Zajímavosti 82
- Když je Chiron se svou matkou v jejich domě a ona ho požádá o peníze, má batoh položený vpředu a připevněný přes obě ramena. V několika záběrech, kde je vidět zezadu, však přes levé rameno popruh nemá. V jednu chvíli si batoh přehodí zepředu na záda, ale hned poté, když s ním matka začne zápasit, má batoh opět vpředu.
- André Holland se zúčastnil konkurzu prostřednictvím nahrávky a Barry Jenkins "se omlouvá, protože je tak zatraceně dobrý, že se nikdy neměl nahrávat. Měli jsme mu tu zatracenou roli prostě dát," prohlásil. Úder, kdy Kevin vytáhne peněženku, aby ukázal fotku, nebyl ve scénáři, ale Holland ho předvedl na nahrávce a jim se tak líbil, že ho do scény přidali.
- Fotografie Kevinova syna je ve skutečnosti dítě produkčního.
- Píseň, která hraje v bistru, když Black přijde za Kevinem, je ta samá, kterou měl Barry Jenkins puštěnou v jednom uchu při natáčení scény. "Jen proto, aby to mělo správné tempo a načasování. Netušil jsem, že tu píseň skutečně dostaneme, ale tohle je tok, který jsem chtěl od pohybu."
- První natočenou scénou Trevanteho Rhodese byl záběr, kdy leží bez trička ve své ložnici. Barry Jenkins se při pohledu na jeho neuvěřitelně vypracované břišní svaly smál: "Po tomto pracovním dni jsem mu zakázal cvičit po zbytek natáčení."
- Ředitelku školy hraje Tanisha Cidelová, která je zároveň učitelkou dramatické výchovy, díky níž se ve filmu objevili Alex R. Hibbert a Jaden Piner.
- Školního hlídače hraje Jesus Mitchell, který se také "postaral" o všechna auta ve filmu (spolu s jedním z producentů).
- Téma sexuální identity ve filmu není zdaleka tak jemné, ale Barry Jenkins se nechtěl vyhnout otevřenému momentu smyslnosti, protože by to působilo jako výmluva. Scéna na pláži mezi Chironem a Kevinem (nyní ho hraje Jharrel Jerome) mu připadala jako "moment, kdy tato stránka postavy musela vyplout na povrch". Jerome se ho před natáčením scény zeptal, o čem je, a Jenkins ji popsal jako moment o péči o partnery a o péči o někoho jiného. "Byl opravdu, opravdu tichý a já věděl, že se chce na něco zeptat. A on na to: 'Je to poprvé, co tato postava políbila jiného muže? A já jsem řekla, že ne: 'Je to poprvé, co Chiron políbil jiného muže? Nic jsem neřekl." Jenkins říká, že raději dospěje k odpovědi společně s herci, než aby jim ji prostě dal, a Jerome dospěl k závěru, že Chiron nikdy nikoho nepolíbil, tečka. "A od té chvíle věděl, jaká je jeho role v této scéně."
- Barry Jenkins je v debatě o vztahu příroda vs. výchova zastáncem výchovy a uznává, že to může být dobré i špatné. "Můžete být milováni do této myšlenky přijmout a skutečně se stát tím, kým ve skutečnosti jste, a někdy vás svět může tlačit způsobem, který vás nutí stát se tím, kým si myslíte, že musíte být, abyste přežili." Vynucená roztržka mezi Kevinem a Chironem ve škole je nejzřetelnějším příkladem "neblahých účinků maskulinity, kdy moc a nadvláda a porážení věcí, které jsou vnímány jako slabé, kdy to může být prostě zhoubné". Stejně jako úvodní scéna je i rvačka na školním dvoře natočena v kruhovém pohybu. "Opět šlo o to, velmi plynule přivést diváky na místo, kde se maskulinita stala toxickou. Svět nás doslova uvrhl do této patové situace."
