Zajímavosti 58
- Tošiho japonský přízvuk přechází od silného k žádnému a zase zpět.
- (asi 26. minuta) V jednu chvíli Jonas Hellerovi vyhrožuje, že když jsou v mezinárodních vodách, může ho napadnout a projde mu to. To je běžná mylná představa. Mezinárodní vody nejsou bezprávné. Lodě a oceánské stavby spadají pod jurisdikci a podléhají zákonům země, ve které jsou registrovány. Jonas by se za případný trestný čin spáchaný na výzkumné stanici zodpovídal stejně, jako kdyby ho spáchal ve Spojených státech (za předpokladu, že tam byl registrován.).
- Během záchranné akce Toshi zavře poklop lodi Origin a zatáhne za páku oddělující obě ponorky. Poklop Evoluce je stále otevřený, což by ji mělo zaplavit, ale nestane se tak.
- Během záchranné akce pod termoklinou Jonas upozorňuje na to, že žraloka přitahuje světlo a že Suyin má vypnout světla, ale jakmile má Evolution připojenou k Originu, takže už nepotřebuje mít rozsvícená vlastní světla, nechá je rozsvícené, čímž Meg přitahuje. Zdá se, že najednou zapomněl, že může svá světla vypnout, a zabránil tak Meg, aby ho viděla.
- Pokud se meguna neučí velmi rychle, není důvod, proč by ji velrybí zpěv přitahoval (protože v jejím domovském teritoriu se žádné velryby nevyskytují).
- (Přibližně v 1h 3 min) Když Meg pronásleduje Jonase a zachytí se o lano připevněné k lodi, nemůže se k němu dostat, protože pomalu pádluje zpět pod vodu. Dříve Meg snadno táhla celou loď dozadu, takže by neměla problém Jonase chytit. Dokonce i samotná setrvačnost by se postarala o to, aby byl Jonas v dosahu monstrózní ryby.
- V tomto filmu se střídavě používají pojmy "Filipínský příkop" a "Mariánský příkop". Jsou od sebe vzdáleny tisíce kilometrů.
- Než Meg zaútočí na pláž, zdá se, že plave v mělkých vodách. Zdá se, že většina návštěvníků pláže je poměrně daleko na otevřeném moři. Pro žraloka této velikosti by bylo nemožné plavat v mělkých vodách. Pro návštěvníky pláže by již bylo viditelné, že žralok je mimo vodu, nikoliv pod vodou.
- (Přibližně v 5. minutě) Titulek na obrazovce uvádí, že výzkumné zařízení Mana One se nachází 200 mil od pobřeží Číny. Je také postaveno nad Mariánským příkopem, na jehož dně je ukryto moře, kde žije Meg. Mariánský příkop se ve skutečnosti nachází u pobřeží Guamu ve středním Pacifiku, téměř 3000 mil od pevninské Číny.
- (Přibližně 7 minut) Matka keporkak vydává "zpěvavé" hlasy, zatímco ji lidé pozorují s mládětem. Zatímco samice keporkaků vydávají některé zvuky, "zpívají" pouze samci.
- (asi v 37. minutě) Když Toši po zavření poklopu řekne "Gomen na", titulky říkají "(mluví mandarínsky)". Toshi je Japonec, stejně jako to, co řekl, což znamená "Promiň".
- Tlak vody v hloubce 11 000 m by byl mnohem vyšší než 1000 atmosfér na čtvereční palec. Sáně, na kterých se Suyin pokusil zachránit poškozenou ponorku, by byly rozdrceny dávno předtím, než by dosáhly této hloubky.
- Odhaduje se, že Megaladon má sílu záběru 108 000-182 000 newtonů, ale ponorka v hloubce 11 000 metrů by byla schopna odolat nejméně 112 000 000 newtonů na metr čtvereční jen kvůli tlaku vody. Megalodon by se kousnutím ani nepoškrábal na povrchu.
- (asi ve 22. minutě) Na začátku filmu je Lori bodnuta do levé části břicha, ale později (asi ve 39. minutě) lékař řekne, že její játra nejsou poškozena. Játra se nacházejí na pravé straně lidského těla.
