Zajímavosti 78
- Chris Pine a Holliday Graingerová navštěvovali univerzitu v Leedsu v hrabství Yorkshire v severní Anglii.
- Daniel W. Cluff (role Erica Bany) byl sice vykreslen jako člověk, který se poněkud vymyká svému živlu, zejména tím, že není místním obyvatelem oblasti Chatham, ale byl uznávaným příslušníkem pobřežní stráže. Během guadalcanalské kampaně sloužil jako kormidelník na výsadkových člunech a získal tři vyznamenání. Jako velitel stanice pobřežní stráže v Chathamu odborně řídil záchranné operace vraků lodí Fort Mercer a Pendleton, za což byl pochválen velitelem pobřežní stráže. Ve své kariéře pokračoval dalších patnáct let, kdy velel jak pobřežním stanicím, tak člunům, a po třiceti letech služby odešel do důchodu jako vrchní praporčík.
- USCGC Bernard C. Webber (WPC-1101) byl první z nové třídy Sentinel 58 člunů pobřežní stráže, každý o délce 154 stop. Byla postavena v Lockportu v Louisianě a uvedena do provozu v roce 2012, přibližně dva roky po odchodu Bernarda Webbera. Slouží v přístavu Miami na Floridě.
- V tomto filmu nikdo na žádné z těchto lodí nekouří cigarety, což je pro námořníky v 50. letech velmi neobvyklá věc.
- Kuchař několikrát zazpívá text písně Sit Down, You're Rockin' the Boat. Ta pochází z muzikálu Guys and Dolls, který debutoval na Broadwayi v roce 1950. Tato píseň je o tom, že se nacházíme na lodi do nebe, na jejíž palubě je hazardní hráč, který kvůli svým hříchům všechny ohrožuje. Text písně je zčásti následující: Všichni lidé říkali: "...sedni si, sedni si, houpáš loď, nebo tě ďábel stáhne pod vodu za ostré klopy tvého kostkovaného kabátu... sedni si, houpáš loď.". Tato píseň spolu s další melodií Guys and Dolls o dostihových závodech, Fugou pro plechové koně, byla v době událostí tohoto filmu populární melodií v rádiu.
- Přestože se většina natáčení odehrávala v prosinci 2014 v Chathamu, na různých místech včetně stanice pobřežní stráže v Chathamu u majáku byla použita imitace sněhu (biologicky rozložitelná).
- Když Miriam požádá Bernieho o ruku, řekne jí, že musí nejprve požádat svého velícího důstojníka o svolení kvůli předpisům americké pobřežní stráže. Každý útvar vyžaduje, aby příslušníci služby podali písemnou žádost o sňatek, která musí být schválena. Důvodů je několik, patří mezi ně rozkazy a finanční novinky.
- Historické policejní auto použité ve filmu bylo zapůjčeno z policejního oddělení v Orleans, městečka Cape Cod nedaleko Chathamu.
- Posledním žijícím členem posádky CG36-500 byl Andy Fitzgerald, který během záchranné akce obsluhoval reflektor. Zemřel v Auroře v Coloradu v listopadu 2018 ve věku 87 let. V roce 2014 navštívil natáčení v bývalé loděnici Fore River, aby se podíval na část natáčení. Zřejmě už měl podobných odvážných záchranných akcí dost, a tak se nedlouho po událostech tohoto filmu přestěhoval do Colorada.
- V okamžiku, kdy se úvodní scéna stmívá, je na příjezdové cestě vlevo vidět zaparkované bílé moderní auto. V dalším záběru je pryč.
- Natáčelo se převážně v Chathamu ve státě Massachusetts.
