou hloubku. Snaží se zachytit souboj nervů, k němuž dochází, když postavy v zájmu dosažení svých cílů předkládají falešný obraz sebe sama a neustále se snaží odhalit jeden druhého."
  • Režisér filmu Jong-bin Yoon o místech natáčení řekl: "Měl jsem ambici ukázat divákům obrazy, které ještě nikdy neviděli. Ale protože je film založen na skutečném příběhu, myslel jsem si, že diváci musí ta místa poznat. V Severní Koreji není možné v této době natáčet, takže jsem se obával, jak realisticky představit Pchjongjang, řeku Guryong, venkovní tržiště atd. Tento problém jsme řešili různými prostředky: zahraničními lokacemi, CGI a stavbou otevřených kulis v Jižní Koreji. Chtěl jsem, aby diváci měli pocit, že to, co vidí, je skutečně Severní Korea, proto jsem věnoval velkou pozornost vytvoření realistických prostor."
  • Podle režiséra Jong-bin Yoona se tento film od ostatních běžných špionážních filmů liší tím, že: "Západní špionážní příběhy odehrávající se během studené války se soustředí na konflikt a soupeření dvou ideologických systémů, ale v případě Koreje se nejvíce liší tím, že oba systémy tvoří stejní lidé. Je to velmi neobvyklá situace, kdy se jeden národ rozdělí na dva samostatné systémy. Korea je také jediným místem na světě, kde stále existuje studená válka. Z tohoto důvodu se emocionální struktura tohoto filmu liší od jiných špionážních filmů. Chtěl jsem, aby diváci cítili napětí, které vyplývá z takovéto velmi složité operace a rafinovaného souboje důvtipů, proto jsem s herci pracoval na vyjádření mírných posunů v atmosféře, na ztvárnění situací, kdy se postavy sice tváří usměvavě, ale mezi nimi proudí spodní proudy podezření."
  • Režisér filmu Jong-bin Yoon o snímku a jeho důrazu řekl: "Použil jsem mnohem více detailních záběrů než v minulosti. Při natáčení 'Černé Venuše' jsem se řídil jednou zásadou, že jsem vždy odděleně natáčel dialogy, které říká v rámci své vnější role, a momenty, které vyjadřují jeho vnitřní myšlenky nebo pocity. Právě prostřednictvím detailních záběrů jsem se snažil zachytit jemné pohyby obličeje a napětí, které ukazují, že i když klame lidi před sebou, uvnitř prožívá jakousi nervozitu."
  • Režisér filmu Jong-bin Yoon popsal pozadí obsazení filmu následovně: "Hwang Jung-min byl prvním hercem, který mě napadl pro 'Černou Venuši'. Chtěl jsem herce, který by neodpovídal typickému obrazu špiona, ale přesto by dokázal ztvárnit drsný a přímočarý vzhled vojáka. Potřeboval jsem tvář, která nebude snadno čitelná, ale která v sobě bude obsahovat jak dobro, tak zlo. A tak mě napadl Hwang Jung-min. Postava Ri Mjong-una je komplikovaná, je to někdo, jehož vnitřní myšlenky nelze nikdy přečíst a jehož činy nelze předvídat. Severokorejec, který přesto vyzařuje intelektuální nadhled a smysl pro lidskost. Myslím, že Lee Sung-min se na tuto roli perfektně hodil. Co se týče ředitele Choie, ten má na starosti všechny severokorejské špionážní aktivity a já jsem chtěl, aby působil dojmem důstojníka. Kromě toho mnoho klíčových osobností NIS [Národní zpravodajské služby] bylo původně důstojníky s výcvikem. Herec Cho Jin-woong působí takovou aurou. Zejména jsem nechtěl, aby ředitel Choi působil příliš jednoduše jako zlovolná postava, a nechtěl jsem ukázat, jaké používá zlovolné prostředky, aby si udržel svou moc. Herec, který podle mého názoru dokázal nejlépe vyjádřit vnitřní logiku a motivace této postavy, byl Cho Jin-woong. Jong Moo-taek byl poslední hlavní rolí, která byla obsazena, a z hlediska celkové vyváženosti jsem si myslel, že Ju Jihoon by mohl této postavě dodat velmi osobitý ráz. V Severní Koreji, kterou si můžete představit jako hierarchickou třídní společnost, je tato postava někým s privilegovaným původem, kdo se v mladém věku vyšvihne na vysokou pozici. Myslel jsem si, že Ju Ji-hoonovo chladné chování by se pro tuto roli hodilo."
  • Režisér Jong-bin Yoon o svém záměru natočit tento film řekl: "Obecně špionážní filmy spadají do akčního žánru a jejich středobodem je splnění mise, konflikt s protivníkem a napínavé akční scény. Zároveň jsem si také ale myslel, že prostřednictvím filmu o špionovi lze vyprávět zajímavý příběh o lidské povaze. Špióni se potřebují infiltrovat do národa, aby získali informace, aby získali výhodu, postupně začínají vidět věci očima druhého."
