Jestli existuje žánr, jenž v poslední dekádě prakticky zmizel ze scény, jsou to klasické parodie. Éra Žhavých výstřelů (Hot Shots!) a Bláznivých střel (The Naked Gun: From the Files of Police Squad!) se zdá být definitivně pryč a kdysi nápaditý a zábavný žánr přišel vinou katastrof jako Disaster Movie či Superhrdina (Superhero Movie) o svůj lesk. Příští rok ale možná parodie čeká malé zmrtvýchvstání. Do kin se totiž chystá nejen nové dobrodružství Franka Drebina juniora, ale také návrat v tomto tisíciletí populárního Scary Movie.
Články 12
V jádru hororových příběhů se často vyskytuje nějaké pečlivě střežené tajemství. Postava se buď bojí, že by střípek z její temné minulosti mohl vyjít najevo, anebo určitou vzpomínku dokonce sama potlačuje v zájmu zachování duševního zdraví. Touha odvrátit zrak od nepříjemných výjevů je v neustálém souboji se zvědavostí, bohužel však nelze jednoznačně říct, která strana by měla zvítězit.
Scenárista Kevin Williamson se nesmazatelně zapsal do filmové historie prvním Vřískotem, v němž hravě updatoval základní zásady slasher filmů, takže postavy znají hororová pravidla, není patrný hlavní hrdina a odhalování vraha má detektivní nádech.
Smrt třiapadesátileté americké herečky Anne Heche, která byla devět dní po těžké dopravní nehodě odpojena od přístrojů a stala se podle svého přání dárkyní orgánů, šokovala filmový svět. Není to zdaleka poprvé, co hollywoodská osobnost zemřela za volantem automobilu, ale v případě talentované herečky jde bohužel o tragické vyvrcholení nelehkého, byť profesně úspěšného života.
Ačkoli se zdá, že devadesátky tu s námi byly ještě včera, opak je pravdou. Přelom tisíciletí nastal před dvaadvaceti lety. Za tu dobu se zvýšila nejen populace či inflace, ale rovněž se zcela zapomnělo na spoustu kdysi slavných a úspěšných herců a hereček. Následujících osmnáct jmen platilo v devadesátých letech za drahocenné hollywoodské harcovníky, ovšem nové milénium jim nepřálo. Dnes na ně vzpomínají jen pamětníci, kteří rádi tráví čas u retro filmů. O koho se jedná?
Pokud budeme vzpomínat na významné teenagerovské slashery devadesátých let, Vřískot a Tajemství loňského léta budou jednoznačně nejvýše. Oba měl coby scenárista pod palcem Kevin Williamson a zatímco v případě Vřískotu si hrál s pravidly žánru, Tajemství loňského léta šlo klasickou cestou téměř až nadpřirozeného zla, které se rodí v bolesti, a následně se mstí těm, kteří mu ublížili (což má paradoxně dost blízko k původu komiksových postav).
Trochu si zabrousíme do filmové historie. Psal se rok 1997 a scenárista Kevin Williamson přišel po úspěšném Vřískotu s vyvražďovačkou Tajemství loňského léta, v níž parta nalitých teenagerů nechtěně přejela muže autem, zbavila se těla a „mrtvola“ místo ležení v řece ožila, aby hříšníky potrestala hákem. Jednoduchá, ale účinná zápletka.
Jsou filmy, u kterých nelze přehlédnout jejich chyby a rezervy a přesto se k nim rádi vracíme. Mají "něco", čím nás přitahují, ať už je to třeba jen zvolené prostředí, skvělý casting nebo jeden výjimečný moment, který si rádi připomínáme.
Letos na Blu-ray vyšel propadák Sylvestera Stalloneho D-Tox z roku 2002 s nečekaným bonusem - nikdy nezveřejněným původním režisérským sestřihem, který studio před více jak dvaceti lety zařízlo. A to je rozhodně něco, co si má zvědavost nemohla nechat ujít.
Pár měsíců zpátky jsem se v sérii "Špatné filmy, které máme rádi" věnoval Stalloneho vyvražďovačce D-Tox, která vyšla v roce 2002 a velkou díru do světa neudělala.