- Rádia pod mořskou vodou nefungují, s výjimkou rádií s extrémně nízkou frekvencí (ELF). ELF však umožňuje vysílat pouze několik písmen za minutu a pro vysílání potřebuje obrovskou anténu (velikosti země). Stručně řečeno, žádná z předvedených bezdrátových komunikací pod vodou není možná.
- Vzhledem k tomu, že se megalodon údajně vyvíjel dva miliony let, aby mohl žít v hloubce 11 000 metrů, a vydržel obrovský tlak vody v této hloubce, bylo by nemožné, aby se jednoduše vynořil, aniž by mu praskly vnitřní orgány a rychle selhal metabolismus. Žádný hlubokomořský živočich nikdy nepřežil v malé hloubce déle než několik minut.
- (Přibližně ve 31. minutě) Když Jonas v ponorce rychle klesá, začne mu téct krev z nosu a posádka, která sleduje jeho životní funkce, je znepokojena nahromaděním plynu v jeho krevním oběhu. Je v tlakovém plavidle; rychlost klesání by na něj neměla žádný fyzický vliv.
- Vzhledem k obecnému nedostatku slunečního světla v hlubších mořských vrstvách by Meg při vynoření na hladinu neměla být reálně vůbec vidět, protože větší množství světla tam nahoře je mnohem silnější, než na jaké byla po miliony let zvyklá. V knize je to správně a je zde důležitý opakující se dějový bod, že Meg se vynořuje pouze v noci, protože sluneční světlo jí škodí v očích.
- Zhruba v 56. minutě Dr. Zhang navrhuje otrávit Meg Etorfinem s tím, že 10 CC nebo 10 Millitlerů kosatku omráčí a 20 ji zabije. O chvíli později Dr. Keller navrhuje použít celou lahvičku, jako by tím Meg předávkoval. v předchozí scéně, kdy Dr. Zhang získává lahvičku z lékárničky, je vidět, že celá lahvička má pouze 10 mililitrů.
- (cca 1h 35 min) Ke konci filmu, když Meg vyskočí z vody a Jonas se ho drží, žralok spadne do vody před ním. Když se úhel kamery změní, Jonas už je ve vodě a žralok padá vedle něj.
- (cca 54 minut) Těsně před vystřelením GPS tagu, když se Jonas lekne žraloka, je v první scéně po vynoření vidět, že má komunikátor ve špatném uchu. To je způsobeno převráceným záběrem. Loď v pozadí, která byla za Jonasem na levé straně, se pro tento jediný záběr přepne na pravou stranu.
- (cca 1h 35 min) Během závěrečného souboje s Meg má Jonas pod vodou masku, když bodne žraloka. Když však proniknou do vody, maska je pryč a Jonas má pouze dýchací přístroj.
- Je známo jen málo žraloků, kteří obývají propastné oblasti - například místa v hloubce 4000 metrů a více. Co se pohybuje v oceánských příkopech v hloubce větší než 6 000 metrů (3,7 míle), je skutečnou záhadou. Kromě nedostatku potravy a teplot může být pro život v hlubinách další omezení. Existují žraloci, kteří obývají hluboké části oceánu. Patří mezi ně žraloci gobliní a grónští, kteří mají obvykle nízkou rychlost metabolismu. To znamená, že se pohybují pomalu, mnohem pomaleji než energičtí predátoři z filmu. Ačkoli C. Megalodon křižoval moře po celém světě, dával přednost spíše teplým, mělčím vodám. Dokonce využíval pobřežní oblasti jako místa pro kojení.
- Kromě samotného žraloka musela společnost Imageworks vymyslet i podmořské prostředí, jehož části vyžadovaly obrovské množství korálů. Studio vyvinulo nástroj pro rozptýlení rostlinného života na Kingsman: Zlatý kruh (2017) s názvem Sprout a ten byl použit i ve filmu The Meg pro podvodní korály.
- (asi ve 42. minutě) Kronosaurus se objeví v krátkém cameu, zatímco naši hrdinové zjišťují podrobnosti o megalodonovi. Kronosauři se poprvé objeví až ve druhé knize (v revidovaném vydání prvního románu se jeden objeví i v prologu).
