Kupředu nikam

AI
67%

K výpočtu AI hodnocení na Kinoboxu využíváme nejmodernější technologie a pokročilé algoritmy. Odhadované hodnocení odráží poslední kvalitativní trendy v kariérách zúčastněných tvůrců a kombinuje je s nejnovějšími dostupnými informacemi. Oproti hodnocení uživatelů a uživatelek se obvykle liší jen o několik procentních bodů.

Kupředu nikam
Plakát traileru
Můžeme spatřit čas, když ho přibrzdíme? Pojem „mindfulness“ se stal synonymem lidského štěstí až nedávno, Tsai Ming-liang nás ale k pozornějšímu vnímání světa vede už roky. Desátý ze své série filmů o budhistickém mnichovi, který milimetrovým tempem kráčí divokou i městskou krajinou, zasadil do amerického Washingtonu. Obdobnými místy se tentokrát pohybuje i postava druhého muže. Dvě osamělé cesty by se mohly protnout, jenže k lidské sounáležitosti přece stačí i pouhé vědomí paralelního bytí… Plnohodnotná filmová meditace, v níž tchajwanský mistr radikálně pomalého kina bystří smysly, aby obohatil a probarvil naše nadcházející festivalové dny.



mojmir.sedlacek
6 286 bodů
8
Mistr sveřepé pomalosti Tsai Ming-liang už podesáté navlékl svého dvorníhi herce Lee Kang-Shenga do rudého roucha buddhistického mnicha a nechal ho velmi, velmi pomalu procházet krajinou. Tentokrát se mnich praktikující meditaci chůzí toulá kolem amerického hlavního města a postupně se objeví v lesích, uměleckých galeriích, rušných ulicích i poblíž ikonického Washingtonova monumentu. Výsostně meditativní záběry mnicha se střídají s pohříchu rychlejším mladíkem, který sice s neuspěchaným doceňováním krás přírody či vařením polévky z pytlíku ve stylu mindfulness také koketuje, mnišského mistrovství však nedosahuje.

Téměř 80minut nenarativních a dramaticky velmi neuspokojivých záběrů samozřejmě není podívanou pro každého – ba dokonce by se dalo říct, že není podívanou téměř pro nikoho. Podobně jako u jiných děl z ranku slow cinema však jde především o to, co se odehrává v divákovi. Jak my sami vnímáme plynutí času? S jakou pozorností vykonáváme rutinní aktivity? Ovládáme své okolí, anebo spíše okolí ovládá nás?

Minimalistická forma nebrání Tsai Ming-liangovi v tom, aby pečlivě odlišoval kompozice záběrů mnicha a mladíka. A tak mnich se v jednotlivých prostředích spíše ztrácí, stává se jejich skoro nehybnou součástí, přitom ale až magneticky poutá pozornost všech okolo. Oproti tomu mladíka Tsai snímá ve větších detailech i v pohybu, přesto je jasné, která ze dvou hlavních postav skýtá hlubší vyrovnanost a souznění s prchavou podstatou bytí.

Dodatečné informace

Původní název:
無所住 (více)
  • USA Kupředu nikam
  • USA 無所住
  • USA Abiding Nowhere
  • USA Wu Suo Zhu
Země původu:
USA, Tchaj-wan
Ocenění:
Žádná ocenění

Další z kolekce Kupředu nikam