Pokud neznáte život Jana Masaryka, pokud nevíte, že spisovatelka Marcia Davenport byla velkou americkou láskou JM, kterou si chtěl vzít, pokud neznáte historické souvislosti, film si užijte méně. Možná se ztratíte v tom, jestli jste zrovna v Československu, USA, či Anglii ( titulky to úplně nezachrání). Navíc časově lehce zmatené, "flashbacky", nevím, jak velkou roli hrály drogy v diagnóze a postojích. Scénář, výběr doby jsem úplně nepochopil, proč zrovna toto období, ale respektuji. Skvělá kamera, výprava, masky, barvení, atmosféra, jazykové pojetí filmu. A herci? Převážně vynikající. Profesně skvělé.
Karel Roden, Oldřich Kaiser
Profese, které udělaly film filmem
Zmatečnost prostředí a souvislostí
Příliš velká jistota, že divák zná historické postavy ve filmu
Chybělo opravdu málo, ale to nejdůležitější, aby byl Masaryk stoprocentně skvělým filmem - a totiž aby to nebyla už dvousetpadesátá přepálená a patetická slátanina o tom, jak nám Mnichovská dohoda vykastrovala koule a jak jsme zase byli v prdeli a vlastně si za to vůbec nemohli. Zcela neobjektivně srážím hodnocení prostě proto, že film má silnou ústřední osobnost, unikátní vizuální styl a potenciál hraničící s filmem o vzniku vesmíru, ale zase jednou je to kokotina určená k nářku a dává nulový prostor k nějakému zamyšlení.
Roden hraje výborně, jenže nejspíš trochu jinou postavu než byl skutečný Jana Masaryk, což v žádném případě není Rodenova chyba. Není využit potenciál tíže, kterou musel Jan snášet kvůli jménu Masaryk, a kdyby to jednou výslovně neřekl, neznalý divák by netušil. Flashbacků je tolik, až působí poněkud chaoticky a místo, aby pomáhaly porozumění, spíš ho zamlžují. Jan Masaryk se utápí v žalu ze zrady vlasti, a je prezentován jako politik jednoznačně odhodlaný jít do boje proti Hitlerovi. Chybí vnitřní linie, která by tuto rovinu spojovala s chlapíkem, který neustále šňupe kokain a tahá do postele jednu ženskou za druhou.
Filmařina prvotřídní, čnící nad ČR. Skvělý casting a volba angličtiny. Člověk se ale ztrácí ve flashbacích, postavách, možná to chtělo titulky k jednotivým lidem. Ve filmu je pár velmi silných scén (smrt otce, mobilizace, krádež kokainu v léčebně, krátký "tah" Masaryka s Davenportovou...). Ale dramaturgicky to není vyvážené, nespěje to k velkému finále, je to de facto sled scén, občas se všechny složky sejdou a člověku až zamrazí, jindy sleduje mluvící hlavy a trochu to nudí. Občas je hudby příliš... Příliš úzké kamerové záběry, ale chápu, že už takhle to bylo dost drahé a i tak je výprava velmi zdařilá. Ale pro "svět" to nebude příliš srozumitelné. Oproti Normalu nicméně režisér Ševčík hodně povyrostl, jsem zvědav na jeho další - a snad už ve všech směrech dotažený - film.
Není to špatný film, ničím mě ale nezaujal, abych měl důvod na něj jít znova. Profesionálně odvedená nuda. Co chytne za srdce, to jsou samotné události v našich dějinách, na kterých parazituje, ne tenhle biják.
Masaryk je skvělým příkladem toho, že i u nás se najdou režiséři, kteří za pomoci slušného rozpočtu dokáží natočit dílo splňující vizuální standardy Hollywoodu. Čím víc se ale režisér Julius Ševčík zaobírá estetikou, tím víc zapomíná na samotný obsah. Film je propletencem několika dějových linií odehrávajících se v různých obdobích na různých místech, což je v tomto případě nevydařený tah, který českého diváka chvílemi zanechává ve zmatenosti, zato zahraničního uvrhne přímo do stavu blouznění z nepochopitelného sledu scén. Kromě celkové nesoudržnosti se Masaryk nemůže pyšnit ani pravdivým vyobrazením historie, což by nevadilo, pokud by snímek nezačínal titulkem "Podle skutečné události". Na Českých lvech si film vysloužil rekordních 12 ocenění, z nichž většina je pochopitelná, některé však absolutně postrádají smysl. Nejvýraznějším prohřeškem je Masarykovo vítězství v kategorii nejlepší scénář. Trio Kolečko - Ševčík - Koenigsmark vykresluje postavy povrchně a černobíle za pomoci velkých nadutých frází plných prázdných slov. Absentují výrazné scény, emočně vypjaté momenty, které by alespoň trochu rozpohybovaly monotónnost vyprávění. Bídný scénář kompenzují úctyhodné výkony hlavní dvojice v podobě Karla Rodena a Oldřicha Kaisera, kterým vysoká politika náramně sluší, pokračování se ale zřejmě nedočkáme. I přes mou ostrou kritiku snímek jako celek po většinu času působí kompaktně a je celkem příjemně stravitelný. Masaryk je dobrý film talentovaného režiséra se stupňujícími se výkony, otázkou ale zůstává, na jaké obecenstvo cílí. Pro zahraniční diváky nepochopitelné, pro tuzemské publikum neosobní. 70% a maximálně 6 Českých lvů.
Pro milovníky československé historie je to výborný film. Ukazuje nám širší background v nelehkém životě, a i když být synem prvního prezidenta ČSR může znít parádně, v realitě to tak moc není. Roden tu zde výborně odehrál Jana Masaryka a je fajn, že ještě přidali Edvarda Beneše.
"Byl jsem šašek, co mluví pravdu. A když šašek mluví pravdu, tak je svět v háji." "Zlu je potřeba postavit se včas." "Nemůžete léčit šílenství v šíleném světě!" Jeden z mála filmů, který chci vidět ještě jednou, spíše 2x. Právem vyhrál České lvy. Na české poměry je to velkofilm. Nenudila jsem se ani minutu. Za mě není v podstatě co vytknout: režie, scénář, herecké výkony, kamera, hudba vše ok a v harmonii. Jediné snad, že jsem čekala dotažení příběhu až k jeho úmrtí. Doufám, že prorazí i v cizině a získá více ocenění.