Zajímavosti 6
- Jaký je rozdíl mezi natáčením filmů a pohádek pro neslyšící uvedl Ivo Macháraček: "Je toho mnoho, co by ani nikoho nenapadlo. První je vůbec vymyšlení příběhu a jeho stavba, která musí být čitelná, jednoduchá a jednoduše odprezentovatelná, to znamená přeložitelná. Druhým bodem jsou principy natáčení – musíme vidět ruce kvůli znakům, které musí být čitelné, tudíž musí být herci i dostatečně osvětlení. Navíc nesmí být natočení tolik z profilu. Specifikum je, že ve štábu nemáme vůbec zvukaře, protože ho nepotřebujeme, celý zvuk filmu se dělá až v postprodukci. Určitým způsobem to uvolní atmosféru na place, protože nevadí, když něco nebo někdo omylem zahlučí. Ale je to i nevýhoda v tom, že když se v polovině natáčení scény něco pokazí, musí se dotočit do konce a pak celá přetočit, protože herci se na sebe soustřeďují a musí na sebe vidět. Takže ani neslyší povel stop a ani nevidí mávání."
- „Chtěli jsme původní námět, který bude moderní, vizuálně zajímavý a umožní nám vykročit blíže k fantasy žánru. Zároveň ale musel být dobře uchopitelný ve znakovém jazyce, tudíž Říše čar a kouzel byla ideálním prostředím,“ vysvětluje výběr motivu režisér Ivo Macharáček, autor loňského filmu pro neslyšící Dvě Mařenky a obou dílů Tajemství staré bambitky.
- Pohádka se natáčí nejen v ateliéru na Kavčích horách, ve kterém vznikly například interiéry kouzelnické vily, ale nabídne i atraktivní scény v exteriérech. Herci se proháněli na košťatech po Brdských lesech a také zavítali do Průhonického parku, kde ve stromech zasídlila Berta, přísná čarodějnická teta.
- „Původní myšlenka se zrodila před více než deseti lety mezi tvůrci pořadu Televizní klub neslyšících. Nejdřív měly pohádky podobu speciálů, postupně se ale etablovaly v samostatný formát a nyní jsou hrdým pandánem vánočních pohádek pro slyšící premiérovaných tradičně ve stejný den. Podstatné je, že se od prvopočátku na jejich tvorbě podílejí neslyšící herci,“ vysvětluje kreativní producent Luděk Horký s tím, že pohádky ve znakovém jazyce sbírají skvělé ohlasy také u slyšících diváků i u Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel.
- Námět k ní přinesl sám režisér, zkušený „pohádkář“ Ivo Macharáček (Tajemství staré bambitky I a II, Kouzelná školka).
- Režie v pořadí deváté pohádky pro neslyšící se opět ujal Ivo Macharáček se scenáristou Michalem Čunderlem. „Hlavní linkou je příběh dvou kouzelnických sourozenců, kteří jsou právě ve fázi mezi dětstvím a pubertou, mají různé rozepře, ale když jde do tuhého, dokážou se spojit a najít vzájemnou podporu a porozumění. Letos je novinka v tom, že hlavní hrdinové jsou děti. Dlouho se s dětskými hrdiny nepracovalo a v pohádkách pro neslyšící téměř vůbec,“ vysvětluje Ivo Macharáček.