- (cca 1h 30 min) Během vrcholné scény filmu se stovkami lidí na pláži a megalodonem ve vodě. Je tam jedna postava uvnitř "zorb" míče - nafukovacího míče pro křečka pro lidi, který se používá pro skotačení na hladině. V určitém okamžiku tento "zorb" míč praskne a to byl zvuk, jehož správným vystižením byl Jon Turteltaub posedlý. Erik Aadahl prohlásil: "Vždycky jsem se snažil, abychom se dostali k tomu, co jsme chtěli: "Prošli jsme tolika iteracemi tohoto zvuku. Nakonec jsme udělali rozsáhlou session praskání balónků na 10. scéně ve Warner Bros, kde jsme měli dost místa na nafouknutí 16metrového meteorologického balónku. Tam jsme praskali spoustu různých balónků a omylem jsme praskli i ten meteorologický, ale naštěstí jsme se kutáleli a zvládli jsme to. Takže kombinací těchto zvuků vznikl "zorb" balón pop."
- Ačkoli Jonas na začátku nikdy nevidí Meg, vidí na trupu otisk kousnutí po jednom z útoků Meg. Trocha pozdějšího výzkumu by mohla Jonasovi pomoci zjistit, co na ponorku zaútočilo - a nabídla by určité vysvětlení, proč se obrátil k pití, když si uvědomil, co to bylo.
- V úvodu filmu se Jonas pokouší zachránit posádku potopené jaderné ponorky, kterou pravděpodobně potopil sám megalodon, na němž Heller sloužil. Pravděpodobně se jedná o narážku na první román, kde se námořnictvo pokusilo megalodona zabít tím, že ho lovilo pomocí ponorky. Ani tam to nedopadlo zrovna nejlépe. Pro bonusové body, Hellerův bratr byl členem posádky ponorky v románu.
- Na konci filmu se loď jmenuje "Charlotte". Tak se také jmenuje loď, kterou hledá postava Benjamina Franklina Gatese ve filmu Národní poklad (2004), který rovněž režíroval Jon Turteltaub.
- Jorkšír se v tomto filmu jmenuje Pipin. Labrador ve filmu Čelisti (1975) se jmenoval Pippit.
- (Přibližně ve 42. minutě) Při vysvětlování megalodona skupině pomocí prezentace je zobrazena fotografie muže, který stojí v čelistech megalodona. Je na ní podobizna Matta Hoopera z filmu Čelisti (1975).
- Vodní sekvence se natáčely ve dvou nádržích postavených v Kumeu na Novém Zélandu. Jedna z nich byla relativně mělká, ale s velkou plochou, a na jedné straně obsahovala vysokou 200 stop dlouhou zelenou obrazovku pro záběry vodní hladiny. Druhá menší nádrž, hluboká vodní nádrž, byla kruhová, krytá střechou "modré oblohy" a obložená modrou bazénovou fólií. "Tato nádrž byla určena pro akční záběry pod vodou, například když Jonas ve třetím dějství filmu bojuje pod vodou s Meg," říká Adrian De Wet.
- Winston Chao hraje otce Bingbing Li, ale je jen o 13 let starší než ona.
- Megalodon již obecně není považován za rod Carcharodon, obvykle je považován za druh vyhynulého rodu Carcharocles.
- Když se Meiying poprvé setká s megalodonem, má na sobě andělský obleček. V knihách se hlavní megalodon vystupující ve většině pokračování jmenuje Anděl.
- Dcera autora Steva Altena se ve filmu objevila jako komparzistka.
- V románu se Jonas po svém posledním potápění (kde údajně viděl hlavu obřího bílého žraloka) stal paleobiologem, a tak je schopen okamžitě identifikovat obřího žraloka jako megalodona. Ve filmu sice megalodona na začátku nikdy neviděl a později se z něj stal alkoholik, ale přesto je schopen megalodona okamžitě identifikovat na první pohled.
