Zajímavosti 10
- Jako skladatel je uveden Jeff Danna, ale ve filmu není žádná hudba. Napsal pouze hudbu k titulkům a závěrečným titulkům. Aranžoval také klasickou skladbu použitou jako zdrojová hudba.
- Tento film byl poprvé promítán na filmovém festivalu ve Woodstocku v roce 2002. Promítání uváděl režisér Tim Blake Nelson, který po skončení filmu odpovídal na otázky diváků.
- Název filmu je inspirován druhou kapitolou sbírky esejů „Utopení a zachránění“ od Primo Leviho, který přežil holocaust a který byl poprvé vydán v roce 1986. Druhá kapitola se jmenuje „Šedí“ (pravopisně správně) a analyticky se zabývá tématem „Sonderkommandos“. Protože Levi nikdy nebyl členem „sonderkomanda“ v Osvětimi a nikdy se s žádným nesetkal, jeho poznatky vycházejí především z kritického popisu Miklose Nyiszliho v knize „Osvětim: A Doctor's Eyewitness Account“. Tato kniha je také hlavním historickým pramenem filmu Šedá zóna (2001).
- Jedná se o první celovečerní film o „Sonderkommandu“ v Osvětimi-Březince. Druhým se stal uznávaný maďarsky mluvený celovečerní film Saulův syn (2015). Oba filmy se sice zabývaly stejnými historickými událostmi, včetně vzpoury 7. října 1944, ale jsou vyprávěny z různých perspektiv, různým stylem a zdůrazňují různá témata. Maďarský film také charakterizoval „sonderkomando“ méně nejednoznačně. Oba filmy částečně vycházejí z knihy lékaře Miklose Nyiszliho „Osvětim: A Doctor's Eyewitness Account“, ale Saulův syn (2015) použil další historická svědectví, zejména ‚Osvětimské svitky‘ alias ‚Hlasy zpod popela‘ (editor Ber Mark), sbírku tajně sepsaných a utajených svědectví členů ‚Sonderkommanda‘.
- Film je zařazen na seznam „Great Movies“ Rogera Eberta.
- Kameraman Russell Lee Fine natočil většinu filmu ruční kamerou. ''Film jako Schindlerův seznam (1993) dělá tyto krásné fotografie. My tu kvalitu nepřekonáme. Proto jsme tomu dali záměrně drsný, ruční vzhled; udělali jsme záběry méně romantické a méně hrdinské. Chceme, abyste měli pocit, že jste tam.
- Přestože Harvey Keitel hrál SS-Oberscharführera Ericha Mußfeldta, je židovsko-polského původu.
- Odborník Andreas Kilian ve svém článku z roku 2014 „Zum 70“ kritizoval líčení vzpoury Sonderkommanda ve filmu Šedá zóna (2001) jako „přehnané“. Jahrestag eines Symbols des Widerstands“. Také dřívější zobrazení vzpoury ve filmech Pasážerka (1963) a Triumf ducha (1989) by bylo zavádějící, protože např. vězni Sonderkommanda neměli k obraně zbraně a granáty, v krematoriu nedošlo k výbuchu, ale pouze k požáru, a poškozeno bylo pouze jedno krematorium. Filmové ztvárnění ve filmu Saulův syn (2015) je zatím nejpřesnější.
- Při stavbě kulis byly použity skutečné plány vyhlazovacího tábora Auschwitz-Birkenau a jeho krematorií, aby byly co nejpřesnější. Reprodukce krematorií Auschwitz-Birkenau II a III (ve filmu jsou počítány jako I a II) v měřítku 90 % byla postavena u vesnice Giten, 45 minut od Sofie v Bulharsku. Výsledek představuje poměrně přesné zobrazení malé části vyhlazovacího tábora Auschwitz-Birkenau.
- Scénárista a režisér Tim Blake Nelson natočil vzpomínky Dr. Miklose Nyiszliho „Osvětim: (1946), stejně jako knihy Prima Leviho „Utopení a zachránění“ (1986) a Filipa Müllera „Očitý svědek Osvětimi“ (1979).