Zajímavosti o Akta Pentagon: Skrytá válka

70%

Zajímavosti 67

  • Jako pocta grafickému designu je v titulkové sekvenci použito stejné písmo (Helvetica) jako v titulkové sekvenci filmu Všichni prezidentovi muži (1976).
  • Když se na začátku roku 1975 připravoval film Všichni prezidentovi muži (1976), uvažovalo se o Patricii Nealové, Alexis Smithové a Dorothy McGuireové jako o představitelkách Katharine Grahamové. Nakonec však v tomto filmu nebyla ztvárněna.
  • Vzhledem k tomu, že tajné studie zveřejnil Randův zaměstnanec Daniel Elsberg, ocitl se tím na vrcholu proslulého "seznamu nepřátel" Richarda Nixona, na který se ve filmu odkazuje. Pozornost Elsbergovi neunikla ani při následném vloupání do Watergate a dalších nezákonných aktivitách, které Nixon schválil. Jedním z vloupání byla i kancelář Elsbergova psychiatra, přičemž lupiči hledali prostředky, jak Elsberga ztrapnit a zdiskreditovat.
  • Ke konci filmu Kay Grahamová říká Benu Bradleemu, že její zesnulý manžel nazval zprávy "...prvním hrubým nástinem dějin". Phil Graham sice tuto frázi použil, ale nebyl první, kdo s ní přišel. Tato fráze pochází od redaktora deníku The Washington Post Alana Bartha, který v roce 1943 napsal: "Zprávy jsou pouze první hrubý náčrt dějin".
  • Když se Daniel Ellsberg a jeho společníci vplíží do kanceláře, aby použili kopírovací stroj (k rozmnožení Pentagon Papers), je na stěně vidět filmový plakát k filmu Butch Cassidy a Sundance Kid (1969). Tento film měl společnou hvězdu (Robert Redford) a scénáristu (William Goldman) s nejslavnější filmovou adaptací korupčních skandálů z Nixonovy éry, filmem Všichni prezidentovi muži (1976) (na který The Post v mnoha ohledech filmově odkazuje).
  • V sekci "Historie a poslání" na vlastních webových stránkách RAND Corporation je vysvětleno, že název společnosti je odvozen od kontrakce slov v termínu "Research And Development".
  • Ben Bradlee a Richard Nixon byli vzdálení příbuzní. Oba byli potomky stejné anglické rodiny Baldwinů.
  • V době, kdy se tento příběh odehrává, stojí v čele Světové banky Robert McNamara. Ke konci Johnsonovy vlády se prezident Johnson chystal dát ministru obrany McNamarovi výpověď, především kvůli McNamarovu silnému nesouhlasu s Johnsonovou jestřábí a neústupnou politikou ve válce ve Vietnamu. Na McNamaru byl vyvíjen nátlak, aby odstoupil. Pro seriózní pochopení McNamarovy zprávy - takzvaných "Pentagon Papers" - a důvodů, proč byla tak škodlivá, lze odkázat na mimořádně upřímný hloubkový rozhovor s McNamarou The Fog of War (2003).
  • Jedná se o první produkovaný scénář Liz Hannahové, který si na webových stránkách Black Listu vybrala producentka Amy Pascalová.
  • Meryl Streepová byla nominována na Oscara za nejlepší ženský herecký výkon ve filmu The Post (2017) poprvé od filmu Z Afriky (1985), tedy po 32 letech, přestože od té doby byla nominována ještě 15krát. Je také první herečkou nominovanou na cenu za nejlepší ženský herecký výkon ve filmu Stevena Spielberga od roku 1986, kdy byla nominována Whoopi Goldbergová za film Purpurová barva (1985), a první ženou, která získala nominaci za herecký výkon ve filmu v jeho režii od roku 2013, kdy byla nominována Sally Fieldová za film Lincoln (2012).
  • Když Katharine Grahamová přemýšlí o smrti svého manžela, říká, že do té doby nikdy v životě neměla práci. To není pravda. Předtím, než se vdala, zastávala několik pozic, mimo jiné jako redaktorka nižší úrovně v Postu. I když se to může zdát jako hloupost, bylo to uděláno záměrně jako dramatický prostředek.
