martin-mickey-stusak
36 594 bodů •
6
Historicky první porevoluční americký snímek natáčený v Praze a hlavně odehrávající se v Praze. Pro fanoušky akčních filmů z konce 80. let bylo překvapením, že si hlavní postavu střihl Dolph Lundgren. Film se po uvedení stal u nás velmi diskutovaným. Akční příběh z Prahy byl do té doby nezvyk a tak různí šťouralové hledali záminky, jak ho co nejvíce potopit. Šedivá porevoluční doba z filmu doslova září a vyvolává nemilé vzpomínky. Povedený příběh obsahuje vše, co správný akčňák má mít. Přestřelky, honičky a rvačky odehrávající se téměř všude kde se dá a tak rozmanitost pražských prostředí je obrovská. A tady se tvůrci pro českého diváka dopustili mnoho chyb. I když chyb v uvozovkách. Asi největší je honička a přestřelka na střechách budov začínající na Hradčanech a končící u Národního divadla. Pro našince nesmysl. Ale co takhle pro amerického diváka? Nebo francouzského, či německého? Vědí, že by nějakým zázrakem museli přeskočit Vltavu? Spojování lokací, které jsou v reálu nesmyslné je zcela běžná věc a poznají to opravdu jen zasvěcení diváci. Já osobně také nevím, jak to vypadá třeba v Berlíně a jestli filmaři dodržují návaznost ulic. Je zajímavé, že se nekritizuje scéna, kdy Lundgren na Hradčanech leze do kanálu. Kolik diváků ví, že se okamžitě přenese do útrob Orlické přehrady, jehož chodby představovaly onu kanalizaci? A tak se stal snímek velmi ponurým. Při dnešním pohledu vypadá, jakoby se odehrával kdesi v Rumunsku. Pro mě se po dějové stránce nejeví tak hrozný a po té filmařské vcelku ucházejíce. Určitě bych ho nezatracoval. Určité kouzlo přeci jen má.