- Ponorky se jmenují "Origin" a "Evolution" a odkazují na knihu Charlese Darwina "O původu druhů", která vysvětluje jeho evoluční teorii.
- Režisér Jon Turteltaub v jednu chvíli položil otázku: "Bylo by vhodné, aby Meg vrčela nebo řvala?". To otevřelo dveře Eriku Aadahlovi, Ethanu Van der Rynovi a Jasonu W. Jenningsovi, aby tuto cestu prozkoumali a uvedli: "Megalodon by neměl vydávat vrčivý nebo řvavý zvuk, ale se zvukem vody vytlačované tlamou nebo žábrami se toho dá udělat hodně, ať už je nad vodou nebo pod ní. Prozkoumali jsme zvuky, které by megalodon mohl vydávat svým tělem. Mohli jsme si hrát se zvuky, které nejsou zvířecími zvuky, ale při správném kroucení by mohly znít zvířecky. Například když máte zvuk kamene, který se pomalu pohybuje bahnem, a zpracujete ho určitým způsobem, můžete získat zvuk, který je téměř vokální, ale není zvířecí. Je to další typ organického zvuku, který může vyvolat tuto představu."
- Když společnost Disney Hollywood Pictures v roce 1996 poprvé koupila práva na román, najala televizního scenáristu a producenta Toma Wheelera, aby napsal scénář k filmu. Jeho scénář však nebyl považován za příliš dobrý, a tak společnost Disney najala jiného scenáristu, Jeffreyho Boama, který se nejvíce proslavil psaním scénářů k filmům jako Indiana Jones a poslední křížová výprava (1989), Ztracení chlapci (1987), Vnitřní prostor (1987), Smrtonosná zbraň 2 (1989) a Smrtonosná zbraň 3 (1992), ale i tento scénář byl odmítnut ze stejných důvodů jako Wheelerův. Když projekt v roce 2005 převzala společnost New Line Cinema, napsal další scénář Shane Salerno, autor obou filmů Vetřelec vs. Predátor, a jako režisér se na něm podílel Jan de Bont a jako producent Guillermo del Toro, ale nakonec byl opět zrušen.
- Přestože jsou megalodoni obrovští, mohou zaútočit náhle a z ničeho nic. Žraloci jsou stále predátoři ze zálohy. Jejich ploutve proto obvykle prorážejí hladinu, jen když plavou kolem nebo pronásledují kořist. Když přejdou do útoku, ponoří se pod vodu a zaútočí z ničeho nic.
- V knize se Jonas snaží opravit nefunkční systém UNIS. Ve filmu se však snaží zachránit ponorku se svou bývalou ženou.
- V roce 1997, kdy kniha vyšla poprvé, koupila společnost Disney práva na zfilmování za téměř milion dolarů. Poté, co se společnost Disney zalekla konkurence filmu Hluboké modré moře (1999), se projekt dostal na druhou kolej. Steve Alten, frustrovaný nedostatkem pohybu, napsal vlastní předlohu, kterou ukázal Nicku Nunziatovi, jenž ji pak předal Guillermu del Torovi. Del Toro předal projekt Lawrenci Gordonovi a Lloydu Levinovi, kteří přivedli Jana De Bonta.
- (cca 1h 30 min) Scéna, kdy Meg táhne jeden, pak dva a pak tři plovoucí doky, je jemnou poctou Čelistem (1975) s barely.
- Domnělé zuby megalodona z doby těsně před dobou ledovou, které byly nalezeny lodí HMS Challenger, jsou nyní považovány za mnohem starší, ale minerální povlak kolem fosilií zpomalil jejich rozklad, takže se zdály být čerstvější, než ve skutečnosti byly.
- Animátoři se podívali, jak se chovají čelisti, když žralok útočí, co dělají žábry, když se žralok vztekle otočí, jak rychle se pohybuje ocas, aby poháněl mohutné tělo, a přidali pár procent navíc, aby akci zveličili, a vytvořili žraloka, který je nejen věrohodný, ale také děsivý.