  • Byl natočen po filmu Ready Player One (2018) režiséra Stevena Spielberga, ale do kin se dostal dříve.
  • Když se v redakci natáčely scény, Tom Hanks často zůstával ve své kanceláři s výhledem do redakce, zatímco nebyl před kamerou, a trávil čas čtením, psaním nebo probíráním scén s ostatními herci, i když byl tak daleko v pozadí, že si ho nikdo nevšiml.
  • Daniel Ellsberg tvrdil, že kromě materiálů k The Pentagon Papers si okopíroval i dokumenty o americkém jaderném programu, které chtěl vyzradit a v nichž byly vypracovány plány na rozsáhlé raketové údery v případě jaderné války, jež by měla za následek miliony mrtvých po celém světě. Podle Ellsberga však dokumenty zakopal do země jeho spolupracovník kvůli úschově a ztratily se poté, co památku spláchla bouře. Ellsberg ve své knize The Doomsday Machine (Stroj soudného dne) zpaměti rekonstruoval, co z těchto dokumentů věděl.
  • Robert McNamara a Katharine Grahamová jsou vylíčeni jako staří přátelé. Znali se od 60. let a po smrti jeho ženy Margaret v roce 1981 s Grahamovou krátce chodil.
  • Steven Spielberg považuje tento film za svůj první politický thriller. Svůj předchozí film Most špiónů (2015) řadí mezi špionážní thrillery.
  • Steven Spielberg shledal ironii časového rámce převrácených čísel 19(71)-20(17) jako určitou symboliku kyvadla, které se z Richarda Nixona přehouplo zpět k Donaldu Trumpovi.
  • Jedná se o druhý film, který se v roce 2017 objeví v kinech a který pojednává o historickém případu informátora. Film Stevena Spielberga The Post (2017) je založen na Danielu Ellsbergovi a zveřejnění tajných "Pentagon Papers", zatímco Landesmanův Mark Felt: Muž, který svrhl Bílý dům (2017) je založen na Marku Feltovi a aféře Watergate. V obou filmech se shodou okolností objevil kanadský herec Bruce Greenwood.
  • Původní název scénáře zněl "The Post", ale jakmile se projekt dostal do předprodukce, byl přejmenován na "The Papers". V postprodukční fázi byl název opět změněn.
  • Film byl vybrán National Board of Review jako nejlepší film roku 2017 a časopis Time a Americký filmový institut ho zařadily mezi deset nejlepších filmů roku.
  • Matthew Rhys strávil při přípravě na roli jeden den s Danielem Ellsbergem. Ellsberg označil Rhyse za "velmi milého člověka" a zavtipkoval: "Je velmi příjemné, že vás hraje skvělý herec, který vypadá stejně jako já v té době, jen lépe."
  • Poslední scéna filmu zachycuje odhalení lupičů z Watergate. Ta je zobrazena bezprostředně poté, co Katharine Grahamová řekne Benu Bradleemu, že doufá, že se vyhne takovým těžkým zkušenostem, jakými právě prošli. Vloupání a jeho následky jsou námětem filmu Všichni prezidentovi muži (1976). Ačkoli byl The Post uveden do kin 41 let po tomto filmu, slouží jako jeho prequel.
  • The Post představuje 28. spolupráci skladatele Johna Williamse a Stevena Spielberga. Hudba využívá kombinaci orchestrálních i řídkých, lehkých elektronických prvků.
  • Ben Bradlee se zmiňuje o své blízkosti k Johnu F. Kennedymu. Oba byli dobrými přáteli a Kennedy měl poměr s Benovou švagrovou Mary Meyerovou.
  • Michael Stuhlbarg hraje ve třech filmech nominovaných na Oscara za nejlepší film: The Shape of Water (2017), Call Me by Your Name (2017) a The Post, ale sám nominován nebyl.
