Český výtvarník, filmař a surrealista Jan Švankmajer minulý týden do kin uvedl svůj zřejmě poslední celovečerní snímek, kterým posunul hranice filmového média zase o kus dál. Jeho nejnovější počin Kunstkamera je zakonzervovaným obrazem unikátní sbírky umění, která je díky filmovému jazyku podaná dosud nevídaným způsobem.
Články 20
Pochází z Vyškova, ale bydlí v Praze na Žižkově. Vystudoval na FAMU dokument u Karla Vachka, později produkoval řadu jeho mimořádných filmů. Na FAMU posledních deset let vyučuje. Je producentem kousavých filmů Roberta Sedláčka Pravidla lži, Největší z Čechů a Rodina je základ státu. Letos v únoru představil svůj nový režijní počin – krátkometrážní Asanaci věnující se pražskému Žižkovu – a nijak nezahálí ani dál. Tlačí k dokončení řadu pozoruhodných filmových projektů.
Obdivuje ho Tim Burton i Terry Gilliam. Na poslední celovečerní film se mu v rámci internetové kampaně složili obdivovatelé z celého světa. Výtvarník a bytostný surrealista Jan Švankmajer sice řekl poslední filmové slovo titulem Hmyz (2018), ale jeho spolupracovníci se během dokončovacích prací postarali o vznik autorova dokuportrétu. Ten brzy zamíří do českých kin pod názvem Alchymická pec.
V roce 1993 založil producent a režisér Petr Vachler Českého lva. Cenu udělovala vybraná porota filmařů, kteří daný rok nenatáčeli filmy. Později o výsledcích rozhodovala ČFTA Česká filmová a televizní akademie. Tady už hlasovali a hlasují i filmaři, kteří daný rok pracovali na hodnocených filmech. Jiná porota vznikla v roce 2011 díky Cenám české filmové kritiky. Je tu řada dalších existujících filmových cen, jako je například Ledňáček, či Trilobit. Pak jsou tu různé festivalové ceny. Najdou poroty shodu ve výsledcích?
Časy se mění a Česká filmová a televizní akademie, zdá se, mění kurz. Zadostiučinění pro režiséra Olma Omerzua, jehož road movie "Všechno bude" bezkonkurenčně ovládla 26. ročník udílení filmových cen Český lev.
Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) zveřejnila 22. ledna 2019 nominace pro 26. ročník výročních cen Český lev. Přiznejme si, že samotná produkce neoplývala bůhví jakou kvalitou, ačkoliv loni vzniklo hned 69 snímků, které se podívaly do distribuce! Což ale neznamená, že akademici nemohli vypíchnout odvážnější, progresivnější a důležitější díla, která v loňském roce vznikla.
Ceny české filmové kritiky dnes v pražském Divadle Archa předaly sošky filmařům za loňský rok 2018. Bylo to velmi vyrovnané, žádný titul kromě "Hovorů s TGM" totiž nezískal víc než jednu cenu. Nejlepším filmem bylo oceněno životopisné drama "Jan Palach" od režiséra Roberta Sedláčka a scenáristky Evy Kantůrkové.
Dnes ve 20:20 se začnou v pražském Divadle Archa předávat Ceny české filmové kritiky za rok 2018. Ještě před tím si pojďme připomenout nominované a tipnout si hlavního vítěze. Na program se můžete dívat v přímém přenosu na stanici ČT art.
Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) vyhlásila nominace pro 26. ročník výročních cen Český lev. Akademici vybírali z celkem 69 celovečerních hraných, animovaných a dokumentárních filmů uvedených do distribuce v roce 2018. O sošku Českého lva se filmy utkají v 15 statutárních kategoriích.
Máme za sebou téměř tři měsíce z roku 2018 a do kin se zatím podívaly převážně komerčnější snímky. O těch náročnějších se moc nepíše. Kdo by je četl, kdo by psal kritiky? Taková je doba. V době, kdy si myslíme, že spousta věcí je "zdarma" se periodika a výrobci filmů soustředí zejména na komerci, když se profesi věnují na plný úvazek. Komerce se prosazuje v globálním měřítku stále více, než tomu bylo dříve. O minoritních věcech se moc nepíše, není na to čas a prostor.