Jistě, snímek založený na minimalismu děje i prostředků si žádá divákovu trpělivou empatii, ale vše, co se (ne)stane od března do května, se odvděčí nenápadnou silou zralosti, jemnosti, křehkosti, pozorovacího talentu a citu pro zázraky všednosti. Tuny lásky, ale ani gram kýče; to je vzácný um.
Komentáře a recenze 7
Od marca do mája je na režijní debut až nečekaně vyspělým dílem, které svou kolonku „film ze života“ naplňuje velmi jistým způsobem. Chybí mu sice výraznější divácká lákadla, přesně vedení herci a lyrická i realistická atmosféra ovšem nabízí velmi osvěžující rodinné „drama“, které se v žánru příjemně vymyká a je velmi jemným a hřejivým zážitkem.
V tom nejlepším slova smyslu jde o milý film o soudržnosti a lásce, dělaný s láskou a bez kýče.
Chvílemi mohou mít diváci pocit, že je to rodina ve vztazích a citech až nepravděpodobně dokonalá, zejména táta v podání Jozefa Abafiho je trochu moc stereotypně usměvavý. Repka však nevydírá, netlačí na pilu, jen dokazuje, že k tomu, aby se zabýval rodinnými vztahy, nepotřebuje hádky ani expresivně vyjadřovaná dramata.
Malý, levný a nenápadný snímek nehýří velkými gesty, dějovými zvraty či dechberoucími kudrlinkami, s upřímnou skromností a pokorou však předkládá obraz jedné milující rodiny, jež stojí na tak bytelných a pozitivními city prodchnutých základech, že s ní ani vidina zásadní změny neotřese.
Malý a pomalý, ale plný citu. Drama Od marca do mája, které dává nahlédnout do života jedné slovenské rodiny s dospívajícími dětmi, je nejpříjemnější překvapení letošního českého filmového roku.
V bezchybně vybalancovaném snímku se zdánlivě nic neděje, přitom je plný života – v kontextu českých vztahových dramat a komedií jde o nečekanou změnu.