  • Citát Daniela Ellsberga 10%-20%-70% pochází z memoranda Johna T. McNaughtona (datováno 24. března 1965, dokument č. 96 v knize Neila Sheehana o skutečných Pentagon Papers). Popisuje, jak malá část americké angažovanosti měla přímo pomoci jihovietnamskému lidu (10 %) ve srovnání s dosažením jiných geopolitických cílů USA (20 %+70 %). McNaughton byl v té době náměstkem ministra obrany pro mezinárodní bezpečnostní záležitosti a Daniel Ellsberg byl jeho zvláštním asistentem pro Vietnam.
  • "The Post" je věnován Noře Ephronové, americké spisovatelce a režisérce, známé mnoha scénáři, například Silkwood (1983), Když Harry potkal Sally... (1989) a Nespavec v Seattlu (1993). Jejím posledním filmem byl Julie & Julia (2009). Napsala také několik románů včetně Heartburn. Byla vdaná za reportéra deníku Washington Post Carla Bernsteina, držitele Pulitzerovy ceny za investigativní reportáž s Bobem Woodwardem o aféře Watergate. Identitu Hlubokého hrdla znala od roku 1974. Po rozvodu s Bernsteinem (jehož podrobnosti jsou popsány v knize a filmu Heartburn (1986)) Ephronová každému, kdo se jí zeptal na totožnost Hlubokého hrdla, řekla, že to byl Mark Felt. Ephronová později přiznala, že "kromě mých synů mi nikdo nevěřil".
  • Výzdoba kanceláře Bena Bradleeho byla vytvořena podle skutečných dobových fotografií. Kulisy redakce byly téměř dokonalou kopií skutečné redakce v plné velikosti, jak vypadala na konci šedesátých let. Místo na zvukové scéně se natáčelo ve skutečné kancelářské budově. Obrovské množství přibližně 100 historických kovových stolů bylo pokryto realistickým sortimentem dobových materiálů, včetně referenčních knih, novin a dalšího nepořádku. Mnohé z rekvizitních novin byly reprodukcemi skutečných několikastránkových částí skutečných novin, digitálně přetištěných v omezeném nákladu. Vzhledem k běžnému zvukovému neustálému štěbetání psacích strojů v redakci zde bývalo poměrně hlučno. Aby byl snímek co nejautentičtější, byli komparzisté vyzváni, aby psací stroje skutečně používali, stejně jako aby mluvili a vedli řeč, jako by byli skutečnými reportéry. Ke konzultacím o autenticitě byli přizváni veteráni - reportéři, kteří pracovali v Postu v době, v níž se příběh odehrává. Poznamenali, že kulisy byly naprosto dokonalé, přičemž jeden z nich se kvůli efektu "stroje času" rozplakal.
  • Ben Bradlee říká právníkovi, že poslední právník společnosti je nyní ministrem zahraničí. Tím naráží na Williama Rogerse, mezi jehož klienty jako právníka patřila i společnost The Washington Post Co.
  • Operátoři linotypů používají velmi výrazný prstoklad ukazováku, prostředníku, třetího prstu a palce obou rukou, který se liší od běžného psacího stroje. The Post a další noviny obecně přešly v 70. letech na ofsetový tisk. (Namísto osazování kovových znaků a jejich odlévání do kovu se stránky sestavovaly z vytištěných útržků nalepených na "pasteboard", poté se fotografovaly jako negativy a vynášely na nadrozměrné filmové archy, přes které se exponovaly světlocitlivé desky a poté se leptaly kyselinou.)
  • Steven Spielberg natočil tento film, zatímco čekal, až společnost Industrial Light & Magic vytvoří téměř 1 500 záběrů s digitálními efekty pro film Ready Player One (2018).
  • Když je zobrazena scéna, kdy Daniel Ellsberg začíná kopírovat zprávu, používá druhý model kopírky Xerox, model 914. Byl tak pojmenován proto, že byl na tehdejší dobu tak rychlý, že dokázal za hodinu vytvořit 914 kopií stejného dokumentu. K vytvoření kopie jednotlivých stránek potřeboval stroj asi 10 sekund, než vydal první duplikát. Proto měl Ellsberg pravdu, že zhotovení kopií trvalo tak dlouho.
