Recenze: Zahradnictví: Nápadník - stojí finále "předpelíškovské" trilogie za návštěvu kina?
Dějová linie je tentokrát výrazně jasnější: Dva mladí lidé se mají rádi, chtělii by se vzít, ale otec nevěsty nesnáší ženicha (kterého celý zbytek rodiny akceptuje). To celé se odehrává někdy kolem roku 1960 (tedy mnoho let po dvojce), za pokročilého komunismu. Abyste si film vychutnali do té míry, jak je to jen možné, nemusíte vlastně vůbec nic vědět o předchozích dvou filmech trilogie.
Trailer:
Ve třetím dílu jsem poprvé zaregistroval celé scény, které se mi líbily. Například zhroucení Táborského, milostný meziměstský telefonát, nebo pokus o svatební noc. Poprvé v celé trilogii. Navíc je snímek laděn více do komedie a aktivního konfliktu s rychlými dialogy, takže odsýpá lépe, než unylá deprese předchozích filmů. Kamera i výprava jsou opět slušné a hudba je živější.
Toho dobrého ale pořád není dost, a znovu nás čeká spousta podprůměrného až debilního:
- Finger hraje otce jako strašlivou kreaturu a svini. Tak strašlivou, že na jeho terorizování celé rodiny často není vůbec nic vtipného.
- Zásadní dramatická zápletka filmu vygraduje tím, že dcera uteče/je vyhozena z domu a odebere se k příbuzným. Okamžitě poté následuje scéna, ve které je dcera zpět doma, aniž bychom tušili, co se stalo, a jak se s otcem udobřila.
- Podobným způsobem je nám zatajeno, jakým způsobem se změnil otcův přístup k nápadníkovi od "Ten parchant mi nesmí na oči, natož aby přestoupil práh mého bytu!" k "Uspořádám rodinou oslavu, kam toho hocha pozvu, aby požádal o ruku mé dcery." Prostě je celý filmu v módu A, a pak se najednou koná B.
- Z toho, že mladé děvče neví, co je to prezervativ, si úplně všichni kolem něj "logicky" vyvozují, že nikdy nemělo pohlavní styk (což je relativně důležitá podzápletka). A nepletou se.
- Na několika místech filmu dojde k velmi divnému střihu, který dává tušit, že celá scéna byla natočena jako jediný dlouhý nepřerušený záběr, ze kterého byl následně jen kus vystřižen.
- Podobně jako v předchozích filmech, se v jedné scéně, na pár sekund, objeví duch, který asi něco symbolizuje.
- Vysvětlí mi někdo, co měl znamenat ten konec s plyšovým medvídkem a plačíčí ženou? Vyskytoval se ten medvídek předtím v jiném filmu této trilogie? Došlo oné ženě za pomoci medvídka a vrzající postele, co to je pohlavní styk?!?
- Pokud se těšíte, že se ve třetím filmu konečně dozvíte, proč se celá trilogie jmenuje Zahradnictví, pak se těšíte zbytečně. V zahradnictví se odehrává jen několik minut na začátku.
Závěrem bych to shrnul takto: Do celé šestihodinové trilogie bylo investováno přibližně stejné množství práce a umu, jaké by si zasloužil jeden dvouhodinový film. Tvůrci (nikoliv herci, ti za to nemůžou) by se měli stydět.