Akademici určitě mají co hodnotit a vybírali z celkových 51 celovečerních hraných, animovaných a dokumentárních filmů uvedených do distribuce v roce 2017. O novou sošku Českého lva se filmy utkaly v 15 statutárních kategoriích. Jenže jak by filmy uspěly, kdyby se potkaly v otevřené soutěži se zahraničními snímky? Jak si tedy stojí dnešní český film?
Články 25
Jubilejní 25. ročník filmových cen Český lev zná vítěze. Většinu cen pobralo otužilecké melodrama Bohdana Slámy Bába z ledu (2017), když uspělo coby hlavní film, v kategoriích režie, scénáře i hereckých profesí. Druhý v pořadí, vzpomínkový snímek Po strništi bos (2017) režiséra Jana Svěráka převzal tři sošky Českého lva. Dvakrát uspěla Milada (2017) debutanta Davida Mrnky. V kategorii dokumentární tvorby zabodoval snímek Olgy Sommerové Červená (2017) pojednávající o naší slavné herečce a operní zpěvačce Soně Červené.
Český lev 2017 udělovaný v roce 2018 bude jistě ovlivněn výsledky již předešlých ocenění. Rozdány už byly Ceny české filmové kritiky, nebo ceny Českého filmového a televizního svazu FITES Trilobit. Do třetice v přímém přenosu České televize se bude opakovat možná to, co už několikráte před tím zaznělo. Podobné výsledky, podobná oslava českého filmu. Tedy, který český film je nejúspěšnější u odborníků? A nebude to vše. Následovat bude plzeňský Ledňáček. Proč ne.
Česká filmová a televizní akademie dnes představila snímky nominované na jubilejní 25. ročník filmových cen Český lev. Nejnovější film Bohdana Slámy Bába z ledu (2017) zaznamenal nový historický rekord, když obdržel hned 15 nominací na Českého lva. V počtu nominací jej následují tituly Po strništi bos (13 nominací), Milada (10) a Křižáček (9). Přímý přenos galavečeru se uskuteční 10. března v Rudolfinu a stejně jako loni jej bude moderovat Adela Banášová-Vinczeová.
Je tu další komentovaný žebříček tržeb a návštěvnosti tuzemských kin. Ve čtvrtek se prvně představila Liga spravedlnosti (2017), která rozšířila horní patra o další superhrdinský komiks. Jak se s tím popasoval Thor: Ragnarok (2017), detektiv Hercule Poirot ve Vraždě v Orient expresu (2017) a závěrečný díl Hřebejkova Zahradnictví s podtitulem Nápadník (2017)?
Letošní rok, zatím a u kritiků, pro český film nevypadá nějak růžově. Nejenže český film opět neplní nijak výrazně kina, tak jako tomu bývalo v minulosti, ale českým kritikům se letos zatím nejvíce líbil paradoxně slovenský film Čára, pokud bychom počítali i naše nejbližší sousedy. A jen české? Pak málem Špína, která je zatím druhá. Uvidíme, co se změní do konce roku.
46. tuzemské kinopremiéry roku 2017 jsou tu. Největším lákadlem zcela bez debat bude týmovka komiksového studia DC Liga spravedlnosti (2017), která by to ráda nandala o poznání úspěšnějším marvelovkám. S trilogií Zahradnictví se premiérou třetího dílu s podtitulem Nápadník rozloučí režisér Jan Hřebejk. A tentokrát se bude hrát na strunu "pelíškovských" variací. Na co se vyplatí zajít do kina?
Nápadníkem se uzavírá trilogie Zahradnictví (recenze prvního dílu, recenze druhého dílu) a dobrá zpráva je, že jde o nejlepší film z těchto tří. Špatná zpráva je, že to pořád není dobrý film.
Rok 1945, válka končí. Němci jsou pryč, v parcích táboří ruští osvoboditelé. V domku na kraji města žijí tři sestry, které osud připravil o manžely (dva jsou mrtví, třetí neznámo kde), a jejich dvě děti. S nimi zde téměř nonstop přebývá "rodinný přítel" (Ondřej Sokol), doktor, který se o ně všechny stará jako o vlastní už 6 let (od zatčení manželů za protiříšskou činnost) a všichni se mají hrozně rádi (platonicky). Sokol se po těch šesti platonických letech konečně začíná sbližovat s Geislerovou (jedna ze sester), když tu se nečekaně objeví její manžel (Martin Finger), který měl být oficiálně mrtvý!
Po Ondřeji Sokolovi a Jiřím Macháčkovi dostává hlavní roli v rámci trilogie Zahradnictví mladá česká herečka Anna Fialová. V třetí části Zahradnictví: Nápadník (2017), která je oproti předchozím dramatickým dílům komediální romancí, se Fialová postaví svému despotickému otci (Martin Finger). Jak si Finger poradí s rolí, kterou později ztvárnil legendární Jiří Kodet v Pelíšcích (1999)?