- Je zde zmíněn termín "pitch-poling", který označuje situaci, kdy vlna narazí na podvodní překážku, jako je písečný pruh, a je vymrštěna vzhůru. Pokud by příď lodi narazila na takovou vlnu, která by měla dostatečnou sílu, mohla by zvednout příď lodi a převrátit ji na záda. Termín pochází ze starobylého skotského sportu zvaného caber toss, při němž muž zvedne velkou, silnou a těžkou tyč (caber), drží ji ve svislé poloze a hází ji do dálky. Hází ji nahoru a dopředu, přičemž spodní část se při dopadu na zem převrátí dopředu a má dostatečnou rychlost, aby se převrátila. Pitch-poling, stejně jako "pitching a pole", je amerikanizace termínu "caber toss".
- Postprodukce trvala déle než rok. Film si vyžádal téměř 1 000 záběrů s vizuálními efekty.
- Ben Foster prohlásil, že tato role byla fyzicky nejnáročnější v jeho kariéře kvůli množství času stráveného ve studené vodě.
- V roce 2011 pojmenovala Pobřežní stráž Spojených států svůj první 153 stop dlouhý člun rychlé reakce po Bernardu Webberovi. FRC jsou první třídou člunů, které byly pojmenovány po hrdinech z řad vojáků.
- Když Miriam jela na stanici, ukázalo se, že míjí sloup elektrického vedení, na kterém bylo připojeno vedení kabelové televize, což v tomto roce zřejmě nebylo možné.
- Miriam odchází z nádraží do bouřky bez kabátu a bez klobouku. Poté, co havaruje, zastaví u ženy, která ji odveze, a nechá se odvézt do jejího domu. Miriaminy vlasy a šaty se nikdy neobjeví mokré.
- Přestože je ve sněhové bouři vidět mnoho aut, jejichž čelní skla byla vyčištěna stěrači, nikdy nevidíte, že by se stěrače pohybovaly, i když lidé projíždějí hustým sněžením.
- Navzdory údajným nízkým teplotám se z úst postav, které mluví venku, nesráží žádná kondenzace.
- Na konci, když všichni muži lezli po žebříku na molo z lodi, měli všechny šaty suché.
- Při jedné z velkých vln, které loď 36500 zasáhly, se strhla plachta obklopující můstek. Na všech stockových fotografiích, které jsou uvedeny na konci filmu, je však plátno lodi 36500 stále neporušené.
- Příběh se odehrál v roce 1951, ale typ náhlavní soupravy, kterou používá telefonní operátor, byl zaveden až v šedesátých letech.
- Když Webber a Miriam vstoupí na začátku filmu do tanečního sálu, zazní píseň Vaya con Dios. Ve filmu je uvedeno datum únor 1952. Vaya con Dios byla poprvé nahrána v prosinci 1952.
- Naznačuje se, že kapitán lodi Pendleton byl za potopení zodpovědný kvůli chybě v úsudku. Pendleton byl tanker typu T2, který byl stejně jako ostatní "lodě svobody" postaven ve spěchu během druhé světové války na podporu spojenců v Británii. Omezené stavební možnosti vyplývající ze spěchu při stavbě lodí vedly k tomu, že lodě T2 byly stavěny ve dvou sekcích (příď a záď) a později byly uprostřed spojeny. Jejich známým problémem bylo, že měly tendenci se při kombinaci chladného moře a extrémního počasí rozlomit na polovinu. Tím, že kapitán trval na udržování rychlosti 7 uzlů, doufal v co nejrychlejší dosažení přístavu, aby omezil namáhání lodi a zabránil únavě kovu, která by mohla vést k rozpadu. Vyvažoval hrozbu prasklého sváru a rozlomení lodi na dvě části. Kdyby vyhověl požadavku strojníka a snížil rychlost na 3 uzly, k rozlomení by došlo tak jako tak, ale dále na moři. Je pravděpodobné, že ačkoli přišel o život on i dalších sedm členů posádky na přídi, jeho rozhodnutí umožnilo zachránit životy druhé poloviny. Na rozdíl od toho, co se uvádí jinde, měl porušený svar jen málo společného s tím, že se loď rozlomila na dvě poloviny. Spíše se svar zlomil v důsledku stejného napětí, které způsobilo rozlomení lodi na polovinu.