- "Když jsme modelovali Meg podle správných žraločích proporcí, vypadala příliš elegantně a hubeně, s příliš malou hřbetní ploutví," komentuje Adrian De Wet. "Museli jsme tedy upravit proporce podle vkusu Jona Turteltauba, což znamenalo tlustšího žraloka s menšíma očima a větší hřbetní ploutví. Vzniklo mnoho iterací tvaru těla Meg, od dlouhého a elegantního až po kratší a tlustší. Příliš baňatý tvar ničí šupiny a vypadá jako tuňák nebo obří gupka. Příliš štíhlý a uhlazený vzhled zase připomíná úhoře."
- Adrian De Wet poznamenává, že skuteční velcí bílí žraloci mohou vypadat až příliš "usměvavě", když se objeví z čela, jako by se usmívali. Proto byla Meg navržena s tlamou, která je po stranách méně ohnutá, aby působila děsivěji. Bylo třeba řešit i tvar a proporce obřího žraloka.
- Film je natočen podle knihy "MEG: Román hlubokého teroru", první knihy, kterou autor Steve Alten vydal.
- Režie se ujal Eli Roth, než ho nahradil Jon Turteltaub. Roth odešel kvůli tvůrčím neshodám se studiem, konkrétně kvůli tomu, že chtěl, aby si film udržel rating R a rozpočet 150 milionů dolarů. Proslýchalo se také, že Roth si kromě scénáře a režie chtěl zahrát i hlavní roli Jonase, ale podle studia neměl dostatečnou hvězdnou sílu.
- (cca 53. minuta) V jednu chvíli Jonas skočí do vody a začne si zpívat: "Jen plav, jen plav...". Jedná se o píseň Dory z filmu Hledá se Nemo (2003).
- Ruby Roseová se při natáčení málem utopila.
- Pro zvuky obřích chobotnic (Architeuthis dux) zaparkovali zvukoví redaktoři auto na klidném místě u WB a umístili do něj mikrofony (stereo mikrofony a několik kontaktních mikrofonů připevněných na čelní sklo). Pak vyšli ven z auta se dvěma nebo třemi různými typy pístů a začali ponořovat čelní sklo. Někdy dokonce použili suchý píst a někdy mokrý píst s mýdlem na nádobí, aby to klouzalo a šumělo. Zvukoví redaktoři dokonce vymysleli opravdu skvělý materiál pro kelímky této obří chobotnice. Takže udělali tvrdý ponor na sklo a pak ho stáhli.
- Chlapec na pláži Sanya, který prosí svou matku, aby mu dovolila jít plavat, je další poctou filmu Čelisti (1975). Jeho matka má na sobě podobné plavky jako matka Alexe Kintnera (druhé oběti) v původním filmu.
- V knize Meg útočí pouze v noci, protože kvůli životu v hluboké vodě je její oko citlivé na světlo. Za denního světla zaútočila pouze tehdy, když byla v průběhu knihy oslepena. Ve filmu však Meg za denního světla útočila bez následků.
- Ve filmu není vysvětleno, jak a proč se v hlubokomořském příkopu vyskytují megalodoni (o nichž se předpokládá, že byli mělkovodními predátory), zatímco v románech je podrobně popsána jejich evoluce v propastný druh (migrovali do vyhřátých hydrotermálních průduchů, aby unikli době ledové, a během tisíciletí získali pomalejší metabolismus a ztratili pigmentaci kůže).
- V knize jsou megalodoni čistě bílí, téměř luminiscenční, protože žijí v prostředí prakticky bez světla. Toto zbarvení se ukázalo jako příliš obtížné na to, aby se dalo vykreslit v CGI a zároveň vypadalo realisticky, takže megalodoni dostali stejné zbarvení jako velcí bílí žraloci - šedá záda se světlým břichem - i když toto zbarvení by dávalo smysl pouze v prostředí se světlem.
- Ve skutečném životě je Jason Statham zkušený plavec. V roce 1990 reprezentoval Anglii na Hrách Commonwealthu ve skocích do vody. Záběry z jeho soutěží lze najít na internetu. Většina záběrů, na kterých je ve vodě, je skutečná. Pro nebezpečnější záběry byl použit kaskadér.