Moderátorce Adele Vinczeové na vtipnou loňskou improvizaci nezbýval čas, ten se jen hlídal a připomínal (zdroj:ČT) | Beltfilm
Přes milión diváků se raději podívalo v sobotu večer na třetí sérii primáckého Poldy než na slavnostní vyhlášení Českého lva. Toho sledovalo kolem sedmi set tisíc diváků podobně jako další řadu novácké Superstar. Teoreticky vzato, sledovanost zase nebyla vzhledem k minulým rokům tak špatná, i když větší zájem o českou kriminálku není tou nejlepší vizitkou. Nebo naopak je? Televizní kategorie jsou paradoxně už tři roky součástí filmových cen Český lev, ale Polda členy České filmové a televizní akademie (ČFTA) nezajímá.
Polda v sobotu večer zaujal nejvíce, ale na TV Prima
Otázkou zůstává zda-li sledovanost tvořili ti zvědaví, kteří se ptali, co bylo za uplynulý rok natočeno, nebo diváci fandili svým favoritům, které znali. Vzhledem k návštěvnosti nominovaných českých filmů v kinech platí spíše ta první úvaha. Ty divácky úspěšné nebyly většinou nominovány.
Zamyšlení je ale z jiného soudku. Jak si dokáže český film získat diváky na svou stranu, jak moc se jim líbí, jak jej hodnotí, oceňují. Bilance není moc povzbudivá. Dá se říci, že diváci odsouvají pomalu českou tvorbu na druhou kolej. Do první stovky za rok 2017 se zatím vešel jen jeden český film.
Nepříjemná kvílivá hudba do vítězných, často politických, proslovů možná dokreslila podstatu stavu českého filmu v širokém měřítku. Naštěstí ještě stále vyčnívají dobré filmy, ale konkurence je málo.
Za svou kariéru prozatím obdržel pět Českých lvů a dvě ceny České filmové kritiky | Česká televize (ČT)
Jaké je tedy pořadí nejlepších českých snímků v porovnání s celkovým pořadím všech filmů roku 2017, které prošly českými kiny?
Jen české filmy 2017: České i světové filmy 2017:
1.
66%
Po strništi bos (2017) ................................................97.místo
A jak je tomu u českých filmových kritiků? Je to jiné? Moc ne. Podívejme se alespoň na prvních deset nejlepších filmů a porovnejme s celkovým umístěním mezi všemi snímky, které byly v kinech. Zajímavé je, že některé oceněné filmy dostaly od kritiků méně něž 50% a vítězná Bába z ledu skočila až na 58. místě mezi všemi snímky za loňský rok. Vítězná Pátá loď nesplnila koprodukční podmínky Českého lva, i když je uváděna též jako český koprodukční snímek.
Na letošním Berlinale získala režisérka Iveta Grófová za svou novinku Pátá loď (2016) Křišťálového medvěda v rámci sekce Generation Kplus. | CinemArt
Kritici tedy také dávají přednost spíše zahraničním než domácím snímkům.
Jen české filmy 2017: České i světové filmy 2017:
1.
75%
Pátá loď (2017) ...........................................................29.místo
2.
68%
Bába z ledu (2017) ......................................................58.místo
Ze snímků oceněných Českým lvem skončil u kritiků ještě film Milada na 17. místě v české konkurenci, celkově na 117. místě se 47%. Pokud by tedy čeští kritici měli vybrat ze všech snímků uvedených v českých kinech za rok 2017, domácí film by musel pohořet.
Vzdávat se umí mnozí, ale bojovat dál je umění výdrže. A český film má dlouhodobě skvělé jméno. Tak přeji, ať jej čeští tvůrci zase vynesou nahoru v porovnání se světovou konkurencí.