- V první scéně při jízdě ulicí (v roce 1951) stojí na příjezdové cestě k domu na levé straně ulice bílý pozdní model auta. Vypadá jako Nissan Altima z roku 2000.
- Když se Webber a jeho posádka vydají zachránit ostatní, narazí na obrovské vlny a vítr, které s lodí hází jako s pračkou. Všichni jsou na palubě, nejsou připoutáni ani nijak chráněni, přesto nebyli hozeni přes palubu, zraněni a zůstali tam, kde byli. Náraz by byl mnohem horší než velká autonehoda na rychlostní silnici v kabrioletu bez bezpečnostních pásů - to by jim stejně nepomohlo -, ale nic se jim nestalo.
- Když se posádka Pendletonu setká krátce po rozdělení lodi, je na stěně kalendář na únor 1952, který ukazuje pouze 28 dní. Rok 1952 byl přestupný, takže na té stránce kalendáře mělo být uvedeno 29 dní.
- Při všech zmíněných nepřesnostech na moři je třeba také uvést, že také sněžilo, mrzlo, foukal extrémní vítr, byla sněhová bouře a uprostřed mrazivého oceánu na malé lodi nebyl nikdo vhodně oblečen. Také není možné, aby se v těchto podmínkách bez sluchátek navzájem slyšeli.
- Vrchní poddůstojník se oslovuje "Chief", nikoli "Sir".
- V době záchrany byli Bernard Webber a Miriam již manželé. Vzali se 16. července 1950.
- Ani jedna polovina lodi Pendleton se nepotopila, ačkoli ve filmu jsou zobrazeny obě. Příďová i záďová část zůstaly po bouři na mělčině, odkud byly nakonec vytaženy a sešrotovány.
- Když jde Miriam do domu poté, co její auto uvízlo ve sněhové závěji, zapne rádio, které se okamžitě zapne. Tehdejší rádia - protože měla elektronky - se zahřívala několik sekund.
- Pobřežní stráž nedovoluje nosit klobouky v jídelnách, ale rybářům, kteří tak činí, nikdo nic neříká.
- Jakmile se příď lodi Pendleton oddělila od zádi, světla v této části měla okamžitě zhasnout. Ve filmu zůstávají rozsvícena, dokud se příď nepotopí.
- Loď SS Pendleton byla poháněna parní turbínou přes redukční převodovku na hřídel lodního šroubu. Neměla by "vstupy vzduchu do motoru". Obavy by měly spočívat v tom, aby se stoupající voda ve strojovně nedostala ke kotlům, nikoliv k neexistujícím "vstupům vzduchu".
- Strojovna nebyla strojovnou tankeru T-2. Tankery T-2 měly turboelektrický pohon, což znamená, že parní turbína pohání generátor, který pohání synchronní střídavý elektromotor o výkonu 6000 koní. Pohon T-2 se ovládá pákami, které spojují motor s generátorem a řídí jeho otáčky. Pokud by mořská voda stoupla na úroveň zobrazenou ve filmu, nebyl by pohon možný, protože všechna potřebná čerpadla a hlavní motor byly umístěny ve spodní strojovně a byly by ponořeny. Zaplavení samotných kotlů by neznamenalo problém, ale palivová čerpadla by byla také zatopena.
- Když se Pineova postava vydává do přístavu, má na rukou rukavice, na kterých je jasně vytištěn nápis U.S.N.. Když se vrátí k rukám, má na sobě stále rukavice, ale už na nich není napsáno U.S.N..
- Poté, co Miriam přijede na nádraží a hádá se tam o Webbera, když odchází, je její přední sklo stále čisté, přestože sněží.
- V úvodním záběru je vlevo před domem s pultovou střechou bílý model auta z poslední doby. Když se úhel záběru zvětší, aby bylo vidět, jak se auto otáčí, bílý vůz zmizí.
