Savel
6 739 bodů •
4
S filmy Terryho Gilliama mám problém. A to zcela prostý. Neshodují se s mým vkusem, za což nemůžu ani já ani on, a přes sympatie, které k věhlasnému Terrymu chovám, si dovolím říct, že jeho řešení opravdu skvělých námětů plodí prostě a jednoduše řečeno "divné" nebo přímo (odvážím se to říct) průměrné a podprůměrné filmy. Jak říkám, námět byl opět atraktivní a za sebe mohu říct, že propojení fantastického a reálného světa (stejně jako faustovská tématika) mě stále ještě ve filmech neomrzela, už jen pro to, že jsem stále nenašel film, který by v tomto žánru exceloval. K tomu to pestrobarevné imaginárium kočující městem a hlavní atrakce Heath Ledger u mě vzbudili velkou zvědavost a očekávání a to i přes špatné zkušenosti s Gilliamem. Výsledek byl ovšem velké zklamání. Asi tak po prvních 15 minutách vystřídala moji zvědavost nuda, která byla jasně způsobena tím, že film místy působil spíše jako alternativní pseudoumělecká, případně surrealistická, onanie, než jako vysokorozpočtová fantasy s dějem, na kterou jsem byl připraven. Ve chvíli co se vyřešila jedna zápletka, přibyla další, ještě bizarnější, a tak si člověk připadal místy jako v pokračování Krajiny přílivu, kde nic není normální a nic nedává smysl a to ani v reálném světě. Tento kolotoč bláznivin, drobných úchyláren a zbytečných efektů se uklidní někdy v druhé polovině, kdy se odkryjí všechna temná zákoutí hlavní dějové linie, samozřejmě vyjma Tonyho minulosti, a divák si konečně může začít užívat film. Terry se snažil být netradiční a přecpat snímek svými idejemi, nicméně film působí jak sestříhaný z několika různých filmů, jako hrubě nahozený obraz, který teprve čeká na dotažení. A to ještě navíc kýčovitý obraz, kde nádherné výtvarno z Brazilu či Krajiny přílivu nahradily obří růžové lodičky a 10 let stará 3D animace. Kýč může mít smysl, pokud se sním zachází z důvodu kontrastu (např. v Burtonově Sweeney Todovi a scéně na pláži), ale množství barev v obou světech připomínalo spíše filmy Joela Schumachera. Na druhou stranu přestože po několikáté ztvárněný ďábel na Al Pacina nemá ani omylem, tak stylová buřinka je cool a spoustu detailů, jako například jeho zpodobnění v iluminacích, které Parnas ukazuje dceři apod. patří k povedeným nápadům filmu. A v poslední řadě Tony je mimořádně zajímavá a charismatická postava a mimo to je i nejvýraznější, přestože ho nepovažuji za hlavní roli, bílým sáčkem počínaje a přeměnou z klaďase v záporáka konče a scéna na oprátce, kdy se Colinu Farrellovi v očích zaleskne blížící se smrt je nejlepší moment filmu! Jeho podání Tonyho je také nejosobitější, už jen pro to, že jako jediný nenapodobuje Heatha (neříkám, že je to správně) a hraje si po svým nejlepší část role, kterou mohl dostat. Law vzal přes svoje kvality groteskní štěk s cca dvěma větami a Depp předvedl svoji standardní gentlemanskou polohu, ve které ovšem nezapomněl vynechat svoje sparrowovské úšklebky. Konečně Heath byl zklamání, ovlivněn rolí Jokera pokračoval v přihrbené hysterické mluvě završované přehnanými úsměvy od ucha k uchu. Joker zůstal nepřekonán. Až na konec a některé momenty, jako například scéna "opilec v imagináriu", byl film hrozně zmatený či (pro mě) nevkusný. Mám v plánu si ho pustit ještě jednou, kvůli jeho náročnosti a abych si urovnal některé souvislosti. Nicméně momentální hodnocení s odstupem a zamyšlením 60/100. Alternativa: Maska zrcadla, Karlík a továrna na čokoládu (Burton), Faust (Švankmajer), (Alenka v říši divů (Burton))