- Ve scénáři se původně objevil přímočařejší dialog týkající se nepřítomnosti Juana ve druhém příběhu, ale Barry Jenkins považoval za důležité, aby se diváci s jeho náhlou nepřítomností vypořádali tak, jak by to udělala postava. Ve scéně, kdy Chiron (nyní ho hraje Ashton Sanders) a Teresa (Monáe) stelou postel, zaznělo, že říkají "Juan je pryč", ale podle něj to bylo falešné. Místo toho, aby to vyslovil, nechal Juanovu nepřítomnost pocítit v jejich výrazech a mlčení.
- Scéna, v níž se Chiron vrací domů a nachází svou matku bloudící a zfetovanou, je "nejzjevnějším z portrétů" postav, které se dívají přímo do kamery, kterou Barry Jenkins používal v celém filmu. "Cítil jsem, že pokud mám natočit film, který je tak hluboký a temný, o mé minulosti a věcech, kterými jsem si prošel, chtěl jsem diváky dostat do filmu, mezi postavy." Film se pohybuje mezi 48 snímky za sekundu a 24 snímky za sekundu, což má umocnit Chironovu dezorientaci.
- Střední škola, na které se natáčelo, je škola, kterou navštěvoval synovec Barryho Jenkinse.
- Ohledně toho, kolik příběhu se odehrává mezi jednotlivými kapitolami, Barry Jenkins říká: "Rád bych řekl, že je to [Sergej] Ejzenštejn. Informace jsou ve střihu."
- V komentáři Barry Jenkins přestane mluvit ve scéně, kdy Juan přistihne Paulu (Harris), jak kouří v autě, protože mu to velmi připomíná jeho vlastní matku. "Vzpomínám si, že jsem ty věci neviděl na vlastní oči, ale uvědomoval jsem si je, protože jsem o nich slyšel."
- Sekvence s přirovnáním penisu se Barrymu Jenkinsovi stala, když byl na střední škole, ačkoli má podezření, že někteří diváci si mohli myslet, že jde o jednu ze vzpomínek scenáristy Tyrella Alvina McCraneyho, protože scenárista je gay, zatímco Jenkins ne. "Myslím, že na tom, jak kluci dospívají, je něco velmi univerzálního," říká.
- Záběr na děti tančící v zrcadle byl ve skutečnosti natočen na píseň Monáe.
- Když Barry Jenkins chodil na filmovou školu, poslouchal komentáře k DVD, aby se dozvěděl technické rady a podrobnosti, a tak se zde podělil o některé ze svých komentářů. "Natáčeli jsme na anamorfní kameru Alexa 235," říká a dodává, že použili také upravený objektiv Angenieux se zoomem.
- Barry Jenkins nepovažuje první kapitolu za film o sexualitě: "Je to spíše o myšlence zkoumání, o tom, že opravdu začínáte cítit své tělo, abyste vůbec mohli pocítit myšlenku sexuální identity."
- Jaden Piner, který hraje malého Kevina, je ze stejného dramatického programu jako Hibbert.
- Pro nezasvěcené: hra spočívá v tom, že se vytvoří nějaký míč, vyhodí se do vzduchu a pak se bojuje s tím, kdo ho chytí. Barry Jenkins vzpomíná, že jeden z členů štábu říkal, že tam, kde vyrůstal, tomu říkali "Rozmazat buzeranta". To mu přijde zajímavé, protože nikdy neslyšel, že by se o ní mluvilo pod tímto názvem, přestože právě černošská komunita je údajně známá svou rozbujelou homofobií.
- Hudba, která hraje, když chlapci hrají na hřišti "vyvrhovací zápas", je Mozartova "rekonstrukce" skladatele Nicholase Britella a jeho orchestru.
- Naomie Harrisová hraje složenou postavu matky Barryho Jenkinse a McRaneyho.
- Film je hereckým debutem Janelle Monáe, která však dříve vystupovala jako zpěvačka a skladatelka. Hraje Juanovu manželku a mohli jsme ji vidět také ve filmu Skrytá čísla (2016), který byl v té době také ještě v kinech.
- "Chironovo téma" je hudební skladba, která hraje při cestě do Juanova domu, a skladatel Nicholas Britell ji napsal podle scénáře (na rozdíl od natočené scény).
