![Giliap](https://1263469901.rsc.cdn77.org/resize/images/2023/08/29/external_file_4934248134600625474.webp?width=-&height=270&quality=95)
![Giliap](https://1263469901.rsc.cdn77.org/resize/images/2023/08/29/external_file_4934248134600625474.webp?width=192&height=270&quality=95)
Po úspěchu svého debutu Švédská lovestory (1970) byl režisér Roy Andersson veleben jako zázračné filmařské dítě. Dalším filmem se tvůrce chtěl vymanit ze stínu svého debutu a vytvořit radikálně odlišné dílo. Ponurý snímek Giliap však propadl u domácích diváků i kritiky a přivedl Anderssona na mizinu. Dobová zahraniční kritika však dílo přijala pozitivněji. Film vypráví o potulném dělníkovi, jenž přijme práci v krachujícím hotelu Burasewski, který vede misantropický a melancholický vozíčkář. Kafkovské sociálně-kritické drama obsahuje náznaky unikátního stylu pozdějších Anderssonových filmů, který se vyznačuje dlouhými záběry s velkou hloubkou pole. Režisér se po neúspěchu filmu dvacet let věnoval pouze tvorbě reklam. [Zdroj: Febiofest]