  • Katharine Grahamová zemřela v roce 2001, takže tento film nikdy nemohla vidět. Viděla však film Všichni prezidentovi muži (1976) a byl na ni velmi působivý. Přestože měla v událostech tohoto dokudramatu významnou rozhodovací roli, byla z jeho ztvárnění ve filmu nervózní, takže její postava byla vypsána. Po zhlédnutí filmu litovala, že se nedržela původního scénáře. Je ironií, že ačkoli ve filmu o událostech, které jsou v tomto filmu naznačeny, nehrála, je The Post filmem, který má ústřední pozornost věnovanou jí.
  • Ve scéně poté, co se reportér dozví o článku Neila Sheehana v New York Times, se odehrává dialog mezi generálem Alexandrem Haigem a Richardem Nixonem o úniku Pentagon Papers. Rozhovor byl skutečnou nahrávkou a hlasy jsou skutečně Nixona a Haiga. Nahrávka byla pořízena z telefonu v Bílém domě 13. června 1971.
  • Tímto filmem, pátým ve spolupráci se Stevenem Spielbergem, Tom Hanks přerušil remízu s Harrisonem Fordem a stal se tak hercem, kterého Spielberg režíroval nejvíckrát. Ford byl Spielbergem režírován také pětkrát, ale jeho scéna ve filmu E.T. Mimozemšťan (1982) byla z výsledného filmu vystřižena, přestože scénář nominovaný na Oscara napsala Fordova tehdejší manželka Melissa Mathison.
  • Ken Burns umožnil Stevenu Spielbergovi nahlédnout do svého šestnáctihodinového dokumentárního televizního seriálu Válka ve Vietnamu (2017) jako do zdrojového materiálu pro tento snímek.
  • Když Ben Bradlee (Tom Hanks) a Katharine Grahamová (Meryl Streepová) diskutují o atentátu na Johna F. Kennedyho a jeho hrůzných následcích, kamera začne v 53 sekundách nepřetržitě přibližovat Bradleeho, jak sedí na pohovce a končí jeho těsným záběrem. Plynulý zoom je téměř stejně nepřehlédnutelný jako šestiminutový zoom, který napodobuje z filmu Všichni prezidentovi muži (1976), kde byl Robert Redford (jako reportér Bob Woodward) podobně jediným středem záběru.
  • Ačkoli to ve filmu není vysvětleno, když Daniel Ellsberg a Tony Russo potřebovali okopírovat uloupené dokumenty, našli si k tomu reklamní agenturu, kterou založila Russoova tehdejší přítelkyně Lynda Harris Sinayová. Za to, že umožnila kopírování ve svém podniku, byla Sinayová stíhána prokurátory, ale byla označena za neobviněného spolupachatele a nikdy nebyla skutečně stíhána. Sinayová, která se následně provdala za podnikatele Stewarta Resnicka, se později stala známou podnikatelkou a obchodnicí; Resnickovi vlastní například květinovou zásilkovou službu Teleflora, Fiji Water a POM Wonderful.
  • Ben Bradlee a jeho žena Sally Quinnová byli shodou okolností dlouholetými sousedy Stevena Spielberga na Long Islandu a znali se i společensky.
  • Ve scéně, v níž jsou zobrazeni demonstranti proti válce ve Vietnamu, jsou slova, která pronese jeden z nich, převzata z projevu Maria Savia "Položte svá těla na soukolí" během hnutí za svobodu projevu na Kalifornské univerzitě v Berkeley v roce 1964.
  • Po čtyřiceti minutách filmu je syn režiséra Stevena Spielberga Sawyer Spielberg vidět jako protestující proti válce na náměstí (s hippie čelenkou a džínovým topem) s megafonem v ruce. O minutu později se objeví jeho sestra Sasha Spielbergová jako žena, která předá neoznačený balíček reportérovi Jakovi (Michael Cyril Creighton) u jeho stolu v redakci a pak rychle zmizí, než ho stihne otevřít.
  • The Post je třetím filmem spoluscenáristy Joshe Singera, který po snímcích The Fifth Estate (2013) o organizaci Wikileaks Juliana Assange a Spotlight (2015) o vyšetřování obvinění z pohlavního zneužívání dětí katolickou církví, které vedl deník Boston Globe, zkoumá význam žurnalistiky při odhalování politických skandálů.
