My se rozhodně nepodepisujeme pod všudypřítomný výsměch Rolandu Emmerichovi. Víte co? Moonfall byl naprosto v pohodě zábavný brak! No a co, že se jedná o jednu z největších komerčních katastrof všech dob. To se přece občas stane každému! Je tedy pravda, že Rolandovi se to poslední roky stává až podezřele často, ale to nic nemění na tom, že tenhle mistr destrukce v mnoha ohledech definoval moderní katastrofický film. To přece musí něco znamenat. Jenže režisér Dne nezávislosti, Dne poté a 2012 nám to rozhodně neusnadňuje. Protože jedna věc je zastávat se z řetězu utržených šíleností, druhá jeho marných pokusů o seriózní filmařinu. Nejnovější zpráva pak rozhodně nutí bít na poplach. Rozhodl se německý likvidátor zlikvidovat Lawrence z Arábie?
Články 22
V tuzemských kinech už kyselinu opět krvácí legendární vetřelec, jenž na výzkumné základně Romulus bezhlavě nahání nové oběti. Vesmírné horory jsou spíš béčkovým hřištěm na procvičování opravdu neomezené tvůrčí představivosti, přičemž Vetřelec je vlastně jedinou franšízou z dané sorty s trvalou blockbusterovou hodnotou. Mezi další, často zcela přehlížené zástupce se řadí například osmička následujících titulů, jejichž ambice poletují sinusoidou jako asteroidy vakuem a vybrat si z nich může skutečně každý cinefil.
Ještě předtím, než se letos v listopadu objeví druhý Gladiátor (Gladiator 2), se milovníci antických bojůvek mohou těšit na podobný kousek. Pod seriálovou řežbou Those About to Die (což bychom mohli přeložit jako Jdoucí na smrt), jež se představuje v první ukázce, je navíc podepsáno hned několik výrazných jmen.
Dobyvatelé ztracené archy (Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark), retrospektivně známí jako první Indiana Jones, se kromě Poslední křížové výpravy (Indiana Jones and the Last Crusade) nedočkali jednoznačně přijatého pokračování. Chrám zkázy (Indiana Jones and the Temple of Doom) byl v době premiéry považován za nejslabšího Spielberga (a na co proboha myslel ohledně toho agresivního orientalismu?), Království křišťálové lebky (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull) nešlo přijít na jméno kvůli syslům, atomové ledničce a ošklivým trikům a Nástroj osudu (Indiana Jones and the Dial of Destiny)… ten v první řadě nikdo neviděl.
Když se někdo zmíní o sci-fi filmech, většina fanoušků má po ruce alespoň obecný kanonický přehled. Nejdůležitější je pravděpodobně Vesmírná odysea (2001: A Space Odyssey), nejslavnější Star Wars, nejfilosofičtější na západě Blade Runner a na východě Stalker. Ke sci-fi se minimálně jednou přikloní snad každá velká režisérská osobnost, neboť v nesnadné charakterizaci a ohraničení tohoto žánru spatřují možnosti pro nekonečně kreativní vyjadřování, ať už vizuální nebo příběhové. Ve většině případů sci-fi filmy vychází z jiných kulturních zdrojů včetně literatury a komiksu, v dnešní době často rozvíjí či remakují klasická díla a série. V tomto článku se ovšem zaměříme na osm finančně nejúspěšnějších sci-fi historie, jejichž námět pramení přímo z myslí filmařů a neopírá se o žádné přidružené médium nebo značku.
V období, kdy každý dražší film má cestu k zeleným číslům nejistou a trnitou, je hororový žánr jednou z mála kasovních jistot Hollywoodu. Tvůrcům stačí skromný rozpočet, neznámí herci, povedené masky a vlastní vynalézavost, jíž mohou v kinetických a vizuálně orientovaných příbězích popustit uzdu. První trailer na hororový snímek Tarot od společnosti Sony, který v českých kinech uvidíme od 9. května, má potenciál dovést úroveň duchařského teroru do neobvykle triumfálních mezí.
Netflix se aktivně zapojuje do šetřicího trendu, který v posledních letech vyvolal řadu kontroverzí především u konkurenčních Warner Bros. Totiž pohřbít už takřka zkompletované filmy, které v postprodukci potkávají zdržení či špatné testovací projekce, a odepsat si tím potenciální propadák z daní. Nově to potkalo sci-fi thriller The Mothership s Halle Berry, který po sérii odkladů končí v trezoru.
Americký astrofyzik a popularizátor vědy Neil deGrasse Tyson tvrdí, že katastrofický film Moonfall (2022) Rolanda Emmericha překonal Armageddon (1998) jako vědecky nejnepřesnější film.
Roland Emmerich, jenž rád ničí zemské památky v katastrofických sci-fi jako Den nezávislosti, 2012 nebo Moonfall, tentokrát směřuje do vzdáleného vesmíru. Sedmašedesátiletý německý režisér spojil síly s vývojáři hry World of Warcraft a vytváří novou multimediální sérii Space Nation, která obsáhne online hry, televizní sérii i krátkometrážní animáky.
Držitel dvou Oscarů, pětaosmdesátiletý herecký veterán Anthony Hopkins, jde z role do role. Po čtyřech letech se vrátí na televizní obrazovky v historickém seriálu Rolanda Emmericha Those About to Die, v němž ztvární římského vojevůdce, reformátora a císaře Vespasiána. Naváže tak na úlohu Vespasiánova syna a následníka, již si zahrál ve filmu Titus z roku 1999.