

Úspěšná autobiografická kniha italského lingvisty Gavina Leddy, který do svých osmnácti let vyrůstal jako negramotný pastevec na Sardinii, se stala podkladem pro jeden z nejvýznamnějších filmů sedmdesátých let. Snímek natočili bratři Tavianiové, s jejichž tvorbou se tak setkáváme poprvé. Je typické, že stejně jako Olmiho Sapéři a Strom na dřeváky, Felliniho Klauni a Zkouška orchestru byl i tento film vyroben televizní společností. Původní název byl u nás ponechán, protože výstižněji než překlad (např. Otec šéf nebo Ve službách otce) vypovídá o situaci, z níž děj vychází. Padre padrone je osobitý a hluboce lidský film o dvou kulturách, o vzpouře synů proti tradiční uzurpátorské moci otců na italském venkově, o moci vzdělání, o moci řeči, ale také o sváru smyslů a rozumu a o vítězství houževnatého boje proti údělu, přisouzenému jedinci sociální realitou. Myšlenkově závažnému tématu odpovídá neméně náročné zpracování: jeho základním atributem je originální spojení zvukové a obrazové složky filmu. Tvůrci vycházejí z Leddova vyprávění, používají variovaný komentář, k němuž přiřazují výtvarně koncipované obrazy. V hutné, významově nesmírně bohaté zkratce je tak divák vtažen do dramatického příběhu, který se ho vzdor kulturním rozdílům bytostně dotýká. To je také hlavní příčina úspěchu nevšedního díla, jež na XXX. MFF v Cannes 1977 získalo hlavní cenu Zlatou palmu.
Herci a tvůrci 22
Dodatečné informace
Původní název:
Padre padrone (více)
Padre padrone
Apámuram
Babam ve ustam
Far og herre
Father and Master
Isäni, herrani
Mein Vater, mein Herr
Min far, min herre
My Father My Master
Padre Padrone
Padre Padrone – Mein Vater, mein Herr
Padre patrón
Pai Patrão
Pateras afentis
We wladzy ojca
Баща-господар
Отец мой, пастырь мой
Отец-хозяин
Země původu:
Itálie
Ocenění: