Non si deve profanare il sonno dei morti

67%
Non si deve profanare il sonno dei morti
Útěk z nehostinného průmyslového velkoměsta vede do náruče smrti. Ani líbezné prostředí anglického venkova není ušetřeno krvavého řádění mrtvol vstávajících z hrobů. Nihilistický antiestablishmentový horor dovádí do extrému depresivní a paranoidní nálady společnosti, jež procitla z ko­coviny šedesátých let a nazřela svou bezmocnost vůči mocen­ským aparátům státu.



martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 628 bodů
8
Zombie film, který vyšel čtyři roky před fenomenálním Úsvitem mrtvých (1978) George A. Romera, který jako by tento zastínil. A je to škoda. Zajímavá je doba natáčení, protože to měl na svědomí španělský režisér Jorge Grau, který se mimochodem inspiroval prvním zombie filmem George A. Romera ' Noc oživlých mrtvol“ (1968), přestože byly horory ve Španělsku zrovna zakázané. Spojil se tedy s italskými filmaři, kteří už měli se zombie horory zkušenosti a kteří tento film zafinancovali. A tak se stalo, že Grau posunul myšlenku o chodících mrtvolách zase o něco dál a navíc jej poprvé představil v barvě. Vymyslel originální nápad, jak probudit mrtvé, čímž se zase později inspirovalo mnoho dalších filmových tvůrců, kteří to dál pojali v nejrůznějších variacích. Nejzajímavější však na celém tomto filmovém počinu je to, že je kritikou moderní společnosti. Poukazuje na benevolenci vědců zabývat se vznikajícími problémy vedlejších účinků jejich činnosti a na benevolenci policie vymanit se ze svých předsudků a brát v úvahu přibývající jasné důkazy o skutečnosti. Snímek na růžích ustláno tedy zrovna neměl a v dnešní době je už těžké posoudit, zda to bylo právě tou kritikou, nebo přítomnosti krvavých gore scén. Mimochodem, právě proto má kvůli různému uvedení nezvykle velké množství alternativních názvů. Působivá vizuální stránka podtrhující nenáročnou výpravu fungující i dnes, zajímavé zvukové efekty a plně dostačující příběh mající myšlenku a vkus, vytváří dostatečně mrazivou atmosféru, která diváka na pochybách určitě nenechá. Na sedmdesátá léta se počáteční dějství vyvíjí obvyklým pomalejším tempem, ale pak vše nabírá na obrátkách a divák je do všeho pohlcen. Jorge Grau si tímto u George A. Romera rozhodně ostudu neudělal. A vlastně je i možné, že právě tento film zase pro změnu ovlivnil i Romera, čímž natočil svůj výše zmíněný filmový hit.

Dodatečné informace

Původní název:
Non si deve profanare il sonno dei morti (více)
  • Španělsko Non si deve profanare il sonno dei morti
  • Španělsko A Revanche dos Mortos-Vivos II
  • Španělsko Das Leichenhaus der lebenden Toten
  • Španělsko Do Not Speak Ill of the Dead
  • Španělsko Don't Open the Window
  • Španělsko Fin de semana para los muertos
  • Španělsko Invasion der Zombies
  • Španělsko Le massacre des morts-vivants
  • Španělsko Le Massacre des morts-vivants
  • Španělsko Let Sleeping Corpses Lie
  • Španělsko Nehanobte spánek mrtvých
  • Španělsko No profanar el sueño de los muertos
  • Španělsko No se debe profanar el sueño de los muertos
  • Španělsko The Living Dead at Manchester Morgue
  • Španělsko Zombi 3 (Da dove vieni?)
  • Španělsko Zombi: Epidromi apo to nekrotafeio
  • Španělsko Zumbi 3
Země původu:
Španělsko, Itálie
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


Powered byJustWatch

  • Film má celkem 16 alternativních názvů.
  • Jelikož zombie, kterou hrál Fernando Hilbeck, vznikla utonutím ve vodě, režisér chtěl mít pak v každé scéně Hilbecka mokrého, což Fernanda neuvěřitelně rozčilovalo.
  • Hudební složka filmu byla částečně vytvořena ze zvuků naříkání a těžkého dýchání. Tyto zvuky dělal režisér Jorge Grau.