Řím, otevřené město

78%
Řím, otevřené město
Několik měsíců před válkou doslovně diktoval Rossellinimu a Sergiovi Amideovi jeden z vůdců partyzánského odboje jak den po dni probíhaly boje připravující osvobození Římu. Zanedlouho potom se filmaři rozhodli v troskách rozbombardovaného města natočit jeho příběh - Řím, otevřené město (1945). Ataliéry byly zničené, tak se natáčelo na autentických místech a na ukořistěný materiál od Němců. Centrem příběhu se stal osud kněze Dona Pietra, který financuje protifašistickou buňku v době, kdy nacisté svrhli Mussolliniho režim. Dalšími členy jsou komunista Manfredi a typograf Francesco. Manfrediho snoubenka Marina jejich činnost vyzradí gestapu a začíná dramatický souboj vrcholící obětí kněze i komunisty. Roberto Rossellini (1906-1977) využil svých zkušeností z dokumentaristické tvorby a vytvořil klíčové dílo italského filmového směru zvaného neorelismus. Napjatá atmosféra německé okupace a přiblížení sociální mizérie obyvatel činžáků v Otevřeném městu nezapře genialitu tvůrce specializujícího se na zachycení člověka v jeho přirozeném prostředí. (Martin Jiroušek)



Fingon
16 896 bodů
6
Neorealismus není můj šálek čaje, kdybych to viděl v době, kdy to byla žhavá novinka, asi bych hodnotil jinak, ale tohle mne prostě naprosto neoslovilo. Když už spojení Řím, Druhá světová a boj nacisty s knězem, tak už Šarlatový a černý.
liborek_
liborek_
7 283 bodů
10
Neorealismus v té nejčistší podobě... Žádní umělí hrdinové a vykonstruovaná zápletka, nýbrž syrová realita bez příkras. Rossellini ukazuje životní osudy prostých lidí, jejich nezlomnou vůli a touhu po svobodě. Téma se sice úzce dotýká konkrétních lidí v konkrétním městě, ale je všeobecně platné a kdyby v názvu filmu nebyl uveden Řím, mohl se dost dobře děj odehrávat v protektorátní Praze nebo někde jinde... Snímek obsahuje řadu silných momentů (mj. smrt Piny před očima jejího syna, mučení zatčených, poprava kněze) a vlastně strhne divákovu pozornost od počáteční gestapácké prohlídky až po závěrečnou exekuci Dona Pietra. Anna Magnani v roli Piny podává úžasný výkon.

Dodatečné informace

Původní název:
Open City (více)
  • Itálie Řím, otevřené město
  • Itálie Open City
  • Itálie Rím, otvorené mesto
  • Itálie Rom - Åben by
  • Itálie Roma, Cidade Aberta
  • Itálie Roma città aperta
  • Itálie Roma, città aperta
  • Itálie Roma, ciudad abierta
  • Itálie Roma, ciutat oberta
  • Itálie Róma, nyílt város
  • Itálie Rome, Open City
  • Itálie Rome, ville ouverte
  • Itálie Rom, offene Stadt
  • Itálie Rom - öppen stad
  • Itálie Rooma - avoin kaupunki
  • Itálie Rzym, miasto otwarte
Země původu:
Itálie
Rozpočet:
0,02 mil. USD
Tržby:
1 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


  • Režisér Roberto Rossellini si díky tomuto filmu vysloužil označení "otec neorealismu".
  • Snímek měl být původně maximálně středometrážní, ale nakonec vznikl dlouhometrážní hraný film.
  • Realizace filmu byla více méně improvizovaná, k dispozici byly nahodile sehnané kamery, filmový materiál se získával kde se dalo a natáčelo se za neustálých finančních potíží.