- Chris Pine a Holliday Graingerová navštěvovali univerzitu v Leedsu v hrabství Yorkshire v severní Anglii.
- Daniel W. Cluff (role Erica Bany) byl sice vykreslen jako člověk, který se poněkud vymyká svému živlu, zejména tím, že není místním obyvatelem oblasti Chatham, ale byl uznávaným příslušníkem pobřežní stráže. Během guadalcanalské kampaně sloužil jako kormidelník na výsadkových člunech a získal tři vyznamenání. Jako velitel stanice pobřežní stráže v Chathamu odborně řídil záchranné operace vraků lodí Fort Mercer a Pendleton, za což byl pochválen velitelem pobřežní stráže. Ve své kariéře pokračoval dalších patnáct let, kdy velel jak pobřežním stanicím, tak člunům, a po třiceti letech služby odešel do důchodu jako vrchní praporčík.
- USCGC Bernard C. Webber (WPC-1101) byl první z nové třídy Sentinel 58 člunů pobřežní stráže, každý o délce 154 stop. Byla postavena v Lockportu v Louisianě a uvedena do provozu v roce 2012, přibližně dva roky po odchodu Bernarda Webbera. Slouží v přístavu Miami na Floridě.
- V tomto filmu nikdo na žádné z těchto lodí nekouří cigarety, což je pro námořníky v 50. letech velmi neobvyklá věc.
- Kuchař několikrát zazpívá text písně Sit Down, You're Rockin' the Boat. Ta pochází z muzikálu Guys and Dolls, který debutoval na Broadwayi v roce 1950. Tato píseň je o tom, že se nacházíme na lodi do nebe, na jejíž palubě je hazardní hráč, který kvůli svým hříchům všechny ohrožuje. Text písně je zčásti následující: Všichni lidé říkali: "...sedni si, sedni si, houpáš loď, nebo tě ďábel stáhne pod vodu za ostré klopy tvého kostkovaného kabátu... sedni si, houpáš loď.". Tato píseň spolu s další melodií Guys and Dolls o dostihových závodech, Fugou pro plechové koně, byla v době událostí tohoto filmu populární melodií v rádiu.
- Přestože se většina natáčení odehrávala v prosinci 2014 v Chathamu, na různých místech včetně stanice pobřežní stráže v Chathamu u majáku byla použita imitace sněhu (biologicky rozložitelná).
- Když Miriam požádá Bernieho o ruku, řekne jí, že musí nejprve požádat svého velícího důstojníka o svolení kvůli předpisům americké pobřežní stráže. Každý útvar vyžaduje, aby příslušníci služby podali písemnou žádost o sňatek, která musí být schválena. Důvodů je několik, patří mezi ně rozkazy a finanční novinky.
- Historické policejní auto použité ve filmu bylo zapůjčeno z policejního oddělení v Orleans, městečka Cape Cod nedaleko Chathamu.
- Posledním žijícím členem posádky CG36-500 byl Andy Fitzgerald, který během záchranné akce obsluhoval reflektor. Zemřel v Auroře v Coloradu v listopadu 2018 ve věku 87 let. V roce 2014 navštívil natáčení v bývalé loděnici Fore River, aby se podíval na část natáčení. Zřejmě už měl podobných odvážných záchranných akcí dost, a tak se nedlouho po událostech tohoto filmu přestěhoval do Colorada.
- V okamžiku, kdy se úvodní scéna stmívá, je na příjezdové cestě vlevo vidět zaparkované bílé moderní auto. V dalším záběru je pryč.
- Natáčelo se převážně v Chathamu ve státě Massachusetts.
- Je zde zmíněn termín "pitch-poling", který označuje situaci, kdy vlna narazí na podvodní překážku, jako je písečný pruh, a je vymrštěna vzhůru. Pokud by příď lodi narazila na takovou vlnu, která by měla dostatečnou sílu, mohla by zvednout příď lodi a převrátit ji na záda. Termín pochází ze starobylého skotského sportu zvaného caber toss, při němž muž zvedne velkou, silnou a těžkou tyč (caber), drží ji ve svislé poloze a hází ji do dálky. Hází ji nahoru a dopředu, přičemž spodní část se při dopadu na zem převrátí dopředu a má dostatečnou rychlost, aby se převrátila. Pitch-poling, stejně jako "pitching a pole", je amerikanizace termínu "caber toss".
- Postprodukce trvala déle než rok. Film si vyžádal téměř 1 000 záběrů s vizuálními efekty.
- Ben Foster prohlásil, že tato role byla fyzicky nejnáročnější v jeho kariéře kvůli množství času stráveného ve studené vodě.
- V roce 2011 pojmenovala Pobřežní stráž Spojených států svůj první 153 stop dlouhý člun rychlé reakce po Bernardu Webberovi. FRC jsou první třídou člunů, které byly pojmenovány po hrdinech z řad vojáků.
- Když Miriam jela na stanici, ukázalo se, že míjí sloup elektrického vedení, na kterém bylo připojeno vedení kabelové televize, což v tomto roce zřejmě nebylo možné.
- Miriam odchází z nádraží do bouřky bez kabátu a bez klobouku. Poté, co havaruje, zastaví u ženy, která ji odveze, a nechá se odvézt do jejího domu. Miriaminy vlasy a šaty se nikdy neobjeví mokré.
- Přestože je ve sněhové bouři vidět mnoho aut, jejichž čelní skla byla vyčištěna stěrači, nikdy nevidíte, že by se stěrače pohybovaly, i když lidé projíždějí hustým sněžením.
- Navzdory údajným nízkým teplotám se z úst postav, které mluví venku, nesráží žádná kondenzace.
- Na konci, když všichni muži lezli po žebříku na molo z lodi, měli všechny šaty suché.
- Při jedné z velkých vln, které loď 36500 zasáhly, se strhla plachta obklopující můstek. Na všech stockových fotografiích, které jsou uvedeny na konci filmu, je však plátno lodi 36500 stále neporušené.
- Příběh se odehrál v roce 1951, ale typ náhlavní soupravy, kterou používá telefonní operátor, byl zaveden až v šedesátých letech.
- Když Webber a Miriam vstoupí na začátku filmu do tanečního sálu, zazní píseň Vaya con Dios. Ve filmu je uvedeno datum únor 1952. Vaya con Dios byla poprvé nahrána v prosinci 1952.
- Naznačuje se, že kapitán lodi Pendleton byl za potopení zodpovědný kvůli chybě v úsudku. Pendleton byl tanker typu T2, který byl stejně jako ostatní "lodě svobody" postaven ve spěchu během druhé světové války na podporu spojenců v Británii. Omezené stavební možnosti vyplývající ze spěchu při stavbě lodí vedly k tomu, že lodě T2 byly stavěny ve dvou sekcích (příď a záď) a později byly uprostřed spojeny. Jejich známým problémem bylo, že měly tendenci se při kombinaci chladného moře a extrémního počasí rozlomit na polovinu. Tím, že kapitán trval na udržování rychlosti 7 uzlů, doufal v co nejrychlejší dosažení přístavu, aby omezil namáhání lodi a zabránil únavě kovu, která by mohla vést k rozpadu. Vyvažoval hrozbu prasklého sváru a rozlomení lodi na dvě části. Kdyby vyhověl požadavku strojníka a snížil rychlost na 3 uzly, k rozlomení by došlo tak jako tak, ale dále na moři. Je pravděpodobné, že ačkoli přišel o život on i dalších sedm členů posádky na přídi, jeho rozhodnutí umožnilo zachránit životy druhé poloviny. Na rozdíl od toho, co se uvádí jinde, měl porušený svar jen málo společného s tím, že se loď rozlomila na dvě poloviny. Spíše se svar zlomil v důsledku stejného napětí, které způsobilo rozlomení lodi na polovinu.
