Klajnik
9 194 bodů •
4
Ekvivalent filmů s Vinem Dieselem. Je to dobré jaksi omylem, protože je to nechtěně vtipné - tzn. směšné. Má to nechtěný parodický rozměr. Můžete tvrdit, že akčňáky s Vinem Dieselem jsem takřka parodické účelově, ale nic nenasvědčuje tomu, že by měl Diesel dost sebereflexe na to, aby si udržel nadhled a dělal to jen z prdele. Kvůli svému přemrštěnému ego se nechává zobrazovat dle svého pateticky maskulinního ideálu muže. Pátý Rambo sice nevyobrazuje ideál pravého muže podle Vina Diesela (ani podle Stallona), ale zlomeného muže, kterým starý John je. Je to mašina na zabíjení, která poslední dobou nedokáže ani nikoho zachránit. Pere se se svými vnitřními démony, které se často z nitra jeho plytké duše promítají do prostoru a Rambo tak mívá flashbacky na válku. Trochu jako ten veterán z Happy Tree Friends. Chvílema jsem myslel, že přepne na válečný stav a pak povraždí lidi, které považuje za svou rodinu. Těmi je nějaká bába, kterou nechal žít na své arizonské farmě s její vnučkou, kterou pomohl vychovat. Ta však bojuje s vlastními démony. Její otec ji opustil poté, co matka zemřela a přestěhoval se do Mexika (Nechápu tedy proč... Arizona byla fajn, Mexiko ale vypadalo jak Chánov). Rambova adoptivní dcera se chce svého biologického otce zeptat, proč ji opustil a vystopuje ho tak přes bývalou kámošku (taková mexická cigna), která se taky přestěhovala do Mexika. Rambo i její babička se jí to snaží rozmluvit. To vydrží den. Pak jí to zakážou, když chce vyrazit, načež typka odpoví, že teda nepojede do Mexika, ale za kámoškou. Rambo ani babička neřeknou slovo proti a typka tak jednoduše odjede do Mexika. V Mexiku to vypadá, jakože vás tam každou chvíli někdo zabije nebo okrade o ledvinu. Z bývalé kámošky jde divnej vibe (ptá se jestli je stále panna a slintá po jejím zlatém náhrdelníku), ale stejně se nechá odvést k bytu svého biologického otce. Ten jí řekne, že ji nikdy nechtěl a ať už se nevrací. Kámoška ji však podrží - vezme ji na kalbu, ale přišla na jiné myšlenky. Typka jde a u baru na ni začne rozjíždět nějaký muž. Pak jí hodí něco do pití. Později se ukáže, že byla prodána svou "kámoškou" nějakému gangsterovi, který unáší mladé holky a poskytuje je chlapům k šukání. Nucená prostituce. Prakticky jsou zavřený v jedný chodbě, kam pustí chlapy, kteří si nějakou už chytnou. Rambo se ji vydá hledat a mexická cigna kápne božskou hned, co před ní Rambo zapíchne svuj obrovskej nůž. Pátrání ho dovede k sídlu gangsterů, kteří si ho však všimnou první. Rovnou ho odzbrojí a pak seřežou jak psa. Poté jejich vůdce prohlásí, že jeho holky pro něj nemají žádnou hodnotu, ale teď to spočítá té, kterou Rambo hledá, a jeho nechá žít, aby si to do konce života dával za vinu. Rambo tedy situaci naprosto nezvládl. Typka je uznásilňovaná jedním pohlavárem a předávkována heroinem, načež se vše sune finále, kde re Rambo mění na botoxové monstrum lovící Mexičany v tunelech, které posledních 40 let kopal pod svým polem. Můžete holt chlapa dostat z války, ale už nikdy nevyženete válku z chlapa! Tato sekvence připomíná Pátek Třináctého nebo tak něco. S postupem je válečné běsnění, na které se po celé dekády tak těšil, ubývá nepřátel a vše se nezvratně sune k vyvrcholení jeho pomsty. Záporák je jak krysa vyhnán z podzemního komplexu do stodoly a čtyřmi šípy do ramen a stehen přišpendlen ke zdi. Rambo se ho s žraločí prázdnotou pomalu blíží a sadisticky mu řekne: "Takový je to pocit" než mu zabodne nůž do jeho hrudi, vyřízne do ní díru, vytrhne mu srdce a ještě mu ho ukáže. Scénář je očividně natolik špatný, až to uráží divákovi inteligenci. Vizuálně je to levný a ošklivý, velmi umělý. Na pátého Ramba nikdo nechtěl dát překvapivě peníze. Sice je to odfláklá levná mrdka, ale zasmál jsem se jako už u filmu dlouho ne. Kdybych však byl Arizonský trumpovec, co by po nocích s puškou dělal u hranic domobranu, asi bych si pátého Ramba oblíbil neironicky.