Třebaže má animace v českém filmu jistou tradici, od devadesátých let trochu bojuje o svou tvář. Světová konkurence bývá obecně hnacím motorem pro zlepšení a vývoj, nicméně česká kinematografie má několik specifik. Jedním z nich je skutečnost, že tradice ve filmovém vyprávění jsou v tuzemsku zkrátka jiné než u zahraniční konkurence, a proto přejímání zahraničních vývojových modelů poněkud selhává. Zároveň má český film o poznání omezenější možnosti financování, a tak i při nejlepší vůli vyrovnat se zahraničním počinům prakticky není možné natočit rovnocenný počin. Na takový problém často narážel právě český animovaný film, který léta osciloval mezi tradičnějšími cestami i ambicemi přiblížit se světovému trhu. Na začátku 90. let navíc neměl český film obecně jednoduchou pozici.
Články 2
Téma 10. 11. 2024
Český animovaný film stagnuje. Zachrání ho Pyšná princezna?Téma 29. 10. 2011
Mrzí mě, že mizí krása českých pohádek, říká režisér MrázOstrava /ROZHOVOR/ - Vladimír Mráz je producentem, režisérem a scenáristou celovečerního animovaného filmu Báječná show, animovaného českého sitcomu Pytlíkov, režisérem animovaných seriálů SouthPrag, producentem více než stovky krátkých animovaných filmů, režisérem a scenáristou celovečerního časosběrného dokumentu Kolik příběhů má den či producentem dokumentu Zpráva z Černé díry a animovaného seriálu pro děti Pučálkovic Amina. Má na svém kontě přes devět set televizních pořadů, režii mnoha televizních dokumentů a magazínů (Chalupa je hra, Pod pokličkou), či pořadu německé televize ARD Schlawinner Platz. Povídal si s námi o animovaném filmu, ale zdaleka nejen o něm...