- V první scéně při jízdě ulicí (v roce 1951) stojí na příjezdové cestě k domu na levé straně ulice bílý pozdní model auta. Vypadá jako Nissan Altima z roku 2000.
- Když se Webber a jeho posádka vydají zachránit ostatní, narazí na obrovské vlny a vítr, které s lodí hází jako s pračkou. Všichni jsou na palubě, nejsou připoutáni ani nijak chráněni, přesto nebyli hozeni přes palubu, zraněni a zůstali tam, kde byli. Náraz by byl mnohem horší než velká autonehoda na rychlostní silnici v kabrioletu bez bezpečnostních pásů - to by jim stejně nepomohlo -, ale nic se jim nestalo.
- Když se posádka Pendletonu setká krátce po rozdělení lodi, je na stěně kalendář na únor 1952, který ukazuje pouze 28 dní. Rok 1952 byl přestupný, takže na té stránce kalendáře mělo být uvedeno 29 dní.
- Při všech zmíněných nepřesnostech na moři je třeba také uvést, že také sněžilo, mrzlo, foukal extrémní vítr, byla sněhová bouře a uprostřed mrazivého oceánu na malé lodi nebyl nikdo vhodně oblečen. Také není možné, aby se v těchto podmínkách bez sluchátek navzájem slyšeli.
- Vrchní poddůstojník se oslovuje "Chief", nikoli "Sir".
- V době záchrany byli Bernard Webber a Miriam již manželé. Vzali se 16. července 1950.
- Ani jedna polovina lodi Pendleton se nepotopila, ačkoli ve filmu jsou zobrazeny obě. Příďová i záďová část zůstaly po bouři na mělčině, odkud byly nakonec vytaženy a sešrotovány.
- Když jde Miriam do domu poté, co její auto uvízlo ve sněhové závěji, zapne rádio, které se okamžitě zapne. Tehdejší rádia - protože měla elektronky - se zahřívala několik sekund.
- Pobřežní stráž nedovoluje nosit klobouky v jídelnách, ale rybářům, kteří tak činí, nikdo nic neříká.
- Jakmile se příď lodi Pendleton oddělila od zádi, světla v této části měla okamžitě zhasnout. Ve filmu zůstávají rozsvícena, dokud se příď nepotopí.
- Loď SS Pendleton byla poháněna parní turbínou přes redukční převodovku na hřídel lodního šroubu. Neměla by "vstupy vzduchu do motoru". Obavy by měly spočívat v tom, aby se stoupající voda ve strojovně nedostala ke kotlům, nikoliv k neexistujícím "vstupům vzduchu".
- Strojovna nebyla strojovnou tankeru T-2. Tankery T-2 měly turboelektrický pohon, což znamená, že parní turbína pohání generátor, který pohání synchronní střídavý elektromotor o výkonu 6000 koní. Pohon T-2 se ovládá pákami, které spojují motor s generátorem a řídí jeho otáčky. Pokud by mořská voda stoupla na úroveň zobrazenou ve filmu, nebyl by pohon možný, protože všechna potřebná čerpadla a hlavní motor byly umístěny ve spodní strojovně a byly by ponořeny. Zaplavení samotných kotlů by neznamenalo problém, ale palivová čerpadla by byla také zatopena.
- Když se Pineova postava vydává do přístavu, má na rukou rukavice, na kterých je jasně vytištěn nápis U.S.N.. Když se vrátí k rukám, má na sobě stále rukavice, ale už na nich není napsáno U.S.N..
- Poté, co Miriam přijede na nádraží a hádá se tam o Webbera, když odchází, je její přední sklo stále čisté, přestože sněží.
- V úvodním záběru je vlevo před domem s pultovou střechou bílý model auta z poslední doby. Když se úhel záběru zvětší, aby bylo vidět, jak se auto otáčí, bílý vůz zmizí.