  • Oficiální prohlášení režiséra Jong-bin Yoona k tomuto filmu zní: "Výchozím bodem pro film 'The Spy Gone North' byla moje zvědavost ohledně špiona jménem 'Black Venus'. Můj zájem o jeho činnost, kterou lze považovat za nejúspěšnější operaci v dějinách jihokorejské špionáže, se brzy vyvinul v touhu natočit realistický špionážní film, který nezveličuje fakta. Byl jsem přesvědčen, že příběh odehrávající se na posledním místě na světě, kde stále vládne studená válka, kde proti sobě stojí dva národy stejných lidí, vyústí v něco nového v rámci špionážního žánru. Rád bych si položil podobnou otázku, jakou si položil velký autor špionážních románů John le Carrůj: "Celá desetiletí jsme se k sobě chovali jako nepřátelé a bojovali jsme. Ale za co jsme bojovali?". Doufám, že prostřednictvím tohoto filmu o 'Černé Venuši' a lidech, které potkal na obou stranách hranice, motivuji diváky k zamyšlení nad touto otázkou."
  • Desítky let po pádu Berlínské zdi už špionážní thrillery z dob studené války dávno zestárly. Ne však na Korejském poloostrově, kde studená válka žije bez přerušení až do současnosti. Snímek Špión na severu, který přichází v době, kdy jsou vztahy mezi Severní a Jižní Koreou stejně dramatické jako kdykoli předtím, vypráví jeden z nejpřekvapivějších nevyprávěných příběhů studené války, odehrávající se během krize, která zachvátila Korejský poloostrov v 90. letech, kdy unikly informace o tajném severokorejském jaderném programu. Na pozadí těchto událostí byl jeden muž vycvičen jako špion a podařilo se mu proniknout i do nejvyšších pater severokorejské hierarchie.
  • Postava Mjong-un Riho (Sung-min Lee), ředitele Severokorejské rady pro vnější ekonomiku, která ve filmu sídlí v Pekingu v Číně, je skutečným zprostředkovatelem moci v Severní Koreji a jedním z mála lidí, kteří se účastní osobních setkání s Kim Čong-ilem (Ju-bong Gi).
  • Režisér Jong-bin Yoon o adaptaci knihy Případ Černé Venuše pro filmové plátno řekl: "Kolem roku 2014 jsem zkoumal Národní zpravodajskou službu (NIS) a narazil jsem na zmínku o špionovi jménem 'Černá Venuše'. Zaujalo mě to. Poté, co NIS a americká CIA [Ústřední zpravodajská služba] získaly v roce 1989 informace o severokorejském jaderném programu, nechal si jeden muž vyprat identitu a byl vyslán do Severní Koreje jako špion. Zajímalo mě, jak se špionážní operace, jaké obvykle vídáme ve filmech nebo románech, mohla odehrát ve skutečnosti a co se dělo na jihokorejské straně."
  • Podle deníku The Korea Times se film stal kasovním trhákem a během prvních pěti dnů po uvedení do kin na něj přišly asi dva miliony diváků.
  • Tchaj-wan v některých částech filmu, které se odehrávají v Severní Koreji a v Číně, nahradil Peking.
  • Herec Jung-min Hwang, který hraje jihokorejského špióna s krycím jménem "Black Venus", řekl, že je pro něj důležité hrát v tomto filmu ústřední postavu špióna Seok-young Parka (alias Suk-young Park): "Strávil jsem hodně času diskusemi o jeho postavě s režisérem [Jong-bin Yoonem] a rozhodli jsme se, že k ní přistoupíme téměř jako ke dvěma samostatným postavám, takže herectví Park Suk-younga bude jiné než u 'Černé Venuše'. Například když působí v Číně nebo v Severní Koreji, je to "Černá Venuše", nikoli Park Suk-young. Má svůj vlastní osobitý vzhled, jednání a styl mluvení. Snažil jsem se "Černou Venuši" vykreslit méně jako špiona a více jako druh obchodníka. Obecně platí, že 'Černá Venuše' a Park Suk-young mluví různými dialekty, dialektem jihovýchodního Gyeongsangu a standardním dialektem, takže je můžeme považovat za různé lidi."
  • Když Suk-young Park poprvé přijíždí do Pchjongjangu a nechává se vozit po městě, projíždí kolem velkého památníku Mansudae, kde jsou velké sochy Kim Ir-sena a Kim Čong-ila. V době, kdy se tato scéna odehrává, tam byla pouze socha Kim Ir-sena. Socha Kim Čong-ila byla vztyčena až po jeho smrti.