- Hra skáče v čase, ale Barry Jenkins se už na začátku rozhodl, že chce, aby film měl tři samostatné části. Velkou inspirací mu byl film Třikrát Hsiao-Hsiena Houa, o který usiloval. "Chtěl jsem ukázat vývoj této postavy a to, jak ji svět dokáže určitým způsobem vychovávat, což v podstatě způsobuje drastické změny tohoto člověka od jedné fáze k druhé," řekl.
- Barry Jenkins znal Mahershalu Aliho pouze ze seriálu Dům z karet, než ho obsadil do této role. "Od našeho prvního setkání chápal dualitu postavy, kterou hraje, někoho, kdo je schopen půvabu, ohleduplnosti a laskavosti, ale také se může dostat na velmi temná místa," uvedl režisér.
- Zpustlý bytový komplex, do kterého Little utíká před šikanou, nebyl tím, co si Barry Jenkins původně představoval. Měli štěstí a našli opuštěnou budovu nedaleko místa, kde se natáčela úvodní scéna, a ta nepotřebovala téměř žádné dekorace. "Všechny věci, které jsme chtěli na scénu přinést, už na place byly. Vlastně jsme jich museli několik vyndat a nahradit je našimi různými bezpečnými a čistými produkty." Jenkins řekl.
- Ulice, kterou film začíná a kde se poprvé setkáváme s Juanem, se nachází poblíž ulice, kde Barry Jenkins vyrůstal.
- Loga A24 a Plan B připomněla Barrymu Jenkinsovi, že je to přesně tři roky, co seděl v Bruselu v Belgii a pokoušel se adaptovat divadelní hru do podoby scénáře. Poprvé se s Plan B spojil poté, co na filmovém festivalu v Telluride představil film 12 let otrokem.
- Trevante Rhodes a Naomie Harrisová spolu natáčeli jen půl dne, ale spojují je skvěle působící herecké výkony. Barry Jenkins dává hercům plný počet bodů, ale připomíná, že přidal jeden rytmus, který nebyl ve scénáři. Harrisová není kuřačka a měla problém zapálit si cigaretu, a tak Jenkins po třetím záběru pošeptal Rhodesové, aby se natáhla a zapálila jí. "Nečekala to, a jakmile to udělal, byla to prostě láska. To, že jí s tím pomohl, jen upevnilo naše usmíření."
- Scéna s Blackem a Paulou je pro Barryho Jenkinse jednou z nejosobnějších, protože zachycuje jeho vlastní usmíření s matkou poté, co překonala svou vlastní závislost. "Je to jeden z těch okamžiků, kdy jste na place a jste ve video vesnici a rozhlédnete se kolem sebe a lidé, kteří film natáčejí, mají slzy na krajíčku, což pro mě byl šokující zážitek." Říká, že při opětovném sledování filmu má tendenci u této scény zavírat oči.
- Věnovali čas a úsilí tomu, aby našli správnou barvu pro stěny Blackovy ložnice, která by nejlépe ladila s odstínem Rhodesovy pleti během nočních scén. Naproti tomu Kevin (nyní ho hraje André Holland) je poprvé ukázán s jakousi "svatozáří" v kuchyni, která má naznačit, že je na něm něco "mýtického". "Vždycky jsem to Andréovi popisoval jako: 'Vy jste v tunelu a máte tohle světlo. Ty jsi jen průvodce a vedeš ho tím světlem." A co se děje? Řekl Barry Jenkins.
- Trevante Rhodes, který hraje dospělého Chirona, přezdívaného Black, se původně přihlásil na roli dospělého Kevina, "na což si teď vzpomenu a rozesměje mě to." Barry Jenkins řekl. Během Rhodesova konkurzu předal producent Jenkinsovi vzkaz, na kterém stálo prosté: "Ne Kevin, ale Black." A tak se stalo.
- Blikající světla mezi kapitolami jsou ve skutečnosti digitální značka břidlice, kterou držíte přímo u objektivu.
