Díky výrazu Zrinky Cvitesicové, herečky po všech stránkách nevšední, účinkuje i bolest radikálního řezu z vědomí, že láska možná hory přenáší, ale se zaslepenými fanatiky nehne, ať už se vyskytují mezi muslimy, židy nebo katolíky.
Komentáře a recenze 10
Na konci můžeme být lidmi „na cestě“ (či „s cestou“), nebo žít víceméně bezsmyslnou existenci a pokoušet se ignorovat existencialistické otázky. Soužití ústředního páru filmového příběhu ukazuje, že ještě neumíme přemýšlet tak, jak vytěžit z obou přístupů.
Vo svete, do ktorého sa Luna pri hľadaní Amara dostane, je však rovnakým cudzincom ako divák. A rovnako sa jej veľmi nepáči.
Nakonec však velmi plodný potenciál skončí dotažením k extrému. Jednak tím, že Amar se k Alláhovi dostává v komunitě fundamentálních wahabistů, čímž pádem se mezi jeho životem ochlasty a náruživého milence a skutečného znalce správné morálky rozprostírá obrovská propast.
Nejvíce ale za vytknutí stojí to, že režisérka nedrží diváka v napětí ani chvilinku. Pouze servíruje vynikající kus hovězího bez oblohy a jakékoli zeleniny. Což je sice i tak vynikající, ale s příchutí toho, že požitek mohl být lepší.
Na ceste je emotívnou výpoveďou o osudoch dvoch mladých ľudí v krajine zmietanej vlastnou spoločenskou schizofréniou. V krajine, ktorá sa každý deň učí žiť sama so sebou. Tak ako jej obyvatelia, zmietaní dlhoročnou vojnou.
Pokud tedy chcete vidět, jak se žije Bosňákům v zemi, která se konečně vzpamatovává z války a chcete si u toho užít trochu osobního dramatu a snad i existenciálních otázek, rozhodně snímek Na cestě zkuste. Podobný film tu dlouho nebyl a obávám se, že zase po nějakou dobu nebude.
Režisérka si jako metodu zvolila odstup a digresi. Na cestě je tak na jednu stranu snímek obdivuhodný svou nezúčastněností, s jakou dokáže divákovi předkládat odtažité světy muslimské bigoterie a nezávazného „konzumu“, aniž by mu podsouval hodnocení. Problém je mnohem více podrobně konstatován než analyzován.