Po úspěchu svého debutu Švédská lovestory (1970) byl režisér Roy Andersson veleben jako zázračné filmařské dítě. Dalším filmem se tvůrce chtěl vymanit ze stínu svého debutu a vytvořit radikálně odlišné dílo. Ponurý snímek Giliap však propadl u domácích diváků i kritiky a přivedl Anderssona na mizinu. Dobová zahraniční kritika však dílo přijala pozitivněji. Film vypráví o potulném dělníkovi, jenž přijme práci v krachujícím hotelu Burasewski, který vede misantropický a melancholický vozíčkář. Kafkovské sociálně-kritické drama obsahuje náznaky unikátního stylu pozdějších Anderssonových filmů, který se vyznačuje dlouhými záběry s velkou hloubkou pole. Režisér se po neúspěchu filmu dvacet let věnoval pouze tvorbě reklam.
[Zdroj: Febiofest]
[Zdroj: Febiofest]