- Ve scénáři byly původně dvě scény, v nichž se Juan pokoušel naučit Littlea něco dělat na kole a plavat, ale Barry Jenkins si uvědomil, že druhá z nich je mnohem silnější. Hodila se také k rozvíjejícímu se tématu vody a oceánu jako "tohoto místa možností". Kameru umístili do vody spolu s postavami a poté, co si uvědomili, že jim čas krátí blížící se bouře, natočili jednu z nejkrásnějších sekvencí roku.
- Cílem úvodní scény bylo vtáhnout diváka přímo do světa a při natáčení na jeden záběr nešlo ani tak o efektnost, jako spíše o vytvoření plynulé atmosféry. "Je to jako takový tekutý organismus," řekl Barry Jenkins, "prostě se to tak nějak děje kolem [vás]."
- Závěrečný záběr, kdy Little hledí na oceán a pak se otočí do kamery, byl natočen ve stejný den jako lekce plavání a Barry Jenkins okamžitě věděl, že jím film skončí. "Poté, co jsem si tím vším prošel, jsem chtěl, aby se diváci podívali naší postavě do očí a aby se jí podívali do očí hned na začátku tohoto příběhu."
- Barry Jenkins zdůrazňuje, že "někdo toho chlapa krmí" v každé kapitole filmu. "Nebylo to něco, co bych chtěl tematicky nebo intelektuálně zdůraznit," říká, ale místo toho to byl prostě způsob, jak identifikovat pravdu ze svého okolí, že i když se člověk ocitne myšlenkami nebo činy mimo komunitu, "nebudeš hladovět, někdo tě nakrmí".
- Barry Jenkins doporučuje smažený rybí sendvič v restauraci, kde Juan a Little obědvají.
- Přestože jejich postavy mají být stejně staré, Andrй Holland je o deset let starší než Trevante Rhodes.
- Barry Jenkins a Tarell Alvin McCraney jsou po Geoffreym Fletcherovi za Precious (2009) a Johnu Ridleym za 12 let otrokem (2013) třetím a čtvrtým afroamerickým scenáristou, kteří získali Oscara za nejlepší adaptovaný scénář.
- Filmový debut Alexe R. Hibberta.
- Barry Jenkins se stal prvním afroamerickým režisérem filmu oceněného Oscarem za nejlepší film. Prvním černošským režisérem, který zvítězil, byl britský režisér Steve McQueen.
- Když Chiron jede do Miami, hraje hudba Cucurrucucú Paloma v podání Caetana Velosa. Stejnou píseň uvádí brazilský zpěvák v uznávaném španělském filmu Mluv s ní (2002).
- Scéna v restauraci na konci filmu se natáčela v Jimmy's Eastside Diner v Miami u Biscayne Boulevard.
- Moonlight je druhým celovečerním filmem Barryho Jenkinse po snímku Lék na melancholii (2008).
- První film společnosti A24, který na 89. ročníku udílení Oscarů získal Oscara za nejlepší film.
- Velký vliv na Barryho Jenkinse a produkci filmu měly filmy Kar-Waie Wonga, zejména film Šťastní spolu (1997), v němž stejně jako v tomto filmu vystupuje jako hlavní postava homosexuální pár.
- První film, který získal Oscara za nejlepší film a který režíroval i napsal scénář černošský tvůrce.
- Režisér Barry Jenkins začal psát scénář v Bruselu, v baru Lord Byron.
- Píseň "Cucurrucucú Paloma" byla režisérovou osobní poctou filmu Kar-Wai Wonga Happy Together (1997), který se zabývá stejným tématem.
- Mahershala Ali i Janelle Monáe se objevili také ve filmu Skrytá čísla (2016), který byl ve stejném roce nominován na nejlepší film.
- Druhý film, který byl oficiálně promítán v "Národním muzeu afroamerické historie a kultury", které bylo 24. září 2016 otevřeno pro veřejnost ve Washingtonu (19. a nejnovější muzeum Smithsonova institutu).
- Aby producent Jeremy Kleiner přesvědčil Naomie Harris, aby se k projektu připojila, zalhal jí a řekl, že Barry Jenkins napsal roli Pauly s ohledem na ni. Pravdu se dozvěděla až po natáčení a ve skutečnosti musel Kleiner Jenkinse přesvědčit, že Harrisová je pro roli ta pravá herečka.
