martin-mickey-stusak
36 594 bodů •
9
Strýček miliardář ho chtěl vydědit a tak si na něj posvítil. A kam nemůže čert, tam se nastrčí ženská. Mistrovsky zpracovaný příběh o jednom téměř dokonalém zločinu, u kterého téměř zamrzí, že to režijně nezpracoval přímo Alfred Hitchcock. Ale žádná škoda, neboť Basil Dearden si s danou látkou poradil taktéž dobře. Vznikl kriminální thriller, který svou napínavou atmosféru buduje opatrně a se správným tahem na branku. Pevný děj jak skála zpočátku jasně vymezuje mantinely v patřičném zájmu daných skutků, aby nečekaný zvrat ke konci všeho doslova šokoval svou chytrou sugestivností. Sean Connery v naprosto přesvědčivé pozici ´homme fatal´, což znamená ´osudový muž´, která je hlavním hnacím motorem všeho dění. Gina Lollobrigida, stejně tak přesvědčivá, v pozici ošetřovatelky onoho strýčka, už jen působí coby šachová figurka, která se kdykoliv může k dosažení cíle obětovat. Démonický a věčně navztekaný strýček taktéž nezůstává v pozadí a celý dějový koncept okořeňuje svými nesmrtelnými hláškami, které, chtě nechtě, prostě pobaví a to bez ohledu na to, že se ve většině případů jedná o urážky nejrůznějšího charakteru. O zvraty a emoce, jak se na noir sluší a patří, není nouze a i když se může přeci jen zdát, že se scénář veze jen v obyčejném průměru, snímek umí uchvátit v plné míře. Obzvlášť ke konci, kdy vše dostává takřka až hororový nádech. Proto z počátku ta zmínka o Alfredovi Hitchcockovi.