Musím říct, že tento film si právem zasloužil českého lva i cenu kritiků. Už jen téma filmu si zaslouží ocenění. Nejvíc se mi na tom ale líbilo, že filmaři pojaly toto těžké a velmi diskutované téma tak, že člověk z toho má dojem, že by se klidně mohlo jedna o jakékoli lidi na pokraji společnosti v naší zemi vznikl by stejný scénář. Myslím si, že se parádně povedlo vyjádřit životní situaci lidí na pokraji společnosti jen se zmínkou o předsudcích. Tvůrci tak krásně dostaly diváka do pozice, kdy předsudky jsou převážně jen v jejich hlavě a z filmu si odnáší jak to vypadá na okraji společnosti bez vzdělání, peněz a mizivých vyhlídek na budoucnost.
dobrý herecký výkon Klaudie Dudové
dobrý přístup k tématu
věrné zpracování v reálných kulisách
scénář na základě skutečnosti
chybělo mi vyustění děje: kam ta "cesta ven" vlastně vede
Velmi kvalitní a hlavně nevycucaný z prstu. Klaudia Dudová skvělá. Její ztvárnění hlavní hrdinky je přesnou kvintesencí toho, co i ten nejzavilejší nácek tuší - že cigoši jsou stejnej biologickej druh jako von a lidi jsou formovaný spoustou faktorů a nikdy nejsou jenom dobrý a jenom špatný. Žaneta je Rómka a nechce ve světě gadžů splynout a žít jako oni. Nedělí, neseparuje, prostě chce žít jako normální člověk. Možná jí měl Petr Václav dát ještě víc prostoru na úkor dle mého neúměrně dlouhých vhledů do cikánského folklóru (jo, na zábavách se kalí, tancuje, zpívá, to víme)...
Příběhově úplná sračka. Ale jsem rád, že někdo takhle zmapoval, jak může vypadat život českých Romů. Jen jsem u toho moc nevydržel, musel jsem si sledování tohoto slintu rozdělit na dvě části a i tak jsem se nudil jak prase.
Silnou devizou tohoto projektu je rozostřování černobílého vnímání romských otázek. Petr Václav (Marian, Paralelní světy) se opravdu vyhýbá jakýmkoliv hodnotícím hlediskům, nezatěžuje svůj snímek (tolik!) svým egem. (Přiznejme si, není úplně snadné zcela opustit sebe sama;). Je zajímavé a přínosné sledovat celou tu kontroverzi, která s tímto etnikem jde ruku v ruce. Václav se nebojí ukazovat, že cikáni skutečně kradou a že tak nečiní nějak náhodně a v zanedbatelném měřítku.Stejně tak režisér otvírá další nepříjemné stereotypy, jako je „zneužívání“ sociálních dávek, ale nutí nás se na to dívat z jiné (jejich) perspektivy. Tak, abychom přinejmenším připustili, že celý problém je opravdu mnohovrstevnatý a vychází především z nešťastně nastaveného sociálního, pracovně právního, či politického systému.
Cesta ven je pro spoustu gádžů cesta "tam". A to je dobře, jak jinak se "tam" podívat? A že to "tam" může být fakt hluboký průser. A jak jinak zjistit, že "oni" jsou zrovna to co "my", jen v jiné slupce? Dudová výborná, ostatní také. Cením si toho, že to snaží být nestranné nebo jsem tam alespoň nějaké prvoplánové stranění nečetl. A to je dobře, protože teprve potom začínám věřit. A uvěřitelnost příběhu je základ.
Zajímavej film. O jeho kvalitách svědčí i několik ocenění na Cenách českých kritiků. Díky obsazení neherců vzniká velice autentická atmosféra, zejména s ohledem na život romů. Rasistům tenhle film nedoporučuju, ale jinak určitě stojí za zhlédnutí. Pojednává o nelehkém životě romů. Samozřejmě, že někteří nemakaj, kradou atd. Na druhou stranu věřím, že existuje i spoustu slušných.
Český lev je na správném místě.Velmi kvalitní a hlavně nevycucaný z prstu. Klaudia Dudová skvělá. Její ztvárnění hlavní hrdinky je přesnou kvintesencí toho, co i ten nejzavilejší nácek tuší - že cigoši jsou stejnej biologickej druh jako von a lidi jsou formovaný spoustou faktorů a nikdy nejsou jenom dobrý a jenom špatný. Žaneta je Rómka a nechce ve světě gadžů splynout a žít jako oni. Nedělí, neseparuje, prostě chce žít jako normální člověk
Pokud by člověk chtěl být hodně jízlivý, nabude dojmu, že canneští pořadatelé byli líní dělat celou romskou retrospektivu, tak hledali něco jako důstojný multivitaminový džus, který pojal tak nějak od všeho z problematiky něco. A díky režisérovi Petru Václavovi ho skutečně našli. Připomíná encyklopedii, kde je doslova ode všeho, co vás k tématu napadne, špetka. Jde o film plný zkratek a těžko říct, jestli už to samo o sobě u tak komplikovaného tématu není poměrně likvidační. Navíc bohužel leckdy i dost polopatických zkratek, třeba když jde hrdinka prodat řetízek po matce a v následující scéně musí dcera pronést „mami, prodat ten šperk po babičce muselo bejt pro tebe fakt jako že těžký,“ aby opravdu každému divákovi došlo, v jaké svízelné situaci jsme se ocitli.