- Píseň "One Step Ahead" od Arethy Franklinové zazní ve filmu dvakrát. V prvním dějství hraje v obývacím pokoji poté, co se Chiron vrátí z hodiny plavání. Také ji můžete slyšet hrát v bistru na jukeboxu ve třetím dějství.
- Účetní firma Pricewaterhouse-Coopers, která je zodpovědná za sčítání výsledků, přípravu obálek s cenami a jejich předávání předávajícím, se bezvýhradně omluvila tvůrcům filmů La La Land (2016) a Moonlight i všem zúčastněným poté, co kvůli záměně obálek byl první z nich nesprávně vyhlášen jako nejlepší film: "Upřímně se omlouváme filmům Moonlight, La La Land, Warrenu Beattymu, Faye Dunawayové a divákům Oscarů za chybu, ke které došlo při vyhlašování ceny za nejlepší film. Moderátoři omylem dostali obálku se špatnou kategorií, a když to zjistili, byla okamžitě opravena. [sic] V současné době vyšetřujeme, jak k tomu mohlo dojít, a hluboce litujeme, že k tomu došlo. Vážíme si toho, s jakou grácií se nominovaní, Akademie, ABC a Jimmy Kimmel k situaci postavili."
- Během otázek a odpovědí na Mezinárodním filmovém festivalu v Rotterdamu režisér Barry Jenkins žertem odpověděl na otázku, jaký byl rozpočet, slovy: "Někde pod 500 miliony dolarů!" Na pozdějších otázkách a odpovědích na BFI v Londýně skutečně potvrdil, že rozpočet byl pouze 1,5 milionu dolarů.
- Režisér Barry Jenkins se v jednom z rozhovorů zmínil, že nápad použít píseň Every N----r Is A Star od Borise Gardinera pochází ze samplu z alba To Pimp A Butterfly od Kendricka Lamara, které začíná samplem původní písně.
- Dospělý Chiron řídí vůz s poznávací značkou "BLACK305". "Black" je přezdívka, kterou Kevin dává Chironovi, když jsou teenageři, a 305 je předvolba Miami.
- Inspirací pro vyprávěcí strukturu filmu byl film Třikrát (2005) tchajwanského režiséra Hsiao-Hsien Houa.
- Barry Jenkins se díky své nominaci na Oscara stal čtvrtým černošským režisérem nominovaným v kategorii nejlepší režie.
- Chiron je jméno kentaura z řecké mytologie, který je známý jako Léčitel zranění.
- Když byla Naomie Harrisová poprvé oslovena, velmi se zdráhala hrát feťačku, protože to bylo pro její abstinentskou postavu zcela cizí. Harrisová od začátku trvala na svém kariérním plánu zobrazovat ženy pouze v pozitivním světle. Když se jí však Barry Jenkins svěřil, že bude ztvárňovat postavu založenou na jeho vlastní matce závislé na cracku, souhlasila, že roli přijme. Při přípravě na roli strávila měsíc zkoumáním života drogově závislých tím, že na YouTube zhlédla několik videí s narkomany.
- Mahershala Ali je první osobou muslimského vyznání, která získala Oscara za herecký výkon.
- Měsíční svit má velmi rozmanitou hudbu, od orchestrální až po "chopped and screwed". V průběhu filmu se skladatel Nicholas Britell rozhodl "nasekat a našroubovat" orchestr, aby vytvořil jedinečný zvuk.
- Producentka Dede Gardnerová je první ženou, která získala Oscara za nejlepší film dvakrát. První cenu získala za film 12 let otrokem (2013).
- Jedná se o první LGBT film a první film s černošským obsazením, který získal Oscara za nejlepší film.
- Stejně jako Chiron i režisér Barry Jenkins měl matku, která trpěla závislostí.
- Druhá píseň, která v bistru zazní, je "Hello Stranger" od Barbary Lewis. Režisér Barry Jenkins se rozhodl, že během natáčení bude píseň skutečně hrát na jukeboxu v pozadí.
