Po celou dobu co se nejen internetem šířila masírka okolo tohoto filmu jsem se mu raději moc nevěnoval abych se o něco nepřipravil. Ve výsledku jsem se ale asi ani o co připravit nemohl - tahákem filmu je jeho grafické zpracování, příběh samotný totiž vlastně ani neexistuje krom počáteční otázky kdo je vlastně Karel Roden.
Výtvarná podoba super, je na tom vidět hodně práce, muselo to dát zabrat. Na druhou stranu scénář (dramaturgie) filmu je problémem dílka. Jako kdyby nebyl. Kdo rozklíčuje kdo je kdo ve filmu, v rámci prolínání děje je mistr. Člověk se ztrácí, spekuluje, co se vlastně děje, proč a komu (Roden, Švehlík, Noha, Krobot, Voříšková a miminko, dítě u vlaků, někdo z gardy u vagónů...atd.) Epizody nevadí, atmosféra skvělá, ale film jako celek, to je záhada. V zahraničí tomu už nebude rozumět nikdo, neboť časové roviny, události jsou jen v náznacích a vše je těžce čitelné. Komu stačí skvělé a netradiční výtvarné pojetí,pomalé tempo, pak OK, ale to je pro film málo. Dovolil bych si říci, že tak náročný film, měl mít i náročnou scénáristickou přípravu, neboť se to jeví jako promarněná velká šance, vypadá to jako vytržené stránky z komiksu. Mohlo to být vyjímečné dílko. Kladných 60% dávám především za výtvarnou podobu, které bych dal samostatně klidně 90%, nehledě na příběh.
Že to bude spíš než černobílý Valčík s Bašírem rotoskopický Muž z Londýna od Bély Tarra jsem čekal. Ale že film, ve kterém není skoro žádný děj (a ten je přitom po odhalení zápletky v presskitu hodně primitivní), bude tak nesrozumitelný na základní úrovni motivace postav, to jsem nečekal. Atmoška za 5 bodů, scénář za 2.
Výborně animované drama , které ale nemá žádnou podstatu, žádné sdělení. Tzn. výtvarno 100% / děj 50%. Herci prakticky nemají co hrát. Krobot se v roli opět trápí až do konce, a tak jediná silná osobnost je podrazák výpravčí Leoše Nohy. Příběh nuda. Ještě Neckářova píseň trochu zvedá rating filmu, ale jinak slabota.
Poměrně pro mě povedenou metodou natočení, zamilování se do "Hajzlbáby" a čtení jízdních řádů, mi přijde trochu zbytečně. A to neberu v úvahu investovaných 80 milionů.
Dávám 3* a to jenom kvůli animaci a celkovém vzezření. Je to moje největší filmové zklamání tohoto roku. Nechci se teď vůbec ohánět věcmi typu "nejlepší je vždyck kniha", ale nedotažený děj u všech tří epizod, naprosto zabitá role Karla Rodena (ne jím, ale autory), no prostě provar... je to fakt na snězení popcornu, vypití Coca-Coly a jít domů. Po titulcích jsem se sám sebe ptal "co to jako mělo znamenat".