Samaritánka

71%
Samaritánka
Plakát traileru
Dvě soulské středoškolačky získávají peníze na cestu do Evropy zvláštním způsobem: Jae-young se prostituuje a Yeo-jin jí pomáhá hledat zákazníky. Dívky na tom nevidí nic divného. Jednoho dne se však Jae-young smrtelně zraní. Kamarádka ji sama donese do nemocnice a posléze se rozhodne nabízet své tělo jejím klientům, avšak s překvapivým záměrem, jehož cílem je vykoupení. K dalšímu zlomu v komorním, do sebe uzavřeném příběhu dojde, když dívčin otec, povoláním detektiv, náhodou zjistí, co dělá jeho dcera po škole. Vyprávění je rozděleno do tří částí a má nesporné náboženské konotace. Ponechává však divákovi značný prostor k domýšlení. Kim Ki-duk jako by ustoupil od razance své předcházející kontroverzní tvorby, jež mnohdy šokovala nečekanými naturalistickými zvraty. I v Samaritánce se objevuje násilí, sex a smrt, avšak v poněkud jiné poloze než dříve. Opět jsme však konfrontováni s podivným odcizeným světem, v němž zaujme zvláštní nálada, podporovaná lyrickou hudbou a atmosférou korejského podzimu.


Režie:
Scénář:

liborek_
liborek_
7 283 bodů
6
Když jsem se po roce opět díval na Samaritánku, tak jsem se divil, že jsem tomu původně dal jen tři hvězdičky. První půlka filmu byla prostě výborná. Jakmile ale otec Yeo-jin začal uskutečňovat svoji pomstu či trest, tak to začlo skřípat a potácet se ve větru nevyrovnanosti. Stručně řečeno střídá se výborná pasáž (scéna s mobilem, scéna v hospodě nebo v rodinném kruhu jednoho chlípníka) s vyloženě slabou, např. kdy otec jede se svou dcerou na výlet. Tato část mi přišla zbytečně natahovaná a překombinovaná. Smysl snímku ale zustal jasný a směs násilí, sexu, náboženských významů, obrazu morálky atd. je tam zřetelná. Navíc v součinnosti s krásnou hudbou a docela realistickým zpracováním má film své nesporné kvality. Nicméně trvám na tom, že vedle Drsňáka je to pro mě slabší Kimovo dílko. Takže ty tři hvězdičky, o nichž jsem na začátku tak usilovně přemýšlel, jsou vlastně velice trefné a tímto je můžu jen potvrdit...
Sarpele
Sarpele
2 434 bodů
8
Dvojice stejně starých dívek. Bezstarostná Yeo-jin vydělává peníze prostitucí, zatímco jí oddaná, popudlivá a trpící přítelkyně Jae-yeong shání zákazníky a inkasuje peníze. Samaritánka je rozdělena do tří částí – Vasumitra, Samaritánka, Sonáta. V první představuje slovy a činy Yeo-jin roli Vasumitry – dívka prostřednictvím sexu přináší mužům štěstí, lásku, dělá z nich lepší lidi. Nejde tedy o nic odporného. Ve druhé části tuto roli po smrti Yeo-jin převezme a pochopí Jae-yeong, zbavujíce se tak své trpící, (sebe)obviňující a trestají role z první části, která bývá v Kimových filmech zpravidla vyhrazena mužům. Tuto starou roli po ní ve třetí části převezme otec, který roztáčí spirálu pomsty a utrpení, čímž vlastně ničí dílo své dcery. V závěru se mu ovšem nečekaně povede tuto spirálu přetnout, a tak se divák znalý Kimova díla dočká očekávaného konce jen v modré snové sekvenci.

Dodatečné informace

Původní název:
사마리아 (více)
  • Jižní Korea Samaritánka
  • Jižní Korea 사마리아
  • Jižní Korea Fedakâr kiz
  • Jižní Korea La samaritana
  • Jižní Korea Por amor o por deseo
  • Jižní Korea Samaaria tüdruk
  • Jižní Korea Samaria
  • Jižní Korea Samaritan Girl
  • Jižní Korea Самаритянка
Premiéra v ČR:
17. 8. 2006
Země původu:
Jižní Korea
Rozpočet:
1 mil. USD
Tržby:
0,33 mil. USD (celosvětově)