- Světelné záblesky na přechodech mezi kapitolami jsou ve skutečnosti rozostřený digitální časový kód z břidlicového fotoaparátu. Během natáčení byli herci postříkáni olejem, aby se jejich kůže na kameře leskla, a štáb přidržoval běžící břidlici u objektivu, aby ji před postřiky ochránil. Barry Jenkins viděl rozostřený časový kód na monitoru a rozhodl se ho do filmu přidat, protože světelné záblesky doslova ukazují posun času.
- Oblíbenou scénou režiséra Barryho Jenkinse byla improvizovaná sekvence, kdy se Paula dívá přímo do kamery s frekvencí 48 snímků za sekundu. Jednalo se o Jenkinsovo rozhodnutí na poslední chvíli, které mělo za cíl plně zapojit diváky do postavy Pauly.
- Režisér Barry Jenkins se inspiroval svým dětstvím v Miami, kde byl "vždy obklopen svěží zelenou trávou a nádhernými zlatými západy slunce". Vyrůstal v "úžasné čtvrti, kde se děly velmi temné věci". Má pocit, že jeho dětství bylo "krásným bojem".
- Natáčelo se 25 dní v říjnu a listopadu 2015 na jižní Floridě.
- Kvůli rozpočtovým omezením museli herci sdílet jeden přívěs pro kostýmy, vlasy a líčení a jednu kabinku na toaletách museli sdílet herci i štáb.
- Film vznikl na motivy dosud neuvedené divadelní hry "In Moonlight Black Boys Look Blue" od MacArthurova stipendisty Tarella Alvina McCraneyho.
- Mahershala Ali získal za tento film Oscara za nejlepší vedlejší roli, přičemž na plátně strávil necelých 20 minut.
- Brzké setkání s Bradem Pittem pomohlo režisérovi Barrymu Jenkinsovi získat potřebné finanční prostředky a distribuční smlouvu.
- Podle kameramana Jamese Laxtona měl Moonlight jen malý rozpočet 1,5 milionu dolarů (Variety). Režisér Barry Jenkins na setkání s novináři v londýnské BFI potvrdil, že rozpočet byl skutečně takový. To je nižší rozpočet, než měl kterýkoli jiný vítěz kategorie "nejlepší film" od filmu Rocky (1976), který ve své době stál údajně 1,1 milionu dolarů. Pokud se však rozpočty upraví o inflaci, pak je třeba snímek Moonlight považovat za vítěze kategorie Nejlepší film s nejnižším rozpočtem vůbec.
- Barry Jenkins v jednom z rozhovorů uvedl, že tři herci, kteří hrají Chirona, se během natáčení nikdy nesetkali. Chtěl, aby si každý z nich vybudoval svou vlastní postavu Chirona během svých segmentů, bez vlivu ostatních představitelů. Stejnou techniku použil i u herců, kteří hrají Kevina.
- Vize režiséra Barryho Jenkinse i scenáristy Tarella Alvina McCraneyho byla poměrně jasná a jedinečná, protože oba muži vyrůstali ve stejné čtvrti Liberty City v Miami s matkami, které obě bojovaly s drogovou závislostí. Zhruba 80 % filmu se natáčelo přímo zde, v jedné z nejchudších oblastí Spojených států. Zpočátku se produkce obávala bezpečnostních problémů, dokud se neprozradilo, že Jenkins pochází z této čtvrti - pak se vše změnilo k lepšímu. Místní obyvatelé nemohli být vstřícnější a ochotnější. Naomie Harris řekla, že se během natáčení nikdy necítila na filmovém place tak oceňovaná a v pohodě.
- Když Juan učí Malého plavat, Mahershala Ali ve skutečnosti učí Alexe R. Hibberta plavat. Když produkce začínala, Hibbert plavat neuměl.
- Naomie Harrisová musela kvůli problémům s vízem (Harrisová je Britka) natočit celou roli za tři dny mezi propagačním turné k filmu Spectre (2015). Scény pokrývaly 15 let života postavy a byly natáčeny mimo pořadí.