  • Tom Hanks má vztah k oběma hlavním postavám filmu. Hanks se znal s Benem Bradleem (ztvárnil ho Hanks) a s Katharine Grahamovou (ztvárnila ji Meryl Streepová) se setkal den před její smrtí.
  • Všechny novinové zvuky v tomto filmu byly nahrány historickým mikrofonem ze 70. let. Novinová rekvizita použitá při nahrávání foley byla také historickými novinami ze 70. let v Anglii. Tehdejší noviny měly mnohem měkčí zvuk, takže foley nahrávka byla poměrně autentická.
  • Steven Spielberg tento film promítl dětem Katharine Grahamové, Lally Weymouthové a Donaldu Grahamovi, a vdově po Benu Bradleem Sally Quinnové, které s ním k jeho velké úlevě souhlasily.
  • Syn Bena Bradleeho, Ben Bradlee Jr., je zobrazen ve filmu Spotlight (2015) (hraje ho John Slattery), který je natočen podle skutečného příběhu o odhalení velkého skandálu v novinách Boston Globe. Scénář k oběma filmům napsal Josh Singer.
  • The Post je věnován Noře Ephronové, někdejší manželce Carla Bernsteina, který spolu s Bobem Woodwardem v roce 1972 jako reportér listu The Washington Post odhalil skandál Watergate. S Norou Ephronovou spolupracovali Meryl Streepová a Tom Hanks.
  • Na začátku filmu Bílý dům zakáže reportérce deníku Washington Post Judith Martinové informovat o svatbě Tricie Nixonové, protože Richard Nixon byl rozhořčen, že Martinová předtím zmařila svatbu jeho druhé dcery Julie Nixonové. Není to zmíněno, ale Martinová se stala celostátní sloupkařkou etikety "Miss Manners" a v této funkci nyní často radí, jak nenarušovat večírky.
  • Meryl Streepová, která nikdy předtím nespolupracovala s režisérem Stevenem Spielbergem jako režisérka a herečka, byla ohromena, když se dozvěděla, že Spielberg se svými herci nikdy nezkouší. Spoluhráč Tom Hanks o této zvláštnosti dobře věděl, ale v radostném očekávání "divácké" reakce se rozhodl, že to Streepové neřekne. Navzdory počátečnímu šoku si Meryl se Stevenem během natáčení velmi dobře rozuměla a Spielberg byl její proměnou postavy tak ohromen, že se jen těžko ovládal, aby jí na place neustále nepochválil každý záběr.
  • Pulitzerovu cenu za žurnalistiku v roce 1972 získal pouze deník The New York Times za zveřejnění Pentagon Papers.
  • Třemi hlavními zdroji pro události a dialogy ve scénáři jsou memoáry Katharine Grahamové Osobní historie, memoáry Bena Bradleeho Dobrý život a memoáry Daniela Ellsberga Tajemství: Vzpomínky na Vietnam a Pentagonské dokumenty. Ellsberg byl jedinou z hlavních postav, která v době natáčení ještě žila. Po konzultaci s Ellsbergem Steven Spielberg rozšířil jeho roli o prolog, který zobrazuje jeho rozčarování z války a kopírování Pentagon Papers. Původně měl být Ellsberg ve scénáři neznámou postavou mimo plátno, dokud se s ním nesetkal Ben Bagdikian.
  • Ve skutečném životě Daniel Ellsberg propůjčil své jméno paradoxu v rozhodovacích vědách, který zpopularizoval. Označuje se jako Ellsbergův paradox a ukazuje, že lidé mají odpor k nejednoznačnosti a dávají přednost známému ďáblu před neznámým andělem, čímž porušují některé předpoklady teorie racionálního rozhodování.
  • Tom Hanks je milovníkem a sběratelem historických psacích strojů a během natáčení si vyzkoušel všechny psací stroje v redakci Postu a jeden z nich, Corona Zephyr, si vzal do své sbírky. "Vyzkoušel jsem si každý z těch strojů a vybral jsem si ten svůj," řekl. "Informoval jsem rekvizitářské oddělení, že si ho buď koupím, nebo ukradnu - je to na nich."
  • Steven Spielberg chtěl svůj film co nejrychleji uvést do kin vzhledem k paralelám mezi jeho tématem a vzrůstající politickou atmosférou "fake news" v USA v té době. Podle Meryl Streepové začalo natáčení v květnu (2017) a skončilo na konci července (2017) a Spielberg ho nechal o dva týdny později sestříhat, což je bezprecedentní výkon. Gestace od scénáře po finální střih trvala skromných 9 měsíců - to vše v rámci roku 2017.
  • Ve scénách týkajících se Pentagon Papers byly jako rekvizity použity originální dokumenty Daniela Ellsberga, včetně stránek, které byly rozházeny po podlaze domu Bena Bradleeho.
  • Skutečný Daniel Ellsberg ve svých pamětech tvrdil, že odejít z RAND s Pentagon Papers (a vrátit je) v průběhu několika měsíců bylo vypočítavé riziko, protože mu bezpečnostní služba nikdy nekontrolovala zavazadlo, ale nevěděl jistě, zda to není pravidlem.
  • Ve všech scénách, které zachycují prezidenta Nixona telefonujícího v Oválné pracovně, je slyšet skutečný Nixonův hlas z nahrávek Bílého domu.
  • Film začíná v roce 1966 a poté ukazuje plakát k filmu Butch Cassidy a Sundance Kid, který byl uveden až v roce 1969. Ve skutečnosti byly Pentagon Papers okopírovány Ellsbergem až v roce 1969, takže plakát je na místě.
  • Film začíná titulkem, že se píše rok 1966, ale na soundtracku hraje "Green River" od Credence Clearwater Revival. Píseň byla vydána v srpnu 1969.
  • Informační kartička pod číselníkem telefonního automatu, z něhož Ben Bagdikian volal Ellsbergovi, obsahuje pokyny k použití telefonní karty k telefonování. Technologie volacích karet neexistovala až do poloviny 70. let a rozšířila se až o několik let později.
  • Když Ben Bagdikian vyjde z budovy Washington Post ven k telefonní budce, v pozadí je mrakodrap vysoký 20-25 pater. Ale ve Washingtonu DC platí zhruba od roku 1900 omezení výšky budov na 130 stop (13 pater).
  • Ke konci filmu, kdy jsou vidět běžící lisy, je zřejmé, že se jedná o ofsetový lis (s dečkami), a ne o lis na písmo, který by používal linotyp.
  • Když McNamarovo letadlo na začátku filmu přistane ve Washingtonu a on se setká s novináři, aby jim odpověděl na otázky, je na zdi za jedním z novinářů nápis "United States Air Force - Fort Andrews". Letectvo nemá pevnosti, ale základny - správné označení by bylo "Andrewsova letecká základna".
  • Když jde zaměstnanec Postu k telefonní budce, aby zavolal Ellsbergovi, zřejmě vytočí přímé číslo meziměstské linky, což v roce 1971 z telefonní budky nešlo.
  • Když reportéři Postu sledují reportáž Waltera Cronkitea o federálním soudním příkazu podaném proti Timesům, je televize naladěna na 4. kanál. Pobočka CBS ve Washingtonu D.C. (vlastněná Postem!) byla na kanálu 9.
  • Na začátku filmu, když Ellsberg odnáší první kufřík plný papírů ke kopírování, je na zdi u strážných nápis "Rand Corporation". Nehledě na to, jak nepravděpodobné je, že by tam taková cedule vůbec byla, kdyby tam byla, určitě by na ní stálo "RAND Corporation". To proto, že "RAND" je akronym/skratka pro "R and D". Z tohoto důvodu je VŽDY vyjádřen velkými písmeny.
  • Ve filmu jsou zachyceny kamiony Washington Post, které rozvážejí noviny, když se do ulic dostane vydání Pentagon Papers. Washington Post nevlastnil doručovací vozy. Noviny rozváželi nezávislí řidiči pomocí vlastních neoznačených nákladních vozů, obvykle bílých stupňovitých dodávek.